Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Winnend top-paard blijkt gedopeerd tijdens Kentucky Derby

 
Profiel   

Equnews
Sport

[ img ]
Foto: Marjo


Het paard Medina Spirit dat de Kentucky Derby won in de VS, blijkt onder invloed van doping te zijn. In de VS beschreef men het moment als de twee spannendste minuten in de sportwereld van dit jaar. Nu blijkt echter dat het winnende paard een positieve dopingtest aflegde.

Trainer Bob Baffert houdt vol dat er niet is vals gespeeld, maar na de wedstrijd vonden ze betamethason terug in de urine van het paard, een middel om pijn te verdoven en zwellingen tegen te gaan. Het gebeurde eerder ook al eens dat een paard een positieve dopingtest aflegde, in 1968. "De paardensport heeft een probleem. Maar Bob Baffert is dat niet.”, aldus Baffert. Baffert houdt vol dat er door hem en zijn team niet werd vals gespeeld. De New York Times gaat de zaak verder onderzoeken, omdat er een groot doping probleem heerst in de VS. Er wordt vaak geëxperimenteerd met medicijnen en doping op paarden. De VS heeft al extra maatregelen genomen om doping bij paarden te controleren, zo gaat er een nieuwe wet begin juli volgend jaar in werking om een oogje in het zeil te houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:00 



 
Profiel   

Het woord is gedrogeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:07 



 
Profiel   

Albert schreef
Het woord is gedrogeerd.

Dat dacht ik ook, maar ik heb het even gegoogled en gedopeerd is een geaccepteerd woord in Nederland :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:09 



 
Profiel   

Tuurlijk hebben ze als eigenaar NOOIT valsgespeeld :')

Maar ik gok dat er wel wat recentere dopingtests zullen zijn dan 1968 als er effectief een dopingprobleem is in de VS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:25 



 
Profiel   

Dit is nog helemaal niet bewezen. Medina spirit is ook nog niet gediskwalificeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:43 



 
Profiel   

Jeetje, dat zou wel heel erg jammer zijn zeg. Dit was het paard van 1000 dollar toch, of ben ik in de war?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:36 



 

marley93 schreef
Jeetje, dat zou wel heel erg jammer zijn zeg. Dit was het paard van 1000 dollar toch, of ben ik in de war?
Nee, dat is hetzelfde paard.

Poekkie schreef
Tuurlijk hebben ze als eigenaar NOOIT valsgespeeld :')

Maar ik gok dat er wel wat recentere dopingtests zullen zijn dan 1968 als er effectief een dopingprobleem is in de VS?
Ik vermoed dat het zal slaan op de Kentucky Derby, want er worden er natuurlijk wel vaker trainers gepakt op gebruik van doping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 12:07 



 
Profiel   

Er was laatst een artikel over een middel dat in veel landen op de dopinglijst staat maar tot voor kort in de VS was toegestaan. Weet iemand dat artikel nog te vinden? Of om welk middel het ging?


winner Medina Spirit tested positive for 21 picograms of the steroid betamethasone, which is double the legal limit in Kentucky racing.
Ik had Bokt al doorzocht op Betamethason, interessante resultaten maar niet in verband met de rensport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 12:16 



 
Profiel   

21 picogram was de oude toegestane waarde, nu is het sinds afgelopen zomer nul. Een smeersel (zalfje) dat gebruikt wordt bij honden met huidproblemen schijnt de boosdoener te zijn.

Vraag mij nu niet waarom een veearts, waarom die middel adviseerde ( schijnt geadviseerd te hebben) bij een paard met huidproblemen, want dat weet ik ook niet.

Die 21 picogram/ is per ml bloed, dus daar moet je een factor 55000 oploslaten, aangezien een paard zo,n 55 ltr bloed heeft. Overigens is het merendeel in de zachte weefsels ( paard) van het gebruikte stofje terecht gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 18:52 



 
Profiel   

Mkango schreef
marley93 schreef
Jeetje, dat zou wel heel erg jammer zijn zeg. Dit was het paard van 1000 dollar toch, of ben ik in de war?
Nee, dat is hetzelfde paard.



-O- Stom. Ik vond het echt een gaaf verhaal, maar dat is z'n glans nu ook wel kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:10 



 
Profiel   

Dit is absoluut ook niet de eerste keer met Bob Baffert. Meerdere keren per jaar, iedere keer weer met een ander 'excuus', bijvoorbeeld dat het voer gecontamineerd zou zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:28 



 
Profiel   

marley93 schreef
-O- Stom. Ik vond het echt een gaaf verhaal, maar dat is z'n glans nu ook wel kwijt.

Of een goed verhaal voor film 2! :')

Nee zonde inderdaad, het was zo'n mooi verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:39 



 
Profiel   

28 positive test sinds het bijgehouden wordt, waarvan 5 in de laatste 13 maanden. Het probleem met Baffert is, hij wint o.a. 6 Kentucky Derby's en daarbij wordt hij steeds ontzien, door de racing committee,s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 07:03 



 
Profiel   

MS eindigde als 3e op zo,n 6 lengte van de winnaar in de Preakness Stakes, voorlopig is de rust weer gekeerd. Als de uitslag van de hertest bekend is, zal er wel weer een hoop herrie ontstaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen