Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wordt Floris het eerste Friese paard op een WK dressuur?

 
Profiel   

Omrop Fryslan
Sport

[ img ]
Bekende Fries in de sport: Elias 494 met Marc-Peter Spahn. Foto: Aniek1985


Het zou een unicum zijn: een Fries paard op een WK dressuur. Als het aan Lisa Minkema uit Rottevalle ligt, staat ze binnenkort met haar 5-jarige Floris in de baan om op het hoogste niveau hun kunsten te vertonen. "Ik wil bewijzen dat het Friese paard al lang geen 'karrenpaard' meer is."

Lees het hele artikel op Omrop Fryslan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 05:45 



 
Profiel   

Paard is 5 jaar en ze hoopt binnenkort op het hoogste niveau haar kunsten te vertonen? Laat 'm eerst maar even 3 jaar verder groeien voordat je überhaupt aan het WK denkt. Een hoop paarden die met 5 jaar al zo lopen, zijn er niet meer op 8 jarige leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 09:16 



 
Profiel   

Het gaat om het WK jonge dressuurpaarden als je als je verder leest. Mag toch hopen dat er geen WK GP wordt bedoeld. Ik denk ook niet dat dit artikel geschreven is door iemand die verstand heeft van paarden en derhalve WK ziet als “allerhoogste niveau” en niet direct als GP.

Voor zover ik weet is dat voor de 6-jarigen een Z proefje. Hoe dat precies zit weet ik niet. Met 5 het Z in vind ik ook erg vroeg, daar niet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 09:20 



 
Profiel   

Als je t filmpje luistert zegt ze ook dat het inderdaad gaat om voorrondes voor het WK jonge paarden en dat ze een eerste ronde door is met het paard.
En blijkbaar, dat vertelt ze, is dit het eerste jaar dat ook Friezen worden toegestaan in plaats van enkel de kwpn’rs.

Ik weet verder niet zoveel van die WK’s enzo, maar ik dacht vertaal t Frysk uit t filmpje even :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 10:03 



 
Profiel   

Artikel is inderdaad iets onduidelijk. Maar gaat zoals hierboven al is gemeld om de voorselecties van het WK jonge dressuurpaarden. En dat de Friezen daar nu eindelijk aan meedoen is te danken aan Marc Peter Spahn. Die bij de laatste keer zijn visitekaartje in een bij-rubriek heeft afgegeven. Toen zagen ze bij de organisatie eindelijk dat de Friezen wel dressuurpaarden zijn. Er zijn in totaal over alle leeftijden die hieraan meedoen 6 geselecteerd voor de volgende ronde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 10:34 



 
Profiel   

Ik vond het in het filmpje wel grappig dat de voice-over vertelde dat Friese paarden tegenwoordig ook voor de springsport worden gefokt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 14:35 



 
Profiel   

Storm schreef
Paard is 5 jaar en ze hoopt binnenkort op het hoogste niveau haar kunsten te vertonen? Laat 'm eerst maar even 3 jaar verder groeien voordat je überhaupt aan het WK denkt. Een hoop paarden die met 5 jaar al zo lopen, zijn er niet meer op 8 jarige leeftijd.



Amen....

Te bizar als een dier op zn 5e al daar loopt..
ongelooflijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 14:45 



 
Profiel   

Storm schreef
Paard is 5 jaar en ze hoopt binnenkort op het hoogste niveau haar kunsten te vertonen? Laat 'm eerst maar even 3 jaar verder groeien voordat je überhaupt aan het WK denkt. Een hoop paarden die met 5 jaar al zo lopen, zijn er niet meer op 8 jarige leeftijd.
[/quote]


Amen....

Te bizar als een dier op zn 5e al daar loopt..(Het Z dus..)
ongelooflijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 14:47 



 
Profiel   

Is een wk voor jonge paarden echt nog van deze tijd? Voornamelijk voor de financiers...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 14:48 



 
Profiel   

Voordat iedereen over de mik ga kijk even naar hieronder waarin te lezen valt wat van een 5 jarig fries paard verwacht wordt nl dat hij L2 + 10 punten heeft en M startgerechtigd is.
Zie hieronder alle eisen per leeftijd

https://www.phryso.com/friese-paarden-k ... rden-2021/

Ik vind het leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 15:10 



 
Profiel   

Tja, terwijl zeker Friezen pas bij 5 jaar uitgegroeid zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 15:41 



 
Profiel   

L2 plus 10 is niet heel heftig. Maar voor zo n WK moet er natuurlijk meer in zitten. De rijpaarden die daar meelopen zijn toch echt heel veel verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 15:53 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Tja, terwijl zeker Friezen pas bij 5 jaar uitgegroeid zijn.


