Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Trainingsvideo van NRW staatshengst zorgt voor discussie

 
Profiel   

Maar hebben jullie het nu over enkele excessen (jagen en rukken en plukken in het 1.50, en medelijden met jachtpaarden) of over de grote massa?

Want mijn punt is dus dat er vast (en zeker( excessen zijn maar dat de grote meute heel acceptabel omgaat met zijn paarden. En dat ik daarom best graag moord en brand roep* over excessen maar geen enkele behoefte voel om de grote meute te verketteren.

*maar nog liever promoot ik hetgeen mij ideaal lijkt, op bescheiden schaal
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:23 



 

Als ik naar het gemiddelde (internationale) spring- of eventingconcours kijk, dan is vrij hardhandig bitgebruik zeker geen exces of uitzondering. En tuurlijk, de paarden zijn flink fanatiek, zitten vol adrenaline en reageren daardoor misschien niet meer op kleine hulpen, maar laten we niet doen alsof iedereen nog steeds netjes het paard op hun pinken rijdt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:31 



 
Profiel   

Mag ik dan tegen zere schenen schoppen en zeggen dat het mij recreatief op valt dat springruiters in het algemeen wat minder zachtzinnig rijden dan dressuurruiters?
En daarmee bedoel ik niet dat dressuurruiters "niet kunnen trekken" want ik weet dat ze daar heel goed in zijn. Maar ik heb het ide dat het in de dressuur nog wat meer "taboe" is en men het meer probeert te ontkennen ofzo?
Ik weet niet of dat perse beter is maar het geeft voor mij wel het ide dat de trekkende dressuurruiter op zeker niveau ergens wel beseft dat dit "niet oke" is. Waar de trekkende springruiter daar in mijn ervaring veelal wat makkelijker over denkt a la "tis wel 500kg adrenaline dat je door een parcours moet loodsen." (een veel gelezen statement op bokt ook overigens.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:47 



 

Ayasha schreef
Mag ik dan tegen zere schenen schoppen en zeggen dat het mij recreatief op valt dat springruiters in het algemeen wat minder zachtzinnig rijden dan dressuurruiters?
En daarmee bedoel ik niet dat dressuurruiters "niet kunnen trekken" want ik weet dat ze daar heel goed in zijn. Maar ik heb het ide dat het in de dressuur nog wat meer "taboe" is en men het meer probeert te ontkennen ofzo?
Ik weet niet of dat perse beter is maar het geeft voor mij wel het ide dat de trekkende dressuurruiter op zeker niveau ergens wel beseft dat dit "niet oke" is. Waar de trekkende springruiter daar in mijn ervaring veelal wat makkelijker over denkt a la "tis wel 500kg adrenaline dat je door een parcours moet loodsen." (een veel gelezen statement op bokt ook overigens.)
Precies. In mijn ogen begint die redenatie ook al een paar stappen terug, namelijk bij de opmerking van manubres: we doen dit voor ons eigen entertainment en hoe ver willen we daarin gaan? Wat is nog acceptabel? Wij kiezen ervoor om erop te gaan zitten, wij kiezen ervoor om op hoog tempo een parcours in te rijden, wetende wat dat met het paard doet. Dat je dan gaat zeggen "ik moet wel harder inkomen, want anders reageert hij niet," ja, logisch, je wilt ze ook niet vol een hindernis in laten rennen, maar de vraag is dan of dat entertainment (want dat is het, niets meer, niets minder) nog wel in verhouding staat tot wat het dier te verduren krijgt.

Is dat niet dat hunting-jumping of zo waar het juist helemaal niet zo om snelheid gaat, maar juist om hoe netjes het dier door het parcours gereden wordt, het liefst met een ruiter die nagenoeg stil zit? Dat geeft al een heel ander beeld dan hoger, sneller, scherper etc. Net zo competitief, maar minder "hard" (in theorie).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:55 



 
Profiel   

Maar dat maakt natuurlijk ook echt wel uit, 600 kg adrenaline of 600 kg gewoon in een 20x60 bakje.
Je ziet aan die paarden dat ze het ook zelf graag doen (de uitzonderingen na gelaten)

De vraag is wel moeten we parcoursen moeilijker/sneller maken, of moeten we ook in hogere klasses het rijden van het parcours mee laten tellen. En dat niet alleen een snelle tijd wint.
Zoals in het B en L al is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:03 



 
Profiel   

Dat dus inderdaad Mkango, ik kijk ook veel liever naar een netjes gereden parcours dan naar een hoog parcours dat blijkbaar niet te rijden is zonder getrek en geruk.

DP en toch hoor ik van vrijwel elk DA dat dressuurruiters hun paarden over het algemeen veel heter zijn dan springruiters hun paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:05 



 
Profiel   

Mkango schreef
Ayasha schreef
Mag ik dan tegen zere schenen schoppen en zeggen dat het mij recreatief op valt dat springruiters in het algemeen wat minder zachtzinnig rijden dan dressuurruiters?
En daarmee bedoel ik niet dat dressuurruiters "niet kunnen trekken" want ik weet dat ze daar heel goed in zijn. Maar ik heb het ide dat het in de dressuur nog wat meer "taboe" is en men het meer probeert te ontkennen ofzo?
Ik weet niet of dat perse beter is maar het geeft voor mij wel het ide dat de trekkende dressuurruiter op zeker niveau ergens wel beseft dat dit "niet oke" is. Waar de trekkende springruiter daar in mijn ervaring veelal wat makkelijker over denkt a la "tis wel 500kg adrenaline dat je door een parcours moet loodsen." (een veel gelezen statement op bokt ook overigens.)
Precies. In mijn ogen begint die redenatie ook al een paar stappen terug, namelijk bij de opmerking van manubres: we doen dit voor ons eigen entertainment en hoe ver willen we daarin gaan? Wat is nog acceptabel? Wij kiezen ervoor om erop te gaan zitten, wij kiezen ervoor om op hoog tempo een parcours in te rijden, wetende wat dat met het paard doet. Dat je dan gaat zeggen "ik moet wel harder inkomen, want anders reageert hij niet," ja, logisch, je wilt ze ook niet vol een hindernis in laten rennen, maar de vraag is dan of dat entertainment (want dat is het, niets meer, niets minder) nog wel in verhouding staat tot wat het dier te verduren krijgt.

Is dat niet dat hunting-jumping of zo waar het juist helemaal niet zo om snelheid gaat, maar juist om hoe netjes het dier door het parcours gereden wordt, het liefst met een ruiter die nagenoeg stil zit? Dat geeft al een heel ander beeld dan hoger, sneller, scherper etc. Net zo competitief, maar minder "hard" (in theorie).

In de hunter wereld zijn zo mogelijk nog meer misstanden dan in het gewone springen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:09 



 
Profiel   

Ja als in sensibel en niets gewend zijn, er mag niet eens meer geklapt worden bij de dressuurring.
Of de springpaarden die op een volle tribune afspringen.
In de opleiding is wel zo'n mega verschil.

Ik denk dat een paard dat graag springt heet word in een parcours, aan de ruiter om dat handelbaar te houden.
Maar een springpaard moet zelf naar de sprong willen trekken. Tenminste dat vind ik.
Een paard wat je er steeds aan moet rijden doet het voor mijn gevoel niet graag genoeg.

Dat vind ik met dressuur een ander level hebben.
daar is een flegmatieke ook niet fijn en moeten ze ook zelf voorwaarts denken.
Maar voor mij is dat echt anders.

En heb in mijn vorige leven :+ ook jazzen gereden die als heet bekend stonden, maar vond ze dan weer niet heter als mijn Engels volbloedje.
Of de springpaarden met een GO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:12 



 

996981 schreef
In de hunter wereld zijn zo mogelijk nog meer misstanden dan in het gewone springen..
Daarom ook de toevoeging "in theorie." :P In de ideale wereld etc. etc., maar helaas is die wereld, in alle takken van de sport, niet ideaal. Alleen weet ik niet genoeg van de hunterwereld om daar echt concreet iets over te kunnen zeggen, maar dat ook daar genoeg misstanden zijn, geloof ik op je woord hoor. Waar er status, geld en macht te halen zijn... := Alleen de theorie erachter is wel paardvriendelijker dan altijd maar het randje van de vermogens van het dier opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:12 



 
Profiel   

pol013 schreef
Maar hebben jullie het nu over enkele excessen (jagen en rukken en plukken in het 1.50, en medelijden met jachtpaarden) of over de grote massa?

Want mijn punt is dus dat er vast (en zeker( excessen zijn maar dat de grote meute heel acceptabel omgaat met zijn paarden. En dat ik daarom best graag moord en brand roep* over excessen maar geen enkele behoefte voel om de grote meute te verketteren.

*maar nog liever promoot ik hetgeen mij ideaal lijkt, op bescheiden schaal


Dat laatste is het belangrijkste! nou excessen..het komt vaker voor dan mij lief is in ieder geval. En de jachtpaarden, daar kan ik alleen maar over beoordelen wat ik zelf zijdelings mee gekregen heb. Ik hoop met heel mijn hart dat deze eigenaar (van zo"n +- 50 paarden) een exces is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 08:03 



 
Profiel   

Nieuw nieuwsbericht: [VN] Ankerhold stapt op als directrice NRW Landgestüt
Rollkürachtige toestanden dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 18:54 



 
Profiel   

Verbaasd me niet...denk dat ze er verstandig aan doet om op te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 07:39 



 
Profiel   

Ik denk dat er veel mensen in Nederand kunnen opstappen als we achter alle schermen zouden kunnen kijken :x
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen