Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:09

DuoPenotti schreef:
Mizora, nee dat is voor mij gelijk aan een stal met luik, ze hebben er niets aan als ze niet ook dagelijks op een fatsoenlijk stuk komen vind ik.

En dan HEB je je paarden buiten, in een gemengde groep, met paarden die ze "hun vriendje" vinden en wat doen ze dan?
Juist, samen in een hoekje gaan staan soezen....

_O- _O-

Dat kun je natuurlijk uitleggen als: zie je wel, al die ruimte is nergens voor nodig }:)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:10

omg ik ben het niet met je eens omdat mijn paard 'bio-industrie' gehouden wordt ...... 'tuurlijk

De mijne staat 24/7 in groot land, groepshuisvesting met een grote hal met stro als schuilstal.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:13

Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming.
0 sterren bij binnen blijven
1 ster bij beperkt op kleine oppervlakte buiten
2 sterren meer tijd buiten op ruimer oppervlakte
3 sterren 24/7 buiten paddockparadise achtig gebeuren.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:19

De vraag is natuurlijk wat je kunt doen om de situatie te verbeteren.
Zo'n haatcampagne tegen Dani Waldman helpt natuurlijk niks. En ook een aantal van de reacties hier zijn er niet op gericht om te kijken hoe je dingen kunt veranderen, maar vooral in het promoten van de eigen (natuurlijk 24/7 buiten) situatie en het 'krijgen van gelijk'. Helaas is dat absoluut geen garantie voor succes. Sowieso is mensen aanvallen geen goede tactiek; daarmee dwing je ze alleen maar in de verdediging.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:23

Ja maar die 24/7 buiten promoten rijden denk ik niet proff op top niveau en hebben ook geen paarden die tonnen dan wel miljoen(nen) kosten onder hun kont!

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:27

Kendra schreef:
De vraag is natuurlijk wat je kunt doen om de situatie te verbeteren.
Zo'n haatcampagne tegen Dani Waldman helpt natuurlijk niks. En ook een aantal van de reacties hier zijn er niet op gericht om te kijken hoe je dingen kunt veranderen, maar vooral in het promoten van de eigen (natuurlijk 24/7 buiten) situatie en het 'krijgen van gelijk'. Helaas is dat absoluut geen garantie voor succes. Sowieso is mensen aanvallen geen goede tactiek; daarmee dwing je ze alleen maar in de verdediging.


Ik zou het eigenlijk niet weten. Wat kun je doen tegen mensen die niet hun paarden totaal geen beweging in vrijheid geven? Het is niet dat Dani het uit onwetendheid doet en dat een goed gesprek à la 'Zeg Dani, wist je dat...?' ineens tot verbazingwekkende inzichten leidt.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:36

Bij vleesvarkens gaan ze van (gangbaar) 0.8m2/varken naar (2 sterren) 1.1m2/varken+0.7m2 uitloop. Als je dat x6 doet vanwege het gewicht van het paard, gaat dat dus om een overstap van 4.8m2 (een stand van 1.6x3m) naar 6.6m2+4.2m2 uitloop (een box van 3x2.2+1.9×2.2 uitloop).

Varkens staan wel in groepen, dus we kunnen ook kiezen voor een terrein van 100m2. Dat is bij gangbare vleesvarkens een stal voor 125 dieren en voor 2-ster 55 dieren, waarbij 60m2 stal is en 40m2 uitloop.

Omgerekend naar paarden is dat 21 paarden in een box van 10x10m en bij de 2-ster gaat het dan om 9 paarden op een paddock van 4x10 met uitloopstal van 6x10.

Waar ze overigens nooit uitkomen, in tegenstelling tot de paarden van deze ruiter die dan wel alleen onder controle mogen rennen, maar wel degelijk mogen rennen.

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:37

Ik ken paarden van tonnen (springhengsten, quarters en dravers) die intensief getraind worden maar ook weldegelijk een aantal uur per dag buiten op een paddock/weide staan.
Het is echt puur management.

Zoals ruitje zegt is het in de drafsport gebruikelijk om ze buiten te houden, die hebben begrepen dat ophokken pure kapitaalverwoesting is.

Er wordt in de paardensport idd nog steeds volledig voorbij gegaan aan het wezen paard, op alle niveau's en daar mag best verandering in komen.

Op social media gelyncht worden is niet leuk maar de dagindeling die ze beschrijft voor haar paarden is dat ook niet.

*En ik mag moraalridderen. Mijn paard staat in kuddeverband 24/7 buiten op een plek met alle voorzieningen en ruimte, ze staan bvb nooit in de modder. En dat ondankbaar wicht zet me toch een bokkenpruik op als ik met zadel aankom. Misschien toch maar weer op stal zetten :+ .*

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:38

Mizora schreef:
Bij vleesvarkens gaan ze van (gangbaar) 0.8m2/varken naar (2 sterren) 1.1m2/varken+0.7m2 uitloop. Als je dat x6 doet vanwege het gewicht van het paard, gaat dat dus om een overstap van 4.8m2 (een stand van 1.6x3m) naar 6.6m2+4.2m2 uitloop (een box van 3x2.2+1.9×2.2 uitloop).

Varkens staan wel in groepen, dus we kunnen ook kiezen voor een terrein van 100m2. Dat is bij gangbare vleesvarkens een stal voor 125 dieren en voor 2-ster 55 dieren, waarbij 60m2 stal is en 40m2 uitloop.

Omgerekend naar paarden is dat 21 paarden in een box van 10x10m en bij de 2-ster gaat het dan om 9 paarden op een paddock van 4x10 met uitloopstal van 6x10.

Waar ze overigens nooit uitkomen, in tegenstelling tot de paarden van deze ruiter die dan wel alleen onder controle mogen rennen, maar wel degelijk mogen rennen.

Maar paarden leven 20-30 jaar in deze walgelijke omstandigheden en varkens maar 7 maanden...

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:40

Popstra schreef:
Ja maar die 24/7 buiten promoten rijden denk ik niet proff op top niveau en hebben ook geen paarden die tonnen dan wel miljoen(nen) kosten onder hun kont!

Ehm, een paard is een kleine 1000 euro waard (slachtwaarde); de rest is belofte of zo je wil: hoe gek kunnen we elkaar maken. Dat is de buitenkant.

De binnenkant heeft ook nog de factor: hoe poets ik, veel, fout geld weg........

Maar als we dat blik open trekken, is de geest uit de fles dus iedereen doet krampachtig moeite om dat te ontkennen; op elk niveau.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:44

Mizora schreef:
Bij vleesvarkens gaan ze van (gangbaar) 0.8m2/varken naar (2 sterren) 1.1m2/varken+0.7m2 uitloop. Als je dat x6 doet vanwege het gewicht van het paard, gaat dat dus om een overstap van 4.8m2 (een stand van 1.6x3m) naar 6.6m2+4.2m2 uitloop (een box van 3x2.2+1.9×2.2 uitloop).

Varkens staan wel in groepen, dus we kunnen ook kiezen voor een terrein van 100m2. Dat is bij gangbare vleesvarkens een stal voor 125 dieren en voor 2-ster 55 dieren, waarbij 60m2 stal is en 40m2 uitloop.

Omgerekend naar paarden is dat 21 paarden in een box van 10x10m en bij de 2-ster gaat het dan om 9 paarden op een paddock van 4x10 met uitloopstal van 6x10.

Waar ze overigens nooit uitkomen, in tegenstelling tot de paarden van deze ruiter die dan wel alleen onder controle mogen rennen, maar wel degelijk mogen rennen.


X6 doen vanwege gewicht van een paard?
De meeste vleesvarkens komen in de hokken als ze 25 a 30 kg zijn. Dat ze 100 kg zijn is maar 1 a 2 weken en dan zijn de eersten al weer uitgehokt (naar de slacht) en is er voor de overige varkens meer ruimte.
Ik vind je vergelijking dus ook niet echt op gaan.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:13

boeflover schreef:
Zou hier nu eigenlijk al eens een onderzoek naar zijn geweest; waar de plek van blessures echt groter is? In stal of in de wei.
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk heb ik in de afgelopen 20 jaar 11 paarden gehad. Daarvan zijn 2 pony’s eens hoefbevangen geworden en 2 ontwikkelde zomerexceem. Voor 1 pony heb ik eens de DA moeten laten komen omdat deze zich had verslikt in een appel van de appelboom. 1 pony moest ik eens laten hechten door een wond van wrs de omheining of schuilstal. Dat zijn de enige blessures/ziektes die voor mij “wei gerelateerd” zijn.
Mbt “Stal gerelateerde” blessures die ik kan bedenken van die tijd heeft 1 van mijn paarden een keer maandagsziekte (spierverzuring) gehad nadat ze een dag op stal was gebleven door slecht weer en wel flink had getraind, en de DA is eens gekomen voor een vastligger die daarna kreupel stond. Verder moesten 3 paarden supplementen, ander strooisel, stofvrij hooi of 24/7 naar buiten door reacties op stof van stro en hooi. (2 stonden in stallen met buitenluik)
Dus kijkend naar mijn eigen ervaring hebben beide me dierenartsrekeningen gebracht, incl. langdurige klachten waarvoor, soms prijzige, aanpassingen nodig waren (stofallergie, zomerexceem en hoefbevangenheid) toch denk ik nog steeds dat de wei (ism deels paddock en schuilstal) de meeste gezonde plek is en de paarden ook mentaal fit en blij waren.

Ik vraag me dus af of mensen als Anky ook zon soortgelijke vergelijking kan maken en verschillen ziet. Wat brengt nu eigenlijk meer blessures? Hoevaak is Salinero al behandeld voor een trap tegen zn knie van de minishet waar hij mee in de wei staat? En in de tijd dat ze haar paarden wel op stal hield (deed Anky dat ooit eigenlijk?), had ze dan vaker de DA op het terrein voor stijfheid, vastliggen, wondjes etc.?

En ms zijn er meer bokkers die ervaringen willen delen? Die van alleen of +20 uur op stal in de jaren naar >8 uur per dag, met andere paarden, naar buiten is gegaan qua houden en dus wat kunnen vergelijken qua blessures?

edit: ik zal voor deze vraag eens een eigen topic openen; ms is het niet helemaal meer gerelateerd aan het nieuwbericht?

Meeste blessure onstaan wanneer paard aan het werk is. Niet tijdens op stal staan of in de wei.
Paard op de wei draagt wel weer bij het verlagen van kans op blessure doordat juist grazen en rustig rondstappen op een wei bijdraagt bij een snellere herstel.

maralyn

Berichten: 10458
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:18

Bij Emiel voest staat er ook een koppel 24/7 buiten. Die beste ruin doet daar het aller beste op.

Paard loopt ook hoog in de wedstrijden.

Kennis van mij, rijdt zz licht, bijna zz zwaar.
Fantastisch dier om te zien.
Ook dat ze gewoon lekker met haar koten in de drek staat, gewoon gras staat te eten tussen de boerderijen. :')

Als je er langs komt op een regenachtige dag denk je. "Ach, leuke recreatie paarden" of iets in die richting :')

Dus kán het wel?
Ja, natuurlijk wel.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:41

ikke schreef:
Wat wij in NL al veel langer kenden als "middenkader" hebben de Britten pas ontdekt nadat Margaret Thatcher de macht van de vakbonden met grof geweld om zeep hielp.

Laten we het vooral gewoon even in Nederland houden. Kleine stapjes weet je wel... Het zou al een mega vooruitgang zijn als IEDER paard op zijn minst elke dag 4 uur zijn benen kan strekken in een weiland of paddock ( en dan geen postzegel, maar 1 waar een sprintje mogelijk is )

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:06

Als de paarden van Charlotte Dujardin buiten kunt, kan deze ook buiten.

Vindt het echt zielig dat ze nooit op eigen benen los mag rennen of rollen.

Maar werd echt verbaasd toen ik de comments zag onder horsesnl op Facebook. Lijkt er op dat halve Nederland het dikke prima vindt. En ik ben niet eens van de 24 uur buiten brigade...

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:11

Sommige mensen blijven me verbazen :( Al moet ik zeggen dat mijn visie op paardenhouden de afgelopen 20 jaar ook erg veranderd is. Ik heb van mijn 9e tot mijn 19e op en manege gereden, waarvan de paarden niet buiten kwamen, behalve zomers als ze vakantie mochten vieren op de weide. Ik wist niet beter en als ik toentertijd een pony had gehad dan was de kans groot geweest dat ik hem daar had gestald. Pure onwetendheid dat een pony meer nodig heeft dan dat. Ik heb sinds 8 jaar eigen ponies en die staan zo'n 7 a 8 uur buiten per dag in een paddock en in de zomermaanden 24/7 buiten. Ik ga binnenkort met ze verhuizen, o.a omdat ik de paddock te klein vind geworden ( ze zijn verkleind omdat er dan meer ponies kunnen staan _-:( dus meer geld voor de stal ) Maar laatst was er een kennisje uit t westen van t land op bezoek en die keek haar ogen uit naar de paddocks en de tijd die ze buiten konden staan en zij begreep absoluut niet waarom ik liep te mopperen. Al doende leert men, maar niet iedereen staat open voor verandering. Ik vind dat ieder paard recht heeft op sociale contacten en vrije beweging maar je kunt het niemand verplichten |(

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:17

DuoPenotti schreef:
Mag ik je vertellen dat ik regelmatig in varkens, kippen en nertsen bedrijven ben geweest, dus niet vanuit anti propaganda filmpjes van internet mijn mening heb gemaakt.
En ja daaruit trek ik deze conclusie.
Stal paarden zijn voor mij bio industrie paarden.

Paarden die buiten komen op een fatsoenlijk stuk kun je scharrel gaan noemen.

Maar ik weet dat veel mensen het niet met m e eens zijn omdat hun eigen paardje bio-industrie gehouden word.

Dus zal het maar weer laten rusten voor het verloop van het topic.
Maar ja dat is wel mijn mening.


Is zeker zo. Ik woon tegenwoordig in Spijkenisse, nou je wil voor je verdriet geen paard stallen hier in de omgeving. Op de zoekertjes Facebook voor stalling hier in de buurt vind men het heel normaal dat paarden 2 uur per dagen buiten komen, in de zomer. Als je er wat van zegt is het commentaar niet van de lucht. Veel mensen menen het recht op een paard te hebben, ook als dat niet kan.

Maar goed, ik zou niet weten waarom je een prominent persoon niet duidelijk aan mag spreken op wanbeleid. Misschien leidt groot ongenoegen wel tot actie vanuit sponsoren.

Een ding is zeker: als je niks zegt verandert er sowieso niets.

Benzz
Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:29

ikke schreef:
Ehm, een paard is een kleine 1000 euro waard (slachtwaarde); .

Droom lekker verder.................vorig jaar nog 150 euro gekregen voor een paard van 1.70 met vlees aan de botten.

Zelfs in de guldentijd was het rond de 500 gulden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:34

Benzz schreef:
ikke schreef:
Ehm, een paard is een kleine 1000 euro waard (slachtwaarde); .

Droom lekker verder.................vorig jaar nog 150 euro gekregen voor een paard van 1.70 met vlees aan de botten.

Zelfs in de guldentijd was het rond de 500 gulden.

Dacht al dat ik de enige was die dacht ‘da’s een goeie prijs.’
Als je 100 a 150 euro krijgt heb je een flinke laten slachten.

Lindsey_99
Berichten: 2525
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:30

Toch geweldig, dat polariseren; dat 247 in de modder ook niet ideaal is. Nee, dat is het ook niet, wie beweert dat?
Wat een muts.

Lindsey_99
Berichten: 2525
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:33

Thioro schreef:
*En ik mag moraalridderen. Mijn paard staat in kuddeverband 24/7 buiten op een plek met alle voorzieningen en ruimte, ze staan bvb nooit in de modder. En dat ondankbaar wicht zet me toch een bokkenpruik op als ik met zadel aankom. Misschien toch maar weer op stal zetten :+ .*



:= :))

hier eentje die het op een lopen zet als ze het halster ziet. Voor de rest kruipt ze in je broekzak. :D

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:41

Lindsey_99 schreef:
Thioro schreef:
*En ik mag moraalridderen. Mijn paard staat in kuddeverband 24/7 buiten op een plek met alle voorzieningen en ruimte, ze staan bvb nooit in de modder. En dat ondankbaar wicht zet me toch een bokkenpruik op als ik met zadel aankom. Misschien toch maar weer op stal zetten :+ .*



:= :))

hier eentje die het op een lopen zet als ze het halster ziet. Voor de rest kruipt ze in je broekzak. :D

En ik ken paarden die daar dood-ongelukkig en zelfs ziek van worden, dus nee, ook jij mag niet moraalridderen zolang je geen oog hebt voor de individuele wensen van elk paard!

En paarden die op loop gaan voor een halster of zadel: wellicht moet je eens wat kritischer zijn op datgene wat je daarna gaat doen en of dat wel zo aangenaam voor je paard is.....

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:13

Amy223 schreef:
Mizora schreef:
Bij vleesvarkens gaan ze van (gangbaar) 0.8m2/varken naar (2 sterren) 1.1m2/varken+0.7m2 uitloop. Als je dat x6 doet vanwege het gewicht van het paard, gaat dat dus om een overstap van 4.8m2 (een stand van 1.6x3m) naar 6.6m2+4.2m2 uitloop (een box van 3x2.2+1.9×2.2 uitloop).

Varkens staan wel in groepen, dus we kunnen ook kiezen voor een terrein van 100m2. Dat is bij gangbare vleesvarkens een stal voor 125 dieren en voor 2-ster 55 dieren, waarbij 60m2 stal is en 40m2 uitloop.

Omgerekend naar paarden is dat 21 paarden in een box van 10x10m en bij de 2-ster gaat het dan om 9 paarden op een paddock van 4x10 met uitloopstal van 6x10.

Waar ze overigens nooit uitkomen, in tegenstelling tot de paarden van deze ruiter die dan wel alleen onder controle mogen rennen, maar wel degelijk mogen rennen.


X6 doen vanwege gewicht van een paard?
De meeste vleesvarkens komen in de hokken als ze 25 a 30 kg zijn. Dat ze 100 kg zijn is maar 1 a 2 weken en dan zijn de eersten al weer uitgehokt (naar de slacht) en is er voor de overige varkens meer ruimte.
Ik vind je vergelijking dus ook niet echt op gaan.


Inderdaad vanwege het gewicht. Gemiddeld gesproken is het all-in-all-out principe, dus dan zit er geen verschil voor de overige varkens. Een gemiddeld springpaard weegt ruim 500kg, dus dat zou ruim 80kg zijn als vleesvarken.

Op zich klopt het inderdaad dat het de laatste fase is dat ze de volledige ruimte in beslag nemen, daarom zijn er ook meerdere gewichtsklasses qua minimale maten:
tot 15 kg: 0,20 m² = 75kg/m2
van 15 tot 30 kg: 0,30 m² = 50-100kg/m2
van 30 tot 50 kg: 0,50 m² = 60-100kg/m2
van 50 tot 85 kg: 0,65 m² = 77-130kg/m2
van 85 tot 110 kg: 0,80 m² = 106-137kg/m2
meer dan 110 kg: 1,0 m² = 110+ kg/m2.

Ze worden met 7.5kg gespeend en blijven opfokbig tot 30kg. In de gangbare houderij zitten ze dan over het algemeen direct op 0.3m2/big (met 2-sterren moeten ze dan 0.5m2/big krijgen). Dit is tot zo'n 12 weken.

Als vleesvarken zitten ze normaal gesproken op 0.8m2/varken, soms zie je dit nog in tweeën gesplitst worden en eerst nog een tijd op een 0.5m2 of 0.65m2, meestal direct op het volledige oppervlak. Dit is tot zo'n 24 weken leeftijd, het gaat dus om een periode van 12 weken. Daarvan raken de borgen al op halverwege week 19, dus 2/3e van de tijd, over de 80kg heen. Beren doen dit op 20.5 week. Gelten doen dit met 21.5 week. Gelten zijn ook pas wat later op slachtgewicht en zitten vaak in andere groepen doen de heren. De mannen zitten dus een derde van de tijd nog krapper dan ik eerder heb aangegeven.

Daarnaast wordt het niet beter als je er veulen van een springpaard schrijft. Jonkies hebben t.o.v. hun volwassen lichaamsgewicht eerder meer dan minder ruimte nodig dan hun volwassen evenknie.

Overigens staan vleesvarkens zelden in grote groepen en dus grote verblijven.

Dit soort hokken zijn veel normaler (in de gangbare houderij).
https://www.boerderij.nl/varkensmarkt-is-van-slag

----------

Dit alles vanwege het feit dat aangedragen wordt dat 2 uur in een paddock van 10x10m of permanent in een stal van 5x5 + uitloop van 10x5m geen verbetering oplevert ten opzichte van een stal met luik voor paarden die op het moment nooit los buiten een gewone box komen en dat deze paarden niet beter gehouden worden als de gangbare varkenshouderij.

Wat ik beschrijf is de gangbare houderij en ook met 2-sterrenhouderijen is het verschil voor de paarden alsnog enorm. De behoefte van varkens is niet zoveel anders dan van paarden. 2 kunekune-varkens, met een volwassen gewicht van 100kg, hebben al zo'n 150m2 weide nodig voor optimaal welzijn (met ruime stal en stukje bestrating). Maar als je gaat van 3m2 naar 9m2 is dat wel degelijk al een flinke welzijnsverbetering voor diezelfde 2 Kunekune-varkens.

En daar doel ik op. Er zit vaak al flink winst in kleine verbeteringen. Dingen als kunnen rollen zonder direct tegen een stalwand te zitten of vast te zitten aan een touwtje. Gewoon voor jezelf een aantal stappen of zelfs drafpassen rechtdoor kunnen doen, in plaats van altijd om je eigen as te moeten keren wanneer je "vrij" bent.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:55

anjali schreef:
Waar ik woon is het 24\7 buiten houden van je paard in pension veel goedkoper dan wanneer je er ook een stal bij wilt. Dat het goedkoper is,is dan ook vaak een reden voor mensen om hun paard 24\7 buiten te gaan houden.Het gaat dan vaak om paarden die niet meer bereden (kunnen)worden.

Inderdaad, dat is in de buurt waar mijn paard nu staat ook zo. Maar in de buurt waar ik zelf woon is 24/7 buiten onbestaande of belachelijk duur. Het is er een hype waar op ingespeeld wordt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:02

ikke schreef:
Lindsey_99 schreef:
:= :))

hier eentje die het op een lopen zet als ze het halster ziet. Voor de rest kruipt ze in je broekzak. :D

En ik ken paarden die daar dood-ongelukkig en zelfs ziek van worden, dus nee, ook jij mag niet moraalridderen zolang je geen oog hebt voor de individuele wensen van elk paard!

En paarden die op loop gaan voor een halster of zadel: wellicht moet je eens wat kritischer zijn op datgene wat je daarna gaat doen en of dat wel zo aangenaam voor je paard is.....

Hoe bedoel je, doodongelukkig en ziek van het zien van een halster, of van 24/7 buiten met alle voorzieningen en ruimte?
Hoe dan ook, beide zijn natuurlijk onzin.

Als paarden in een hoekje gaan staan in de wei cq bij het hek gaan staan wachten betekent dat nog niet dat ze zich 'doodongelukkig' voelen door het buiten-zijn. Het kan aangeleerd gedrag zijn (wachten op eten), of het gevolg zijn van niet goed geïntegreerd zijn in de groep. Om maar iets te noemen. En dat kan opgelost worden met goed management, bijvoorbeeld zorgen voor een evenwichtige groepssamenstelling. En ja, paarden die voorheen langw tijd voornamelijk op stal of op een te kleine paddock stonden moeten misschien wennen aan de vrijheid van de wei. Aan een regenbui op hun kop. Maar dat went heus wel.

Het is niet goed voor een paard om veel op stal te staan, punt. Voor geen enkel paard. Fysiek niet, mentaal niet.

Maarja, het gemak dient de mens.

Dat het op sommige locaties vreselijk duur is om je paard (semi) 24/7 buiten te houden met genoeg ruimte goede voorzieningen, is logisch. Grond is schaars en er zijn ook steeds meer paarden omdat steeds meer mensen een paard kopen (getuige de overspannen markt)