Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:20

_Mir schreef:
En zo leven veel paarden een triest bestaan op de wereld. Urenlange eenzame opsluiting, ook op maneges maar precies wat hier al genoemd werd .. zo lang mensen blijven rijden en het dus normaal vinden zal het blijven bestaan.

Wanneer of hoe vaak gaat een gemiddeld manege paard de wei op?


Dat vind ik een sterke uitspraak. Rijden en dierenwelzijn hoeven elkaar niet tegen te spreken.

Als ik mag spreken over de manege waar mijn instructrice ook lessen geeft... dagelijks >4 uur per dag, al is het in de winter grote paddock ipv weide.

Als ik kijk naar de maneges waar ik ben begonnen heel wat jaren terug: de eerste was nog met stands, maar die zijn nu allemaal omgebouwd tot stallen. Paarden gaan op de vrije dagen van de manege de hele dag de wei op. En soms in de voormiddagen. Al vind ik het nog steeds geen goede manege qua dierenwelzijn algemeen. Tweede manege gingen ze amper buiten, manege is gestopt en verkocht ondertussen en is nu vooral landbouwgrond. Derde was een kleinere stal, paarden stonden dagelijks meerdere uren samen buiten en hadden stallen met buitenluik. Is ook gestopt ondertussen.

Ik ken helaas ook stallen waar er amper grond is en er dus veel paarden 100% van de tijd binnen staan. De pensionpaarden daar idem trouwens, alhoewel ik niet kan begrijpen dat iemand daar voor kiest.

Maar algemeen zie ik alleen maar positieve trends. De ontwikkelingen die ik zie zijn steeds naar grotere stallen en meer buiten ipv andersom. Al blijven er sommige nog achter, ze gaan alvast niet achteruit.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:23

Als ik hier in de omgeving kijk stonden de paarden pakweg 35 jaar geleden gemiddeld gezien beter dan nu.
Stands, kende het alleen uit boekjes niet uit het zelf zien.
Hier stonden de paarden al allemaal individueel in een box.
En omdat we hier op zand wonen kende ik alleen maar plaatsen waar de paarden overdag op de weide gingen en in de nacht op stal.
Ik had eens een boekje gekregen en daar stond de inrichting van een paddock in en wist niet wat een paddock was, kende alleen maar wei.

Later kwamen pas de grote sport complexen.
En moesten er meerdere binnenbanen komen, springtuinen, grote parkeerplaatsen en terras.
En al die ruimte ging af van de weidegang. En bleven er met wat een geluk een paar paddocks over.
En werd men ineens voorzichtig op het "sport" paard en behandeld als glas.
Dus nee naar buiten samen met een ander kon echt niet.
Ineens was het wezen paard veranderd.

En helaas zijn dat grote complexen geworden met veel paarden.

De plekjes met in ieder geval overdag weidegang bestaan nog steeds, maar zijn een tijd lang minder populair geweest. Nog misschien, geen idee.

Dus of je echt kunt zeggen gewone stallen veranderen sneller enz, het zal erg regio afhankelijk zijn.
En het zal voornamelijk ook eigenaar afhankelijk zijn.
Als die genoegen neemt met 1 uur op een paddock van 10 x 10 op een dag, alleen, blijven dat soort stallen bestaan.
Het veranderd echt razendsnel als die vraag zou veranderen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:43

In mijn jeugd waren stands normaal, terwijl er genoeg weide beschikbaar is. Persoonlijk vind ik het een lauw argument dat ze tenminste nog buitenkomen en in andere maneges niet. Voor de paarden die er staan is er geen kuddevorming. Want een kudde wordt niet s avonds uitelkaar gehaald. De meeste tijd van hun leven staan ze misschien naast een buurpaard waar ze een hekel aan hebben.

Paard alleen in een paddock heeft echt maar een behoeft en dat is zo snel mogelijk naar binnen bij de anderen. En meestal is bij binnenkomst dan nog eten in een voerbak. Stallen zijn er niet voor de paarden, stallen zijn er puur voor de mensen, zodat ze de paarden makkelijker kunnen pakken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:04

Dinopino schreef:
In mijn jeugd waren stands normaal, terwijl er genoeg weide beschikbaar is. Persoonlijk vind ik het een lauw argument dat ze tenminste nog buitenkomen en in andere maneges niet. Voor de paarden die er staan is er geen kuddevorming. Want een kudde wordt niet s avonds uitelkaar gehaald. De meeste tijd van hun leven staan ze misschien naast een buurpaard waar ze een hekel aan hebben.

Paard alleen in een paddock heeft echt maar een behoeft en dat is zo snel mogelijk naar binnen bij de anderen. En meestal is bij binnenkomst dan nog eten in een voerbak. Stallen zijn er niet voor de paarden, stallen zijn er puur voor de mensen, zodat ze de paarden makkelijker kunnen pakken.


Mijn kudde wordt in de winter ‘s avonds uiteen gehaald maar zijn nog steeds een hechte groep hoor. Ik kies trouwens zelf voor ‘s nachts op stal voor het welzijn van de paarden (ja de mijne heeft het grootste deel 24/7 buiten gestaan en gaat dat nooit meer doen...) en absoluut niet voor mijn gemak, integendeel. Waarom dat een paard zich niet zou laten vangen in de wei een argument is om hem op stal te laten is mij een raadsel, dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:48

Poekkie schreef:
Dinopino schreef:
In mijn jeugd waren stands normaal, terwijl er genoeg weide beschikbaar is. Persoonlijk vind ik het een lauw argument dat ze tenminste nog buitenkomen en in andere maneges niet. Voor de paarden die er staan is er geen kuddevorming. Want een kudde wordt niet s avonds uitelkaar gehaald. De meeste tijd van hun leven staan ze misschien naast een buurpaard waar ze een hekel aan hebben.

Paard alleen in een paddock heeft echt maar een behoeft en dat is zo snel mogelijk naar binnen bij de anderen. En meestal is bij binnenkomst dan nog eten in een voerbak. Stallen zijn er niet voor de paarden, stallen zijn er puur voor de mensen, zodat ze de paarden makkelijker kunnen pakken.


Mijn kudde wordt in de winter ‘s avonds uiteen gehaald maar zijn nog steeds een hechte groep hoor. Ik kies trouwens zelf voor ‘s nachts op stal voor het welzijn van de paarden (ja de mijne heeft het grootste deel 24/7 buiten gestaan en gaat dat nooit meer doen...) en absoluut niet voor mijn gemak, integendeel. Waarom dat een paard zich niet zou laten vangen in de wei een argument is om hem op stal te laten is mij een raadsel, dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord.

Nou bij deze dan. Dat deden ze ook met onze Quarter. Die liet zich ook niet pakken als z'n pet verkeerd stond. En gezien hij overduidelijk een merrie in ruinen-verpakking was, kwam dat nogal eens voor.....

Toen ie bij mij kwam, dacht ie gewoon door te gaan. Nou, toen kwam hij erachter dat IK degene ben met de langste adem. Heeft me twee keer een uur er achteraan lopen gekost, probleem opgelost.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:21

Dat een paard zich soms niet laat vangen kan ik inkomen, maar ik bedoelde dat ik niet kan indenken dat dat een argument is om hem dan maar op stal te laten. Zou gewoon halster aanlaten en oefenen dan.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:25

Poekkie wanneer je bij een handelstal werkt, heb je echt geen tijd om alle paarden van de wei te plukken, in de stapmolen, afspuiten enz. Prima wanneer je je paarden op stal zet.


Bij mij kunnen ze kiezen wanneer ze naar binnen willen. Hoe groot is jouw kudde. En zijn dat jouw paarden. Dat maakt nogal uit omdat er dan sowieso geen sprake meer kan zijn van een kudde.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:31

Poekkie schreef:
Dat een paard zich soms niet laat vangen kan ik inkomen, maar ik bedoelde dat ik niet kan indenken dat dat een argument is om hem dan maar op stal te laten. Zou gewoon halster aanlaten en oefenen dan.

Wordt wat lastig als de stal geen halsters op de wei toelaat.

Het is natuurlijk ook self fullfilling prophecy als je het na 15 min opgeeft en het paard laat lopen }>

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:47

Weet je wat ik me afvraag? Wanneer gaan we paarden nu eens beschouwen als volwaardig intelligent wezen? Geef ze vrijheid om keuzes te maken over binnen en buiten staan en je zal zien hoe verstandig en zuinig ze op zichzelf zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:55

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Dat een paard zich soms niet laat vangen kan ik inkomen, maar ik bedoelde dat ik niet kan indenken dat dat een argument is om hem dan maar op stal te laten. Zou gewoon halster aanlaten en oefenen dan.

Wordt wat lastig als de stal geen halsters op de wei toelaat.

Het is natuurlijk ook self fullfilling prophecy als je het na 15 min opgeeft en het paard laat lopen }>


Ja... tijdelijk koeienband of veel oefenen dan?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:56

Dinopino schreef:
Poekkie wanneer je bij een handelstal werkt, heb je echt geen tijd om alle paarden van de wei te plukken, in de stapmolen, afspuiten enz. Prima wanneer je je paarden op stal zet.


Bij mij kunnen ze kiezen wanneer ze naar binnen willen. Hoe groot is jouw kudde. En zijn dat jouw paarden. Dat maakt nogal uit omdat er dan sowieso geen sprake meer kan zijn van een kudde.


Nu 7 waarvan ook een deel pensionpaarden. Waarom maakt het uit wie de eigenaar is opdat het een kudde zou zijn of niet?

GabberGill

Berichten: 5717
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 01:48

Dinopino schreef:
In mijn jeugd waren stands normaal, terwijl er genoeg weide beschikbaar is. Persoonlijk vind ik het een lauw argument dat ze tenminste nog buitenkomen en in andere maneges niet. Voor de paarden die er staan is er geen kuddevorming. Want een kudde wordt niet s avonds uitelkaar gehaald. De meeste tijd van hun leven staan ze misschien naast een buurpaard waar ze een hekel aan hebben.

Paard alleen in een paddock heeft echt maar een behoeft en dat is zo snel mogelijk naar binnen bij de anderen. En meestal is bij binnenkomst dan nog eten in een voerbak. Stallen zijn er niet voor de paarden, stallen zijn er puur voor de mensen, zodat ze de paarden makkelijker kunnen pakken.


Toch vind ik het stukje uit elkaar halen en geen kudde meer vormen niet helemaal waar.
Ik sta op een stal met zeker 100 paarden. Ik gooi mijn paarden de hele zomer dag en nacht buiten. De groep is eigenlijk altijd hetzelfde waarvan er 7 van onze stal meegaan.

Vorig jaar eraf gehaald en op stal passeren ze elkaar met af en toe een kroel of ze staan even samen los of naast elkaar.

De zomer gaan ze dus weer het land op
Dag 2 van de wei
Afbeelding

Ze weten het wel degelijk. Zo hing een weidemaatje van mijn paard zichzelf 3 weken terug bijna op terwijl ik in de hal stond te zadelen. Dat paard raakt volledig in paniek. Die van mij raakte volledig in paniek, wilde haar helpen en was boos aan het doen naar alle paarden om der heen en begon uit te halen.

Het gebeurd vaker dat paarden hier losbreken of in paniek raden en het boeit er niet, tot het er 1 van de wei is.


Mijn paarden komen de winter overigens minimaal 5 uur buiten naast het trainen en dan staan ze met zijn 4e

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:38

Dinopino schreef:
Poekkie wanneer je bij een handelstal werkt, heb je echt geen tijd om alle paarden van de wei te plukken, in de stapmolen, afspuiten enz. Prima wanneer je je paarden op stal zet.


Klopt, maar er zijn wel truukjes voor..je kan een stuk halstertouw aan het touw laten zodat je ze makkelijker kunt pakken. En de meeste paarden laten zich wel braaf pakken..

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:44

Poekkie schreef:
ikke schreef:
Wordt wat lastig als de stal geen halsters op de wei toelaat.

Het is natuurlijk ook self fullfilling prophecy als je het na 15 min opgeeft en het paard laat lopen }>


Ja... tijdelijk koeienband of veel oefenen dan?

Nee, gewoon twee keer een uur er achteraan lopen, klaar, probleem opgelost.

Hij leeft niet meer maar ik heb dat probleem vrij snel opgelost nadat ik 'm kocht.
Wat ik daar voor terug kreeg, kun je een encyclopedie over vol schrijven. Hij was goed voor de training van je geduld en lachspieren, zullen we maar zeggen.......


piezze schreef:
Weet je wat ik me afvraag? Wanneer gaan we paarden nu eens beschouwen als volwaardig intelligent wezen? Geef ze vrijheid om keuzes te maken over binnen en buiten staan en je zal zien hoe verstandig en zuinig ze op zichzelf zijn.

Niet.
We hebben ze eerst totaal ongeschikt gemaakt hiervoor door ons "geweldige" fokbeleid en nu gaan we jammeren dat het fout is.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:53

Ikke, je kan het oplossen hoe je wil, maar ik denk dat we er beiden over eens zijn dat dit geen argument is om een paard op te stallen :)


Die vrijheid over binnen en buiten... :')
Hoe vaak ze wel niet NAAST hun schuilstal staan te rillen in de regen hier...
of de mijne, kampioen om in de meest schroeiende zon te blijven doorvreten en dan hitteslag doen.
En zo nog een heleboel dingen waaruit wel blijkt dat dat instinct om voor zichzelf te zorgen wel tot een ver hoekje verbannen is in de huidige generaties paarden.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:54

GabberGill schreef:
Dinopino schreef:
In mijn jeugd waren stands normaal, terwijl er genoeg weide beschikbaar is. Persoonlijk vind ik het een lauw argument dat ze tenminste nog buitenkomen en in andere maneges niet. Voor de paarden die er staan is er geen kuddevorming. Want een kudde wordt niet s avonds uitelkaar gehaald. De meeste tijd van hun leven staan ze misschien naast een buurpaard waar ze een hekel aan hebben.

Paard alleen in een paddock heeft echt maar een behoeft en dat is zo snel mogelijk naar binnen bij de anderen. En meestal is bij binnenkomst dan nog eten in een voerbak. Stallen zijn er niet voor de paarden, stallen zijn er puur voor de mensen, zodat ze de paarden makkelijker kunnen pakken.


Toch vind ik het stukje uit elkaar halen en geen kudde meer vormen niet helemaal waar.
Ik sta op een stal met zeker 100 paarden. Ik gooi mijn paarden de hele zomer dag en nacht buiten. De groep is eigenlijk altijd hetzelfde waarvan er 7 van onze stal meegaan.

Vorig jaar eraf gehaald en op stal passeren ze elkaar met af en toe een kroel of ze staan even samen los of naast elkaar.

De zomer gaan ze dus weer het land op
Dag 2 van de wei
[ [url=m/GZb5Lc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze weten het wel degelijk. Zo hing een weidemaatje van mijn paard zichzelf 3 weken terug bijna op terwijl ik in de hal stond te zadelen. Dat paard raakt volledig in paniek. Die van mij raakte volledig in paniek, wilde haar helpen en was boos aan het doen naar alle paarden om der heen en begon uit te halen.

Het gebeurd vaker dat paarden hier losbreken of in paniek raden en het boeit er niet, tot het er 1 van de wei is.


Mijn paarden komen de winter overigens minimaal 5 uur buiten naast het trainen en dan staan ze met zijn 4e


Heb jij nou Prikkeldraad en ijzer draadhekwerk om je wei??

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:57

Ik wist dat die opmerking zou komen toen ik de foto zag. Ik dacht al oh o berg je maar voor de boktpolitie.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:59

Wahahahaha, ja ach als men commentaar kan geven op mensen die liever niet hun paarden buiten in een kudde willen e.d dan kun je ook commentaar verwachten als er een paard onvriendelijke omheining om een wei staat toch!?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:01

Poekkie schreef:
Ikke, je kan het oplossen hoe je wil, maar ik denk dat we er beiden over eens zijn dat dit geen argument is om een paard op te stallen :)


Die vrijheid over binnen en buiten... :')
Hoe vaak ze wel niet NAAST hun schuilstal staan te rillen in de regen hier...
of de mijne, kampioen om in de meest schroeiende zon te blijven doorvreten en dan hitteslag doen.
En zo nog een heleboel dingen waaruit wel blijkt dat dat instinct om voor zichzelf te zorgen wel tot een ver hoekje verbannen is in de huidige generaties paarden.

IK heb dat paard er ook nooit om binnen gehouden :D

Wat het probleem met schuilstallen is, is dat sommige paarden die niet vertrouwen en als die wat hoger in rang zijn, gaat de rest er ook niet in. Sommige paarden zijn echt sukkels en ik ben toch van mening dat je op zo'n moment als mens in moet grijpen, in enigerlei vorm.

Maar sinds ik gezien heb hoe het moet, ben ik verpest. De rest is voor sukkeltjes }> ware het niet dat dat voorbeeld ook niet simpel na te bouwen is.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:20

hier staan ze voor de insecten in de schuilstal, met rotweer nooit.
Kunnen en durven er beide gewoon rustig in te staan dan.

Maar we moeten niet vergeten dat we ook paarden houden die in de natuurlijk waarschijnlijk al niet meer zouden leven.
Mijn oudje eerst, altijd "de baas" geweest over andere.
Dit deed hij met zijn houding, zijn uitstraling. Daar leek hij dan ook weinig moeite voor te hoeven doen.
Toen hij oud was, PPID had, lichte artrose, nog prima te houden bij ons mens met zijn pracend enz.
Maar zo wilde hij ook nog steeds "de baas" zijn over de andere.
Zijn natuurlijk uitstraling dat hij dat kon was verdwenen dus met veel bombarie hiel hij het in stand. Koste hem bergen energie.
Die moest echt voortaan in de nacht op stal, daar de rust nemen. Daar ook meer voer krijgen dan die andere bolle paarden.
Dus 24/7 kan niet eens zomaar.

Is het oudje overleden, denk je kan bij de huidige wel 24/7. Is voor mij ook veel gemakkelijker.
Nope
Ontwikkeld er 1 pollen allergie. Eerst zo erg dat haar mond zo opzwol dat ze niet eens meer fatsoenlijk kon eten. Daar zou het al einde verhaal zijn in de natuur.
Binnen slinkte het weer vrij snel dat ze na een paar uurtjes weer kon eten en na een halve dag zag je weinig meer aan haar. De volgende dag buiten, na 2 uurtjes was het weer bal, binnen weer oke na een paar uur.
Gelukkig nu zover onder controle weten te krijgen dat ik ze overdag weer buiten kan hebben en ergens tussen 16 en 19 uur weer binnen moet zetten.
De schuilstal geeft blijkbaar niet die ontlasting want daar gaat ze niet staan.


Dus ja wij kunnen wel 24/7 willen, maar helaas is dat ook niet altijd mogelijk.
Al baal ik daar wel van.
De eerste jaren heeft de merrie wel 24/7 buiten gestaan, zo makkelijk.

Dus ja we moeten kijken wat er kan.
Per paard.
Maar een gezond paard maar 1 uurtje in een flut stukje buiten zetten is echt niet de best doen in wat kan, wat goed is voor een paard.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:21

Wat bedoel je met die laatste paragraaf, ikke?
Ik begrijp wat je zegt over die schuilstal hoor, maar aangezien diezelfde in de zomer dagelijks wordt gebruikt door exact dezelfde groep paarden, denk ik dat het englevel wel meevalt :o
‘T is ook gewoon een stenen met de hele voorzijde open.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:38

Poekkie schreef:
Wat bedoel je met die laatste paragraaf, ikke?
Ik begrijp wat je zegt over die schuilstal hoor, maar aangezien diezelfde in de zomer dagelijks wordt gebruikt door exact dezelfde groep paarden, denk ik dat het englevel wel meevalt :o
‘T is ook gewoon een stenen met de hele voorzijde open.

Als het hier regent, staat het hele spul hutje-mutje in de schuilstal :D

Dat laatste? Ik heb eens een paard gekocht bij iemand die ECHT begreep hoe het moest en daar een hoop energie in gestopt heeft. Twee grote loopstallen met tactische tussenwanden en voldoende in- en uitgangen. Paarden konden allemaal binnen staan, hoefden niet bij degenen te staan waar ze een hekel aan hadden, konden hun privacy nemen als ze dat wilden, of met elkaar staan.
Binnen en buiten ruime voerplekken op tactische plekken, zodat het geen zooitje wordt.

Maar dit nabouwen is niet simpel. De gebouwen waren elk 20mtr breed en zeker 30mtr lang. Dat doe je niet "even" na.

Als dat lieve mens geen 70km verderop gewoond had, dwars door drie beruchte files, was ik daar gaan staan met m'n paarden.
Echt, de rest is voor de mindere goden.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:57

Yikes.. Dat klinkt alsof die paarden nog steeds geen leuk leven hebben. :\
Beter dan sommige andere stallen, maar in mijn optiek nog steeds onwijs sneu.

Vroegah was het inderdaad wel 'normaal' dat paarden veel op stal stonden. Vooral vanuit gemak voor de ruiter bekeken. Dierenwelzijn werd daarin niet vaak meegenomen. Gelukkig tegenwoordig steeds meer. Al is er altijd ruimte voor verbetering!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:05

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Wat bedoel je met die laatste paragraaf, ikke?
Ik begrijp wat je zegt over die schuilstal hoor, maar aangezien diezelfde in de zomer dagelijks wordt gebruikt door exact dezelfde groep paarden, denk ik dat het englevel wel meevalt :o
‘T is ook gewoon een stenen met de hele voorzijde open.

Als het hier regent, staat het hele spul hutje-mutje in de schuilstal :D

Dat laatste? Ik heb eens een paard gekocht bij iemand die ECHT begreep hoe het moest en daar een hoop energie in gestopt heeft. Twee grote loopstallen met tactische tussenwanden en voldoende in- en uitgangen. Paarden konden allemaal binnen staan, hoefden niet bij degenen te staan waar ze een hekel aan hadden, konden hun privacy nemen als ze dat wilden, of met elkaar staan.
Binnen en buiten ruime voerplekken op tactische plekken, zodat het geen zooitje wordt.

Maar dit nabouwen is niet simpel. De gebouwen waren elk 20mtr breed en zeker 30mtr lang. Dat doe je niet "even" na.

Als dat lieve mens geen 70km verderop gewoond had, dwars door drie beruchte files, was ik daar gaan staan met m'n paarden.
Echt, de rest is voor de mindere goden.


Oei ja 2 keer 20x30 zou ik wel willen, maar daar gaat de gemeente niet in meegaan vrees ik :+

Nu zou ik dan nog mijn paard niet gezond kunnen houden in die setting. Met overal ruwvoer kan ik hem rollen, ondanks intensief werk. Voor de ‘standaard’ warmbloed klinkt het wel perfect.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:11

Poekkie schreef:
ikke schreef:
Als het hier regent, staat het hele spul hutje-mutje in de schuilstal :D

Dat laatste? Ik heb eens een paard gekocht bij iemand die ECHT begreep hoe het moest en daar een hoop energie in gestopt heeft. Twee grote loopstallen met tactische tussenwanden en voldoende in- en uitgangen. Paarden konden allemaal binnen staan, hoefden niet bij degenen te staan waar ze een hekel aan hadden, konden hun privacy nemen als ze dat wilden, of met elkaar staan.
Binnen en buiten ruime voerplekken op tactische plekken, zodat het geen zooitje wordt.

Maar dit nabouwen is niet simpel. De gebouwen waren elk 20mtr breed en zeker 30mtr lang. Dat doe je niet "even" na.

Als dat lieve mens geen 70km verderop gewoond had, dwars door drie beruchte files, was ik daar gaan staan met m'n paarden.
Echt, de rest is voor de mindere goden.


Oei ja 2 keer 20x30 zou ik wel willen, maar daar gaat de gemeente niet in meegaan vrees ik :+

Nu zou ik dan nog mijn paard niet gezond kunnen houden in die setting. Met overal ruwvoer kan ik hem rollen, ondanks intensief werk. Voor de ‘standaard’ warmbloed klinkt het wel perfect.

Zelfs haar Shetten kon je niet rollen.
Maar ook daarin ging ze ver. Ze was zeer kritisch waar het hooi (droog hooi, hè, kleine pakjes, geen gel*l) vandaan kwam en hoe ze dat gebruikte. Zo voerde ze doelbewust, deels, overjarig hooi.
Daarnaast kregen ze brok of supplementen naar individu.