En andere paarden zijn eerder uitgegroeid 8)7 . Volgens mij groeien alle paarden tot en met hun 8ste jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 16:28 



 
Profiel   

Getup schreef
L2 plus 10 is niet heel heftig. Maar voor zo n WK moet er natuurlijk meer in zitten. De rijpaarden die daar meelopen zijn toch echt heel veel verder


Dat idee heb ik ook. Ze kijken naar de potentie. Dus als het paard M1 geen winst haalt maar wel de potentie laat zien, dan is het goed, verwacht ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:18 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Als je t filmpje luistert zegt ze ook dat het inderdaad gaat om voorrondes voor het WK jonge paarden en dat ze een eerste ronde door is met het paard.
En blijkbaar, dat vertelt ze, is dit het eerste jaar dat ook Friezen worden toegestaan in plaats van enkel de kwpn’rs.

Ik weet verder niet zoveel van die WK’s enzo, maar ik dacht vertaal t Frysk uit t filmpje even :)

Mag je met een niet-KWPNer niet eens meedoen aan de hoge/internationale wedstrijden? Staat dat in de reglementen? :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:59 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Getup schreef
L2 plus 10 is niet heel heftig. Maar voor zo n WK moet er natuurlijk meer in zitten. De rijpaarden die daar meelopen zijn toch echt heel veel verder


Dat idee heb ik ook. Ze kijken naar de potentie. Dus als het paard M1 geen winst haalt maar wel de potentie laat zien, dan is het goed, verwacht ik zo.


Mijn "probleem " hierbij is meer, dat ze "maar" L plus 10 moeten zijn, maar dat je er met n simpele L plus 10 training niet komt.

De paarden zijn al zoveel verder qua rijderij als dat je eigenlijk zou willen. En dan moet je dus pittig trainen met je jonge paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:14 



 
Profiel   

Get up dat vind ik eigenlijk een andere discussie, want dat geldt voor alle paarden. Het friese paard mocht vroeger niet eens voor het hoogste niveau gaan, so heb ik begrepen, maar nu wel. Dat vind ik leuk en eerlijk.

Wat jij zegt dat gaat over belasting op jonge leeftijd en dat geldt voor alle paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:17 



 
Profiel   

Fillis schreef
lies_sparkle schreef
Als je t filmpje luistert zegt ze ook dat het inderdaad gaat om voorrondes voor het WK jonge paarden en dat ze een eerste ronde door is met het paard.
En blijkbaar, dat vertelt ze, is dit het eerste jaar dat ook Friezen worden toegestaan in plaats van enkel de kwpn’rs.

Ik weet verder niet zoveel van die WK’s enzo, maar ik dacht vertaal t Frysk uit t filmpje even :)

Mag je met een niet-KWPNer niet eens meedoen aan de hoge/internationale wedstrijden? Staat dat in de reglementen? :wow:


Aan het WK- jonge paarden mochten eerder inderdaad alleen warmbloedpaarden meedoen. Het is voor het eerst dat Friese paarden toegelaten worden. Aan 'gewone' internationale wedstrijden mochten die wel meedoen, het is een beetje krom...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:19 



 
Profiel   

Vreemd eigenlijk dat dit nu pas toegestaan is, maar vooral terecht dat het nu aangepast is. Je ziet in de hogere klassen, ook internationaal, steeds meer Friese paarden.

Qua niveau valt het best mee overigens. De 5 jarigen hoeven geloof ik alleen contragalop, eenvoudige wissels en een keertwending te laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 18:46 



 
Profiel   

Ja. Maar ga maar eens kijken , hoe die dat al uitvoeren. Dat zijn geen groene uitvoeringen zeg maar.


Pien: klopt! Maar op dit evenement helemaal. Het gevraagde niveau komt helemaal niet meer aan de orde: je paard moet echt zoveel verder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 19:58 



 
Profiel   

Op YouTube staat een filmpje van een hele jonge sprieterige Totilas op het WK in Verden voor het idee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen