Stikstofstatus voor paardenhouderijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:06

Caesar schreef:
xxCYNNxx schreef:
maar het aandeel wat naar natuur gaat zal klein zijn; het meeste zal gaan naar huizen,wegen, industrie en idd windmolen/zonneparken.

En ik begrijp heel goed hoe zuur het is om land kwijt te raken, omdat vanuit de overheid besloten wordt dat jouw weilanden iets anders MOETEN worden, maar ik zou als ik boer was liever land kwijt raken voor bos dan dat mijn 10 ha volgebouwd werd met huizen.....of zonnepanelen. Dat bos is tenminste nog duurzaam en goed voor de natuur.....de andere 2 niet en zeker in het geval van een woonwijk zal de stikstof niet naar beneden gaan. Integendeel zelfs. Om nog maar te zwijgen over een industrieterrein.


Als boer krijg je geen bedrag wat gelijk staat aan de grondprijs voor woningbouw. Dus heel hard; maar als ze dan mijn 10 ha nodig hebben voor hun ideeën, en ik daardoor in knel kom met mijn bedrijfsvoering, dan word je met natuurbestemming dubbel gepakt. Maar mogen ze overigens zomaar 10 ha opeisen onder je bedrij weg?

wel als je pacht van sbb.
helaas.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:06

ook als je niet pacht kan dat; wordt je gewoon voor een keuze gesteld die geen keuze is.
Ken een boer die dat heeft meegemaakt; koeienbedrijf direct aan een natuurgebied vast. De provincie wilde dat gebied uitbreiden en had daar de hectares weiland van die boer voor nodig. In eerste instantie ging dat nog netjes; er werd gevraagd of hij zich wilde laten uitkopen. Wat hij niet wilde. En bleef weigeren bij iedere poging.
Uiteindelijk kreeg hij te horen; luister, of je verkoopt je land en kan je boerderij en wat weiland erom heen behouden, of we zetten een onteigeningsprocedure in, maar dan pakken we alles.
Een keuze die geen keuze is dus en dus heeft hij zijn ha's land verkocht en dat is nu natuurgebied.

Alle koeien uiteraard ook weg, want daar was geen land meer voor. Compleet melkveebedrijf om zeep geholpen, want wat hij ervoor kreeg was bij lange na niet genoeg om ergens anders te vestigen...nee ook niet als hij alles aan ze verkocht had, dus heeft hij de boerderij + een beetje land ( ruim 1 ha) behouden.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:35

xxCYNNxx schreef:
ook als je niet pacht kan dat; wordt je gewoon voor een keuze gesteld die geen keuze is.
Ken een boer die dat heeft meegemaakt; koeienbedrijf direct aan een natuurgebied vast. De provincie wilde dat gebied uitbreiden en had daar de hectares weiland van die boer voor nodig. In eerste instantie ging dat nog netjes; er werd gevraagd of hij zich wilde laten uitkopen. Wat hij niet wilde. En bleef weigeren bij iedere poging.
Uiteindelijk kreeg hij te horen; luister, of je verkoopt je land en kan je boerderij en wat weiland erom heen behouden, of we zetten een onteigeningsprocedure in, maar dan pakken we alles.
Een keuze die geen keuze is dus en dus heeft hij zijn ha's land verkocht en dat is nu natuurgebied.

Alle koeien uiteraard ook weg, want daar was geen land meer voor. Compleet melkveebedrijf om zeep geholpen, want wat hij ervoor kreeg was bij lange na niet genoeg om ergens anders te vestigen...nee ook niet als hij alles aan ze verkocht had, dus heeft hij de boerderij + een beetje land ( ruim 1 ha) behouden.


Ook ervaring mee helaas, mooi paardenbedrijf op de schop voor natuurgebied, wat nu half natuur en half een camping is met heel veel schapen...
Maar het is idd geen verrassing na de verplichte registratie, dat zeiden we al vanaf begin.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:19

pillow schreef:
Horsie84 schreef:
Ik lees belasting op het houden van paarden..

Ik ben er van overtuigd dat dat ook zal gebeuren.

Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat er "gewoon" paarden geruimd worden in geval van ziekte. Zoals ze koeien varkens kippen ook ruimen.
Vreselijk en zou niet mogen.

En daar word ik als dieren-mens heel verdrietig van. En er zullen meer mensen zijn die hetzelfde voelen...
Ik heb en wil absoluut geen kinderen. Moet er niet aan denken. Ik ben geen mensen- mens...

Ik heb dieren die zijn mijn alles. En dat word gedwarsboomd door mensen die gaan over geld, het toppunt van arrogantie en egoïsme, lak hebben aan dieren en natuur.

En DAAR word ik kots en kots misselijk van ... gatverdamme.

Ga belasting heffen op het hebben van kinderen. Dan kom je nog is ergens.
Mensen zorgen voor vervuiling. Dus elk kind dat geboren word is weer een vervuiler....

Zwaar overdreven reactie dit.


Dat mag jij vinden. Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van jou mening.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Stikstofstatus voor paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:26

Uiteindelijk draaid het allemaal om geld en je hoofd boven water houden.
Dus ik snap ook dat je als boer je grond verhuurd aan mensen die gaan over de zonnepaneelvelden. Want ja wanneeer jij meer als 5000euro kunt verdienen per hectate aan huur dan is de keus snel gemaakt toch?

Ik vind het wel een gevaarlijk en zorgwekkend iets. Het is niets meer dan een verdienmodel.... maar het is ook het nieuwe asbest.
Want wie gaat er actie ondernemen en zijn verantwoordelijkheid nemen als die zonnepaneelvelden(chemisch afval) weer weg moeten / kunnen?!

Gelukkig hebben ze voor de windmolens iets nieuws. Geen grote wieken meer die in de woestijn begraven worden omdat op de goede manier opruimen te duur is.
Evenals al die leuke accus van de electrische autos en fietsen....

Nou ja goed... of het huizen, industrie of zonnepaneelvelden zijn... goed is het niet voor de aardkloot