Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25360
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:16

Heb je serieus wel eens met een drukmeter gereden of vind je dat je 3 gram contact hebt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:18

996981 schreef:
MyWishMax schreef:
Niet voor wondjes, wel voor meer dan 3 gram contact.

Ik durf te wedden dat degene die denken dat ze 3 gram contact hebben dat ook niet hebben.

Dat dus :)

Tenzij je niks fysieks vraagt van je paard. Dan kun je misschien op 3 gram zitten. Nadeel daarvan is dan weer dat je paard lekker op de voorhand sloft en dus slijtage zal krijgen aan de voorbenen. Wat is dan erger? Een keer wat meer in je hand, of een kapot paard?

Je mag een rondje Sam komen doen. :D alleen met de vliegende wissels zal dat contact zwaarder worden als hij ineens vooruit hupst maar je laat ‘m vanzelf wel weer los als je terug normaal wil kunnen galopperen. :))

De merrie (ook barok) moet je het helemaal niet proberen. Die trekt je desnoods uit het zadel als je meer in je hand hebt dan dat je haar mond voelt.

Ik heb het merendeel van de tijd een lichte boog in mijn teugels dus veel gewicht zal ik niet in mijn handen hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:20

3 gram is weinig hoor, nogmaals je teugel is al zwaarder.
Ik weet dat ik mijn paarden met een licht contact rij, maar 3 gram, nee.
Maar ook geen halve kilo. Zou ik dat gevoel krijgen gooi ik voor los, hij gaat maar ergens anders een steun pilaar zoeken. :+
En vervolgens ga ik als de wiederweerga aan de slag met die motor achter.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:21

... ik vrees dat mijn zere vingers het acuut zullen melden als er meer druk op staat. |(

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:23

Janneke2 schreef:
Citaat:
Africhtingsniveau, romprichting, balans, kracht, hoofd-halsaanzet, temperament etc


Kul.

Sorry.

Een groen paard is geen excuus om kilo's gewicht op de teugels te hebben. (Dat het soms gebeurt, soit. Maar dan hebben we het over een probleem dat moet worden opgelost.)

Romprichting. Een paard dat op de voorhand loopt zal relatief graag willen leunen.
Binnen twee seconden het gewicht weggooien is het devies : een foute gewoonte die er niet insluipt bespaart je veel moeite.

Balans : dat is een kernbegrip. Leer het dier direct om op eigen benen te lopen en breng bijvoorbeeld de hals en schouders opzij door je eigen hand opzij te doen.

Kracht.
Reuze simpel.
Een paardenhoofd weegt een kilo of 15 de hals is plm een meter - "dat geeft een koppel van 150 kilokracht". Zoveel spieren heeft een paard in de hals zitten.

Hoofd hals aanzet : een paard met een hertehals vraagt wat meer tijd en deskundigheid, maar naar beneden zagen is sowieso de weg niet.

Idem 'dat drie gram te weinig zou zijn' : nou zit ik er ook wel eens boven, maar ik beschouw dat dus als een fout / probleem / iets wat opgelost moet worden.

En temperament: ik rijd een Andalusischse: van trekken wordt het dier alleen maar heter. (Geldt vast wel voor meer paarden... Zeker als we het over pijn hebben.)


Ik heb het niet over kilo's meer gewicht. Ik heb het over meer dan 3 gram aanleuning, waarover jullie het hadden.

Waar gaat dat gewicht heen, na het loslaten; juist, weer terug op de voorhand. Wat doe je dan? Opnieuw activiteit opwekken en vervolgens met een halve ophouding de balans weer herstellen. Is die halve ophouding altijd 3 gram? nee.

Hoe ga je een paard leren iedere pas dat je erop zit, in balans te gaan, zonder aan meer dan 3 gram aanleuning te komen?

Ik heb het over de kracht in de achterhand die nodig is om dat zware hoofd plus hals, plus romp én ruiter gelijkmatig over vier benen te dragen, terwijl ze van nature 60/70% op de voorhand dragen. Die kracht is er niet van de een op andere dag, net zo als dat met balans niet het geval is.

Ik heb het nergens gehad over 'naar beneden zagen'? noch over de halsvorm? Een paard met een zware hoofd-halsverbinding geeft over het algemeen meer 'tegendruk' dan een paard met een zware hoofd-halsverbinding. Als het paard dan ook nog een horizontale halsaanzet heeft, wordt de verbinding over het algemeen nog weer moeilijker.

Ik heb het niet over trekken... Ik heb het over aanleuning...
je legt me van alles in de mond dat ik niet gezegd heb.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:25

DuoPenotti schreef:
3 gram is weinig hoor, nogmaals je teugel is al zwaarder.
Ik weet dat ik mijn paarden met een licht contact rij, maar 3 gram, nee.
Maar ook geen halve kilo. Zou ik dat gevoel krijgen gooi ik voor los, hij gaat maar ergens anders een steun pilaar zoeken. :+
En vervolgens ga ik als de wiederweerga aan de slag met die motor achter.
teugelsdrukmeter zit aan je teugel dus die meer de trekkracht, niet hoeveel je teugel weegt. Ik ga me zo’n ding bestellen. Ben nu echt benieuwd of mijn gevoel zo mis zit.

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:27

Ayasha schreef:
Je mag een rondje Sam komen doen. :D alleen met de vliegende wissels zal dat contact zwaarder worden als hij ineens vooruit hupst maar je laat ‘m vanzelf wel weer los als je terug normaal wil kunnen galopperen. :))

De merrie (ook barok) moet je het helemaal niet proberen. Die trekt je desnoods uit het zadel als je meer in je hand hebt dan dat je haar mond voelt.

Ik heb het merendeel van de tijd een lichte boog in mijn teugels dus veel gewicht zal ik niet in mijn handen hebben.


Ik heb het toch nergens over vasthouden? Hoe komen jullie daar allemaal bij? :Y) Ik heb het over een aanleuning die wel eens zwaarder wordt. Je geeft zelf ook al aan, dat dat bij 'jouw Sam' ook wel eens het geval is. Beweren dat je dit nooit hebt, is ook onzin. Zeker als we uitgaan van de hier aangedragen 3gram. Volgens mij beseffen jullie niet hoe weinig 3 gram is. 100 gram is al amper voelbaar, als je het in de hand hebt.

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:27

Heel benieuwd naar Ayasha.
Echt leuk.
Ik weet dat jij een lichte ruiter bent. Maar 3 gram, dat is ongeveer boogjes in de teugel.

Ik denk dat je snel 100 gram hebt, pure schatting hoor.
En als je andere ziet rijden, besef dat dat niet veel is. Die rijden met kilo's!

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:29

Janneke2 schreef:
... ik vrees dat mijn zere vingers het acuut zullen melden als er meer druk op staat. |(

Ik heb het even opgezocht, een theelepel kristalsuiker is 3 gram. Dan weet je even waarover je het hebt.
Je zult vast meer in je hand hebben als je te paard zit, dan een theelepel kristalsuiker.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:31

DuoPenotti schreef:
Heel benieuwd naar Ayasha.
Echt leuk.
Ik weet dat jij een lichte ruiter bent. Maar 3 gram, dat is ongeveer boogjes in de teugel.

Ik denk dat je snel 100 gram hebt, pure schatting hoor.
En als je andere ziet rijden, besef dat dat niet veel is. Die rijden met kilo's!

Heb je mijn foto’s al eens bekeken? :D ik heb 90% van de tijd boogjes. :D tot bokt zijn frustratie soms. :)) als ik dat vijf minuten van de 35 die ik gemiddeld rijd niet heb, schat ik het ruim denk ik.

Links kan ik die theelepel amper vast houden met mijn verlamming dus tenzij ik m heel scheef rijd... Maar ga eens kijken, heel nauwkeurig zijn die van 60 euro niet gok ik maar het geeft een idé.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-04-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:33

Boogjes is voor de mond misschien vriendelijker, maar als die boogjes het gevolg zijn van een paard dat geen aanspanning van achter naar voren wil maken, is het dat voor de rest van het lijf niet :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:34

Dat is een link die iedereen legt. Tenzij elk jurylid dat mij gejureert heeft de afgelopen 10 jaar onbekwaam was valt dat wel mee geloof ik.

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:35

Ayasha schreef:
Dat is een link die iedereen legt. Tenzij elk jurylid dat mij jureert onbekwaam is valt dat wel mee geloof ik.

Ik heb het niet over jou specifieke situatie. Ik heb je nog nooit zien rijden. Ik plaats alleen even een aantal zaken hier in perspectief. Want bij veel paarden zonder enige vorm van aanleuning = geen boogjes in de teugel, is er sprake van te weinig aanspanning

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:44

Heb de drukmeter net besteld. Hoeveel gram is het ‘groene’ stuk eigenlijk want dat vind ik niet echt ergens?

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:45

welke heb je besteld?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:46

DuoPenotti schreef:
welke heb je besteld?

Ec hand teugelhulp. Die was 59 euro.

Edit: met mijn hooiweger kan ik wel een ide krijgen van bij hoeveel gram hij hoe ver uit rekt.

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:51


Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:54

Ja met de hooiweger zal het niet op 10gr nauwkeurig zijn dus die drie ga ik niet kunnen bewijzen. _O-

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:02

Ik denk dat als je met deze teugeldrukmeter in het oranje komt je echt al wel serieus in die mond hangt. Jammer dat ze het niet langzaam laten zien en dat ze haar hand tussen meter en paardenmond plaatst, maar ik ben wel benieuwd hoe jij dat gaat ervaren, Ayasha.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:03

Benieuwd wat je bevindingen met de teugeldrukmeter zijn Ayasha!
Het lijkt mij persoonlijk, en in het algemeen, vooral interessant om er dmv een teugeldrukmeter achter te komen in hoeverre het teugelcontact symmetrisch is. Dus of je precies evenveel contact op links hebt als op rechts. De meeste ruiters hebben een dominante (meer terugwerkende) hand, en dat is vaak best lastig op te lossen.

Wat betreft teugelcontact, dat is naar mijn idee idd genuanceerder dan hoeveel gram je als ruiter in je handen hebt.

Een paard kan hangen. Maar het is aan de ruiter om dat op te lossen. Door het paard te leren zich beter te dragen.
Punt is dat veel ruiters denken dat dragen alleen van achteruit komt, dus vanuit een actief achterbeen. Dragen komt óók vanuit de voorhand, vanuit rompstabiliteit. Die actieveer je niet (zozeer) door te drijven maar vooral vanuit je zit. Door jezelf meer op te richten. Door subtiele, opwaarts gerichte ophoudingen. Het gaat om de balans in het hele paardenlichaam. Een hangend paard dat extra voorwaarts gereden wordt om het hangen op te lossen, zal alleen maar meer uit balans raken en nog meer op de voorhand komen.
Een paard dat in een opwaartse balans loopt (wat niet hetzelfde is als verzameling) kan overigens wel degelijk met teugels in boogjes gereden worden zonder dat de aanspanning verdwijnt, of geheel ontbreekt. Een paard is namelijk geen boog die je alleen mbv het teugelcontact en je drijvende hulpen op aanspanning kunt brengen. Dat is m.i. een biomechanische simplificatie (goed getrainde paarden en paarden met een van nature erg goede balans lopen in vrije beweging ook 'in aanspanning').

In de training heeft het ene paard wat meer teugelcontact nodig dan het andere om zich in het teugelcontact te kunnen settelen (nageven in nek en kaak, veren in de bovenlijn) en zijn balans te kunnen vinden. De een kan het bit al aannemen en in verbinding gereden worden op het gewicht van de teugel (mits deze enig gewicht heeft), de ander heeft een wat duidelijker contact nodig.
Voorwaarde is bij een aangenomen teugel dat het teugelcontact altijd elastisch (zachte armen en handen) en naar voren gericht is. Dat is naar mijn idee en ervaring als instructeur en ruiter veel moeilijker dan veel ruiters denken. Je werkt als ruiter reflexmatig (dus onbewust) al heel snel terug, m.n. met de binnenteugel. Het vergt bewustwording en van daaruit finetunen van de teugelvoering om dat af te leren. Ook het volkomen ontspannen positioneren van armen en handen en deze voortdurend zacht en verend houden, vergt veel oefening vanuit bewustwording.
Daar zou binnen de instructie best meer aandacht voor mogen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:12

Daarvoor wil ik m zelf ook. :j juist omwille van die linkerhand ben ik wel eens benieuwd hoe zich dat vertaald naar de mond toe.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:26

Askja schreef:
Benieuwd wat je bevindingen met de teugeldrukmeter zijn Ayasha!
Het lijkt mij persoonlijk, en in het algemeen, vooral interessant om er dmv een teugeldrukmeter achter te komen in hoeverre het teugelcontact symmetrisch is. Dus of je precies evenveel contact op links hebt als op rechts. De meeste ruiters hebben een dominante (meer terugwerkende) hand, en dat is vaak best lastig op te lossen.

Wat betreft teugelcontact, dat is naar mijn idee idd genuanceerder dan hoeveel gram je als ruiter in je handen hebt.

Een paard kan hangen. Maar het is aan de ruiter om dat op te lossen. Door het paard te leren zich beter te dragen.
Punt is dat veel ruiters denken dat dragen alleen van achteruit komt, dus vanuit een actief achterbeen. Dragen komt óók vanuit de voorhand, vanuit rompstabiliteit. Die actieveer je niet (zozeer) door te drijven maar vooral vanuit je zit. Door jezelf meer op te richten. Door subtiele, opwaarts gerichte ophoudingen. Het gaat om de balans in het hele paardenlichaam. Een hangend paard dat extra voorwaarts gereden wordt om het hangen op te lossen, zal alleen maar meer uit balans raken en nog meer op de voorhand komen.
Een paard dat in een opwaartse balans loopt (wat niet hetzelfde is als verzameling) kan overigens wel degelijk met teugels in boogjes gereden worden zonder dat de aanspanning verdwijnt, of geheel ontbreekt. Een paard is namelijk geen boog die je alleen mbv het teugelcontact en je drijvende hulpen op aanspanning kunt brengen. Dat is m.i. een biomechanische simplificatie (goed getrainde paarden en paarden met een van nature erg goede balans lopen in vrije beweging ook 'in aanspanning').

In de training heeft het ene paard wat meer teugelcontact nodig dan het andere om zich in het teugelcontact te kunnen settelen (nageven in nek en kaak, veren in de bovenlijn) en zijn balans te kunnen vinden. De een kan het bit al aannemen en in verbinding gereden worden op het gewicht van de teugel (mits deze enig gewicht heeft), de ander heeft een wat duidelijker contact nodig.
Voorwaarde is bij een aangenomen teugel dat het teugelcontact altijd elastisch (zachte armen en handen) en naar voren gericht is. Dat is naar mijn idee en ervaring als instructeur en ruiter veel moeilijker dan veel ruiters denken. Je werkt als ruiter reflexmatig (dus onbewust) al heel snel terug, m.n. met de binnenteugel. Het vergt bewustwording en van daaruit finetunen van de teugelvoering om dat af te leren. Ook het volkomen ontspannen positioneren van armen en handen en deze voortdurend zacht en verend houden, vergt veel oefening vanuit bewustwording.
Daar zou binnen de instructie best meer aandacht voor mogen zijn.


Mooi uitgelegd, hier ben ik het mee eens. De hand naar voren en meegaand houden is zo belangrijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:50

Tnx Elisa2 :o

996981 schreef:
Hoe ga je een paard leren iedere pas dat je erop zit, in balans te gaan, zonder aan meer dan 3 gram aanleuning te komen?

Met je zit (jezelf goed oprichten, je paard vooral op je zit terugrijden)
Door je handen correct vóór je te dragen.
Door je drijvende hulpen te doseren.
Door je stem te gebruiken bij het terugrijden, ipv te veel in te grijpen met je teugels.
Door het paard aan te spreken op zijn lichaamsbewustzijn (balans, coördinatie) ipv vooral gehoorzaam te maken op de hulpen.

In ieder geval niet door het paard tegen de teugels of in je hand te drijven, met het idee dat hij dan meer gaat dragen.

Overigens gaat het mij zoals gezegd niet letterlijk om die 3 gram, maar om het feit dat dit kan zonder teugeldruk/zware ophoudingen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:59

Askja schreef:
Tnx Elisa2 :o

996981 schreef:
Hoe ga je een paard leren iedere pas dat je erop zit, in balans te gaan, zonder aan meer dan 3 gram aanleuning te komen?

Met je zit (jezelf goed oprichten, je paard vooral op je zit terugrijden)
Door je handen correct vóór je te dragen.
Door je drijvende hulpen te doseren.
Door je stem te gebruiken bij het terugrijden, ipv te veel in te grijpen met je teugels.
Door het paard aan te spreken op zijn lichaamsbewustzijn (balans, coördinatie) ipv vooral gehoorzaam te maken op de hulpen.

In ieder geval niet door het paard tegen de teugels of in je hand te drijven, met het idee dat hij dan meer gaat dragen.

Overigens gaat het mij zoals gezegd niet letterlijk om die 3 gram, maar om het feit dat dit kan zonder teugeldruk/zware ophoudingen.


Ik vind het prachtig dat jij dat kunt, echt gemeend. Maar denk wel dat de meeste ruiters (nog) niet goed genoeg zijn om dit te kunnen of daar niet de ambitie voor hebben. Ikzelf bvb heb echt wel mijn teugels nodig, ben qua talent gewoon nog niet zo ver als wat jij beschrijft en ook mijn paard niet, alhoewel we al jarenlang wekelijks lessen en nog steeds vooruit gaan. Daarmee bedoel ik niet dat ik er aan hang, maar ik gok wel dat ik minstens 500 g per hand zal hebben en in mijn halve ophoudingen en pogingen tot verzamelen in de galop mss zelfs 1-2 kg. Nooit gemeten, dus pin me er niet op vast.

mijn haf heeft nogal neiging om op de voorhand te lopen, uit elkaar te vallen en heeft een horizontale hals met zwaar hoofd. In vrijheid heeft hij een platte, uiteengevallen galop zonder enige vorm van sprong of gedragenheid, heel anders dan de kwpn hier. Doorheen de jaren is mijn contact wel steeds constanter geworden en hangt hij niet meer zoals hij vroeger wel wou doen, maar of het mij ooit zou lukken hem om 100 g en zit te rijden... ik denk niet dat ik dat ooit zal kunnen.

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:08

Askja schreef:
Tnx Elisa2 :o

996981 schreef:
Hoe ga je een paard leren iedere pas dat je erop zit, in balans te gaan, zonder aan meer dan 3 gram aanleuning te komen?

Met je zit (jezelf goed oprichten, je paard vooral op je zit terugrijden)
Door je handen correct vóór je te dragen.
Door je drijvende hulpen te doseren.
Door je stem te gebruiken bij het terugrijden, ipv te veel in te grijpen met je teugels.
Door het paard aan te spreken op zijn lichaamsbewustzijn (balans, coördinatie) ipv vooral gehoorzaam te maken op de hulpen.

In ieder geval niet door het paard tegen de teugels of in je hand te drijven, met het idee dat hij dan meer gaat dragen.

Overigens gaat het mij zoals gezegd niet letterlijk om die 3 gram, maar om het feit dat dit kan zonder teugeldruk/zware ophoudingen.

Tuurlijk kan dat. Ik denk dat je mij dat niet hoeft uit te leggen :) Waar het mij omgaat is dat die 3 gram hier ineens aangehaald wordt, terwijl dat compleet uit de lucht gegrepen is. 3 gram is zoals gezegd; een theelepeltje kristalsuiker...