Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

 
Profiel   

Horses.nl
Sport

[ img ]
Een hoofdstel met teugels. Foto: bokker Margreet/ Bokt Wiki


Wat te doen als in het parcours beide teugels afbreken? Zie een jong springpaard dan nog maar eens tot stilstand te brengen. De Egyptenaar Wael Mahgary bracht het op CSI Exloo tot een goed einde. Door het hoofd koel te houden, te blijven zitten en het hoofdstel van Indicator (v. Breitling LS) te pakken, bracht hij de achtjarige ruin weer tot stilstand.

Bekijk de video van dit staaltje rijkunst op Horses.nl
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 16:52 



 
Profiel   

Ik weet niet of ik het woord rijkunst nu zo op z'n plek vindt :=
Maar fijn dat het goed is afgelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 16:55 



 
Profiel   

Nou dat vind ik zeker rijkunst. Zat ruiters die zich op de teugels in balans houden en dit ging best hard! Ziet het er mooi uit, nee, maar knap opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:20 



 
Profiel   

Dat filmpje :brr: Paard blijft ook in hoog tempo doorgaan. Ik zou daarna een schone broek aan moeten doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:22 



 
Profiel   

Met welk merk teugels reed hij ? Weet ik alvast dat ik die niet moet kopen :D

Chanel: Inderdaad het woord is nogal ontoepasselijk. Het is wel moeilijk om te zien of de eerste teugel brak voor de hindernis of tijdens. Braaf paard ook. Neemt er nog snel een dikke hindernis bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:23 



 
Profiel   

Oeh...zal diegene, die verantwoordelijk voor tuigonderhoud wel ff standje hebben gekregen ...
Nou, ik vind het zeker rijkunst!
Je dient toch ve bepaalde rijkunst te genieten, wil je zo (met je hoofd best lang koel te moeten houden) dit op zo’n rustige manier op te lossen mi :j ....

@ selina; mijn tena zou ook verschoond moeten worden hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:06 



 

Anna79 schreef
Nou dat vind ik zeker rijkunst. Zat ruiters die zich op de teugels in balans houden en dit ging best hard! Ziet het er mooi uit, nee, maar knap opgelost.
Ik mag toch hopen dat je op dat niveau ook wel zonder teugels je balans kunt houden. Als je die absolute basis al niet beheerst, is er van rijkunst zeker geen sprake.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:17 



 
Profiel   

Thuis in de bak (zonder hindernissen..) vind ik het niet zo'n ding, maar tijdens zo'n springwedstrijd sla ik graag over :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:12 



 
Profiel   

Selina schreef
Dat filmpje :brr: Paard blijft ook in hoog tempo doorgaan. Ik zou daarna een schone broek aan moeten doen :+


Het is nog niet 100% zeker dat deze ruiter dat niet heeft moeten doen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:29 



 
Profiel   

Mkango schreef
Anna79 schreef
Nou dat vind ik zeker rijkunst. Zat ruiters die zich op de teugels in balans houden en dit ging best hard! Ziet het er mooi uit, nee, maar knap opgelost.
Ik mag toch hopen dat je op dat niveau ook wel zonder teugels je balans kunt houden. Als je die absolute basis al niet beheerst, is er van rijkunst zeker geen sprake.


Je zal ze de kost geven :+, maar je krijgt ook wel klappen over zulke sprongen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:40 



 
Profiel   

Mkango schreef
Anna79 schreef
Nou dat vind ik zeker rijkunst. Zat ruiters die zich op de teugels in balans houden en dit ging best hard! Ziet het er mooi uit, nee, maar knap opgelost.
Ik mag toch hopen dat je op dat niveau ook wel zonder teugels je balans kunt houden. Als je die absolute basis al niet beheerst, is er van rijkunst zeker geen sprake.


Balans is hier op zich het probleem niet. Hij blijft er toch vrij netjes opzitten zonder paard verder te hinderen,inclusief onbedoelde hindernis.
Maar het hoofd koel houden tot hij weer een rem gevonden heeft en toch vrij rustig weer tot stilstand komen is toch best knap.
Teugels die breken kun je vragen bij stellen.
In theorie moet je een paard ook op zit kunnen rijden (en dus stoppen).
Maar dit is toch een paard met flinke go en nog een scheut adrenaline extra omdat het op wedstrijd is.
Dan vind ik het knap dat hij het ogenschijnlijk rustig en zonder kleerscheuren voor beiden tot een goed einde gebracht heeft.

Ik had 7 kleuren gescheten en niets beters kunnen doen dan piepend tot alle goden bidden dat paardlief zou stoppen en we er heelhuids van af komen. Als ik er al niet in de eerste bocht af vloog :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:04 



 

Thioro schreef
Balans is hier op zich het probleem niet. Hij blijft er toch vrij netjes opzitten zonder paard verder te hinderen,inclusief onbedoelde hindernis.
Maar het hoofd koel houden tot hij weer een rem gevonden heeft en toch vrij rustig weer tot stilstand komen is toch best knap.
Teugels die breken kun je vragen bij stellen.
In theorie moet je een paard ook op zit kunnen rijden (en dus stoppen).
Maar dit is toch een paard met flinke go en nog een scheut adrenaline extra omdat het op wedstrijd is.
Dan vind ik het knap dat hij het ogenschijnlijk rustig en zonder kleerscheuren voor beiden tot een goed einde gebracht heeft.

Ik had 7 kleuren gescheten en niets beters kunnen doen dan piepend tot alle goden bidden dat paardlief zou stoppen en we er heelhuids van af komen. Als ik er al niet in de eerste bocht af vloog :+ .
Ik reageerde ook puur op de opmerking van Anna79 dat er zat ruiters zijn die zich op de teugels in balans houden - als je op een internationale wedstrijd start, lijkt het mij dat je dat stadium al lang en breed gepasseerd bent, dat zou gewoon tweede natuur moeten zijn. Wat je verder post, ben ik het helemaal mee eens, maar is een reactie op je eigen invulling van iets wat ik helemaal niet zeg of bedoel. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:10 



 
Profiel   

Brrr, ooit eens live gezien op een regionale wedstrijd. Het hoofdstel was volledig afgebroken, dat hing ergens te bengelen op de borst. Het paard dreigde eerst nog in het publiek te springen, maar uiteindelijk is hij met ruiter op de voorruit van een auto beland die net achter de uitgang van de ring stond. Het is met beiden weer goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:15 



 
Profiel   

Ik vond het een knappe prestatie, ben benieuwd hoe de sceptische forumridders het eraf gebracht zouden hebben. Denk niet zo als deze ruiter...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:18 



 
Profiel   

Ik snap niet goed wat hij na die eerste sprong zit te doen eigenlijk. Paard zo naar buiten sturen. Of misschien had hij op dat moment al door dat er iets mis was. Want de teugels breken pas even later, toch?

In ieder geval respect dat hij het hoofd koel gehouden heeft en dat ze zonder kleerscheuren tot stilstand gekomen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:40 



 
Profiel   

Ik dacht dat daar de 1e teugel al gebroken was...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:54 



 
Profiel   

Denk ik ook, hij probeert hem daar al in het hek te sturen omdat de eerste teugel gebroken is. En dan breekt de 2de teugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:55 



 

Z'n eerste teugel lijkt net voor die sprong te breken idd; de tweede breekt pas als hij langs de partytent en, wat ik denk een ambulance is, rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:01 



 
Profiel   

Ja inderdaad, moest ook even goed kijken, maar linkerteugel was al gebroken, dus hij probeert met de rechter hem af te remmen en toen brak die ook.
Nou ik vind het wel knappe rijkunst!
Blijf maar eens cool en zitten op zo'n paard, erg langzaam ging hij niet en dan ook nog eens zijn hoofdstel pakken, probeer dat maar eens te doen in volle galop.
Zo makkelijk is dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:03 



 
Profiel   

Hoezo is rijkunst nu weer ontoepasselijk? Hoe had het anders gemoeten dan? De gemiddelde bokker had niet eens blijven zitten tijdens die rit, laat staan het paard veilig tot stilstand gebracht.

De beste stuurlui staan aan wal. Als er materiaal pech is, zal je toch moeten roeien met de riemen die je hebt. Ik heb oprecht wel bewondering hoe hij dit heeft kunnen oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:06 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Hoezo is rijkunst nu weer ontoepasselijk? Hoe had het anders gemoeten dan? De gemiddelde bokker had niet eens blijven zitten tijdens die rit, laat staan het paard veilig tot stilstand gebracht.

De beste stuurlui staan aan wal. Als er materiaal pech is, zal je toch moeten roeien met de riemen die je hebt. Ik heb oprecht wel bewondering hoe hij dit heeft kunnen oplossen.


Eens. Ik vind het knap! En zoveel raars doet hij toch niet? := Snap niet hoe mensen hier commentaar op kunnen hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:10 



 
Profiel   

Ik vind het heel bijzonder dat er hier iemand over het woord "rijkunst" valt. Als op zo'n terrein bij een jong paard je teugel breekt, dan gelden de wetten van de rijkunst niet meer hoor, dat dier luisterd echt niet als je fluistert of hij misschien wil stoppen. Dan is het gewoon overleven, op welke manier dan ook. Chapeau voor de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:36 



 
Profiel   

Blijkbaar is mijn definitie van rijkunst anders dan van sommigen hier, dat kan toch?
Ik vind het ook knap dat deze ruiter blijft zitten en het paard tot stilstand weet te brengen. Maar rijkunst, nee, dat vind ik het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:58 



 
Profiel   

Echt alleen op bokt zie je dit soort nutteloze discussies over een video waarop inderdaad een goed staaltje rijkunst te zien is.

Dat terwijl het overgrote deel van de critici hier gewoon een flinke hap zand gegeten hadden als ieder ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:24 



 
Profiel   

Wauw wat bizar dat die teugels zomaar gebroken zijn. Hoe verrot zijn ze dan wel niet :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen