Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:06

Goed gezegd Askja :j

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:09

Mensen die geen verandering willen grijpen inderdaad gauw naar zulke uitersten om valse dilemma's ter rechtvaardiging te kunnen gebruiken van het totaal niet tegemoet komen aan bepaalde basisbehoeften.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:12

Ik houdt mijn eigen dieren zoveel mogelijk buiten , binnenkort zelfs 24/7 met schuilstal etc
Maar als Groom van meestal spring paarden weet ik ook hoe t op prof stallen gaat .
En praat t niet goed , maar de top paarden komen echt minimaal 3 keer per dag hun stal uit . Een goede stal heeft per 3/4 paarden 1 groom die de hele werkdag veel tijd aan de paarden kan besteden .
Nee deze paarden komen vaak niet los in de wei of staan er uren in .
Maar aandacht krijgen ze niet te kort .
Na hun sport carrière krijgen deze paarden 99% van de paarden een welverdiende pensioen .
Ik heb er zo een al bijna 2,5 jaar bij me staan.
Eigenaar betaald en ik verzorg.
Ergens is t te begrijpen dat een heel duur sportpaard niet zo in t land gezet wordt dat eigenaars en ruiters bang zij voor blessures .
Nu ben ik wel van mening als zo een paard dagelijks buiten komt je niet zo bang meer moet zijn .
Maar om nu iemand af te zeiken die deze keuze maakt gaat ook wat ver
Er zijn nl nog steeds plaatsen waar ze met wat geluk 1 x daags even uit box komen voor arbeid
En dat is pas slecht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:14

Askja schreef:
Net als de dooddoener van de andere kant dat paarden beter af zijn in het wild, dat dat je ideaal is/zou moeten zijn als je écht van paarden houdt.
.


Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:17

Popstra schreef:
Wel weer typisch bokt dat het van het ene uiterste in het andere gaat.
Topsport paarden komen nu eenmaal nooit jaar rond 24/7 buiten te staan, niet in een groep en niet op een PP

Daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden.


Ik denk dat het een al een hele stap vooruit is wanneer alle paarden 2 uurtjes de bewegingen mogen maken die zij zelf willen.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:21

Ninx schreef:
Askja schreef:
Net als de dooddoener van de andere kant dat paarden beter af zijn in het wild, dat dat je ideaal is/zou moeten zijn als je écht van paarden houdt.
.


Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.

Joh, veranderen we niet snel? Goh, nooit iets van gemerkt.

Heb ik nog wat koren voor je molen:
Ik werk voor een bedrijf dat, letterlijk, de energietransitie maakt of breekt. Dit bedrijf is DE bepalende factor in het hele proces. Al gaat Den Haag 100x op z'n kop staan, WIJ bepalen hoe het verloopt en verder helemaal niemand!

Maar zelfs in dit bedrijf, waarvan de directie zich terdege bewust is van z'n positie en verantwoordelijkheid, lopen mensen rond die de transitie allemaal maar de grootste onzin vinden, tot en met complot-theorieën aan toe......

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:23

Ninx schreef:
Askja schreef:
Net als de dooddoener van de andere kant dat paarden beter af zijn in het wild, dat dat je ideaal is/zou moeten zijn als je écht van paarden houdt.
.


Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.

Het is wel een dooddoener, want paarden zouden al op het lijstje van uitstervende dieren staan. Ze zijn er nu nog zo massaal juist omdat ze als hobbydier gehouden worden en zo geliefd zijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:31

Ineke2 schreef:
Het is wel een dooddoener, want paarden zouden al op het lijstje van uitstervende dieren staan. Ze zijn er nu nog zo massaal juist omdat ze als hobbydier gehouden worden en zo geliefd zijn.


Nog steeds geen dooddoener....

Wat je overhoudt zijn 'oer-rassen'.... kleinere/ pony-achtige rassen. Al het doorgefokte materiaal verdwijnt inderdaad. Alle 'door mensen bedachte rassen' die helaas ook dramatisch genetisch materiaal bezitten door dat gesleutel.

Om het wilde paard te kunnen behouden zullen we dus eenvoudig beter voor de natuur moeten zorgen.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:33

Dat laatste is natuurlijk een utopie. Beter voor de natuur zorgen dat kunnen jij en ik wel willen, maar de economie de mensen die het meeste geld verdienen denken daar heel anders over.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:35

Ninx schreef:
Ineke2 schreef:
Het is wel een dooddoener, want paarden zouden al op het lijstje van uitstervende dieren staan. Ze zijn er nu nog zo massaal juist omdat ze als hobbydier gehouden worden en zo geliefd zijn.


Nog steeds geen dooddoener....

Wat je overhoudt zijn 'oer-rassen'.... kleinere/ pony-achtige rassen. Al het doorgefokte materiaal verdwijnt inderdaad. Alle 'door mensen bedachte rassen' die helaas ook dramatisch genetisch materiaal bezitten door dat gesleutel.

Om het wilde paard te kunnen behouden zullen we dus eenvoudig beter voor de natuur moeten zorgen.

Mag ik je een tip geven?

Ga in een hutje op de hei wonen, in een berenvel en met een knuppel achter de zwijnen aan voor je eten....

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:38

ikke schreef:
Joh, veranderen we niet snel? Goh, nooit iets van gemerkt.

Heb ik nog wat koren voor je molen:
Ik werk voor een bedrijf dat, letterlijk, de energietransitie maakt of breekt. Dit bedrijf is DE bepalende factor in het hele proces. Al gaat Den Haag 100x op z'n kop staan, WIJ bepalen hoe het verloopt en verder helemaal niemand!

Maar zelfs in dit bedrijf, waarvan de directie zich terdege bewust is van z'n positie en verantwoordelijkheid, lopen mensen rond die de transitie allemaal maar de grootste onzin vinden, tot en met complot-theorieën aan toe......


Echt een goed argument al die anekdotes.......

ikke schreef:
Mag ik je een tip geven?

Ga in een hutje op de hei wonen, in een berenvel en met een knuppel achter de zwijnen aan voor je eten....


En ook nog even op de man.....heb nu bijna drogreden bingo.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:40

Ninx schreef:
Ineke2 schreef:
Het is wel een dooddoener, want paarden zouden al op het lijstje van uitstervende dieren staan. Ze zijn er nu nog zo massaal juist omdat ze als hobbydier gehouden worden en zo geliefd zijn.


Nog steeds geen dooddoener....

Wat je overhoudt zijn 'oer-rassen'.... kleinere/ pony-achtige rassen. Al het doorgefokte materiaal verdwijnt inderdaad. Alle 'door mensen bedachte rassen' die helaas ook dramatisch genetisch materiaal bezitten door dat gesleutel.

Om het wilde paard te kunnen behouden zullen we dus eenvoudig beter voor de natuur moeten zorgen.


En moeten we dit willen dan? Lijkt mij 3x niets eerlijk gezegd.

Maar goed, er zullen vast ook wel mensen zijn die datzelfde denken van honden, katten en konijnen. Allemaal zelfvoorzienend leven, uitsluitend plantjes eten en met alleen wilde dieren om ons heen zoals in de disney films.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:41

MamAppelsap schreef:
ikke schreef:
Joh, veranderen we niet snel? Goh, nooit iets van gemerkt.

Heb ik nog wat koren voor je molen:
Ik werk voor een bedrijf dat, letterlijk, de energietransitie maakt of breekt. Dit bedrijf is DE bepalende factor in het hele proces. Al gaat Den Haag 100x op z'n kop staan, WIJ bepalen hoe het verloopt en verder helemaal niemand!

Maar zelfs in dit bedrijf, waarvan de directie zich terdege bewust is van z'n positie en verantwoordelijkheid, lopen mensen rond die de transitie allemaal maar de grootste onzin vinden, tot en met complot-theorieën aan toe......


Echt een goed argument al die anekdotes.......

ikke schreef:
Mag ik je een tip geven?

Ga in een hutje op de hei wonen, in een berenvel en met een knuppel achter de zwijnen aan voor je eten....


En ook nog even op de man.....heb nu bijna drogreden bingo.

Welke zoek je nog?

Ik heb er nog wel een paar in de aanbieding voor je.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:53

Ninx schreef:
Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.


Als je zover wilt gaan dan kun je het nog veel verder door trekken. Dan zouden mensen ook geen kinderen meer moeten krijgen omdat sommige mensen hun kinderen mishandelen. Dan is de andere kant van de medaille weer dat geen enkele goede ouder zijn of haar kinderen 24/7 in hun kamer op sluit. Dat zou niemand accepteren. Waarom zou iemand die van zijn of haar paarden houdt deze dan 24/7 in een veel te kleine stal zetten. Maar als je alles waar uitwassen zijn wilt gaan verbieden dan kun je wel aan het verbieden blijven.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:57

@elisa
Paard staat dan met een maatje op paddock of weide maar wordt altijd na enige tijd (paar weken ofzo) aangevallen door de ander. En dan wisselen we van maatje. Ze staat ook wel eens alleen op een stuk maar dan wel met genoeg paarden eromheen en dat vindt ze dan ook goed. Ik weet niet waarom ze op een gegeven moment altijd wordt aangevallen of gejaagd, ze is zelf namelijk altijd super lief voor anderen en gaat confrontaties uit de weg.
Toen ik dr kocht stond ze wel 24/7 op het land maar dat was bij een handelaar, niet van harte want kreeg haar dat ze erg mager was wederom omdat de andere paarden haar opjoegen. Op een groepsweide gebeurd dat ook. Daarom staat ze of met 1 maatje op een stuk, of alleen maar wel met genoeg paardemaatjes eromheen. En dan gaat het wel enkele uurtjes goed :)

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:02

Loretta schreef:
Ninx schreef:
Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.


Als je zover wilt gaan dan kun je het nog veel verder door trekken. Dan zouden mensen ook geen kinderen meer moeten krijgen omdat sommige mensen hun kinderen mishandelen. Dan is de andere kant van de medaille weer dat geen enkele goede ouder zijn of haar kinderen 24/7 in hun kamer op sluit. Dat zou niemand accepteren. Waarom zou iemand die van zijn of haar paarden houdt deze dan 24/7 in een veel te kleine stal zetten. Maar als je alles waar uitwassen zijn wilt gaan verbieden dan kun je wel aan het verbieden blijven.

Dat los je dan weer heel simpel op: verbied de mensheid z'n bestaan }:)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:04

ikke schreef:
Dat los je dan weer heel simpel op: verbied de mensheid z'n bestaan }:)


Dat zou inderdaad wel heel veel problemen op deze aarde oplossen, maar lijkt me voorlopig lastig om daar een meerderheid voor te kijgen :D

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:13

Nou ik ben alvast voor hoor :D

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:17


Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:40

Loretta schreef:
ikke schreef:
Dat los je dan weer heel simpel op: verbied de mensheid z'n bestaan }:)


Er bestaat in Amerika werkelijk een groepering die zich hier nog voor inzet ook.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Church_of_Euthanasia


Is dit een grapje?
Promoten om geen of max 1 kind te hebben lijkt me nu iets ethischer dan zelfdoding promoten. Lijkt me niet zo heel gezond voor je volgelingenbestand :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:59

Ninx schreef:
Askja schreef:
Net als de dooddoener van de andere kant dat paarden beter af zijn in het wild, dat dat je ideaal is/zou moeten zijn als je écht van paarden houdt.
.


Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.

Leuk ideaal. Nu de praktijk nog.

Ik geloof oprecht dat paarden volkomen gelukkig kunnen zijn on hun rol als gezelschapshuisdier, als rijdier (of anderszins: voor de kar, op de grond etc). Ik voel me oprecht niet schuldig als ik op een van mijn paarden ga zitten en iets van ze vraag. Ik zie een paard niet als mijn eigendom maar als een wezen met een eigen intrinsieke waarde, rechten en behoeften. Die waarborgen zie ik als mijn verantwoordelijkheid. Daarbij hoort uiteraard wel dat ze in letterlijke zin mijn eigendom zijn.

Maar als het bezitten van een paard in de letterlijke, juridische zin van het woord jou een schuldgevoel bezorgt, dan zou ik als ik jou was onmiddellijk Natuurmonumenten bellen om te vragen of je je paard mag loslaten in een van hun natuurgebieden, om zo van zijn vrijheid te genieten en jou van je schuldcomplex te verlossen.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:15

Askja schreef:
Ninx schreef:

Dat is geen dooddoener....
De paardenhouderij is zo'n dogmatisch onwrikbaar systeem, verandering komt OF niet, OF zeer traag.

Mijn gevoel is dan soms, wanneer ik per ongeluk weer eens dergelijke uitwassen onder ogen krijg, dat 'paarden houden' in zijn algemeenheid misschien beter tot het verleden kan behoren. En dat je dus inderdaad beter ergens in het wild paarden kunt bekijken wanneer je van paarden houdt/ graag naar paarden kijkt...

Je hoeft immers toch niet iets te bezitten om het te kunnen waarderen/ ervan te houden.

Leuk ideaal. Nu de praktijk nog.

Ik geloof oprecht dat paarden volkomen gelukkig kunnen zijn on hun rol als gezelschapshuisdier, als rijdier (of anderszins: voor de kar, op de grond etc). Ik voel me oprecht niet schuldig als ik op een van mijn paarden ga zitten en iets van ze vraag. Ik zie een paard niet als mijn eigendom maar als een wezen met een eigen intrinsieke waarde, rechten en behoeften. Die waarborgen zie ik als mijn verantwoordelijkheid. Daarbij hoort uiteraard wel dat ze in letterlijke zin mijn eigendom zijn.

Maar als het bezitten van een paard in de letterlijke, juridische zin van het woord jou een schuldgevoel bezorgt, dan zou ik als ik jou was onmiddellijk Natuurmonumenten bellen om te vragen of je je paard mag loslaten in een van hun natuurgebieden, om zo van zijn vrijheid te genieten en jou van je schuldcomplex te verlossen.

En dan na enige tijd het karkas van je paard vinden omdat ie toch niet zo goed voor zichzelf kan zorgen als iedereen altijd maar beweert.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:34

Ipsilonka schreef:
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen en vraag me af. Behalve Charlotte Dujardin, Carl Hester en iemand noemde schoentje, welke topruiters laten hun toppaarden nog meer paard zijn? Wie kunnen er als voorbeeld dienen verder in Nederland? Ik ben zelf niet echt bekend in de sportwereld (want ben maar een menner op basissport niveau). Maar ben wel door opleiding, clinics etc op grote stallen geweest. En op allemaal is het echt bedroevend gesteld voor de paarden. Nu heb ik zelf de luxe dat ik mijn paarden aan huis heb, dus die van mij staan niet opgesloten in een hok. En vorige week weer ervaren dat mijn merrie daar ook echt ongelukkig van wordt (paar daagjes op vakantie met haar).

Bij Glock gaat alles naar buiten. Dat is dan echt een grote. Maar bij heel veel andere ruiters die in de top rijden gaan ze ook naar buiten. Ik heb wel het idee dat ze bij dressuurruiters meer buiten komen dan bij springruiters.

Maar, terugkomend op jouw vraag, ik weet heel veel pensionstallen waar echt veel paarden staan en die hebben dan 3 paddockjes en daar moeten alle paarden in op een dag. En geen stapmolen.

Ik denk als de regelgeving wijzigt zodat paarden iedere dag een X tijd buiten moeten kunnen staan, er heel veel pensionstallen stoppen en de pensionstallen die over blijven heel duur worden.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:53

Het is misschien ook wel regiogebonden?
Hier in de buurt staat het merendeel van de paarden overwegend buiten. Van de shet voor de kinderen tot de koersdraver in training, passerend langs de spring en eventingpaarden die nationaal en internationaal lopen.
Dichter in de buurt van grotere steden zal je inderdaad wel meer stallen vinden waar ze niet of amper buiten komen.

Maar op zich is het wel in regelgeving te gieten als men echt wil.
Was het niet in Zweden (of ander Scandinavisch land) dat paarden minstens per 2 gehouden moeten worden en de stallen een minimumafmeting moeten hebben. Buiten staan verplichten ze dan weer niet, iets met klimaat en roofdieren.

Àls er zo'n regelgeving komt zullen er idd een aantal stallen de schup opgaan. Maar misschien moeten we dan idd ook gewoon van het idee af dat iedereen overal paarden (of andere dieren) zou moeten kunnen houden. Je zet ook geen olifant in je appartement.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:57

janderegelaa schreef:
Ik denk als de regelgeving wijzigt zodat paarden iedere dag een X tijd buiten moeten kunnen staan, er heel veel pensionstallen stoppen en de pensionstallen die over blijven heel duur worden.

Wat is daar precies heel erg aan?
Bedrijven moeten nou eenmaal regelmatig met de tijd mee om te kunnen blijven bestaan. Behalve paardenbedrijven lijkt wel...