[Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 11:19

*Bokt.nl
Bokt Community

Wanneer men denkt aan wedstrijd rijden, denkt men vaak ook meteen aan veel en zwaar trainen.
Veelal gaan mensen er van uit dat paarden die wedstrijden lopen dagelijks getraind worden. Dat maakt ook dat mensen vaak niet snappen hoe ik nog steeds wedstrijden kan rijden. En dat veel mensen er niet aan beginnen omdat ze denken dat dat de enige manier is.

Ik heb reeds in vorige blogs al verteld dat de wedstrijd dagen absoluut vermoeiend zijn en veel van mij vragen. Maar de voorbereiding op die wedstrijddagen is dat eigenlijk niet.
Ik ben een beetje een lakse wedstrijdruiter, in die zin dat ik niet de ruiter ben die heel wedstrijdgericht traint. Ik rijd eigenlijk nooit mijn proeven door. Af en toe neem ik eens een lijn mee in de training wanneer ik zelf niet goed gevisualiseerd krijg hoe ik die lijn het beste rijdt, of als ik verwacht dat ik “problemen” tegen ga komen. Maar de laatste tien jaar heb ik thuis geen proef meer gereden.

Wanneer ik geen wedstrijden rijdt staan mijn paarden regelmatig een week, of soms zelfs twee weken, “stil”. Stil staan betekent hier dat ze gewoon hele dagen de weide op gaan en paard mogen zijn. Het voordeel van veel buiten lopen is dat ze al bij al niet zoveel conditie verliezen. Als ik na twee weken mijn paarden op pak, dan rijd ik twee trainingen rustig los en de 3e training zijn ze gewoon weer als vanouds. Vaak hoor ik van mensen dat dat “met hun paard niet mogelijk is”. Sterker nog. Mijn huidige paarden waren beide paarden waarmee dat absoluut niet mogelijk zou zijn volgens de meerderheid. Sam was er “te nerveus voor” en Rêve “werd stout als ze niet werkte”. (Let wel: Rêve was op dat punt niet eens beleerd, dat dier kende “werken” helemaal niet eens.)

Sam werd vrijwel meteen meegenomen in de routine van “na stil staan doen we gewoon normaal.” Rêve kon ik na één week zadelmak maken al gewoon twee weken laten staan en terug op pakken waar we gestopt waren. Over de jaren (ik had ook nog een leven voor mijn infarct) heb ik best wat paarden gereden waarvan de meerderheid paarden met frustraties waren. (Probleempaarden heet dat dan. Hoewel het veelal meer paarden met een probleem-eigenaar zijn.) En er heeft eigenlijk nooit eentje tussen gezeten waarmee het niet kon.

Afbeelding

In mijn mening willen ruiters vaak veel te veel doen. Zowel in het rijden als in hoe ze hun trainingen plannen. Ze redeneren dus ook van uit dat perspectief. Ik zie veel wedstrijdruiters vijf keer per week flink trainen en ze kunnen zich niet voorstellen dat een niet gezond lijf dat kan vol houden. En dat klopt. Dat kan het niet. Maar die vijf keer zijn simpelweg ook niet nodig. Een paard heeft een uitstekend lange termijn geheugen. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Met drie keer per week kom je even snel, even ver. Vaker dan dat lopen mijn paarden dus ook nooit. Minder met regelmaat.

Op de wedstrijd dag zelf zie ik ruiters gehele trainingen af werken gedurende het losrijden. Elke keer opnieuw vraag ik me af waarom. Je moet het ze op de dag van de wedstrijd toch niet meer gaan leren?
Tijdens het inrijden richt ik me met Sam eigenlijk altijd volledig op ontspanning. Als hij ontspannen is komen mijn hulpen door en dat is hetgene dat ik onder controle heb. Het is mijn taak om hem mentaal en fysiek in de juiste conditie te krijgen om de proef te kunnen lopen. Dat betekent dat hij ontspannen moet zijn in het lijf en het hoofd en dat zijn spieren opgewarmd en soepel moeten zijn. Maar daarvoor hoef ik geen grenzen te gaan op zoeken. Integendeel zelfs. Sam zijn wedstrijddagen zijn veelal de lichtste trainingen.


Mij is door verschillende trainers over de jaren geleerd om in de training te gaan voor 200% ipv 100%. Zodat het paard de wedstrijddagen eigenlijk als “simpel en makkelijk” ervaart. Paarden kunnen niet faken. De enige manier om iets makkelijk uit te laten zien met paarden is wanneer het makkelijk ís voor ze. Maar je kan een paard niet vijf dagen 200% laten werken. Toen ik wat stukjes uit een video van mijn les postte kwam daarop de reactie dat de les erg intensief was. En dat was ze ook. Want dat zijn de momenten dat we zijn grenzen op zoeken. Dat zijn de momenten dat 100% niet goed genoeg is. Maar dat doet hij maximum een keer in de 2 weken gedurende het wedstrijdseizoen.

De overige dagen houden we het veelal bij rustig laag en rond losrijden en nemen we de onderdelen “per training”. Een training focussen we wat meer op zijgangen. Dan weer een training meer op overgangen en verruimingen, dan weer eentje op galopwissels en weer eentje waar we aan verzameling werken. Welke training hij wanneer krijgt hangt af van hoe hij is. Voelt hij niet helemaal zoals ik wil, dan werkt hij lang en laag tot hij los is en is het klaar. Afhankelijk van hoe pittig en energiek hij is, beslis ik welk onderdeel we “meer” meenemen die training. Het heeft namelijk totaal geen zin om met een paard dat stikheet is, te gaan focussen op zijgangen. Ze worden natuurlijk ook niet ontweken. Maar ik leg me er op zo'n moment niet op toe. Dan neem ik iets waar hij “zin” in heeft. Op die manier houd ik niet alleen hem happy maar ook mezelf. Ik wil niet vechten met mijn paarden. Vind dat een zinloze verspilling van tijd en energie gezien het je niets op levert. Dus ik werk er om heen.


Dat kan betekenen dat ook in het wedstrijd seizoen, hij wel eens een weekje hoofdzakelijk laag en relaxed gereden wordt gewoon omdat zowel hij als ik daar behoefte aan hebben. Of dat hij maar twee keer loopt die week. Dan is dat zo. Tot op de dag van vandaag heeft dat nog nooit een negatief effect gehad op mijn wedstrijd. Met geen enkel paard.

Zodra je los kan laten dat er van alles “moet” als je wedstrijden wil rijden, is het ook met een brak lijf en hersenen met connectie fouten prima mogelijk om wedstrijden te rijden. Het enige wat móet is fair zijn naar je dier. Kan je een week niet trainen, neem hem dan die wedstrijd mee als training. Laat hem zijn rondje lopen maar vraag niet meer dan hij je kan bieden omdat het een wedstrijd is.

Op het einde van de dag doet de meerderheid van ons het toch omdat we het leuk vinden? Niet omdat we er geld mee moeten verdienen? Ik heb het idee dat sommigen uit het oog verliezen dat je ook wedstrijd kan rijden omdat je het leuk vindt. Niet om ego of geld. Gewoon omdat het net als buiten rijden, iets is wat je met je dier kan doen dat de band versterkt. Iets wat jou als persoon ook dingen leert en sterker maakt. Wat je een betere ruiter maakt. Voor al die dingen heb je geen gezond lijf nodig. Alleen de juiste instelling.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:24

Mooi geschreven, wat mij betreft absoluut waar. Op kampioenschappen kregen we wel eens de vraag, zou je er niet op gaan, je bent over een uur al aan de beurt :+ . Waarom, een paard dat goed in zijn vel zit, soepel is en de oefeningen beheerst heeft aan een klein half uurtje losrijden genoeg. En niet drie keer de proef rijden tijdens het inrijden. Thuis trainden we de dieren drie keer in de week, ook de Z dieren. Wanneer ze het kunstje kennen is geestelijk fit blijven het allerbelangrijkste. En dat krijgen ze niet door elke dag maar tot het gaatje te gaan.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:53

Mooi geschreven en ik ben het zó met je eens. Sterker nog, ik voel mijn paarden af en toe sterk verbeteren van eens een tijdje - waarmee ik net als jij refereer naar een periode van een week/twee weken - niks doen. Dan ineens valt bij beide het kwartje omdat je er júíst even niks mee gedaan hebt en is dat wat ooit moeilijk was, ineens makkelijk. Ook het extreem losrijden op wedstrijd heb ik nooit begrepen, al moet ik toegeven dat het hoeveel losrijden en vooral de manier waarop ik losrijd nog wel wat fine-tuning kan gebruiken. Alles op zijn tijd ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:58

_/-\o_

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:05

Ik begrijp je, en is ook helemaal prima natuurlijk. Ik ben ook van mening dat 3-4 keer per week rijden genoeg is. Juist voor spierherstel. Minder is denk ik niet handig in verband met spieropbouw. Als je zelf naar de sportschool gaat en maar 1x per 2 weken gaat dan bouw je ook niets op en zal je geen resultaat zien.

Wat betreft alle oefeningen rijden met losrijden; de oefeningen hebben een doel. Namelijk het paard meer verzamelen, achterbeen meer onder de massa. Paard gaat dus beter en fijner lopen wanneer je de oefeningen meeneemt in het losrijden. Plots de oefeningen van letter tot letter in de proef doen zou ik niet eerlijk vinden naar mijn paard toe.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:11

JessicaD88 schreef:
Ik begrijp je, en is ook helemaal prima natuurlijk. Ik ben ook van mening dat 3-4 keer per week rijden genoeg is. Juist voor spierherstel. Minder is denk ik niet handig in verband met spieropbouw. Als je zelf naar de sportschool gaat en maar 1x per 2 weken gaat dan bouw je ook niets op en zal je geen resultaat zien.

Wat betreft alle oefeningen rijden met losrijden; de oefeningen hebben een doel. Namelijk het paard meer verzamelen, achterbeen meer onder de massa. Paard gaat dus beter en fijner lopen wanneer je de oefeningen meeneemt in het losrijden. Plots de oefeningen van letter tot letter in de proef doen zou ik niet eerlijk vinden naar mijn paard toe.


Ik denk dat Ayasha bedoelt dat er dan nog even getraind wordt alsof het een gewone training is.

Ben het volledig met je eens. Al rijd ik wel meerdere keren per week. Maar echt trainen doe ik maar een keer of 2/3. De rest gaan we op buitenrit voor de afwisseling en om haar verschillende dingen te laten tegenkomen.

Op wedstrijd rijd ik ongeveer een half uur los, waarvan het grootste gedeelte in stap.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:18

Weer zo goed beschreven :j

In mijn vorige leven (haha zo lang geleden voelt het :+ ) dat ik nog Z reed was ik ook al niet gezond.
Dat resulteerde met geluk 3 keer in de week rijden. En dat rijden was zeker niet altijd proefgericht. Want dat kon ik niet. Dat kon dus ook een buiten stapritje zijn.
Daar heb ik toen ook geleerd dat dat perse 6 dagen in de week rijden waarvan 5 echte trainingen totaal niet nodig is.

En inderdaad met dat losrijden viel me ook altijd op, 10 graden 30 graden, vol gas losrijden.
Gewoon lekker ontspannen, keer wat buigingsoefeningen en de ring in.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:16

JessicaD88 schreef:
Ik begrijp je, en is ook helemaal prima natuurlijk. Ik ben ook van mening dat 3-4 keer per week rijden genoeg is. Juist voor spierherstel. Minder is denk ik niet handig in verband met spieropbouw. Als je zelf naar de sportschool gaat en maar 1x per 2 weken gaat dan bouw je ook niets op en zal je geen resultaat zien.

Wat betreft alle oefeningen rijden met losrijden; de oefeningen hebben een doel. Namelijk het paard meer verzamelen, achterbeen meer onder de massa. Paard gaat dus beter en fijner lopen wanneer je de oefeningen meeneemt in het losrijden. Plots de oefeningen van letter tot letter in de proef doen zou ik niet eerlijk vinden naar mijn paard toe.

Ik heb tot op heden nog nooit problemen gehad met spieropbouw. Integendeel, mijn paarden zitten prachtig in de spieren. Dus dat valt best mee lijkt me. :)

Ik weet dat alle oefeningen een doel hebben. Maar zwaarder losrijden dan mijn lessen gaat het doel voorbij. :) Ik rijd ook los en daar zitten ook oefeningen tussen. Maar hij hoeft geen pirouette en passage te doen tijdens het losrijden voor mijn Z proef.

DuoPenotti: Hier gaan ze als het echt te warm is niet op wedstrijd maar soms zie ik ze met 26/27 graden die dieren trainen dat ik denk "mens wil je hem dood?" :\
En dan komt de reactie "het is maar een uurtje".
"maar een uurtje.."
of "op weide staat ie er ook in". Alsof mensen totaal niet op de hoogte zijn dat paarden veel meer warmte creëren in beweging dan mensen. :?


FriesWytske: Als je foto's van mijn losrijden ziet is de meerderheid dus ook stap. :') Ruiters onderschatten echt de kracht van stappen. :) Mede omdat weinig ruiters weet hoe ze kunnen werken in die stap. :) Tempowisselingen in stap? Kan dat dan? Ja, duh. Tuurlijk kan dat. :)

Met corona is het minder geweest omdat Sam een vriendje nodig heeft buiten en de mensen waarmee ik ga hadden een paard dat nog niet beleerd was. Maar nu is die er stilaan klaar voor dus op korte termijn gaat Sam ook weer heerlijk buiten het hoofdje leeg maken. :D

Bnet: Inderdaad, zeker met de jongste merkte ik dat heel erg. Als ik echt aan het klooien was met iets, dan zette ik haar gewoon twee weken stil. Mijn man snapte dat nooit. Maar als ik dan op stapte leek ze het verwerkt te hebben en was het ineens geen probleem meer.

bigone Dat is hier dus exact hetzelfde. _O- Als ik "over een uur" moet rijden dan vragen ze altijd "moet gij niet op uw paard zitten?"
Eh nee... :') Half uurtje is ruim voldoende. :j :)) En dan gewoon laag en ontspannen, wat tempowisselingen en overgangen. Een schouderbinnenwaartsje mee en dan kan ie prima van letter tot letter oefening A lopen of op de letter oefening B doen. De paarden weten niet dat ze "van letter tot letter" gereden worden uiteindelijk. Zolang je ze aan je hulpen hebt staan is het voor hen niets meer of minder dan op de hulp reageren.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:19

Dat zie je niet alleen met losrijden. Ook op buitenritten. Hoeveel er al na 20 meter vol gas gaan. Ik ga gerust een hele buitenrit in stap doen. Ook omdat mijn merrie soms nog wel gespannen wil zijn in stap. Zo oefen ik met haar dat ze best kan ontspannen in stap. Bovendien kan ik in stap beter kleine dingetjes oplossen dan het direct in draf te doen. Ligt echt aan hoe mijn merrie is. Soms ga ik ook snel even galoperen of even een paar rondjes draven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:33

Nu moet ik wel zeggen dat wij ook vrij snel een galopje mee nemen. Sam wordt veelal aan de hand al even los gestapt voor ik er op ga want eens er op is Sam buiten behoorlijk heet. :') (vroeger was hij in de piste ook zo.) en Sam zijn "instappen" is meer galop in staptempo. := Hij schiet niet onder je uit maar hij kan ook gewoon niet stappen. :') Dus wij nemen ook snel een galopje mee omdat hij dan even die energie en spanning kwijt is en daarna kunnen we wel stappauzes inlassen. :j
Maar hij wordt daar dus ook wel op voorbereid door voor ik er op ga al een tiental minuten met hem rond te stappen aan de hand. :)

Ik leer alles aan in stap. Als ik ergens tegen op loop dat een oefening in draf niet helemaal gaat zoals het zou moeten, dan doe ik de oefening in stap om te voelen "waar" het blokkeert. Ook omdat ik dan bij mezelf even beter kan na gaan wat ik precies doe in mijn lichaam. Ik ben me niet 100% bewust van mijn linkerkant tenzij ik er echt op focus en dat gaat beter in stap. :j Maar ik denk dat we het best hetzelfde aanpakken. Er is een hele periode geweest dat Sam aan de hand warm gestapt werd en dat ik zodra ik er op ging eigenlijk meteen in een rustig galopje opwarmde. Gewoon omdat dat op dat moment voor hem beter werkte dan hem in een gespannen stap dwingen. En nu doen we het dus buiten ook op die manier omdat ik denk dat het beter is om aan de hand rustig los te stappen dan hem in het zadel in een gespannen houding te laten "opwarmen". Hij is nu eenmaal zoals hij is. :(:) Het is aan mij om daar mee te werken.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:47

Herkenbaar op veel punten en sommige net anders haha.

Ik rijd maar 2 keer per week. Bij hoge uitzondering als ik het kan plannen 3 keer als die 3e keer een wedstrijd is. Maar mijn moeder rijdt ook nog op paard, alleen een lager niveau. Ze loopt dus altijd 3 of 4 dagen gewoon b / l niveau en 1 of 2 dagen zwaarder. Ik rijd ook nooit de dag van te voren zelf. Kan zomaar zijn dat ik woensdag voor het laatst erop gezeten heb en dan zondag starten. Ik moet er alleen ook rekening mee houden dat ik de dag van te voren vlecht, schoonmaak en was. Ik kan dat niet op de wedstrijd dag zelf en dan ook nog rijden.

Ze staat alleen niet een paar weken stil, maar dat heeft er ook wel mee te maken dat we de afgelopen tijd of blessure hadden of in revalidatie waren. Wel regelmatig geen trainingen in de bak maar alleen maar buitenritten. Nu in een stap periode en het enige nadeel is dat we geen krappe wendingen of zijgangen mogen, maar ik ben geen 30 minuten hetzelfde aan het stappen, juist middenstap, verzamelen, halthouden, Achterwaarts en noem maar op. Stap is enorm nuttig. Ik kan wel trainen zonder draf, maar niet zonder stap of galop (dus ik galopperen los voordat ik echt ga draven)

Ik ben alleen wel een ruiter die altijd minimaal 3 kwartier voor de proef erop zit. Ik zie hier niemand die er een uur van te voren opzit, ik ben meestal de 1e. Maar ik rijd die 3 kwartier niet voluit, eerst kwartier tot 20 minuten stapwerk, dan galop en stukje draf loswrrken en dan weer stappen voordat ik op pak. Ik kan het lichamelijk niet aan om een half uur los te rijden en meteen daarachteraan de proeven. Van die 3 kwartier ben ik een 20 minuten tot half uur echt aan het losrijden en tussendoor stappen om bij te komen. Dus effectief even lang, maar lichamelijk kan ik niet in 1 keer door en paard heeft wel half uurtje nodig voordat ze echt op haar fijnst is. Ik neem wel de oefeningen mee, maar om los te maken en niet zoals in proef zou horen. Ja, soms een bepaald lijntje om te kijken of we goed genoeg los zijn ervoor.

Ik train ook veel zwaarder als het niveau waar we in starten. Dat vind ik idd veel fijner, niet zwaar voor paard en we weten dat we het makkelijk kunnen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:59

Hier ben ik het ook zeker mee eens. Spieren en pezen hebben tijd nodig om te herstellen na een training en spieren smelten niet na 4 dagen grazen. Wel denk ik dat sommige paarden minder presteren als ze niet genoeg gereden worden omdat ze mentaal meer uitdaging nodig hebben. Dit zijn eerder uitzonderingen, maar uit ervaring weet ik dat die er echt wel zijn. Ik heb er 1 voor verkocht omdat met 1-2 keer per week mee te rijden niet veel mee aan te vangen viel en met 5-6 keer per week rijden wel. Enkel wordt ik daar zelf niet blij van. Met mijn huidig paard lukt 1 a 2x per week prima en staat die ik ook gerust eens een week of twee stil. Ondanks dit merk ik toch dat 1 a 2x extra trainen wel een meerwaarde zouden hebben. Ideaal vind ik 3-4 per week trainen (inclusief buitenrit of eens longeren). Ik heb daar helaas de puf niet voor.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:02

Betadine, klopt.
Die heb ik ook 1 gehad.
Die was dan overigens met rijden wel gewoon hetzelfde maar werd echt een kwal in de wei naar de rest toe, maar ook naar zichzelf als in zo gek doen dat hij zich blesseerde in de wei. Niet ernstig overigens.
Wat hij niet had met meer rijden. Meer aandacht, uitdaging.

(maar als ik dat terug kon draaien had ik hem nooit verkocht, maar das offtopic)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:53

Ik denk dat je vooral naar je paard/pony moet kijken, wat hij/zij nodig heeft

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:56

:j Ik heb één merrie gehad (was wel een hele aparte op elk gebied.) die ik echt een uur moest losrijden. Anders was ze simpelweg niet te rijden in de proef. :) Die had gewoon zoveel tijd nodig om haar ontspanning te vinden. Maar ook dan was het 40 minuten lang en laag. Echt die ontspanning zoeken. Ben erg blij dat ik zo dus geen paard meer heb nu. :o

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:50

Ik vind dit wel wat veroordelend naar mensen met paarden die wel veel gereden moeten worden om fijn te zijn. Helaas zijn niet alle paarden fijn en aardig als ze maar 2-3 keer per week gereden worden en op sommige moet je na 2 weken niet rijden nu eenmaal niet direct opstappen. Blijkbaar doen er veel mensen iets niet goed dan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 13:17

Ik heb mijn eigen blog nog eens door gelezen en nergens staat dat "alle paarden" zo te rijden zijn. Alleen dat ruiters váák te veel willen doen en controleren.
Nergens staat of wordt zelfs maar geimpliceert dat ruiters wiens paarden vaker gereden moeten worden per definitie iets mis doen. Er staat enkel dat veel paarden die veel en zwaar getraind worden veelal ook fijn zijn met wat minder training. En ik haal het issue aan dat "men" blijkbaar totaal geen rekening houdt met het feit dat er zat paarden zijn die niet zes keer per week getraind moeten worden en dat het dus prima mogelijk is om wedstrijd te rijden met "minder" trainingen ook. Sterker nog, als je in de reacties leest zie je zelfs iemand die na de uitleg nog steeds aan haalt dat een paard niet fijn in de spieren zal komen met "minder" dan drie keer per week trainen. Het is dat beeld wat ik wil aankaarten. Niets anders.

Ik vind het jammer dat jij het opvat als veroordelend maar ik ga heel eerlijk en direct met je zijn: Mijn blogs zijn mijn mening en ik ga niet nog meer nuances aan brengen om maar niemand voor het hoofd te stoten want dan wordt een blog (die per definitie een mening is over iets.) schrijven geen doen meer en ook niet meer leuk.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:13

Yontheke schreef:
Ik vind dit wel wat veroordelend naar mensen met paarden die wel veel gereden moeten worden om fijn te zijn. Helaas zijn niet alle paarden fijn en aardig als ze maar 2-3 keer per week gereden worden en op sommige moet je na 2 weken niet rijden nu eenmaal niet direct opstappen. Blijkbaar doen er veel mensen iets niet goed dan.


Ik lees dat helemaal niet in haar Blog. Ik lees hoe zij haar paarden traint. En dat die het goed doen op die training. Als je het hele topic doorleest zijn er ook andere meningen al verteld. Waar ts dan helemaal niet denigrerend om gaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 15:21

:n Daar is ook geen reden toe. Elk paard is een individu. Er zullen er absoluut tussen zitten die niet happy worden van "weinig" doen of die simpelweg die herhaling nodig hebben. Mijn punt was inderdaad helemaal niet dat die paarden niet bestonden. Alleen dat die paarden niet perse "de norm" zijn. :)

MWM ik heb helemaal over jou heen gelezen. Sorry. :o
Ik doe het eigenlijk wel vergelijkbaar met jou. Alleen ben ik hier de enige die rijdt. Mijn man longeert Rêve nog wel eens (als ze in training staat.) maar Sam is niet geschikt om aan de longe te trainen. (en sowieso zijn mijn man en Sam niet echt en match met elkaar. := En ik ben zo beroerd in longeren dat ik daar echt weinig nuttigs mee kan. :') )
Maar verder kan ik dus ook perfect trainen zonder draf. Maar galop en stap kan ik niet over slaan. :n
Zijn rug is niet de enige die los komt van stap en galop overigens. :D
De beweging van de stap en de galop hebben ook een positieve invloed op mijn onderrug op één of andere manier. :j

XladyX

Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:39

Ik ben het er helemaal mee eens, ik train ook niet erg veel met mijn sportpaard en vind dat vaak ook niet nodig. Ik vind alleen wel, zoals Yontheke een beetje aangeeft, dat er veel aannames (en ook wel wat oordelen) worden gedaan en ik vind dat dit een beetje onprettig leest, bijna in de trant van "de rest doet het allemaal fout en ik zal wel even vertellen hoe ik het doe/verwacht dat anderen het zouden moeten doen". Dat staat er natuurlijk niet letterlijk zo in, maar dat is wel een beetje het gevoel wat mij bekruipt op deze manier. Maar dat is ook slechts mijn mening :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Troubles in paradise: De competitie loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 15:45

Bon, ik ga nog één keer op in gaan en dan stop ik met mezelf te verdedigen. :)
Wat je er in denkt te lezen is jouw verantwoordelijkheid. Niet de mijne. :) Nergens staat dat ik denk dat alle anderen het fout doen en al helemaal niet dat "ik het wel eens even zal vertellen". :)

Ik blog op bokt om te schrijven over hoe IK het aan pak vanuit mijn sterke en zwakke punten. :) Als iemand daar wat mee kan dan ben ik daar heel blij om. Als iemand daar niets mee kan, dan moet die persoon dat vooral laten voor wat het is. Ieder heeft zijn of haar manier. Dit is de mijne. Ik kan het niet mooier of minder mooi maken dan het is. :) Als een ander het minder mooi wil maken dan het is om wat voor reden dan ook. Dan ga ik daar echt niet meer verder op in gaan. :)

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:47

Wat een heerlijk stuk! Helemaal mee eens!!
Mijne staat ook regelmatig een weekje stil. Die pak ik rustig op en na 2 dagen loopt die ook gewoon weer als daarvoor, heerlijk!!
Opstappen, wegrijden. Alleen dan even ietsje rustiger aan starten.
En met wedstrijd gewoon 20 minuutjes van te voren erop, beetje loswerken, klaar. Ze moeten het inderdaad al weten. Niet nog leren daar....

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:29

Fijn stuk, en respect voor wat je voor elkaar hebt gebokst! Ik rij dan wel geen wedstrijden (dat gedoe is echt niks voor mij) maar de principes zijn hetzelfde. Mijn nrps is heel erg ril en temperamentvol, maar ik kan hem weken 'stil'zetten en daarna gewoon een bosrit met hem maken. De basis is nl op orde, elke dag buiten met zn vrienden, liefde en respect; werken met wat hij aanbiedt, afwisseling: elke week 1 uur dressuurles, wandelen, bosritten, longeren. Mijn instructeur zegt ook "hoe je hem wegzet, zo pak je hem ook weer op de volgende keer", dus, is hij lekker los en soepel, dan is hij dat na een of meerdere weken nog steeds als je opstapt. En hij is gewoon blij, als ik hem ophaal uit de paddock of de wei komt hij altijd naar me toe. Daar word ik dan weer zo blij van.