Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingsvideo van NRW staatshengst zorgt voor discussie

 
Profiel   

Ik ben ook een praktijkmens.
Theorie is mooi, maar heb ook vaak gemerkt dat het in het boekje toch anders gaat dan wanneer je met het paard bezig bent. En je moet dan op dat moment toch kunnen handelen.
En dat is veel vlieguren maken, erop en er naast :)

Kritisch kijken is dan wel wat ik altijd doe naar mijzelf.
Ik heb niet veel foto's maar als ik ze heb weet ik altijd mijzelf te bekritiseren. Maar dat is ook wel paardrijden, het kan altijd beter :)

en ik hanteer al jaar het Kiwiko beleid
Paard is lief, ik is lief
Paard is niet lief, ik is ook niet lief.
En dat werkt uitstekend.
En dat is heel wat anders dan een paard mishandelen voor de centen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:45 



 
Profiel   

Paard neemt heel veel van je over...dus jij niet lief paard ook niet lief en jij lief paard ook lief zou ik zeggen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:49 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik ben ook een praktijkmens.
Theorie is mooi, maar heb ook vaak gemerkt dat het in het boekje toch anders gaat dan wanneer je met het paard bezig bent. En je moet dan op dat moment toch kunnen handelen.
En dat is veel vlieguren maken, erop en er naast :)


En die theorie is in de praktijk al helemaal anders wanneer je op wedstrijd een finale rijd en in het heetst vd strijd bent. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:54 



 
Profiel   

superpony schreef
Wat ik zeg; als je kritisch bent, krijg je meteen weerstand. Mensen komen altijd met dezelfde reacties.

Wanneer kan je zeggen dan dat mensen wel weten dat ze fout zitten en het paard expres pijn doen om te presteren? Wanneer is het dan net iets teveel?

Een hele grote groep mensen doen hun paard wel degelijk dagelijks pijn, maar weten niet beter. Die geven misschien nog wel de meeste weerstand en praten werkelijk alles goed. Dan is het simpel; Of je wil niet beter, of je wil alleen je eigen plezier en het maakt je niet uit dat paarden daaronder lijden, of je weet gewoon echt niet hoe het anders en beter kan.

Maar geef dan gewoon toe; ik ben soms verkeerd bezig, maar ik wil presteren. Ga niet mensen die beter willen in een hokje zetten van extreem denkende.

Ik ben verre van extreem, maak bergen fouten en als ik les geef neem ik echt wel de tijd. Niet alles kan in 1 keer. Heb alle begrip voor mensen en hun fouten dan ALS ze maar willen leren, zich inzetten etc.

En ik hoef zelf geen beeldmateriaal te tonen, Ik hoef het zelfs niet eens beter te kunnen. Anatomie van het paard is redelijk theoretisch, beweging en gedrag leer je ook door jaren lang met paarden werken en omgaan en goed kijken. En je leert uiteraard overal en van iedereen wat.

Mensen zijn behoorlijke kudde dieren en volgen heel braaf. Mensen willen ergens bij horen en als ze in een bepaald wereldje zitten, zijn ze ergens deel van, waar je geen kritiek op mag geven. En soort zoekt soort, dus men voedt elkaar ook en houdt ook de anti de rest, en alles anders in stand.

Dat mensen nu pas een ruiter aanpakken, terwijl allang veel meer mensen dit hebben gezien en weten, zegt genoeg over de kringen waar mensen zich in bevinden en hoe dit tot stand gehouden kan worden.
Want als mensen echt zo stoer waren, zouden ze zeggen; hier wil ik niet bij horen, dit is niet mijn sport, ik doe het anders en X is een banketstaaf. Stap op iemand af desnoods.
Maar goed, paarden mensen kunnen echt heel slecht tegen harde kritiek. Mooi ingepakt werkt soms wel.


Zoals je zelf al zegt, mensen komen steeds met dezelfde reacties.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:56 



 

manubres schreef
Paard neemt heel veel van je over...dus jij niet lief paard ook niet lief en jij lief paard ook lief zou ik zeggen :D
Ik blijf altijd van mening dat het een wisselwerking is. Een paard is geen spons en geen passieve toeschouwer van die relatie, ook een paard heeft een persoonlijkheid en sommige zijn van nature wat meer eigengereid en wat feller dan andere. Ook een paard "zendt."

Overigens vind ik dat ook een mooi voorbeeld van theorie vs praktijk. Ja, in theorie is een paard een spiegel, reageert hij altijd helemaal gefinetuned op jou, etc. etc. etc. In de praktijk... mwah. :') Ik heb soms het idee dat die theorie hoofdzakelijk afkomstig is van mensen die makke, brave dieren hebben zonder een te sterke eigen mening. :))


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-21 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 18:59 



 
Profiel   

DP zo doe ik dat ook. Als het paard brutaal is, dan ben ik dat ook. De benadering en training pas ik aan op het paard. Daarbij let ik erg op de signalen die het paard af geeft.

Mijn paard is mijn teamgenoot :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:01 



 
Profiel   

Popstra schreef
DuoPenotti schreef
Ik ben ook een praktijkmens.
Theorie is mooi, maar heb ook vaak gemerkt dat het in het boekje toch anders gaat dan wanneer je met het paard bezig bent. En je moet dan op dat moment toch kunnen handelen.
En dat is veel vlieguren maken, erop en er naast :)


En die theorie is in de praktijk al helemaal anders wanneer je op wedstrijd een finale rijd en in het heetst vd strijd bent. :)

Dit en wat Mkango zegt,.. als theorie perfect aan sluit op praktijk heb je simpelweg altijd hele makkelijke dieren gehad. :) ik heb, al zeg ik het zelf, best een flinke theoretische basis. Maar heb zat paarden en nog steeds nu paarden waarmee ik er met theorie niet kom. Mijn paarden kunnen helaas niet lezen.

En thuis trainen is heel anders dan een proef rijden, al krijg je dat enkel wijs gemaakt aan mensen die effectief op wedstrijd gaan lijkt het. :)

Ik zeg er wel wat van. Heb ook al aanbiedingen af geslagen omdat ik niet akkoord ben met de wijze waarop gewerkt werd. En dat ook zo gemeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:21 



 

Ayasha schreef
Dit en wat Mkango zegt,.. als theorie perfect aan sluit op praktijk heb je simpelweg altijd hele makkelijke dieren gehad. :) ik heb, al zeg ik het zelf, best een flinke theoretische basis. Maar heb zat paarden en nog steeds nu paarden waarmee ik er met theorie niet kom. Mijn paarden kunnen helaas niet lezen.

En thuis trainen is heel anders dan een proef rijden, al krijg je dat enkel wijs gemaakt aan mensen die effectief op wedstrijd gaan lijkt het. :)

Ik zeg er wel wat van. Heb ook al aanbiedingen af geslagen omdat ik niet akkoord ben met de wijze waarop gewerkt werd. En dat ook zo gemeld.
Ik probeerde het nog met filmpjes laten zien van Parelli, maar helaas, meneer luisterde liever naar z'n eigen testosteron dan naar Pat. -O- Sta je dan met je goede gedrag... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:33 



 
Profiel   

Mkango schreef
Ik probeerde het nog met filmpjes laten zien van Parelli, maar helaas, meneer luisterde liever naar z'n eigen testosteron dan naar Pat. -O- Sta je dan met je goede gedrag... -O-

Ken het. Ik laat Sam elke dag proeven van Valegro zien. Maar op letten? Nee hoor... :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:36 



 
Profiel   

Mkango schreef
manubres schreef
Paard neemt heel veel van je over...dus jij niet lief paard ook niet lief en jij lief paard ook lief zou ik zeggen :D
Ik blijf altijd van mening dat het een wisselwerking is. Een paard is geen spons en geen passieve toeschouwer van die relatie, ook een paard heeft een persoonlijkheid en sommige zijn van nature wat meer eigengereid en wat feller dan andere. Ook een paard "zendt."

Overigens vind ik dat ook een mooi voorbeeld van theorie vs praktijk. Ja, in theorie is een paard een spiegel, reageert hij altijd helemaal gefinetuned op jou, etc. etc. etc. In de praktijk... mwah. :') Ik heb soms het idee dat die theorie hoofdzakelijk afkomstig is van mensen die makke, brave dieren hebben zonder een te sterke eigen mening. :))

:j

Ik vind alleen maar zeggen paard reageert enkel op de mens hem ook te kort doen in zijn eigen ik, zijn eigen karakter.
Ik vind het ook de wisselwerking.
En daarom gaat het ene paard bij de ene mens/ruiter heel goed en bij de andere mens/ruiter totaal niet.

Mijn schimpie was daar heel duidelijk in, die koos echt zijn mens.
En echt niet zo dat perse ervaren mensen alles met hem konden, wel mensen die hem waardeerde, hem gaaf vonden of zo. De showzak vond zichzelf geweldig.
En dat moest "zijn" mens hem ook vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 19:38 



 
Profiel   

Wat kritiek betreft: soms kunnen ruiters die zelf niet op hoog niveau rijden, wel prima zien waar het goed is en wat er beter kan.
Anderzijds hoor en lees ik ook kritiek die op misinformatie of totaal gebrek aan kennis gebaseerd is. En dan reageer ik ook dat ze het zelf eerst maar eens moeten doen. Kritiek is niet erg is goed voor de sport. Daar worden we allemaal beter van. Ongeïnformeerde nonsens neerkwakken heeft IMO weinig nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 23:46 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik kijk net een filmpje van het verrichtingsonderzoek van het KWPN. Zie ik ook een paard aan de longe behoorlijk kort gebonden en veel te diep lopen. Wat me ook echt opviel is dat de springpaarden met de hoofden op of voor de loodlijn liepen in een hele mooie balans en de dressuurpaarden met hun hoofden achter de loodlijn in een slechte balans....
Ik snap echt niet wat de bedoeling is in de dressuurwereld om de hals zo in te binden en te verkorten zodat ze de balanceerstok, want dat is de hals, totaal niet kunnen gebruiken en niet in balans kunnen lopen.



Volgens mij hebben we verschillende filmpjes gezien dan, ik ben geen voorstander van kort vastbinden en/of de slof. Maar de meeste dressuurpaarden werden netjes over de rug gereden, wat imo belangrijk is voor een jong paard. Oprichting/ voor de loodlijn etc. zijn allemaal zaken die er op deze leeftijd nog helemaal niet toe doen. Over de rug, op eigen benen lopen, en gehoorzaamheid wel. Jonge paarden trainen/ africhten is echt heel anders dan een GP dressuurproefje rijden.

Avalanche: mee eens, het is dubbel...ik denk als je zelf kan opleiden dat je goed weet welke fasen daar allemaal bij horen en waarom een paard doet wat het doet en het beeld er uit ziet zoals het er uit hoort te zien. Maar als er op theoretische plaatjes af gegaan wordt zonder zelf de praktijk ervaring te hebben kan de plank snel misgeslagen worden. Zeker als er bepaalde hypes of goeroes aangehangen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 09:07 



 
Profiel   

Ayasha schreef
En die theorie is in de praktijk al helemaal anders wanneer je op wedstrijd een finale rijd en in het heetst vd strijd bent. :)

Dit en wat Mkango zegt,.. als theorie perfect aan sluit op praktijk heb je simpelweg altijd hele makkelijke dieren gehad. :) ik heb, al zeg ik het zelf, best een flinke theoretische basis. Maar heb zat paarden en nog steeds nu paarden waarmee ik er met theorie niet kom. Mijn paarden kunnen helaas niet lezen.

En thuis trainen is heel anders dan een proef rijden, al krijg je dat enkel wijs gemaakt aan mensen die effectief op wedstrijd gaan lijkt het. :)

Ik zeg er wel wat van. Heb ook al aanbiedingen af geslagen omdat ik niet akkoord ben met de wijze waarop gewerkt werd. En dat ook zo gemeld.


Helemaal mee eens +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 09:09 



 

er wordt aan gewerkt

https://www.st-georg.de/news/pferde-und ... warendorf-


https://www.horses.nl/algemeen/aanklach ... ingediend/

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 09:50 



 
Profiel   

Elisa2 Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het KWPN altijd de hengsten heel fijn en vriendelijk vind rijden. Ook bij hengstencompetities zijn ze heel fair en vragen echt als een hengst niet genoeg op lengte wordt gereden of de ruiter hem wat meer ruimte wil geven. Maar het viel me gewoon op dat de springpaarden in een betere (natuurlijke) balans lopen dan de dressuurpaarden.

En dit vind ik kort vastbinden op een niet functionele manier. Geen paard die hier beter van gaat lopen en goede spieren gaat ontwikkelen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:35 



 
Profiel   

Mee eens, dat is veel te kort vastgebonden.

Ik vind het rijden wisselend bij het kwpn, ze gebruiken imo iets te graag de slofteugel bij wat minder makkelijke hengsten. Alleen nu vond ik de hengsten prima voorgesteld. Misschien dat de springpaarden meer op eigen benen lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:53 



 
Profiel   

Mensen moeten geen dingen door elkaar halen.

Theorie is een basis waar mensen wat aan kunnen hebben. Dat je dat in de praktijk moet kunnen toepassen en uitvoeren is iets anders. Daravoor leer je en blijf je als het goed is altijd lessen en ontwikkelen.

Het gaat juist om de groep mensen die hun eigen fouten niet zien of die een wat minder vriendelijke aanpak wel oke of zelfs nodig vinden. Wederom omdat ze niet weten dat het niet goed is, of gewoon niet anders kunnen.

Als je anders gaat kijken en ontwikkelen zie je aan paarden heel veel. Het hoofd, de spanning in het lijf, er valt heel veel te lezen, ook als er geen directe "mishandeling" is.

Wij hebben diverse paarden met verleden ( gehad) en de 1 is bijv afgestompt. Een ander zowel fysiek als mentaal kapot en wie kreeg de schuld? Het paard.....
Al ga ik op zo een paard zitten met een los teugeltje, er hoeft maar dit te gebeuren en ze anticiperen op wat er gaat komen. Sommigen doen dat vanaf de grond ook. Wil je wat "gewoons" doen, laten ze zich achterover vallen, denderen naar achter.
Of bij hoeven verzorgen; als ze 1x bewegen is er daarna meteen spanning. Waar wij niet gaan slaan, maar ze heel duidelijk iets verwachten. Dat lees je van voor naar achter; ogen, spanning, gedrag.

En misschien willen mensen geen wedstrijden meer als ze op een gegeven moment teveel ellende hebben gezien. Ik ken een behoorlijke grote groep mensen die er echt klaar mee zijn, net als wij. Dat wil niet zeggen dat je niks meer doet of niet meer rijdt.
Maar ik ben wel meer open gaan staan voor andere dingen, heb meer over en van de paarden geleerd en kan misschien nu wel veel meer bereiken met een paard dan een kunstje in de ring.

Zolans mensen nog opmerkingen maken bij een te harde aanpak, afdwingen van positie en houding, zoals; soms is dat nodig, zijn we nog heel ver van welzijn vandaan.
Ook nog steeds teveel mensen die vinden dat ze zelf goed bezig zijn n echt niet zien wat er mis gaat.

En dat kan echt de sport uiteindelijk de kop gaan kosten. Nu komt elke misstand in het nieuws, dier vriendelijke partijen pakken alles aan om de paardensport aan te pakken en die krijgen veel mensen straks mee, omdat heel veel mensen van dieren houden en hun kennis en verstand van paarden niet zo groot is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:32 



 
Profiel   

Mee eens hoor, nu denk ik dat wedstrijden an sich het probleem niet zijn maar de mindset van de ruiters. Je ziet namelijk ook fijne ruiters met happy athletes waarbij het paard wel op een staat (en dat is imo ook de enige weg naar langer termijn succes) In mijn ogen zit het verschil in de verbinding met het paard wat alleen bereikt wordt door samenwerking/ versus afdwingen wat bereikt wordt door geweld.

Maar ego, frustratie etc. wat af gereageerd wordt op het paard..dat is een probleem en dat vind je helaas ook genoeg bij hkt ruiters. Ook dat stukje van het paard de schuld geven. Goed omschreven..een paard reageert alleen maar op het moment of vanuit gewenning inderdaad. Het is nooit de schuld van het paard, het ligt nooit aan het paard. De meeste mensen moeten gewoon betere ruiters/ trainers worden en dat wordt alleen bereikt door zelfreflectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:38 



 
Profiel   

Inmiddels al weer een aantal jaren geleden, maar op de Rabo talentendagen reed een meisje op een paard dat werkelijk grote wonden had van de sporen. En maar blijven prikken. Vreselijk. Maar het meisje heeft de punten gekregen om daar te mogen rijden, plus ze krijgt daar les op die Rabo dag. Hoe kan het dat niemand haar daar haar paard afsleurt? Incl. mijzelf! Achteraf nog altijd spijt van gehad. Maar dit zegt denk ik genoeg... Blijkbaar wordt dit soort rijden nog gepunt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 14:10 



 
Profiel   

MCE schreef


Zelf vinden ze dus dat er niks aan de hand is..oke. Ik ben benieuwd wat hier nog uit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:25 



 
Profiel   

Ik heb nog steeds geen filmpje gezien dus dan is het lastig om er iets van te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:03 



 
Profiel   

Nog geen video gezien Dus geen idee waar we het nou precies over hebben.

Maar wel weer opvallend dat er een neiging is om meteen oh en ah te roepen. Zie je wel hoe slecht.

Ik vraag me echt af op welke roze wolk ik leef..... Met vooral mensen om me heen die het vooral heel vaak goed doen, en soms fout maar dan niet eens met foute of verdorven bedoelingen. Ruiters (t/m GP/ 1.50/*** eventing) die vooral dol zijn op hun paarden. Keuzes maken die meer het paard helpen dan hun ego strelen. Juryleden die helemaal niet perse voorbeen gezwaai willen zien. Instructuers die toch ook gewoon kunnen genieten van een correct lopend basis paard. Eeuwig geduld hebben met paard (en ruiter).

Of is het omdat ik 'niet kritisch' genoeg ben? En niet op iedere fout zout leg? Of woon ik in het sprookjesbos? Echt dieren onheus gebruiken/bejegenen is voor mij bijna altijd iets van 'in de krant'.
In ieder geval niet zo wijd verbreid als hier soms gesuggereerd wordt.

En dan die dooddoener: het draait allemaal om geld! Dat doet het ja.... bakken met geld die we er gewoon vrolijk achteraan gooien. Gewoon omdat we paarden zo leuk vinden. Want het gros geeft meer geld uit aan paarden dan dat ze er uit halen :list:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:52 



 
Profiel   

Hoezo is er ophef over een video die nergens op het internet te vinden is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:55 



 
Profiel   

pol013 schreef
Nog geen video gezien Dus geen idee waar we het nou precies over hebben.

Maar wel weer opvallend dat er een neiging is om meteen oh en ah te roepen. Zie je wel hoe slecht.

Ik vraag me echt af op welke roze wolk ik leef..... Met vooral mensen om me heen die het vooral heel vaak goed doen, en soms fout maar dan niet eens met foute of verdorven bedoelingen. Ruiters (t/m GP/ 1.50/*** eventing) die vooral dol zijn op hun paarden. Keuzes maken die meer het paard helpen dan hun ego strelen. Juryleden die helemaal niet perse voorbeen gezwaai willen zien. Instructuers die toch ook gewoon kunnen genieten van een correct lopend basis paard. Eeuwig geduld hebben met paard (en ruiter).

Of is het omdat ik 'niet kritisch' genoeg ben? En niet op iedere fout zout leg? Of woon ik in het sprookjesbos? Echt dieren onheus gebruiken/bejegenen is voor mij bijna altijd iets van 'in de krant'.
In ieder geval niet zo wijd verbreid als hier soms gesuggereerd wordt.

En dan die dooddoener: het draait allemaal om geld! Dat doet het ja.... bakken met geld die we er gewoon vrolijk achteraan gooien. Gewoon omdat we paarden zo leuk vinden. Want het gros geeft meer geld uit aan paarden dan dat ze er uit halen :list:


Of je bent inderdaad gezegend dat jij je in gezelschappen bevindt waar het allemaal koek en ei is en niks op aan te merken is, behalve af en toe een uitglijer. Maar het kan ook zijn dat je erg in een sport-visie zit en niet verder kijkt dan dat...

Want als je dieper gaat nadenken kun je je afvragen waarom we paarden überhaupt over hindernissen willen "jagen" die 1.50m hoog zijn voor ons eigen plezier. En hoeveel geruk en getrek in een paardenmond daarbij komt kijken? Meestal gaat de kritiek over dressuur, omdat paarden daar (vind ik) het meest in hun natuurlijke houding worden beperkt. Maar paarden over hoge hindernissen laten gaan is toch ook wel wat over te zeggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 10:52 



 
Profiel   

Ik vraag me altijd af hoe snel/ ernstig paarden slijten die op 1.50 niveau springen..hoe paardvriendelijk is dat? Of ligt dat allemaal aan het manegement?

Ben het wel met je eens manubres dat op het bitgebruik in de springsport soms ook wel wat aan te merken is.

Hoor je ook niemand over maar ik heb erg veel medelijden met jachtpaarden, heb het zijdelings meegemaakt een aantal jaren maar daar wordt niet bepaald zachtzinnig mee om gegaan over het algemeen. Vele en ernstige blessures die vroegtijdig een einde aan het leven maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen