Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:07

ikke schreef:
Gutaguttegut, de moraalriddertjes weer in actie......

Hoe zeker weten jullie dat wat jullie doen WEL 200% perfect is??

Dat je het afkeurt, prima. Dat het niet goed is, ook best.

Maar voordat je iemand op zo'n manier boven de enkels afzaagt mag je om te beginnen eerst naar jezelf kijken en je afvragen hoe geweldig je het zelf eigenlijk wel doet.

Want wat is jouw aandeel in het in stand houden van dit soort praktijken? Denk daar dan OOK eens heel erg goed over na.


Wie de schoen past, trekke hem aan.


Tuurlijk, verbeter de wereld begin (altijd!) eerst naar jezelf. Maar betekend dat dan dat er níks gezegd mag worden over een ander?

Wij als mensen kunnen een paard niet bieden wat hij van nature nodig heeft, dat lukt in deze maatschappij gewoon niet. Maar we kunnen wel alles op alles zetten om er zoveel mogelijk aan tegemoet te komen. En als je dan nog bij lange na niet in de buurt komt van die behoeften, dan mag dat best gezegd worden. Trotse moraalridder, dan maar!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:09

MarjanB schreef:
Volgens mij is het bewezen dat paarden met vrije beweging juist minder kans hebben op het krijgen van blessures dan paarden die geen vrije beweging krijgen. Naast fysieke problemen is het mentale aspect vaak onderbelicht en zorgt dat juist bij dit soort paarden uiteindelijk voor problemen.

Dus tja ik zou ze gewoon naar buiten pleuren en ze redden zich wel. Geld is 1 maar plezier moet toch eigenlijk het belangrijkste zijn.. paard heeft niks aan geld.


Paard niet maar de mens wel en zo erg dat het over de rug van dieren gaat

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:10

Loretta schreef:
Ik houd ook van paarden die dag en nacht buiten in de groep staan. Maar om nu steeds weer zo'n enorme social media storm te creëren. Dat leidt helemaal nergens toe.

Zwijgen en ‘Goedzo meisje’ zeggen doet dat wel?
Het is IMO gewoon een vorm van verwaarlozing en zou ook zo behandeld moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:10

ikke schreef:
Gutaguttegut, de moraalriddertjes weer in actie......

Hoe zeker weten jullie dat wat jullie doen WEL 200% perfect is??

Dat je het afkeurt, prima. Dat het niet goed is, ook best.

Maar voordat je iemand op zo'n manier boven de enkels afzaagt mag je om te beginnen eerst naar jezelf kijken en je afvragen hoe geweldig je het zelf eigenlijk wel doet.

Want wat is jouw aandeel in het in stand houden van dit soort praktijken? Denk daar dan OOK eens heel erg goed over na.


Wie de schoen past, trekke hem aan.

:')_!

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:14

Ja het is inderdaad bewezen dat ze over het algemeen juist minder blessures krijgen met voldoende vrije beweging. Maar dan moet je ze natuurlijk niet vol in het krachtvoer een uurtje per dag naar buiten doen maar gewoon de hele dag op een goede bodem, met schuilmogelijkheden en ruwvoer of gras. Natuurlijk kan er een keer iets mis gaan, maar beter een korter en gelukkiger leven dan lang en ellendig weg rotten in een stal denk ik dan.

Ook paarden op een slimme manier bij elkaar zetten helpt, geen gemengde kuddes scheelt een boel. Gewoon met een ander paard waar ze het goed mee kunnen vinden scheelt ook (de buurman oid) of een lijntje er tussen dat er wel contact mogelijk is maar risico's beperkt.

Zoals al eerder terecht opgemerkt is een springparcours ook niet zonder risico, maar omdat dat voor de mens is lijkt dat allemaal wel te kunnen.

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:15

Paarden, het zijn toch puur automaatjes die aan de gang gehouden worden door een goed technisch onderhoud.

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:16

ikke schreef:
Gutaguttegut, de moraalriddertjes weer in actie......

Hoe zeker weten jullie dat wat jullie doen WEL 200% perfect is??

Dat je het afkeurt, prima. Dat het niet goed is, ook best.

Maar voordat je iemand op zo'n manier boven de enkels afzaagt mag je om te beginnen eerst naar jezelf kijken en je afvragen hoe geweldig je het zelf eigenlijk wel doet.

Want wat is jouw aandeel in het in stand houden van dit soort praktijken? Denk daar dan OOK eens heel erg goed over na.

Wie de schoen past, trekke hem aan.


Gelukkig geen enkel aandeel hier in het stand houden van dit soort praktijken. Moraal ridders zijn kennelijk nodig voordat er een keer iets veranderd in de conservatieve paardenwereld. :+
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-05-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29708
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:16

Ikke 200% perfect bestaat niet.
En wat voor de ene perfect is is dat voor de ander niet.
Maar ik mag toch hopen dat we de jaren 1980 voorbij zijn en ondertussen wel weten dat een paard een kudde en bewegingsdier.
Ik ben zelf in veel gevallen niet eens voor 24/7 buiten, omdat het te vaak niet goed is ingericht.
Of de kudde niet stabiel genoeg en de mindere paarden hun rust niet krijgen.
Maar ik ben ook tegen de stalpaarden of de paarden die nooit groter staan dan een paddock van 10 x 10.
ER bestaat heel veel middenweg.
En kun je dat een paard niet bieden, waarom er dan wel 1 houden? Ik begrijp dat niet, echt oprecht niet.
Ik heb sinds 1996 een eigen paard en die heeft nooit, maar echt nooit maar ergens gestaan waar hij geen paard kon zijn.
Toen praatte ik alleen tegen een muur aan, gelukkig is dat nu langzaam, veel te langzaam, maar wel aan het veranderen.

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:18

Elisa2 schreef:
ikke schreef:
Gutaguttegut, de moraalriddertjes weer in actie......

Hoe zeker weten jullie dat wat jullie doen WEL 200% perfect is??

Dat je het afkeurt, prima. Dat het niet goed is, ook best.

Maar voordat je iemand op zo'n manier boven de enkels afzaagt mag je om te beginnen eerst naar jezelf kijken en je afvragen hoe geweldig je het zelf eigenlijk wel doet.

Want wat is jouw aandeel in het in stand houden van dit soort praktijken? Denk daar dan OOK eens heel erg goed over na.

Wie de schoen past, trekke hem aan.


Gelukkig geen enkel aandeel hier in het stand houden van dit soort praktijken. Moraal ridders zijn kennelijk nodig voordat er een keer iets veranderd in de conservatieve paardenwereld. :+


Zo lijkt het precies alsof moraal in de paardensport iets slechts zou zijn. :+

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:19

Zou hier nu eigenlijk al eens een onderzoek naar zijn geweest; waar de plek van blessures echt groter is? In stal of in de wei.
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk heb ik in de afgelopen 20 jaar 11 paarden gehad. Daarvan zijn 2 pony’s eens hoefbevangen geworden en 2 ontwikkelde zomerexceem. Voor 1 pony heb ik eens de DA moeten laten komen omdat deze zich had verslikt in een appel van de appelboom. 1 pony moest ik eens laten hechten door een wond van wrs de omheining of schuilstal. Dat zijn de enige blessures/ziektes die voor mij “wei gerelateerd” zijn.
Mbt “Stal gerelateerde” blessures die ik kan bedenken van die tijd heeft 1 van mijn paarden een keer maandagsziekte (spierverzuring) gehad nadat ze een dag op stal was gebleven door slecht weer en wel flink had getraind, en de DA is eens gekomen voor een vastligger die daarna kreupel stond. Verder moesten 3 paarden supplementen, ander strooisel, stofvrij hooi of 24/7 naar buiten door reacties op stof van stro en hooi. (2 stonden in stallen met buitenluik)
Dus kijkend naar mijn eigen ervaring hebben beide me dierenartsrekeningen gebracht, incl. langdurige klachten waarvoor, soms prijzige, aanpassingen nodig waren (stofallergie, zomerexceem en hoefbevangenheid) toch denk ik nog steeds dat de wei (ism deels paddock en schuilstal) de meeste gezonde plek is en de paarden ook mentaal fit en blij waren.

Ik vraag me dus af of mensen als Anky ook zon soortgelijke vergelijking kan maken en verschillen ziet. Wat brengt nu eigenlijk meer blessures? Hoevaak is Salinero al behandeld voor een trap tegen zn knie van de minishet waar hij mee in de wei staat? En in de tijd dat ze haar paarden wel op stal hield (deed Anky dat ooit eigenlijk?), had ze dan vaker de DA op het terrein voor stijfheid, vastliggen, wondjes etc.?

En ms zijn er meer bokkers die ervaringen willen delen? Die van alleen of +20 uur op stal in de jaren naar >8 uur per dag, met andere paarden, naar buiten is gegaan qua houden en dus wat kunnen vergelijken qua blessures?

edit: ik zal voor deze vraag eens een eigen topic openen; ms is het niet helemaal meer gerelateerd aan het nieuwbericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:23

Elisa2 schreef:
Ja het is inderdaad bewezen dat ze over het algemeen juist minder blessures krijgen met voldoende vrije beweging. Maar dan moet je ze natuurlijk niet vol in het krachtvoer een uurtje per dag naar buiten doen maar gewoon de hele dag op een goede bodem, met schuilmogelijkheden en ruwvoer of gras. Natuurlijk kan er een keer iets mis gaan, maar beter een korter en gelukkiger leven dan lang en ellendig weg rotten in een stal denk ik dan.

Ook paarden op een slimme manier bij elkaar zetten helpt, geen gemengde kuddes scheelt een boel. Gewoon met een ander paard waar ze het goed mee kunnen vinden scheelt ook (de buurman oid) of een lijntje er tussen dat er wel contact mogelijk is maar risico's beperkt.

Zoals al eerder terecht opgemerkt is een springparcours ook niet zonder risico, maar omdat dat voor de mens is lijkt dat allemaal wel te kunnen.
Genoeg paarden die vol in het krachtvoer staan en zichzelf ook niet naar de gallemiezen helpen als ze even een uurtje buiten komen, ook niet met elkaar. Ik heb ze vaker in het werk geblesseerd gezien dan in de paddock.

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:29

Ik zei het wat gechargeerd als voorbeeld, ligt ook aan het temperament/ type paard en of ze voorzichtig met zichzelf zijn of niet. Maar degene die dat niet zijn blesseren zich net zo makkelijk op stal. Ik denk ook wel dat belasting en daar in een verkeerd management een groot risico is voor blessures.

Precies Gini, de wereld op z'n kop ;-)

boeflover, een eigen topic voor die vraag is misschien inderdaad wel handig.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:38

Elisa2 schreef:
Ik zei het wat gechargeerd als voorbeeld, ligt ook aan het temperament/ type paard en of ze voorzichtig met zichzelf zijn of niet. Maar degene die dat niet zijn blesseren zich net zo makkelijk op stal. Ik denk ook wel dat belasting en daar in een verkeerd management een groot risico is voor blessures.

Precies Gini, de wereld op z'n kop ;-)

boeflover, een eigen topic voor die vraag is misschien inderdaad wel handig.


bij deze gemaakt; [MD] Vergelijking ervaringen stal- of weidegerelateerde blessures
ik ben zeer benieuwd naar de verschillende vergelijkingen. Er zitten hier op bokt genoeg mensen met al jaren paarden dus mogelijk ervaring met beide. Ms kan dat voor de toekomst mensen over de streep trekken wat aanpassingen te doen in hun manier van houden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:57

MarlindeRooz schreef:
Loretta schreef:
Ik houd ook van paarden die dag en nacht buiten in de groep staan. Maar om nu steeds weer zo'n enorme social media storm te creëren. Dat leidt helemaal nergens toe.

Maar het zomaar accepteren leidt ook nergens toe. Zag hier op bokt nog een topic van iemand die een stal zocht waar haar paard 21 uur per dag op stal mocht staan en dan alleen individueel buiten mocht komen. Zolang dat soort mensen nog stallen zoeken blijven die stallen helaas bestaan.


Het gaat mij vooral om de agressie waarmee het op sociaal media vaak gepaard gaat. Deze amazone kruipt nu in haar schulp. Ze schiet in de verdediging en aan het eind van de dag staan haar paarden nog steeds opgesloten.

DuoPenotti

Berichten: 29708
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:00

Maar al zou het haar netjes gevraagd worden staan haar paarden op het einde van de dag nog opgesloten Want ze geeft het zelf aan, dan kon ze uitleggen waarom ze dat zo doet.
Nee! er valt niets uit te leggen aan slecht paarden houden!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:01

MarlindeRooz schreef:
Loretta schreef:
Ik houd ook van paarden die dag en nacht buiten in de groep staan. Maar om nu steeds weer zo'n enorme social media storm te creëren. Dat leidt helemaal nergens toe.

Maar het zomaar accepteren leidt ook nergens toe. Zag hier op bokt nog een topic van iemand die een stal zocht waar haar paard 21 uur per dag op stal mocht staan en dan alleen individueel buiten mocht komen. Zolang dat soort mensen nog stallen zoeken blijven die stallen helaas bestaan.

Helemaal mee eens. Hopelijk lijdt dit ook dat sponsoren zich terug trekken. Echt bizar, zo iemand wil je echt niet in de sport hebben.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:08

Blussem schreef:
Maar het zomaar accepteren leidt ook nergens toe. Zag hier op bokt nog een topic van iemand die een stal zocht waar haar paard 21 uur per dag op stal mocht staan en dan alleen individueel buiten mocht komen. Zolang dat soort mensen nog stallen zoeken blijven die stallen helaas bestaan.

Helemaal mee eens. Hopelijk lijdt dit ook dat sponsoren zich terug trekken. Echt bizar, zo iemand wil je echt niet in de sport hebben.[/quote]

Wanneer sponsoren zich terug trekken zou heel wat beter effect hebben dan een sociaal media hetze. In de portemonnee raken is heel wat effectiever dan het gemiddelde haatbericht op Facebook.

DuoPenotti

Berichten: 29708
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:10

Maar die sponsor moet ook gaan inzien dat er steeds meer mensen tegen het houden van paarden op deze manier zijn, dan kan social media wel weer effect hebben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:10

Alsof het die sponsoren wat boeit. Die weten echt wel hoe de meeste sportpaarden staan hoor. :+

DuoPenotti

Berichten: 29708
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:13

Maar als hun naam negatief gekoppeld gaat worden gaat het ze misschien wel boeien :)

Nou ja een glock misschien niet, dat blijft voor mij altijd al een grote vraagteken die als sponsor.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:13

Glock niet, grote voermerken niet, banken niet... :P

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:14

MarlindeRooz schreef:
Alsof het die sponsoren wat boeit. Die weten echt wel hoe de meeste sportpaarden staan hoor. :+


Zijn haatberichten dan zo effectief?

Ik zou weleens van een sportruiter willen weten waarom die er zo stellig van overtuigd is dat paarden kreupel worden buiten. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat gigantisch meevalt en alleen maar dat mijn paard een heel stuk vrolijker is. Dat is wat ik in de praktijk ervaar. Waarom ziet een sportruiter dit dan anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:17

Loretta schreef:
MarlindeRooz schreef:
Alsof het die sponsoren wat boeit. Die weten echt wel hoe de meeste sportpaarden staan hoor. :+


Zijn haatberichten dan zo effectief?

Ik zou weleens van een sportruiter willen weten waarom die er zo stellig van overtuigd is dat paarden kreupel worden buiten. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat gigantisch meevalt en alleen maar dat mijn paard een heel stuk vrolijker is. Dat is wat ik in de praktijk ervaar. Waarom ziet een sportruiter dit dan anders?
Ik vraag me vooral af waarom dit zo'n hardnekkige overtuiging is, terwijl er natuurlijk ook zat sportruiters zijn die probleemloos hun paarden in het land gooien, onder anderen Charlotte Dujardin en Carl Hester, maar ook schoentje hier op Bokt. Als die dieren echt zoveel blessures op zouden lopen als de tegenstanders beweren, hadden deze ruiters hun dieren ook wel opgehokt gehouden, want onderaan de streep zit natuurlijk niemand te wachten op blessures bij hun (sport)paarden.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:19

Ik denk dat het volkomen terecht is om de discussie over paardenwelzijn aan te blijven gaan.

Echter, iemand veroordelend toespreken op uiterlijke kenmerken, zoals in dit specifieke geval lijkt te gebeuren, is niet okee. Er is geen verband tussen uiterlijk en keuzes in dierenwelzijn. Dat verband maken is ontoelaatbaar, en dat ze zich daar fel over uitspreekt vind ik volkomen terecht.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:20

Oehlala schreef:
ze durft het niet..... maar ze durft ze wel iedere keer over een 12,13,14... hindernissen op 160m te jagen. >;)

Dit inderdaad. Schrik voor 'blessures' op de wei maar wel 1m60 springen. Goh, ik vraag me af waar je paard sneller een blessure van zou kunnen krijgen? :')