Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

 
Profiel   

ardo_iggy schreef
Arme politie agenten dat ze met deze warmte moeten werken in dikker kleren.


:=

Een rondje door de stad stappen en water drinken.

Het lijkt wel komkommertijd. Relativeren kun je leren. Waarom altijd uit gaan van het slechtste?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:15 



 
Profiel   

Ik denk dat mensen veel te veel hun eigen gevoelens projecteren op paarden.

Als je zelf altijd alleen maar in problemen denkt en overal apen en beren ziet zie je dat voor de paarden ook.

Ik heb in Australie, Afrika, Midden-Oosten paarden gereden en die zijn echt kiplekker als je een beetje fatsoeblijk met ze omgaat.

Dacht je dat de paarden vroeger vrij kregen als het 30 graden eas en de akker geploegd moest worden? Nee dan ging je ook gewoon door.
Al dat hippiegezeur van mensen wiens spannendste avontuur een loopje naar de koelkast is vind ik altijd zo vermoeiend.

Ga op reis, en dan echt op reis en bekijk de levens van mensen en dieren daar. Nlers denken altijd het middenpunt van de wereld te zijn denk ik weleens.


Laatst bijgewerkt door Sunnda op 18-06-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:21 



 
Profiel   

Ik vraag me toch altijd af hoe men bij die comfort zone van - 5 komt.
Ik heb er nog geen 1 gehad die dat fijn vond.
Graadje of 15 wel.
En mijn bruinbonte en schimmel vinden warm weer prima.
De zwart bonte niet. Die vind het boven de 22 warm worden. Zo zal de politie ook wel weten hoe hun paarden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:21 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Waarom altijd uit gaan van het slechtste?


Er wordt op verschillende manier van het slechtste uitgegaan.
Diegenen die er bij voorbaat al van overtuigd zijn dat deze paarden niet voldoende drinkwater aangeboden krijgen.
Diegenen die er bij voorbaat al van uitgaan dat de vraag stellen vast wel vanuit negatieve bedoelingen is.
Diegenen die het standaard rood voor de ogen wordt bij het lezen/horen van Partij voor de Dieren.
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:22 



 
Profiel   

Gini schreef
Cer schreef
ehhh ..whuut.... :') :')
Bleekwater... 40 graden..


Het klopt wel dat aan fonteinwater relatief vaak chloor wordt toegevoegd ter zuivering. Maar dat denk ik nu ook wel niet dat hier het geval was.

Chloor wordt inderdaad wel gebruikt om drinkwater veilig te houden, ook bv in noodsituaties. Advies om water daarna lekkerder te krijgen en veel van dat chloor kwijt te raken is om het vanaf wat hoogte een aantal keren over te gieten in een ander glas. Fontijnen, waar water dus ook flink in beweging is en veel wordt blootgesteld aan lucht, geven net zo'n soort effect. Tenzij je daar dus chloor blijft toevoegen, is het wel weg voordat de paarden het binnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:34 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ik denk dat mensen veel te veel hun eigen gevoelens projecteren op paarden.

Als je zelf altijd alleen maar in problemen denkt en overal apen en beren ziet zie je dat voor de paarden ook.

Ik heb in Australie, Afrika, Midden-Oosten paarden gereden en die zijn echt kiplekker als je een beetje fatsoeblijk met ze omgaat.

Dacht je dat de paarden vroeger vrij kregen als het 30 graden eas en de akker geploegd moest worden? Nee dan ging je ook gewoon door.
Al dat hippiegezeur van mensen wiens spannendste avontuur een loopje naar de koelkast is vind ik altijd zo vermoeiend.

Ga op reis, en dan echt op reis en bekijk de levens van mensen en dieren daar. Nlers denken altijd het middenpunt van de wereld te zijn denk ik weleens.


Ik ga stuk :')


DuoPenotti schreef
Ik vraag me toch altijd af hoe men bij die comfort zone van - 5 komt.
Ik heb er nog geen 1 gehad die dat fijn vond.
Graadje of 15 wel.
En mijn bruinbonte en schimmel vinden warm weer prima.
De zwart bonte niet. Die vind het boven de 22 warm worden. Zo zal de politie ook wel weten hoe hun paarden zijn.


Dit dus. Die van mij gaat het beste op -5 tot 10 graden.


Gini schreef
Er wordt op verschillende manier van het slechtste uitgegaan.
Diegenen die er bij voorbaat al van overtuigd zijn dat deze paarden niet voldoende drinkwater aangeboden krijgen.
Diegenen die er bij voorbaat al van uitgaan dat de vraag stellen vast wel vanuit negatieve bedoelingen is.
Diegenen die het standaard rood voor de ogen wordt bij het lezen/horen van Partij voor de Dieren.
:D


:D het lijkt me vermoeiend om zo te moeten denken. Ik denk dan: lekker, fonteinwater. Beter dan die modderplas waardoor ik elke keer zandkuren moet geven :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:41 



 
Profiel   

GabberGill schreef
[
Bij buitentemperaturen van 20-22°C vinden wij het als mensen vaak erg aangenaam. Voor onze paarden echter is dit vaak al een temperatuur die boven hun ‘comfort zone’ ligt.

Ik vraag me af waar al die wijsheid vandaan komt, want ik herken de paarden daar gewoon niet in. Niet in hoe ze kou beleven en niet in hoe ze warmte beleven.
Tenminste... ik heb het idee dat een aantal paarden die ik ken best duidelijk maken wanneer ze de situatie niet aangenaam vinden door te koud of te warm. Bovendien maakt het nogal uit wat de omstandigheden zijn (hoe vochtig de lucht bv.)

Citaat
Houd er dus rekening mee dat je het paard al moet gaan helpen met afkoelen rond temperaturen van 20-25°C en dat je zelfs agressief moet gaan koelen (meerdere malen hele lichaam koelen met ijswater is de enige manier) als temperaturen richting de 30°C of erover gaan.


Dit is echt onzin hoor. Paarden hoeven niet gekoeld te worden als ze bij 20-25 graden geen tekenen van warmte vertonen (warm voelen, moeite met ademhaling, zweten of overmatig zweten) - en bij die temperatuur kun je prima wandelen en stappen zonder dat paarden daar bezweet van raken. Meer kan ook, maar dan moet je wel zorgen dat ze op adem zijn en weer droog als je ze stil zet - of afsponzen / afspoelen, aan het eind een stukje door het water stappen etc.

En paarden hoeven niet 'agressief' gekoeld te worden bij 30 graden als je er niet teveel mee doet. Meerdere keren ijswater is meer iets voor acute hittestress, als een paard echt neervalt maar is echt niet nodig voor een gewoon paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 14:16 



 
Profiel   

Ik zal dan wel een slecht mens zijn. Mijn merrie heeft rond 1130 nog gewoon les gelopen. Deed precies hetzelfde als op dagen met 20 graden. Oke ze zweette wat meer maar dat is logisch. Na de les gekoeld en weer op het land gezet. Waar ze vrolijk nog een drafje inzette voor ze ging liggen rollen. Niet elk paard is hetzelfde mensen. De 1 zweet bij 18 graden de ander bij 30 pas een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik vraag me toch altijd af hoe men bij die comfort zone van - 5 komt.
Ik heb er nog geen 1 gehad die dat fijn vond.
Graadje of 15 wel.
En mijn bruinbonte en schimmel vinden warm weer prima.
De zwart bonte niet. Die vind het boven de 22 warm worden. Zo zal de politie ook wel weten hoe hun paarden zijn.

Dat zeggende, mijn paarden haten harde wind en regen. Zijn dan alleen maar aan het klieren omdat ze naar binnen willen. Echt zuur worden ze daarvan. Nu staan en liggen ze languit op de wei gewoon in de zon met 31 graden terwijl ze gewoon ruim in de schaduw kunnen grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:25 



 
Profiel   

Maar in hoeverre heeft de politie keuze? Al denk ik nu ook niet dat ze het paardenwelzijn volledig uit het oog verliezen, je kan niet altijd compromissen doen, toch? Ik bedoel: als die agent op dat paard op die dag ingepland staan om daar en daar te gaan patrouilleren kunnen ze de hele boel dan nog omgooien wanneer het paard met een zweethalsje de stal uit komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:43 



 
Profiel   

De politie houdt zich ook aan de "regels" over het vervoeren van vee bij hitte. :j Ze houden rekening met de paarden, de temperatuur, soort inzet, is de inzet noodzakelijk, etc. Als het bijvoorbeeld overdag heel erg warm is, kunnen de paarden nog wel s avonds of smorgens vroeg mee voor een rustige stapronde. Natuurlijk word er voldoende water meegenomen op de dienst voor de paarden, maar een extra slokje onderweg lijkt mij nooit slecht. :D


Laatst bijgewerkt door Amber_ op 18-06-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:47 



 
Profiel   

Ik denk van wel.
Neem aan als hij kreupel de stal uitkomt dat hij ook niet hoeft.
Weet de ruiter /stalmeester of wie er ook over gaat dat dit paard moeite heeft met hitte zou mij niet verbazen dat het dier thuis blijft.
Ze hebben er niets aan dat hij uitvalt. Want morgen, minder warm hebben ze hem misschien nodig bij voetbal rellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:48 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je nooit kan zeggen dat elk paard een temperatuurzone van x-y het fijnste vind. Paarden zijn daarin net als mensen individueel soms best verschillend, bovendien passen ook paarden zich wel aan aan het seizoen en de omstandigheden als de veranderingen maar geleidelijk gaan. Ons paard had het toen het van het voorjaar zo heet werd heel warm, omdat het ineens warm werd en ze haar vacht nog niet had losgelaten. Dat is een paard toch ook gewoon aan te zien. Ze zweten, ze hijgen, ze houden zich wat rustiger etc. Ik denk ook niet dat ons paard het zou waarderen als ze met haar zomervachtje nu ineens in een koelcel zou staan in de "fijne" -5 tot 10 zone, want met wintervacht staat ze echt al wel eens te rillen als het rond de 3 graden is en een beetje waait ofzo.

Ik heb wel eens een paard gemend wat boven de 25 graden duidelijk gewoon niet meer wilde. Dat was een paard wat slecht kon zweten, maar dat was echt niet moeilijk te merken ofzo. Die liep net zo te sukkelen als ik als ik met dit weer probeer hard te lopen (en genoeg mensen die ik nog gewoon midden op de dag voorbij zie rennen dus dat is denk ik ook individueel bepaald)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:56 



 
Profiel   

Ik vind het top, stel dat het nodig is om echt voor noodsituaties in te zetten dan zijn deze paarden wél getraind om ook met warmte om te gaan. En worden ze niet zomaar vanuit een van airco voorziene stalletje getrokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:57 



 
Profiel   

Op zich is het nog redelijk gemakkelijk te achterhalen hoe laat ongeveer de foto gemaakt is. Zoek Stadhuis Utrecht op en je ziet wat de windrichtingen zijn voor die locatie.

Aan de schaduwen te zien staat de zon op het zuid oosten, de schaduwen zijn nog wat langer, dus de zon staat nog niet op het hoogste. Mijn gok zou zijn dat de foto tussen 09:30 -10:30 uur ‘s ochtends is genomen. In dat uur was het 24-26 graden in Utrecht.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 16:56 



 
Profiel   

https://instagram.com/stories/beredenpo ... =copy_link

Jemig, vandaag gewoon voetballen in de bak }:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 17:10 



 
Profiel   

Ik vind die info van die thermo-neutrale zone toch ook wel extreem veralgemenend ... Ik kan inderdaad echt niet geloven dat dit voor alle paarden opgaat ... hoe zit het dan nl. met paarden die in landen wonen waar het maar een paar dagen per jaar kouder is dan 25°?

Mijn merrie stond deze lente te bibberen bij 12 graden en regen en die lag 2j geleden in de blakke zon toen het 40° was hier. En ik heb deze week bij hele warme temperaturen welgeteld 10min. gereden voor een afspraak met de zadelpasser, mevrouw stond behoorlijk fris en voorwaarts en het was toch wel wat boven de 25° .. zweette ook alleen lichtjes onder het zadeldekje. Uiteraard doe je een stapje terug met hele warme temperaturen, maar gewoon laten stilstaan vind ik ook echt niet nodig, ze zijn niet van suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 17:35 



 
Profiel   

Nou die gouwe ouwe van mij staat toch echt met natte borst en hals hoor eind van de middag, met deze temperaturen :(:) En die hoeft helemaal niks te doen behalve haar kostje bij elkaar grazen. En dan hebben ze nog een heel stuk in de schaduw, in en rond de stal is het zó 10 graden koeler met een lekker windje in de schaduw van de bomen :)

Daar rond de stal is het echt lekker, een verademing, als het buiten verder smorend heet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 18:33 



 
Profiel   

pmarena schreef
Nou die gouwe ouwe van mij staat toch echt met natte borst en hals hoor eind van de middag, met deze temperaturen :(:) En die hoeft helemaal niks te doen behalve haar kostje bij elkaar grazen. En dan hebben ze nog een heel stuk in de schaduw, in en rond de stal is het zó 10 graden koeler met een lekker windje in de schaduw van de bomen :)

Daar rond de stal is het echt lekker, een verademing, als het buiten verder smorend heet is.


Denk dat het dus inderdaad bij paarden net zo kan verschillen als bij mensen :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 23:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen