Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oostvaardersplassen: paarden in de vangweide

 
Profiel   

*Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Een kudde Koniks, dit is niet in de Oostvaardersplassen.
Foto: Mossel/ Bokt Wiki


Eind mei zijn ongeveer 200 konikpaarden de 55 hectare grote vangweide in de Oostvaardersplassen ingelopen. Omdat het aantal konikpaarden in het gebied verder verlaagd moet worden, hebben we het hek van de vangweide gesloten. De paarden hebben in de vangweide beschikking over voldoende voedsel en water. Ze worden binnenkort uit het gebied gehaald en gaan naar de slacht. Uiteraard houden we ons aan de geldende regelgeving rondom transport en slacht. Merries die ver in de dracht zijn, blijven de komende tijd in de vangweide.

Het verminderen van het aantal grote grazers is onderdeel van het huidige beleid voor de Oostvaardersplassen. Het doel is om een stand van het aantal grazers te bereiken die past bij een gevarieerd landschap met een rijk vogelleven. Staatsbosbeheer staat aan de lat om het beleid uit te voeren. In het Managementplan staat aangegeven hoe het aantal grote grazers teruggebracht wordt naar een totaal van 1100 dieren.Het aanbieden van paarden voor de slacht betekent dat het vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dit geldt echter niet voor de hengsten vanaf drie jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat het vlees van de oudere hengsten een relatief hoog gehalte aan dioxines bevat. De dieren worden gedood maar het vlees van deze dieren wordt niet voor menselijke of dierlijke consumptie aangeboden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 19:09 



 
Profiel   

Sneu voor de paarden, maar toch goed nieuws. Imo mag het aantal paarden verlaagd worden naar 0.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 19:18 



 

Jeika schreef
Sneu voor de paarden, maar toch goed nieuws. Imo mag het aantal paarden verlaagd worden naar 0.
Dat hoeft van mij niet, want de aanwezigheid van grote grazers heeft ook voordelen, maar dan moet er wel fatsoenlijk beheer plaatsvinden zoals in andere natuurgebieden waar paarden lopen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 19:29 



 
Profiel   

Mkango schreef
Jeika schreef
Sneu voor de paarden, maar toch goed nieuws. Imo mag het aantal paarden verlaagd worden naar 0.
Dat hoeft van mij niet, want de aanwezigheid van grote grazers heeft ook voordelen, maar dan moet er wel fatsoenlijk beheer plaatsvinden zoals in andere natuurgebieden waar paarden lopen. :=

Grote grazers zijn top, maar voor mij hoeven dat geen koniks te zijn. :) ‘s winters zijn ze aan het verhongeren en in de zomer ze staan zo ongeveer hoefbevangen van al het gras, ik heb niet het idee dat de oostvaardersplassen een geschikte plek voor ze is. ik hoop zo dat zulke natuurgebieden ooit met elkaar verbonden zullen zijn zodat de dieren er weg kunnen trekken, maar dat is een onrealistische verwachting natuurlijk. In dat geval zouden er ipv paarden meer edelherten of schotse hooglanders oid kunnen zijn. Eens mens mag dromen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 19:50 



 
Profiel   

Jeika schreef
Grote grazers zijn top, maar voor mij hoeven dat geen koniks te zijn. :) ‘s winters zijn ze aan het verhongeren en in de zomer ze staan zo ongeveer hoefbevangen van al het gras, ik heb niet het idee dat de oostvaardersplassen een geschikte plek voor ze is. ik hoop zo dat zulke natuurgebieden ooit met elkaar verbonden zullen zijn zodat de dieren er weg kunnen trekken, maar dat is een onrealistische verwachting natuurlijk. In dat geval zouden er ipv paarden meer edelherten of schotse hooglanders oid kunnen zijn. Eens mens mag dromen. :D


Wist je hier al van?
https://www.mjpo.nl/over-mjpo/
"Meerjarenprogramma Ontsnippering"
Ze willen in 2027 klaar zijn met het verbinden van Nederlandse natuurgebieden, dat is iig wat ik heb begrepen van hun website.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 20:10 



 
Profiel   

Spicaloosa schreef
Jeika schreef
Grote grazers zijn top, maar voor mij hoeven dat geen koniks te zijn. :) ‘s winters zijn ze aan het verhongeren en in de zomer ze staan zo ongeveer hoefbevangen van al het gras, ik heb niet het idee dat de oostvaardersplassen een geschikte plek voor ze is. ik hoop zo dat zulke natuurgebieden ooit met elkaar verbonden zullen zijn zodat de dieren er weg kunnen trekken, maar dat is een onrealistische verwachting natuurlijk. In dat geval zouden er ipv paarden meer edelherten of schotse hooglanders oid kunnen zijn. Eens mens mag dromen. :D


Wist je hier al van?
https://www.mjpo.nl/over-mjpo/
"Meerjarenprogramma Ontsnippering"
Ze willen in 2027 klaar zijn met het verbinden van Nederlandse natuurgebieden, dat is iig wat ik heb begrepen van hun website.

Oh wauw, dat wist ik niet! Dat is wel geweldig zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 20:26 



 
Profiel   

Dat is een mooi stuk vlees op deze manier… beter dan een stukje bio-industrie rund

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 21:58 



 
Profiel   

Als deze paarden vrij konden lopen en de wolf leefde in hun leefgebied, zouden zij de hoeveelheid paarden in toom kunnen houden.
Just asking

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 22:41 



 
Profiel   

LaPluche schreef
Als deze paarden vrij konden lopen en de wolf leefde in hun leefgebied, zouden zij de hoeveelheid paarden in toom kunnen houden.
Just asking


Alsof de wolf dan jouw paardje in de wei voorbij gaat, ook nog even je katten en honden niet als tussendoor snackje ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 23:19 



 
Profiel   

speurneusc schreef
LaPluche schreef
Als deze paarden vrij konden lopen en de wolf leefde in hun leefgebied, zouden zij de hoeveelheid paarden in toom kunnen houden.
Just asking


Alsof de wolf dan jouw paardje in de wei voorbij gaat, ook nog even je katten en honden niet als tussendoor snackje ziet.

Is de oostvaardersplassen omheind? Zoja met wat voor omheining?

Zover ik vernomen heb raden ze een wolfproof omheining aan... 2m hoog stroomdraad beneden en vanboven
Lijkt me niet dat dit rond een natuurgebied zit? Dus als de wolven zover zwerven zullen er uiteindelijk echt wel in die oostvaardersplassen terecht gaan komen hoor.
Wie weet gaan ze er nog wel een koppeltje uitzetten. Dat weet je toch niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 00:31 



 
Profiel   

speurneusc schreef
LaPluche schreef
Als deze paarden vrij konden lopen en de wolf leefde in hun leefgebied, zouden zij de hoeveelheid paarden in toom kunnen houden.
Just asking


Alsof de wolf dan jouw paardje in de wei voorbij gaat, ook nog even je katten en honden niet als tussendoor snackje ziet.

Wat een lelijk antwoord, het is een serieuze vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 06:24 



 
Profiel   

Je stelt alleen geen vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 07:11 



 

'Just asking' ... opzich stelt ze prima een vraag. Alleen meer gebracht als stelling :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 07:13 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
Het aanbieden van paarden voor de slacht betekent dat het vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dit geldt echter niet voor de hengsten vanaf drie jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat het vlees van de oudere hengsten een relatief hoog gehalte aan dioxines bevat. De dieren worden gedood maar het vlees van deze dieren wordt niet voor menselijke of dierlijke consumptie aangeboden.

"Alleen de hengsten ouder dan drie bevatten een hoog gehalte aan dioxines"...

Gaat er bij niemand een alarmbelletje af dat dit een sketchy verhaal is?

Dioxine is een chemisch, kankerverwekkend stofje dat door het lichaam niet kan worden afgebroken. Het slaat neer in de bodem, en bij begrazing wordt het door dieren opgenomen. Eenmaal in het lichaam stapelt het zich, maar kan het lichaam nog wel via moedermelk verlaten (waarbij het dus opgenomen wordt door het veulen, en zich dáár stapelt). Dat zou dus de enige manier moeten zijn waarop er hier een verschil is ontstaan tussen hengsten en merries... Dat is toch een probleem??? Of ben ik nou gek? En waar komt die vergiftiging met dioxines dan precies vandaan? Dat toont in feite toch aan dat dit gebied überhaupt niet geschikt is voor begrazing?


Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 12-06-21 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 08:42 



 
Profiel   

tja .... maar he ze gaan in elk geval niet verhongeren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 08:49 



 
Profiel   

GreaseMonkey schreef
Nieuwsredactie schreef
Het aanbieden van paarden voor de slacht betekent dat het vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dit geldt echter niet voor de hengsten vanaf drie jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat het vlees van de oudere hengsten een relatief hoog gehalte aan dioxines bevat. De dieren worden gedood maar het vlees van deze dieren wordt niet voor menselijke of dierlijke consumptie aangeboden.

"Alleen de hengsten ouder dan drie bevatten een hoog gehalte aan dioxines"...

Gaat er bij niemand een alarmbelletje af dat dit een sketchy verhaal is?

Dioxine is een chemisch, kankerverwekkend stofje dat door het lichaam niet kan worden afgebroken. Het slaat neer in de bodem, en bij begrazing wordt het door dieren opgenomen. Eenmaal in het lichaam stapelt het zich, maar kan het lichaam nog wel via moedermelk verlaten (waarbij het dus opgenomen wordt door het veulen, en zich dáár stapelt). Dat zou dus de enige manier moeten zijn waarop er hier een verschil is ontstaan tussen hengsten en merries... Dat is toch een probleem??? Of ben ik nou gek? En waar komt die vergiftiging met dioxines dan precies vandaan? Dat toont in feite toch aan dat dit gebied überhaupt niet geschikt is voor begrazing?


Dat zit in de grond, dus alle paarden krijgen dit binnen..tot zover het gezonde stukje vlees.

Wat ik me afvraag..hoe willen ze deze hoeveelheid paarden dan gaan handhaven? Gaan ze eindelijk aan geboortebeperking doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 08:52 



 
Profiel   

Als ze nu eindelijk alleen de merries zouden wegvangen, zou het ideaal zijn. Maar het stuk geeft duidelijk aan dat er ook hengsten weggevangen worden. Met enkel merries wegvangen zorgen ze voor geboortebeperking zonder de nadelige effecten van guste merries (of ruinen) in een onbeperkte weides.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 11:30 



 
Profiel   

GreaseMonkey schreef
Nieuwsredactie schreef
Het aanbieden van paarden voor de slacht betekent dat het vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dit geldt echter niet voor de hengsten vanaf drie jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat het vlees van de oudere hengsten een relatief hoog gehalte aan dioxines bevat. De dieren worden gedood maar het vlees van deze dieren wordt niet voor menselijke of dierlijke consumptie aangeboden.

"Alleen de hengsten ouder dan drie bevatten een hoog gehalte aan dioxines"...

Gaat er bij niemand een alarmbelletje af dat dit een sketchy verhaal is?

Dioxine is een chemisch, kankerverwekkend stofje dat door het lichaam niet kan worden afgebroken. Het slaat neer in de bodem, en bij begrazing wordt het door dieren opgenomen. Eenmaal in het lichaam stapelt het zich, maar kan het lichaam nog wel via moedermelk verlaten (waarbij het dus opgenomen wordt door het veulen, en zich dáár stapelt). Dat zou dus de enige manier moeten zijn waarop er hier een verschil is ontstaan tussen hengsten en merries... Dat is toch een probleem??? Of ben ik nou gek? En waar komt die vergiftiging met dioxines dan precies vandaan? Dat toont in feite toch aan dat dit gebied überhaupt niet geschikt is voor begrazing?



En buiten dat.... ook vol met wormen en parasieten.

Ze krijgen geen wormenkuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:26 



 
Profiel   

Hmhm 2 blokken terug hebben we bij mijn studie (Toegepaste Biologie) ook de Oostvaardersplassen behandeld. Ondanks dat ik paardenliefhebber en natuurliefhebber ben, vond ik slachten een van de betere opties (mits het goed geregeld is natuurlijk) en tot mijn verbazing was ik in de minderheid bij mijn werkgroep.
Maar goed, ik wilde even reageren omdat ik onder andere een reactie over de wolf zag. We hebben meerdere oplossingen besproken (zowel in mijn werkgroep van 10 als de collegegroep van 90 studenten) en de wolf werd ook geopperd. Ik herinner het me niet helemaal meer, maar wat ik nog weet is de reden dat de wolf plaatsen in de Oostvaardersplassen niet is doorgegaan (het was een van vele overwogen keuzes) is omdat één wolf of een kleine roedel niet de gehele populatie grote grazers in toom kan houden, daar is het te veel voor. Wel zijn ze bang dat het heel veel onrust in de kuddes brengt, wat weer slecht voor de grazers is op mentaal gebied. Ik weet de details niet meer helemaal, maar het kwam er op neer dat het gewenste effect van de wolf niet van toepassing zou zijn en het meer nadelen dan voordelen met zich meebracht (kan best nog mijn aantekeningen terugzoeken of een docent vragen hoe het ook alweer zat als er mensen zijn die er meer over willen weten).
En wat betreft natuurgebieden verbinden, ik ben het ermee eens dat dit doorgezet moet worden. Wat ik later heb begrepen is dat dit het plan was, maar dat dit is gedwarsboomd door o.a. grond terug te verkopen aan landbouwers waardoor de verbinding niet meer kan plaatsvinden. Maar ik hoop dat ze het toch nog kunnen doorzetten.
En verder vind ik gewoon dat het beheer in de Oostvaardersplassen beter moet en wat ik heb begrepen van mijn lessen is dat er een nieuw plan van aanpak is opgesteld om het beheer aan te scherpen, dus ik hoop dat het werkt, want in (kleinere) soortgelijke natuurgebieden kan het ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:38 



 
Profiel   

Ik denk dat je de wolven ook nooit in de oostvaarderplassen houdt, het leefgebied is veel te klein voor een roedel wolven en het is inderdaad nogal oneerlijk naar de paarden toe want die kunnen geen kant op. Dan vind ik de slacht ook humaner, ik erger me er alleen aan dat er niet aan geboortebeperking gedaan wordt en ze de dieren zo makkelijk slachten na al een niet zo best leven. In de winter idd honger, in de zomer hoefbevangen, geen ontworming. Ik vind dat vormen van dierenmishandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 12:52 



 
Profiel   

Ze zouden al die paarden moeten wegvangen en slachten
En zeker geen grote grazers moeten willen houden daar.
Een begin zou zijn de merries weg te vangen allemaal
En dan hengsten groep houden die wordt toch kleiner door geen voortplanting en overlijdens

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 13:48 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat ik me afvraag..hoe willen ze deze hoeveelheid paarden dan gaan handhaven? Gaan ze eindelijk aan geboortebeperking doen?


Volgens mij staat dit allemaal in het adviesrapport voor de Oostvaardersplassen van de Commissie van Geel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 13:55 



 
Profiel   

Ik vind ook dat er helemaal geen grote grazers moeten zijn in gevangenschap door hekwerk als er niet echt voor ze gezorgd wordt. Het zijn hoe dan ook gewoon door een mens of stichting gehouden dieren. Daar dien je er behoorlijk goed voor te zorgen i.p.v. ze te los te laten en ze uit te laten zoeken.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:29 



 
Profiel   

Kunnen ze niet beschikbaar komen voor aankoop? Weet iemand waar ik daarvoor moet zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:16 



 
Profiel   

Gladijs schreef
Kunnen ze niet beschikbaar komen voor aankoop? Weet iemand waar ik daarvoor moet zijn?

Nee, staatsbosbeheer is fel tegen koniks verkopen aan particulieren.. wie weet valt er wat te regelen met de slager zelf, maar zover ik weet kan je geen koniks kopen. Zijn zogenaamd “te wild” om te houden. >;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 00:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen