Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:03

Ipsilonka schreef:
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen en vraag me af. Behalve Charlotte Dujardin, Carl Hester en iemand noemde schoentje, welke topruiters laten hun toppaarden nog meer paard zijn? Wie kunnen er als voorbeeld dienen verder in Nederland? Ik ben zelf niet echt bekend in de sportwereld (want ben maar een menner op basissport niveau). Maar ben wel door opleiding, clinics etc op grote stallen geweest. En op allemaal is het echt bedroevend gesteld voor de paarden. Nu heb ik zelf de luxe dat ik mijn paarden aan huis heb, dus die van mij staan niet opgesloten in een hok. En vorige week weer ervaren dat mijn merrie daar ook echt ongelukkig van wordt (paar daagjes op vakantie met haar).


Drafsport, over de gehele breedte durf ik te stellen dat 90% buiten staat. Bij ons zien ze namelijk in dat mentaal welzijn enorm belangrijk is voor sport, want laten we eerlijk zijn: sport beoefenen met een paard is grenzen opzoeken en daar heeft een paard mentale weerbaarheid voor nodig :) .

Ik vind die harde toon trouwens dus wel rete vervelend en het werkt averechts. Wij hebben een pensionstal, willen een omslag maken. Hoe ik niet afgefikt werd op bepaalde FB groepen, daar kom ik dus niet meer, terwijl ik wel graag wil leren en inspiratie op wil doen.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:10

Als je eigenlijk na gaat dat sinds vorig jaar aandacht word gegeven aan het feit een konijn ook niet alleen gehouden mag worden is er eigenlijk op heel groot gebied wat (huis) dieren houden betreft veel te verbeteren. Niet enkel in de paardensport.

Dat is nog een heeeeeel lange weg te gaan....

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:12

Popstra schreef:
Als je eigenlijk na gaat dat sinds vorig jaar aandacht word gegeven aan het feit een konijn ook niet alleen gehouden mag worden is er eigenlijk op heel groot gebied wat (huis) dieren houden betreft veel te verbeteren. Niet enkel in de paardensport.

Dat is nog een heeeeeel lange weg te gaan....

Eens
er is geen regelgeving voor huisdieren.
Ja ze moeten eten en drinken hebben, maar daar blijft het wel bij.
Maar diezelfde mensen geven voor alle gemak wel af op de bio industrie waar het stikt van de regels.
Nu zeg ik daarmee niet dat daar geen verbetering te halen valt, maar bijzonder is het wel.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:12

ruitje schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen en vraag me af. Behalve Charlotte Dujardin, Carl Hester en iemand noemde schoentje, welke topruiters laten hun toppaarden nog meer paard zijn? Wie kunnen er als voorbeeld dienen verder in Nederland? Ik ben zelf niet echt bekend in de sportwereld (want ben maar een menner op basissport niveau). Maar ben wel door opleiding, clinics etc op grote stallen geweest. En op allemaal is het echt bedroevend gesteld voor de paarden. Nu heb ik zelf de luxe dat ik mijn paarden aan huis heb, dus die van mij staan niet opgesloten in een hok. En vorige week weer ervaren dat mijn merrie daar ook echt ongelukkig van wordt (paar daagjes op vakantie met haar).


Drafsport, over de gehele breedte durf ik te stellen dat 90% buiten staat. Bij ons zien ze namelijk in dat mentaal welzijn enorm belangrijk is voor sport, want laten we eerlijk zijn: sport beoefenen met een paard is grenzen opzoeken en daar heeft een paard mentale weerbaarheid voor nodig :) .

Ik vind die harde toon trouwens dus wel rete vervelend en het werkt averechts. Wij hebben een pensionstal, willen een omslag maken. Hoe ik niet afgefikt werd op bepaalde FB groepen, daar kom ik dus niet meer, terwijl ik wel graag wil leren en inspiratie op wil doen.

Maar om dezelfde omgangsvormen als in andere sporten, heeft de drafsport een slechte naam. Omdat het in de drafsport vrij openlijk gebeurd(e), waar dat, onder andere, in de dressuur- en springsport veel meer in het geniep gebeurd.

Het is in die zin dus heel simpel om jouw werk tot de grond toe af te branden.
Het gaat, zowel in jouw geval als in het hier aangehaalde geval, helemaal niet om dat iemand iets moet leren maar dat men z'n gram kan gaan halen over de rug van een ander!

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:21

Mkango schreef:
Morganlefay schreef:
Ik weet dat er op Bokt een springruiter zit die ooit eens een sessie foto's heeft laten zien van dr paarden die buiten stonden en zich heerlijk vermaakten in de bagger.
Bianca Schoenmakers, schoentje, is dat inderdaad. :j

Yesss

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:25

Maar nu rijd schoentje op een andere plek, of iig niet meer waar ze toen werkte. Mag ze het nu nog?
Is toch ook aan de eigenaren of het mag.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:25

Ingrid klimke laat ze dagelijks 4 u buiten in weer en wind; dat is het langste van alle topruiters wat ik gevonden heb.. ze neemt ook “portable paddocks” mee op wedstrijd.

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:29

Nu vind ik voor mijzelf 4 uur niet genoeg.
Maar zouden alle pension, manege en sportstallen dat aanbieden zou ik echt juichen.
Zeker voor sportstallen waar de paarden flink getraind worden, nog in de stapmolen gaan enz, dan staan ze niet de hele dag op stal.
En ja eerlijk is eerlijk, het moet ook werkbaar blijven.
Als dat als minimum eens aangehouden zou worden zou dat voor veel paarden een enorme welzijnsverbetering zijn.
In acht nemend dat het niet tot de kogels in de drek is of in de zomer pal in de zon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:42

De paarden van Jill Huijbrechts gaan ook het land op, ook haar GP paard. Hoe lang ze buiten staan weet ik dan weer niet.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:47

Ik vind het ook helemaal niks om op deze manier paarden te houden.
En ja dat mogen mensen best zeggen.

Maar om deze mevrouw nu massaal aan te vallen terwijl de Bio industrie in NL floreert, dat vind ik toch echt heel erg merkwaardig. Waarom focussen mensen zich niet eerst eens op veel ergere excessen ?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33824
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:48

Sosha schreef:
Ik vind het ook helemaal niks om op deze manier paarden te houden.
En ja dat mogen mensen best zeggen.

Maar om deze mevrouw nu massaal aan te vallen terwijl de Bio industrie in NL floreert, dat vind ik toch echt heel erg merkwaardig. Waarom focussen mensen zich niet eerst eens op veel ergere excessen ?

In het buitenland worden dieren nog veel erger gehouden dan in de bio-industrie van Nederland. Dus dan maar goedkeuren wat er hier gebeurt?

Het kan altijd erger.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:49

VuurVleugels schreef:
Op zich ben ik het met je eens dat het gesprek aangaan meer zoden aan de dijk zet dan keihard veroordelen, want zoals iemand hierboven al zei, die ander schiet dan waarschijnlijk alleen maar in de verdediging. Maar er is inmiddels al zó veel onderzoek gedaan naar paardenwelzijn, en elke leek kan zien dat het gemiddelde paard in de wei meer happy is dan in stal (en nee, dan heb ik het niet over die paarden die kniediep in hun eentje in de modder staan te wachten bij het hek tot ze weer naar binnen mogen, daar moeten de weide-omstandigheden gewoon anders worden). Is de tijd van praten dan niet gewoon een beetje voorbij?


Waar is al dat onderzoek dan? Ik heb het nog niet gezien en met al m’n googleskills. Ik betwijfel of je zwart-wit kan zeggen dat weidepaarden per definitie “gelukkiger” zijn dan hun stalpaarden en dat paarden die 10 uur buiten staan per definitie weer gelukkiger zijn dan paarden die 4 uur buiten staan. Hoe meet je paardengeluk? Die van mij staat, al helemaal met niet zo lekker weer uren aan de draad te dralen met haar lekker lange weidegang. Al een paar jaar. Tsja.

De tijd van praten is nooit, maar dan ook nooit voorbij. Ik denk dat deze ruiter niet bewust haar paarden mishandelt met de intentie om ze pijn te doen. Wellicht kan een gesprek aangaan tot verbetering leiden. Haat en veroordelen zonder ook maar enigzins te willen begrijpen waar de ander vandaan komt, zonder nuance, leidt er alleen maar toe dat deze amazone in het vervolg wel uitkijkt wat ze vertelt en deelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:50

Sosha schreef:
Ik vind het ook helemaal niks om op deze manier paarden te houden.
En ja dat mogen mensen best zeggen.

Maar om deze mevrouw nu massaal aan te vallen terwijl de Bio industrie in NL floreert, dat vind ik toch echt heel erg merkwaardig. Waarom focussen mensen zich niet eerst eens op veel ergere excessen ?

Want over beide een mening hebben en deze delen kan niet?

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:52

MarlindeRooz schreef:
In het buitenland worden dieren nog veel erger gehouden dan in de bio-industrie van Nederland. Dus dan maar goedkeuren wat er hier gebeurt?

Het kan altijd erger.


Ik schrijf toch duidelijk in mijn post dat ik het afkeur en dat dat gezegd mag worden ???

Of als het om Bio-industrie gaat, dan gaat het erom dat we in de spiegel moeten kijken? Dat is natuurlijk een stuk lastiger dan een ander afbranden :P

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:52

Sosha schreef:
Ik vind het ook helemaal niks om op deze manier paarden te houden.
En ja dat mogen mensen best zeggen.

Maar om deze mevrouw nu massaal aan te vallen terwijl de Bio industrie in NL floreert, dat vind ik toch echt heel erg merkwaardig. Waarom focussen mensen zich niet eerst eens op veel ergere excessen ?

Ja?
Wat is het verschil?

Als dat het paard ook nog moet presteren als hij dat niet doet op zijn mieter krijgt.
En dat het paard levenslang heeft en de kip of het varken vrij snel van zijn opsluiting af is, niet eens eenzame opsluiting.

Ik vind dus dat een stalpaard het erger heeft dan de bio industrie in Nederland.
Slacht vind ik namelijk niet het ergste, het leven daarvoor bekijk ik.

Dus ergere excessen, niet in mijn beleving.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:53

MarlindeRooz schreef:
Sosha schreef:
Ik vind het ook helemaal niks om op deze manier paarden te houden.
En ja dat mogen mensen best zeggen.

Maar om deze mevrouw nu massaal aan te vallen terwijl de Bio industrie in NL floreert, dat vind ik toch echt heel erg merkwaardig. Waarom focussen mensen zich niet eerst eens op veel ergere excessen ?

In het buitenland worden dieren nog veel erger gehouden dan in de bio-industrie van Nederland. Dus dan maar goedkeuren wat er hier gebeurt?

Het kan altijd erger.

Maar heb jij LTO-Nederland grofstoffelijk afgebrand op internet??

De bio-industrie bestaat maar om een simpele reden: goedkoop vlees waar de boer nog net niet aan failliet gaat.
Als de helft van NL NU overstapt op vlees van dieren die wel een fatsoenlijk leven hebben gehad, is morgen de bio-industrie weg.

Maar nee, uiteindelijk moet het voor de laagste prijs. Altijd de laagste prijs en oh wee als het wat duurder wordt!!

En dit kun je voor ongeveer elk produkt in elke NL-winkel zeggen!

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:54

DuoPenotti schreef:
Dus ergere excessen, niet in mijn beleving.


Wow, dan staan jouw en mijn belevingswereld wel heel erg ver van elkaar vandaan.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:54

Heel veel Endurance paarden, ook degenen die 160km lopen internationaal, staan heel veel buiten. Zo niet 24/7.

Hangt waarschijnlijk af van de tak van sport hoeveel ze buiten staan?

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:55

Sosha schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus ergere excessen, niet in mijn beleving.


Wow, dan staan jouw en mijn belevingswereld wel heel erg ver van elkaar vandaan.
Ja dat denk ik ook.
Mijn uitleg mag je ook quoten :j

Ik vind inderdaad een stalpaard totaal vergelijkbaar met een varken.
Hele dag opgesloten.

Er is gewoon amper verschil.
Die aai over de bol maakt het goed in jou beleving?

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:56

Zelfs 2 uur in een paddock van 10x10m zou voor deze paarden al een flinke verbetering zijn. Dan kunnen ze namelijk gewoon eens rollen, met de buurman over het hekje buurten, zelf kiezen of ze een paar passen wandelen of niet in plaats van als "vrije" beweging enkel om hun as kunnen draaien. En als zevoldoende van dit soort paddocks hebben (2-3 per paard, dus 200-300m2 per paard), kunnen het gewoon graspaddocks zijn waar ze dus ook kunnen grazen zonder daarbij afhankelijk zijn van de persoon aan de andere kant van het touwtje.

Uitloopstallen met een box van 5x5 en een (zand)uitloop van 5x10 zou nog veel beter zijn. Dan hebben ze namelijk de hele dag die mogelijkheid (op grazen na), zelfs al is het werkelijke oppervlak kleiner.

Er zijn allerlei mogelijkheden, als je het echt niet aandurft om ze uit hun plaat te laten gaan los, die de paarden toch meer vrijheid bieden dan alleen maar in de hand uit de box.

Voor de duidelijkheid: hier staan de paarden 12/7 in een 3x5 box en 12/7 op een PP (20x30 buitenbak + 4m brede omloop op een stuk van 65x65m en 's zomers een x aantal uren weidegang).

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:57

Mizora, nee dat is voor mij gelijk aan een stal met luik, ze hebben er niets aan als ze niet ook dagelijks op een fatsoenlijk stuk komen vind ik.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:00

Als het leven van de topsportpaarden van Dani Waldman alleen als beste optie uit de bus komt wanneer je die in een vergelijking stopt met aan de andere kant het leven van bv. slachtvarkens, tja,.... oké dan. Sterk argument.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:00

DuoPenotti schreef:
Ik vind inderdaad een stalpaard totaal vergelijkbaar met een varken.
Hele dag opgesloten.


Dan heb je blijkbaar geen idee van hoe het er in de bio-industrie aan toe gaat.

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:04

Sosha schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind inderdaad een stalpaard totaal vergelijkbaar met een varken.
Hele dag opgesloten.


Dan heb je blijkbaar geen idee van hoe het er in de bio-industrie aan toe gaat.

vertel eens....

Mag ik je vertellen dat ik regelmatig in varkens, kippen en nertsen bedrijven ben geweest, dus niet vanuit anti propaganda filmpjes van internet mijn mening heb gemaakt.
En ja daaruit trek ik deze conclusie.
Stal paarden zijn voor mij bio industrie paarden.

Paarden die buiten komen op een fatsoenlijk stuk kun je scharrel gaan noemen.

Maar ik weet dat veel mensen het niet met m e eens zijn omdat hun eigen paardje bio-industrie gehouden word.

Dus zal het maar weer laten rusten voor het verloop van het topic.
Maar ja dat is wel mijn mening.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:07

Waar ik woon is het 24\7 buiten houden van je paard in pension veel goedkoper dan wanneer je er ook een stal bij wilt. Dat het goedkoper is,is dan ook vaak een reden voor mensen om hun paard 24\7 buiten te gaan houden.Het gaat dan vaak om paarden die niet meer bereden (kunnen)worden.