Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stikstofstatus voor paardenhouderijen

 
Profiel   

LTO Nederland
Algemeen

[ img ]
Foto: Marjo


Het stikstofbeleid is op dit moment een heikel punt. Sinds de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in mei 2019 liggen ontwikkelingen stil vanwege stikstof. Vooral wanneer je als ondernemer wilt ontwikkelen loop je dan ook ongetwijfeld tegen het aspect stikstof aan.
Afgelopen jaar is er veel te doen geweest rondom de uitstoot van stikstof in Nederland en ook de paardenhouderijen moeten hieraan geloven.

Lees het hele artikel op LTO Nederland
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:08 



 
Profiel   

Wat een verrassing na de verplichting voor massale registratie voor paarden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:31 



 
Profiel   

Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:33 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor je ziet, gezien het grote woningtekort?
Mogen we straks nog maar 1 kind baren? Er komt al een vergrijzing aan.
Of is dit gevalletje iedereen met meer dan 1 paspoort moet het land uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:38 



 
Profiel   

Nou dat weer.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:46 



 
Profiel   

future_vet schreef
Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor je ziet, gezien het grote woningtekort?
Mogen we straks nog maar 1 kind baren? Er komt al een vergrijzing aan.
Of is dit gevalletje iedereen met meer dan 1 paspoort moet het land uit?


Er hoeft niemand het land uit... minder kinderen baren hoeft ook niet. De westerse wereld krijgt überhaupt steeds minder kinderen.

Gewoon stoppen met 400/500 immigranten per week toelaten scheelt al een heleboel.

Onze bevolking zou al krimpen zonder alle immigratie.


Elke 10 jaar hebben we ongeveer een miljoen extra inwoners. Dat zijn er best veel als je klimaatdoelen en woningen wil bouwen en ook nog eens alle natuur wil houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:59 



 
Profiel   

wat een warrig stuk.

kans dat er in de toekomst vergunning voor het houden van paarden aan zit te komen is wel te verwachten. Zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:59 



 
Profiel   

@future vet
Uiteindelijk komen alle problemen wel door de overbevolking op de wereld en zeker in Nederland.
Verminderen van inwoners zal zo makkelijk niet gaan, maar vermeerderen moeten we ook niet meer willen.

Er zijn al huizen te kort, bedden in ziekenhuizen te kort, verzorgingshuizen te kort, enz enz.
Dat moeten we anders aan gaan pakken dan alleen maar meer mensen willen. Dat is zo 1946.


Ja dat de paardenhouderij nu met registratie onder de loep komt was te verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:05 



 
Profiel   

robert45 schreef
Er hoeft niemand het land uit... minder kinderen baren hoeft ook niet. De westerse wereld krijgt überhaupt steeds minder kinderen.

Gewoon stoppen met 400/500 immigranten per week toelaten scheelt al een heleboel.

Onze bevolking zou al krimpen zonder alle immigratie.


Elke 10 jaar hebben we ongeveer een miljoen extra inwoners. Dat zijn er best veel als je klimaatdoelen en woningen wil bouwen en ook nog eens alle natuur wil houden.

Eens!

We kunnen lapmiddelen gebruiken tot we een ons wegen die iedereen raken. Maar feit is dat ons land niet veel mensen er meer bij kan hebben en dat vrijwel onbeperkt nieuwe mensen binnen halen extra druk geeft op de zorg, de woningmarkt, en alle andere zaken. Vanuit onszelf krijgen we maar 1.2 kinderen per gezin dus daar kan de stijging allang niet meer zitten.

Ik ben benieuwd hoe en wat de komende jaren, maar leuker zal het leven niet worden voor veel mensen. Groen is het nieuwe verdienmodel geworden. Links l*llen, rechts zakkenvullen zei mijn opa altijd . :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:26 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
@future vet
Uiteindelijk komen alle problemen wel door de overbevolking op de wereld en zeker in Nederland.


True. Veel problemen zijn terug te leiden naar de wereldwijde overbevolking. Zeker nu leefbaar gebied aan het afnemen is door verwoestijning. Maar dat is een beetje offtopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:27 



 
Profiel   

Dat de mens de oorzaak is betwijfel ik ook niet, maar het is gewoon niet realistisch dat er een bevolkingskrimp zal komen.
(En over immigratie is discussie echt off-topic: enige wat ik mij besef is dat ik zo blij mag zijn dat ik hier geboren ben. Je zou maar vluchten en niet gewenst zijn in een land omdat men nu paarden moet registreren voor eventuele mestregistratie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:48 



 
Profiel   

Nou ach gewoon alle auto's verbieden...., dan moeten we meer gaan bewegen en hebben we ook geen overgewicht en suiker-tax nodig.
We doen er zelf aan mee iedereen draagt een steentje bij in het stikstof debat Ik denk dat de levens standaard drastisch naar beneden moet in heel veel luxe producten die wij gewoon vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:38 



 
Profiel   

future_vet schreef
Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor je ziet, gezien het grote woningtekort?
Mogen we straks nog maar 1 kind baren? Er komt al een vergrijzing aan.
Of is dit gevalletje iedereen met meer dan 1 paspoort moet het land uit?


Er hoeft niemand het land uit, er moeten alleen niet zoveel mensen meer in.
Elk jaar komt er jaarlijks een stad ter grootte van Eindhoven bij. Exclusief de kinderen die we zelf baren, dat zijn er nl niet genoeg om de bevolking te doen groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:46 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


En wat dacht je van die gigantische megastallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:01 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


En wat dacht je van die gigantische megastallen?

Die megastallen zijn om meerdere redenen ongezond, maar de vergelijking tussen fossiel co2 en in de nu groeiende natuur aanwezige co2 gaat altijd mank. 1e was permanent vastgelegd tot wij het begonnen op te pompen. De co2 (en andere broeikasgassen) die de natuur rondpompt, werden tot zo'n 300 jaar geleden uitgestoten door de grote groepen herkauwend wild, nu zijn die aantallen vrijwel gelijk, maar is het herkauwend vee. Er zit dus een heel kromme, egoistische redenatie achter het willen uitruilen van vee-uitstoot van herkauwers voor mensen via fossiel aangedreven energie-uitstoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:14 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


En wat dacht je van die gigantische megastallen?


Bijzonder dat die de laatste jaren overal de schuld van krijgen.
Maar veel zijn er na de jaren 90 juist afgenomen. Mensen daar integendeel....

Het aantal runderen is sinds 1980 afgenomen
5,2 miljoen in 1980 3,9 miljoen in 2018.

De varkensstapel bedroeg 10 miljoen in 1980
in 1997 15 miljoen stuks
In 2018 waren er 12,4 miljoen varkens.

Waren er in 1980 waren er 850 duizend schapen en in 1992 werd het hoogste aantal van 2,0 miljoen schapen bereikt.
In 2018 was het aantal schapen 870 duizend.

Paarden
1980 67 duizend
2009 145 duizend.
Het totale aantal paarden in Nederland is niet goed bekend, maar ligt volgens schattingen vanuit de paardensector tussen de 400 en 450 duizend.

Wel veel meer geiten en kippen.
In 1980 waren er nog maar een paar duizend geiten in Nederland. Het aantal geiten was in 2009 opgelopen tot bijna 375 duizend. In 2018 was het aantal geiten toegenomen tot 590 duizend.

In 1980 waren er 81 miljoen kippen en in 2018 waren dat er 101 miljoen

En dan mensen.
1980 14,09 miljoen.
Het aantal inwoners in Nederland is met 1.914.684 inwoners toegenomen (afgerond is dat 12%): van 15.493.889 in 1996 tot 17.408.573 in 2020

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:17 



 
Profiel   

DuoPenotti: Bij ons in de buurt rukken de megastallen anders op als paddenstoelen uit de grond..
De natuur heeft er ook echt flink onder te lijden. De complete heidelaag hier moet worden afgegraven en de eeuwenoude eikenbomen gaan massaal dood.
https://www.ed.nl/kempen/megastal-op-ra ... ~a39af2df/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:21 



 
Profiel   

Maar dat er megastallen bijkomen wil niet zeggen dat er in totaal meer dieren komen.
Elders gaan er stallen weg.


Heide is in Nederland eigenlijk ook niet wat er oorspronkelijk groeit. Maar men vind het mooi en wil het houden.

https://viridiair.nl/blog/de-positieve- ... ls%20heide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:26 



 
Profiel   

future_vet schreef
Nico12 schreef
Heb er geen probleem mee als de stikstofuitstoot als allereerste verminderd moet worden door de mens. Dus onmiddellijk stoppen met woningbouw en minder inwoners in Nederland om ons land leefbaar te houden.


Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor je ziet, gezien het grote woningtekort?
Mogen we straks nog maar 1 kind baren? Er komt al een vergrijzing aan.
Of is dit gevalletje iedereen met meer dan 1 paspoort moet het land uit?


Tijdelijk maximaal 1 kind daar ben ik voorstander van.
Vergrijzing, inderdaad een probleem, maar daar heb ik oplossingen voor.
Er zijn talloze beroepen dat je langer kunt werken, ik ben 71 jaar, 48 jaren gewerkt en naast paardrijden heb ik alle tijd om nog te werken. Ook ben ik voorstander van een langere werkweek, toen ik begon was deze voor mij 44 uur. Mijn vader werkte 60 uur per week, pas na zijn pensioen nog jarenlang 44 uur. Ik denk een werkweek van 44 tot 46 uur zou ideaal zijn.

Megastallen, als men ook varkensstallen bedoeld, onmiddellijk sluiten. Het is niet diervriendelijk en wij kunnen ook zonder varkensvlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 13:18 



 
Profiel   

Al die megastallen voor de veestapel worden nu nog uit de grond gestampt omdat de gemiddelde boer binnen nu en een paar jaar geen vergunning voor uitbreiding/vernieuwing van de stal krijgt. Ze moeten dus nu investeren om nog hun boterham later te kunnen verdienen aan hun werk. Een aantal bekende boeren in mijn omgeving wilde helemaal niet investeren in nieuwe stallen, maar deden het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:09 



 
Profiel   

Echt, ik ben groot voorstander van het indammen van de algemene veestapel. Dan eet men maar minder vlees en gaat het paard weer terug naar gebruiksdier of elitedier. Sluiten die dieronvriendelijke megastallen, dan betaal je maar het dubbele als je zo nodig vlees wilt.

Máár: het is volslagen zinloos om een vervuilende groep in te dammen terwijl de allergrootste vervuiler gewoon lekker doorjonkt! Dus ja, ik ben ook voorstander van een éénkindpolitiek. Al jaren trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:23 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Wat een verrassing na de verplichting voor massale registratie voor paarden..

Nou, dit inderdaad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:29 



 
Profiel   

Palmera schreef
Echt, ik ben groot voorstander van het indammen van de algemene veestapel. Dan eet men maar minder vlees en gaat het paard weer terug naar gebruiksdier of elitedier. Sluiten die dieronvriendelijke megastallen, dan betaal je maar het dubbele als je zo nodig vlees wilt.

Máár: het is volslagen zinloos om een vervuilende groep in te dammen terwijl de allergrootste vervuiler gewoon lekker doorjonkt! Dus ja, ik ben ook voorstander van een éénkindpolitiek. Al jaren trouwens.

Spanje zit op iets van 1.3 kinderen per vrouw, dus ver onder het vervangingsgetal van 2.1 We zijn echter wel erg goed in mensen in leven houden. Grootste deel bevolkingsgroei komt van langere levensverwachting door betere hygiene en medische zorg (zodat je niet sterft aan de eerste infectie (ziekte, verwonding, rotte kies, etc.)

Cijfers over vervuiling vee, waar zoveel groepen mee zwaaien, komen uit een rapport van 2006, waarin de vervuiling van de koe berekend is van conceptie tot bord (cradle to grave), maar de auto enkel gemeten is wat er bij gas geven uit de uitlaat komt. Dat is dus iets als appels met peren vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:35 



 
Profiel   

stikstofstatus voor paardenhouderijen... ergens zou het wel eerlijk zijn als dit net als voor koeien aan regels gebonden zou worden... en dan in Europees of wereldwijd verband, anders heeft het uiteraard helemaal geen zin.

als in nederland de veestapel/paardenstapel/mensenstapel minder wordt... wordt het dan gewoon elders in europa/de wereld niet gecompenseerd?

1-kindpolitiek??? maar dan ook een 1-paardpolitiek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 17:30 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Al die megastallen voor de veestapel worden nu nog uit de grond gestampt omdat de gemiddelde boer binnen nu en een paar jaar geen vergunning voor uitbreiding/vernieuwing van de stal krijgt. Ze moeten dus nu investeren om nog hun boterham later te kunnen verdienen aan hun werk. Een aantal bekende boeren in mijn omgeving wilde helemaal niet investeren in nieuwe stallen, maar deden het wel.


de zogenaamde 'megastallen' zijn meestal juist duurzamer en schoner dan de verouderde stallen. Innovatie en verduurzaming is waar de agrarische sector juist heel erg mee bezig is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 17:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen