Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 09:16

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Foto: Pixabay


De Partij voor de Dieren heeft bij het Utrechtse gemeentebestuur schriftelijke vragen ingediend over het inzetten van politiepaarden op extreem warme dagen.

De fractie constateerde gisteren dat twee paarden op het Stadshuisplein zichtbaar veel dorst hadden. "De agenten lieten ze drinken uit de stellage met water naast het stadhuis, water dat overigens niet geschikt is voor consumptie", aldus raadslid Maarten van Heuven.

Lees het hele artikel op RTV Utrecht

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:18

Haha niet geschikt voor consumptie :') Er zijn zat paarden die gewoon uit de sloot drinken.

Buiten het warme weer, daar kan ik niet over oordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:21

Kidde schreef:
Haha niet geschikt voor consumptie :') Er zijn zat paarden die gewoon uit de sloot drinken.

Buiten het warme weer, daar kan ik niet over oordelen
Wil je nu zeggen dat jouw paarden geen met edelstenen gezuiverd mineraalwater te drinken krijgen? >;)

Hoeveel paarden heeft die gozer überhaupt van dichtbij gezien? :')

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:22

Nu, om bij deze temperaturen dieren regelmatig aan fris en vers drinkwater te helpen, lijkt mij nu ook geen buitensporige eis.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:24

De paarden hadden dorst en werden daarom van water voorzien. Wat is precies het probleem behalve dat het niet uit de kraan kwam?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:30

Ik heb hier verder geen mening over, maar op Bokt wordt er altijd redelijk moeilijk gedaan over rijden/wedstrijden met deze temperaturen, dus ik neem aan dat vele dan het gebruik van ‘n politie paard tijdens deze temperaturen ook niet goed vind?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:32

Nou ik snap het wel. Als het niet hoognodig is door bijvoorbeeld rellen of protesten, dan lijkt het mij niet nodig om met temperaturen boven de 25 graden politiepaarden in te zetten. Die beesten hebben niet voor dit werk gekozen. De mensen wel.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:43

MarlindeRooz schreef:
Nou ik snap het wel. Als het niet hoognodig is door bijvoorbeeld rellen of protesten, dan lijkt het mij niet nodig om met temperaturen boven de 25 graden politiepaarden in te zetten. Die beesten hebben niet voor dit [***] gekozen. De mensen wel.


Sluit ik me bij aan.
Zeker in een stad is het ook gewoon een stuk warmer dan op een weiland..

Maar ik denk dat ik sowieso een softie ben want ik zie veel mensen gewoon rijden met deze temperaturen, of longeren oid. Ik vind dat echt sneu. Ook midden op de dag in de brandende zon.. Waarom. :?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:44

Ik vind het met de informatie uit het artikel moeilijk te beoordelen eerlijk gezegd. Er staat niet bij wanneer het op de dag precies was.

Daarnaast worden politiepaarden niet alleen bij rellen gebruikt natuurlijk. Er moet ook geoefend worden met jonge paarden op straat. Hier in de buurt rijden ze ook regelmatig rond. Ook met warmer weer blijf ik zelf overigens rustig doorrijden. Om een stapritje door de stad te vergelijken met (spring)wedstrijden vind ik trouwens ook wat ver gaan.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:46

Of in de stad is meer schaduw dan in een weiland.. en wellicht stappen ze een beetje voor een paar uurtjes ( 1 uurtje, of misschien 2, geen idee, weet iemand dat?)

Wat niet te vergelijken is met een dressuurwedstrijd, training of een half uur lekker door longeren .. (en hoewel het niet lekker is, gebeurt het best veel, ik zie ook mensen gewoon hardlopen met dat weer... vraag je je ook af of ze wel lekker zijn, maar ze lijken het te overleven :j )

Edit: misschien is het inderdaad dus juist fijn om paarden mee de stad in te nemen als het rustig is, om te laten wennen.


Of de politie uberhaupt nog paarden moet gebruiken, is een ander vraagstuk, waar ze in dit artikel wel op aan lijken te sturen maar dan met een omweg (..as usual)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:47

Over wat er precies gebeurd is met de paarden kunnen wij moeilijk oordelen, we waren er niet bij. Of het water geschikt was als drinkwater voor de paarden en of het wel of niet te warm was voor het werk dat de paarden moesten uitvoeren, dat is ter beoordeling aan de ruiters en andere betrokkenen.
Wel vind ik het goed dat de partij voor de dieren zich hiermee bezig houdt en er bij twijfel kritische vragen over stelt. Kan helemaal geen kwaad als de richtlijnen voor zulke dingen af en toe tegen het licht gehouden worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:49

:= de partij voor de dommies weer.

Die van mij mogen ook best bewegen hoor in de hitte, echt getraind of op wedstrijd niet, maar mits je genoeg drinkt is binnen een uur doodgaan wat overdreven.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:49

Alleen het feit dat die paarden met 30 graden in een trailer moeten lijkt me al een reden om ze niet mee te nemen?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:56

De paarden zijn nu echt al wel een beetje gewend aan dit weer.. zolang ze niet een uur in volle galop hoeven dan kunnen ze dat prima hebben.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:57

MarlindeRooz schreef:
Alleen het feit dat die paarden met 30 graden in een trailer moeten lijkt me al een reden om ze niet mee te nemen?

Maar je weet toch niet of ze met de trailer gegaan zijn (misschien stappen vanaf stal) en of het toen 30 graden was (misschien in de ochtend)

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:00

MarlindeRooz schreef:
Nou ik snap het wel. Als het niet hoognodig is door bijvoorbeeld rellen of protesten, dan lijkt het mij niet nodig om met temperaturen boven de 25 graden politiepaarden in te zetten. Die beesten hebben niet voor dit werk gekozen. De mensen wel.

MarlindeRooz schreef:
Alleen het feit dat die paarden met 30 graden in een trailer moeten lijkt me al een reden om ze niet mee te nemen?


Helemaal mee eens Marlinde.

De vragen van de PvdD lijkt mij niet zo buitensporig, ze vragen uitleg waarom er bij deze temperaturen politiepaarden moeten worden ingezet in een ogenschijnlijke rustige stad, ze willen weten of er een hitteprotocol is en vragen om drinkbakken te faciliteren in de stad.

Dat zijn toch geen vragen waar een dierenliefhebber bezwaar tegen kan hebben?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:03

Dat zijn toch geen vragen waar een dierenliefhebber bezwaar tegen kan hebben?[/quote]

als het ze inderdaad gaat om welzijn van de dieren niet nee... maar de ervaring heeft al gedeeld dat het ze geen barst kan schelen hoe het de dieren af gaat, het gaat ze om het rellen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:06

Kidde schreef:
MarlindeRooz schreef:
Alleen het feit dat die paarden met 30 graden in een trailer moeten lijkt me al een reden om ze niet mee te nemen?

Maar je weet toch niet of ze met de trailer gegaan zijn (misschien stappen vanaf stal) en of het toen 30 graden was (misschien in de ochtend)

Is dit een serieus antwoord? Natuurlijk zijn ze met de trailer gekomen aangezien de stalling van de paarden in Houten is.

Maar alleen maar omdat de PvdD het zegt is het idioot nieuws? Wees blij met een partij die tenminste IETS doet voor de dieren. Dat zegt niet dat ik het eens ben met alles wat ze uitkramen. Maar ik zie ook geen enkele reden om paarden in een trailer te zetten en te laten werken met 30 graden zonder goede reden.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:12

Ik vind het moeilijk doen om het moeilijk doen.. maar goed..
Ze kunnen beter vragen stellen over particuliere paarden in de hitte en bijv wedstrijdpaarden met hitte..

Ir111 schreef:
ze vragen uitleg waarom er bij deze temperaturen politiepaarden moeten worden ingezet in een ogenschijnlijke rustige stad,

Wat is 'ingezet'?

Citaat:
ze willen weten of er een hitteprotocol is en vragen om drinkbakken te faciliteren in de stad.
Een hitteprotocol?

En drinkbakken voor 2 paarden die na vandaag (als ik de politie zou zijn) daar niet meer komen..
Ze kunnen drinkbakken voor honden (en van die kraantjes voor mensen) faciliteren waar paarden ook bij kunnen.. heeft iedereen wat aan :j

Citaat:
Dat zijn toch geen vragen waar een dierenliefhebber bezwaar tegen kan hebben?

Mwah.. ik ben best een dierenliefhebber maar sommige dingen kan ik ook nog wel verzinnen... :j

Echt, MarlindeRooz.. wat is werken??

Citaat:
maar de ervaring heeft al gedeeld dat het ze geen barst kan schelen hoe het de dieren af gaat, het gaat ze om het rellen
Ik mag hier vast niks onaardigs over zeggen van de modjes, maar jij mag dit wel zomaar plaatsen... :j Super +:)+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:15

Werken = gedwongen te worden om met een mens op je rug te lopen met 30 graden. En in een trailer gezet worden.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:19

Ah. helder, dankjewel :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:35

MarlindeRooz schreef:
Werken = gedwongen te worden om met een mens op je rug te lopen met 30 graden. En in een trailer gezet worden.


Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-06-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator-opmerking

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:42

Nou ja ik vind de defentie van werken die jij eraan geeft (want die is niet op deze manier globaal afgesproken volgens mij?) niet mijn definitie.. :j

Ik heb geen hekel aan de PvdD, maar imo zouden ze echt wat nuttigs moeten doen ipv zichzelf op deze manier in de kijker proberen te spelen... :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:43

Op mijn werk (horeca zonder airco) gaan we nota bene vandaag dicht wegens de extreme hitte. Waarom zou dan een dier wel moeten werken als dit niet eens nodig is?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:45

Ik kan me niet vinden in jouw definitie van 'werk'... Dus ik kan daar geen antwoord op geven.

Wel weet ik dat er mensen buiten werken vandaag :j (wij hadden hier zojuist de glazenwasser nog)
Geen idee waarom jullie deze ene dag waar het net aan 30 graden wordt, dicht gaan. Ik kan daar van alles over zeggen maar dat zou dan door mij verzonnen zijn... :j
Plus: gister was het koeler dacht ik... En toen liepen die paarden daar te wandelen in utrecht ..