Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jan Streppel: “Fokkerij is een collectief succes”

 
Profiel   

KWPN
Fokkerij

[ img ]
Jeanine Nieuwenhuis met TC Athene. Foto: Marjo


De fokkerijfilosofie van Jan Streppel laat zich heel kort samenvatten: blijf uit het grijze gebied en kies altijd voor een goede moederlijn. Begin dit jaar werd hij gehuldigd als Fokker van het Jaar 2020. De titel vindt deze voormalige boer prachtig, maar al die aandacht eromheen hoeft van de 83-jarige fokker uit Wilp eigenlijk niet.

Paarden spelen al zijn hele leven een belangrijke rol, maar het is de nafok van Jazz-dochters Orleans en Toulouse die Streppels fokkerij definitief op de kaart zetten. Deze merries uit de befaamde stam van de familie Beijer uit Puiflijk brachten onder meer de KWPN-hengst Governor, meervoudig Europees kampioen TC Athene en de Zware Tour-paarden Genua TC en Bretagne-STR.

Collectief succes
“Fokkerij is een collectief succes”, meent de Gelderse fokker. “Ik kan wel een goed veulen fokken en op een veulenveiling verkopen gaat me goed af. De afzet is in mijn fokkerij het probleem niet. Wat er daarna met een veulen gebeurt, dát bepaalt het uiteindelijke succes. Die mensen zijn net zo belangrijk voor mijn fokkerij. Voorheen waren de goede paarden in de handen van boeren, dat zie je steeds minder. Goede paarden zijn nu in handen van investeerders. Zij hebben de middelen om het professioneel aan te pakken, zodat die paarden alle kansen krijgen. Zonder Tim Coomans, de familie Brinkman, Gerard Korbeld, maar ook de goede ruiters en amazones die deze paarden hebben opgeleid, had ik niet gestaan waar ik nu sta. Het is als een legpuzzel, waarvan de stukjes op het juiste moment in elkaar vallen. We hebben elkaar nodig.”

Opvolging
“Zo’n tien jaar geleden dacht ik na over mogelijke opvolging. Ik vind en vond dat ik een interessante fokkerij heb en ik wilde graag dat het bij elkaar bleef. Iemand die bij me past, wilde ik graag deelgenoot maken van mijn fokkerij. Na een operatie mocht ik zes weken helemaal niets en zo kwam ik Stephan Haarman tegen. Hij heeft me destijds geholpen. De eerste merrie die hij voor de helft overnam was Edelweiss-STR, een jaar later waren ze officieel eigenaar van de helft van alle merries. Dat was een groeiproces, er moest over en weer vertrouwen ontstaan. De fokmerries staan nu op de Beltmanshoeve, hier drie kilometer verderop. Orleans en de jonge paarden staan nog steeds hier op de boerderij.”

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 18:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen