Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:05

Zie dat ik een verkeerd aantal heb neergezet. Ik weet niet hoe ik het aanpas. Maar de voorstanders vinden dat er plaats is voor 1300 stuks in Niedersachsen. Die lopen er nu nog niet. Nu zijn er 35 roedels en 2 paren.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:07

BaileyMix schreef:
Mist schreef:
Ach....ze lopen sinds kort ook door de binnenstad van Keulen, dus zullen ze ook hekken rond alle scholen kunnen zetten :D . Vreemd genoeg vinden die stadse prowolvers het nu ineens niet meer zo leuk als hun eigen honden en katten opgegeten worden en schrikt bovendien de media en politiek wakker _/-\o_ eindelijk.
Dat het platteland al jaren in strijd is, kon ze niets schelen, dat was "natuur"

Zelfde als windmolens, die mogen overal het landschap vervuilen, behalve rond Amsterdam



Och ja, het is weer de schuld van 'stadse' mensen. Al die lieve onschuldige boeren toch hè, gut wat heeft het platteland het zwaar. En iedereen met een andere mening is dom en stads en weet niets van natuur.

1e vraag bij een nieuwe diersoort : Is er genoeg voedsel voor?
In dit geval met een al groeiende rode lijst prooidieren (haas en konijn zeker) is dat antwoord nee.
2e vraag : waarom komt dit dier hier naar toe?
Simpelweg omdat er elders geen territorria meer vrij zijn. Dat is iets heel anders dan het is hier een geschikte plek incl. genoeg voedsel.
3e vraag : wat zijn de natuurlijke vijanden van deze soort die daarmee de populatie in toom houden?
Wolf heeft geen natuurlijke vijanden, zolang er op een of andere manier voedsel te vinden is (en alles wat niet roedel is valt onder potentiele prooi) zullen de aantallen dus groeien. En zonder tegendruk groeit het aantal wolven dus tot er echt geen voedsel genoeg meer is, het ecosysteem in elkaar klapt en daarmee de wolven sterven van de honger.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:07

Je zal paardenfokker zijn, sommigen hebben geen idee wat die veulens al kosten eer ze staan!. Wat er voor kostbaars daar in de weides staan. Dan praat je bij sommigen over tonnen.
Dat is financieel wat anders dan een schaap.
En het is al weer heel wat anders als dit niet fatsoenlijk vergoed gaat worden wanneer er veulens dood gebeten zijn.

Daar heeft wolfminnend Nederland niet over nagedacht.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:12

Ik snap vanaf het begin al niet wat mensen een goed idee vinden aan grote roofdieren in Nederland.. Ja, Nederland is te klein, ja dat komt door de mens, en ja, zo is die ontwikkeling gegaan.. je kunt het ook zien als een natuurlijk verloop. Het is al sinds het ontstaan van steden dat landbezit verdeelt is..
Hoe kan je nou een groot roofdier zonder natuurlijke vijanden, en mét een onbeperkte voervoorraad zo dicht in de buurt van mensen willen laten lopen..

het blijft dan echt niet bij een schaap of een koe.. Of denken ze dat de wolf een hond of een kind dan overslaat ?
En wellicht hebben de boeren dan de grootste schade maar ik meen genoeg berichtgeving gelezen te hebben (ook uit andere landen) dat gewone particulieren (bijv met de hond wandelen, met t paard op buitenrit) er genoeg hinder van ondervinden. Dus wat die boeren er nu perse mee van doen hebben ontgaat me een beetje..

Als je naar de rocky mountains verhuist weet je dat er een beer in je tuin kan zitten. Maar in Ede een wolf in je tuin is een heel ander verhaal denk.. ?

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:18

De enige reden waarom we in Nederland nu wolven hebben, is omdat de populatie in Duitsland en polen het een beetje te goed heeft gehad.
Ik weet niet precies wat er daar de afgelopen tien jaar is gebeurd, maar er is op het moment geen evenwicht.

In Nederland wolven beleid hebben is grootst mogelijke flauwekul. Geloof me, ze willen hier helemaal niet zijn. Ze zijn gewoon verdrongen.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:20

De wolven willen hier niet zijn? Maar ze zijn er toch? Of zijn ze alweer weg?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:21

Nederland is geen ideale habitat voor wolven. Dat ze hier zijn omdat er elders geen plek is, wil niet zeggen dat het hier ideaal voor ze is. Daarom 'willen' ze hier niet zijn, ze zouden liever veel meer ruimte hebben.

Er is voor de wolf maar 1 natuurlijke vijand, en dat is de mens. Die moet dus aan populatiebeheer doen wil je een werkend ecosysteem krijgen, alleen heeft men bedacht dat dát dus niet mag. En dat is uitermate stom.

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:24

Cer schreef:
De wolven willen hier niet zijn? Maar ze zijn er toch? Of zijn ze alweer weg?

Er is er geen een die in Nederland blijft nee. Als ze een paar maanden blijven is het veel.
Ze trekken door naar België of naar Duitsland, komen soms weer tijdelijk terug naar Nederland.

Voor deze diersoort heb je Europees beheer nodig. Maarja makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:30

Popstra schreef:
Je zal paardenfokker zijn, sommigen hebben geen idee wat die veulens al kosten eer ze staan!. Wat er voor kostbaars daar in de weides staan. Dan praat je bij sommigen over tonnen.
Dat is financieel wat anders dan een schaap.
En het is al weer heel wat anders als dit niet fatsoenlijk vergoed gaat worden wanneer er veulens dood gebeten zijn.

Daar heeft wolfminnend Nederland niet over nagedacht.


Het is voor iedereen een financiele schadepost als 1 of meer dieren beschadigd raken of overlijden.

Als iemand keihard heeft gewerkt en gespaard voor 1 paard, is het financieel voor diegene net zo een ramp. En dan moet je als particulier maar ergens zien aan te kloppen.

Daarbij, heeft elk dier evenveel gevoel. Het maakt geen donder uit of een gratis, oude pony komt te overlijden of een duur sport gefokt paard.
En voor fokkers die er winst uit willen halen financieel heel rot, maar de particuliere eigenaar gaat kapot van verdriet. Je kan nooit zeggen dat het voor het ene dier erger is dan voor het andere dier. Of voor de ene eigenaar erger dan voor de ander.

Sowieso gaan mensen straks al naar elkaar wijzen als de omheining niet aangepast is, de paarden en of veulens buiten mochten lopen etc.
Maar ondanks alle risico's zou ik nooit een veulen kopen dat niet buiten heeft kunnen lopen. Dan kan je straks sowieso paarden gaan afschrijven op gezondheid en gebreken.


Cer schreef:
Ik snap vanaf het begin al niet wat mensen een goed idee vinden aan grote roofdieren in Nederland.. Ja, Nederland is te klein, ja dat komt door de mens, en ja, zo is die ontwikkeling gegaan.. je kunt het ook zien als een natuurlijk verloop. Het is al sinds het ontstaan van steden dat landbezit verdeelt is..
Hoe kan je nou een groot roofdier zonder natuurlijke vijanden, en mét een onbeperkte voervoorraad zo dicht in de buurt van mensen willen laten lopen..

het blijft dan echt niet bij een schaap of een koe.. Of denken ze dat de wolf een hond of een kind dan overslaat ?
En wellicht hebben de boeren dan de grootste schade maar ik meen genoeg berichtgeving gelezen te hebben (ook uit andere landen) dat gewone particulieren (bijv met de hond wandelen, met t paard op buitenrit) er genoeg hinder van ondervinden. Dus wat die boeren er nu perse mee van doen hebben ontgaat me een beetje..

Als je naar de rocky mountains verhuist weet je dat er een beer in je tuin kan zitten. Maar in Ede een wolf in je tuin is een heel ander verhaal denk.. ?


Nou dat! Die wolven willen eten. Als alle dieren op stal staan of achter mega hekwerken, gaan ze wel verder zoeken. Na 8jr op de Veluwe zat wild gezien en daar komt dan toch echt de wolf bij die je tegen kan komen. Incl de gezinnen met kinderen, honden, de ruiters, fietsers etc.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:34

Ik weet dat het voor iedereen een schadepost gaat zijn maar het artikel gaat voornamelijk over het feit er voor de paardenhouders niks goed geregeld is.

Schapen e.d worden netjes vergoed. Wat kost een schaap?

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:36

Maar leuk vergoed...alsof de schapenhouder het fijn vind om een uit elkaar gereten dier te vinden.

Onze buren hebben schapen, hebben om die reden bijna alles de deur uit gedaan.
Die vergoeding maakt hem niet uit, al kreeg hij het tienvoudige betaald.
Maar het aanblik van de gewonde en dode dieren, dat wil hij niet.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:45

Popstra schreef:
Ik weet dat het voor iedereen een schadepost gaat zijn maar het artikel gaat voornamelijk over het feit er voor de paardenhouders niks goed geregeld is.

Schapen e.d worden netjes vergoed. Wat kost een schaap?

Die vergoeding is gebaseerd op marktwaarde, daar heb je niet een goed vervangend fokdier voor waar je al jaren naar toe werkt. Je kan er wel een nieuw dier van kopen, maar qua fok start je dan weer vanaf 0.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:47

Nee begrijp ik. Dat is ook verschrikkelijk.
Maar nogmaals, het artikel gaat toch om het feit er niks voor de paardenhouder goed geregeld is!?
Dat maakt het dan toch extra zuur dat je en je viervoeter kapot getrokken kunt aan treffen in de wei maar ook nog eens niet weten waar je daarna aan kunt kloppen en ook nog eens niks vergoed krijgt dan enkel evt de (daarvoor speciaal aangewezen, dus niet jou eigen vertrouwde arts) DA kosten als het daadwerkelijk door een wolf is veroorzaakt want ook dat moet eerst door DNA test bewezen worden!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 25-05-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:49

Popstra schreef:
Ik weet dat het voor iedereen een schadepost gaat zijn maar het artikel gaat voornamelijk over het feit er voor de paardenhouders niks goed geregeld is.

Schapen e.d worden netjes vergoed. Wat kost een schaap?


Het zal een probleem worden, maar wel voor iedereen. Ik denk dat de paarden verzekeringen ook niet gaan uitkeren.

En 1 schaap is misschien niet duur, maar voor iemand met schapen is het verlies wel duur en een enorme kostenpost. Alles in verhouding natuurlijk. Als je 1000 euro verdient, is 100euro veel geld. Verdien je 10.000 euro, is 1000 veel geld.

En stel; zoals bij ons. Mijn merrie van 28 was ooit een dure merrie, maar nu voor niemand niks meer waard. Voor ons een verlies, maar kan dan financieel nergens aankloppen.

Shet net zo. Zelfs op een kliniek zeiden ze; voor 50 euro koop je een nieuwe. Maar voor ons niet vervangbaar.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:52

Voor paard geldt dat een stapje erger en ook omdat er inderdaad geen goede bewijslast is bij verwondingen, aangezien de DA geen DNA monsters mag afnemen. Maar het maakt eigenlijk niet uit welke veesoort je stuk aantreft, de schade is enkel financieel al altijd groter dan de vergoeding die je (hopelijk ooit) krijgt.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:58

En dan mag je ergens nog hopen dat het dier dood is, want je DA mag idd niets doen, niet inslapen of behandelen want Bij12 moet eerst DNA afnemen. Ondertussen staat het dier te lijden

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:01

En vergis je niet, dat als je het niet hebt zien gebeuren je ook nooit zeker weet wie wat heeft gedaan.

Ik heb alles dicht, vooral voor onze eigen honden en honden van buitenaf, omdat dat geheid mis zou gaan. Maar niet alles wordt aangevallen door de wolf. Er zijn ook nog steeds andere dieren/honden die dieren aanvallen en beschadigen.

En wat hierboven wordt gezegd; We houden de paarden binnen hekken, laten ze met alles kennismaken en ze zijn minder bang dan ze zouden moeten zijn vaak.
Onze honden en paarden zijn aan elkaar gewend en de hondjes kunnen uitwijken, maar 3 van de 4 paarden kunnen best erop jagen als ze willen. Kan me bij 1, misschien wel 2 ook niet voorstellen dat de wolf er geheel zonder schade vanaf zou komen. Maar die is best pittig.
Maar wij leren dieren met elkaar samen te leven. Ik heb er zelfs 2 varkens tussen lopen.

Mijn Jan Doedel die overleden is, zou het hek nog open houden voor een wolf.

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:03

Ik vind het vreselijk eng. Ik heb 2 kleine ukkies van 95 cm hoog. Ze stonden eerst in Friesland waar de wolf was gesignaleerd een paar weken geleden maar staan gelukkig sinds januari in Drenthe. Waar het nog veilig lijkt voor zo lang als het duurt.

Ik zou ook niet weten wat ik moet doen als er wel ineens een wolf in je weiland staat..

MirrandaJarig

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:39

Op FB (Wolf und Pferd) wordt een interview gedeeld met een pensionhouder. Hij heeft zo'n 50 paarden in pension staan op een schitterend groot stuk land van 15 hectare en verder van alle gemakken voorzien.
Hij spreekt zich ook helemaal niet uit tegen de wolf, maar maakt zich wel zorgen om hoe de paarden van zijn klanten doelmatig te beschermen. Hij wil alles doen, maar is ook gebonden aan andere regelgeving, oa het wild dat via zijn weides moet kunnen kruisen naar een ander bosgebied.
Het interview duurt 42 minuten maar belicht op heldere wijze waar ze tegenaan lopen, zonder enige hetze tegen de wolf.

En naast het ophokken/afrasteren, gaan we nog een ander probleem krijgen.
In Duitsland zijn al diverse keren complete kuddes paarden op (snel)wegen terecht gekomen die massaal en met geweld door hun omheining zijn gevlucht. In een strijd op leven en dood gaan zij letterlijk door elke barrière en dat gaat straks hier ook gewoon gebeuren. Een gevaar dus voor een ieder op de weg.
De pro-wolvers ontkennen natuurlijk met klem dat dit überhaupt een gevolg is van de aanwezigheid van wolven en geven heel graag de schuld aan een loslopende hond. Echter de voorkomende frequentie en grootte van de uitbrekende kuddes maakt dat dit hoe langer hoe ongeloofwaardiger overkomt.

De populatie wolven groeit per jaar met 30% doordat zij een totale bescherming genieten.
Betekent dat we tussen nu en 7/8 jaar met een paar honderd wolven zitten. Die gaan vroeg of laat problemen geven, waardoor het wolvensprookje onhoudbaar wordt.

Uiteindelijk hebben we dus alleen maar verliezers: Biologische veehouders stoppen/dieren terug naar opgehokte status/hobbydierhouders stoppen/financiële strop/emotionele schade/gevaar voor omgeving/afschot wolven/dure subsidies uit belastinggelden/wolvenliefhebbers zien hun wolf weer verdwijnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:52

Mirranda,

Dat de wolf problemen gaat geven of al geeft is duidelijk. Maar al die andere problemen zijn er daarnaast ook nog steeds, dus paarden op de weg, zal altijd blijven gebeuren. En er zijn nou eenmaal loslopende honden die ook ellende veroorzaken.
Dan kan je dat nu in aantallen nog vergelijken en zal het percentage problemen door de wolf groter worden, maar in principe is elk geval er 1 met de nodige gevolgen. Of de oorzaak nou een idioot van een mens is, een hond, iets anders of de wolf.

Of men moet nu ingrijpen, nu het nog om weinig wolven gaat of aan langere termijn oplossingen gaan denken.

Dat je straks wel kan verzekeren, maar je omheining aan strenge eisen moet voldoen en welke dat worden, zal onderzocht moeten worden.

Maar als de wolf straks komt en mensen hebben niks gedaan, moeten we ook niet gaan zeuren. Ik zie sowieso al veel omheining die niet deugdelijk zijn. Dan moet men kritischer worden of je daar je paarden nog wil plaatsen.

En 100% voorkomen kan niet, maar onze omheining nodigt echt niet uit, dus verwacht dat de wolf dan eerder bij de buurman op jacht gaat.

Ophokken is gewoon geen optie en al die ellende staat ook niet in verhouding tot de mogelijkheid dat een wolf je paarden pakt.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:03

Maar wanneer is je omheining dan goed genoeg?
https://schermbeck-online.de/wolf-ueber ... zwQwPBRr14

Hier 16 jaar terug ook alles omheind met een gazen hekwerk.
Honden blijven buiten, onze honden binnen.
Paarden uiteraard ook binnen.
Mensen lijken wel ff niet te beseffen dat dit ons 25.000 euro heeft gekost.
Is het wolvenproof, nee!!
Dus moet er nog eens 10.000 (?) bij om te hopen dat het voldoende is?

Hier nodigt hoop ik ook niet uit. Maar waarom nodigde het wel uit in die wei van bovenstaande link?

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:16

Lijkt Corona19 wel; iedereen heeft het zélf het ergste ermee :roll:

sterregoud
Berichten: 1867
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:27

Goed, alles lekker hoog omheinen met een klap stroom erop. Ook leuk voor de andere dieren, zoals reeen, en hazen en konijnen. Die komen dan ook geen grasland meer op. En als we alles hebben dichtgetimmerd, kunnen we dan nog wel op buitenrit ?
Of gewoon wandelen in je uppie in het bos met je aangelijnde hond ?

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:29

Nee dat kan allemaal niet. En al die andere diertjes die hier al jaren wonen mogen gewoon de klos zijn.
Maar als de wolf maar geen strobreed in de weggelegd word :j

FrNo
Berichten: 3672
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:42

Al die andere dieren kunnen dan niet goed vluchten, overal staat omheining waar ze niet over, door of onderdoor kunnen. Alles voor de wolf...