Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

FEI vraagt onafhankelijk onderzoek naar rhino-vaccinatie

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Foto: Marjo


De FEI Veterinary Epidemiology Working Group kwam gisteren voor de achtste keer bij elkaar. De werkgroep besprak de huidige situatie op het Europese vasteland, waarbij uiteraard extra aandacht ging naar de twee positieve gevallen die gemeld werden na een internationale wedstrijd in Opglabbeek. Er werd ook gesproken over de Return-To-Competition maatregelen en de voorzetting hiervan. Tot slot werd er ook gesproken over hoe een dergelijke uitbraak in de toekomst vermeden kan worden.

In het verslag van de vergadering staat onder andere het volgende te lezen:

De groep kreeg een update over de situatie op het Europese vasteland, met inbegrip van informatie over de twee positieve gevallen van EHV-1 in Opglabbeek (BEL) na verplichte wekelijkse PCR-tests in het kader van de FEI-maatregelen inzake terugkeer naar de concurrentie bij evenementen waar de competitie gedurende opeenvolgende weken plaatsvindt met paarden die in hetzelfde luchtruim zijn gestald. Beide paarden waren negatief getest op EHV-1 voordat ze naar Opglabbeek reisden.

De veterinaire directeur van de FEI deelde de Groep mee dat bij een nieuwe test twee van de vijf paarden van de atleet positief waren bevonden, maar dat geen van de vijf klinische symptomen vertoonde. Tijdens de CSI van de vorige week in Opglabbeek waren geen andere paarden gestald binnen zes meter van de twee positieve paarden. Alle vijf paarden, die eerst in afzondering stonden in Opglabbeek, staan nu in externe quarantaine buiten het terrein. De vijf paarden zijn geblokkeerd in de FEI Database en zullen moeten voldoen aan de bioveiligheidseisen (isolatieperiode van 21 dagen en negatief resultaat van de PCR-test) voordat ze kunnen worden gedeblokkeerd. De twee positieve monsters zullen naar het referentielaboratorium van het OIE in Ierland worden gezonden voor gentypering.

De Groep steunt de conclusie van de risicobeoordeling van de FEI Veterinaire Dienst en de Veterinary Delegate (VD) ter plaatse, namelijk dat andere organisatoren of VD's geen aanvullende maatregelen hoeven te nemen op de FEI-protocollen voor terugkeer naar de wedstrijd.

Return-To-Competition
De groep werd op de hoogte gebracht van de lopende implementatie van de Return To Competition-maatregelen, waaronder het aantal paarden dat is verwerkt via de Examination on Arrival en de checkout-processen voor evenementen met behulp van de FEI HorseApp.

Er wordt verder gewerkt aan het definiëren en verklaren van een uitbraak, op basis van de beginselen die reeds beschikbaar zijn in het FEI Veterinair Reglement en die ook op FEI Campus zijn gepubliceerd. De Groep zal in de komende weken een definitief ontwerp ontvangen van de Veterinaire Afdeling van de FEI.

Vaccinatie
Overeengekomen werd dat een onafhankelijk onderzoek moet worden uitgevoerd naar de mogelijkheid om EHV-vaccinatie voor de mondiale paardensport verplicht te stellen. De groep zal voorstellen doen voor kandidaten om dit onderzoek uit te voeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 07:36 



 
Profiel   

Jippie nog meer vaccinaties er in pompen. Alles voor de competitie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 23:52 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Jippie nog meer vaccinaties er in pompen. Alles voor de competitie.


Echt belachelijk.. Dit zou een keuze moeten zijn en geen verplichting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:18 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Dinopino schreef
Jippie nog meer vaccinaties er in pompen. Alles voor de competitie.


Echt belachelijk.. Dit zou een keuze moeten zijn en geen verplichting.



De keuze is dan toch om niet mee te doen?

Ik snap het wel, als het risico op zulke uitbraken echt aanzienlijk kleiner wordt door te enten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:36 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Dinopino schreef
Jippie nog meer vaccinaties er in pompen. Alles voor de competitie.


Echt belachelijk.. Dit zou een keuze moeten zijn en geen verplichting.

Mensen hebben ook de keuze; niet aan dit soort wedstrijden meedoen.

Er zijn ook al genoeg (pension/training)stallen die Rhino (verplicht) enten en dat is hun goed recht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:37 



 
Profiel   

Ja, maar als het je beroep is, heb je die keuze nu niet bepaald.. Als ik op zoek zou zijn naar een pensionstal, kan ik nog verder zoeken als het me niet aanstaat. Dus dat vind ik niet echt een goede vergelijking om eerlijk te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 04:46 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Ja, maar als het je beroep is, heb je die keuze nu niet bepaald.

Je weet dat als je wedstrijden rijdt dat je je paarden moet laten enten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 08:57 



 
Profiel   

En vergeet niet dat de basisenting die hier in Nederland 1x per jaar gegeven moet worden bij de FEI maximaal 6 maanden + 21 dagen oud mag zijn :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:03 



 
Profiel   

Precies en dat die inentingen, door de dierenarts zelf wordt aangegeven, dat de stammen zich al lang veranderd hebben, wanneer hij je paard inent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:22 



 
Profiel   

Ik heb vroeger standaard 2x per jaar de EHV prik laten zetten tot ik erachter kwam dat het niet helpt tegen de neurologische uitbraak, toen ben ik gestopt.
Blijkbaar is nu 20 jaar later nog altijd geen beter vaccin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:20 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik heb vroeger standaard 2x per jaar de EHV prik laten zetten tot ik erachter kwam dat het niet helpt tegen de neurologische uitbraak, toen ben ik gestopt.
Blijkbaar is nu 20 jaar later nog altijd geen beter vaccin?

Dan vraag je je toch af wat het nut is van verplichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:26 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Jippie nog meer vaccinaties er in pompen. Alles voor de competitie.


En dat terwijl er al lang bewezen is dat het weinig zin heeft omdat het tegen de neurologische en abortus variant niet goed genoeg helpt. De verkoudheidsvariant is niet levensgevaarlijk/ dodelijk en dat is het enige waar het bij helpt.
Maar goed, Big Pharma moet blijkbaar nog verder gespekt worden, want dat is het enige waar het goed voor is.

Citaat
Moet ik vaccineren?
Het vaccineren tegen rhinopneumonie gebeurt niet standaard.
Vaccinatie beschermt goed tegen de griepachtige vorm, maar niet altijd tegen de abortus- en verlammingsvorm.
https://www.my-msd-animal-health.nl/paa ... ren/rhino/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:45 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sizzle schreef
Ik heb vroeger standaard 2x per jaar de EHV prik laten zetten tot ik erachter kwam dat het niet helpt tegen de neurologische uitbraak, toen ben ik gestopt.
Blijkbaar is nu 20 jaar later nog altijd geen beter vaccin?

Dan vraag je je toch af wat het nut is van verplichten?

Centen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:59 



 
Profiel   

_Mir schreef
Ayasha schreef
Dan vraag je je toch af wat het nut is van verplichten?

Centen

Allemaal goed en wel maar die wil ik ze ook zo wel storten als ik daarmee kan voorkomen dat mijn ruin een week op pijnstilling moet na de enting omdat hij er zo fel op reageert dat hij te stijf is om hooi te eten uit een net of van de grond. :\ (hij wil zijn hoofd niet lager dan zijn boeg doen zonder pijnstillers maar kan dus ook niks ‘er uit trekken’ want dat doet hem ook zeer.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:59 



 
Profiel   

Jouw ruin hoeft ook geen FEI proef te lopen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 23:05 



 
Profiel   

Nee maar er is al een tijd sprake om het in België ook regionaal te gaan verplichten. :\ Heb dat nooit echt serieus genomen maar met de huidige uitbraken begin ik er wel voor te vrezen eerlijk gezegd. Dan wordt het dus best kl*te want dat zie ik niet zitten voor hem. Zou het erg jammer vinden als het op korte termijn zo ver komt want dan stopt het wedstrijd lopen voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 23:08 



 
Profiel   

Als de FEI het er eenmaal door heeft, kun je erop wachten dat de KNHS en vergelijkbare instanties hier ook mee gaan komen.. En dan is het bij mij ook gedaan met de wedstrijden, want dat ga ik hem niet aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 23:58 



 
Profiel   

Nu is er enkel nog sprake van onderzoek, net zo goed zegt het onderzoek dat er eerst een beter vaccin moet komen. Gewoon nog geen paniek zou ik zeggen. Tegen die tijd kun je een petitie starten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 07:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen