Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onderzoek toont aan: paarden vergeten 'hun' mens niet

 
Profiel   

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Foto: Hippo Foto / Dirk Caremans / FEI


Een paard dat goed verzorgd wordt, kan je meest trouwe en levenslange vriend worden. Uit een Frans onderzoek blijkt immers dat paarden 'hun' mens niet zomaar vergeten, integendeel: door hun goede geheugen herkennen ze niet alleen een mens, ze kunnen ook een trainingsmethode van tien jaar geleden makkelijk blijven onthouden.

Carol Sankey, deel van het Franse onderzoeksteam legt uit: "Paarden gaan in het wild lange termijn relaties aan met leden van hun 'groep', maar ze gaan ook om met leden van andere familiegroepen als ze een nieuwe kudde vormen. Sociale relaties van een paard zijn landurig en soms zelfs levenslang".

Het onderzoek
In het onderzoek van de Universiteit van Rennes werden 20 Anglo-arabieren onderzocht en drie Selle Français paarden die in Frankrijk gestald stonden. Ze bekeken daar hoe goed de paarden hun vrouwelijke trainster en haar instructies konden onthouden, nadat ze elkaar acht maanden niet gezien hadden. De trainingsmethode bestond uit enkele basisoefeningen die beloond werden met voer. Door die beloning, lieten de paarden meer positief gedrag ten opzichte van de trainer zien zoals snuiven en likken, wat tekenen van affectie zijn. "Paarden die getraind werden zonder beloning toonden vier tot zes keer meer negatief gedrag zoals bijten, schoppen of zelfs aanvallen van de onderzoeker".

Toen de paarden hun trainster na acht maanden weer zagen, werden de paarden die met voer beloond waren geweest, aangetrokken tot de trainster. De paarden leken ook andere mensen makkelijker te accepteren. "Uit de resultaten blijkt dat paarden weinig verschillen van mensen op gebied van positief leren. Ze leren, onthouden en gedragen als het leerproces in een positieve context plaatsvindt".
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:15 



 
Profiel   

"Paarden die getraind werden zonder beloning toonden vier tot zes keer meer negatief gedrag zoals bijten, schoppen of zelfs aanvallen van de onderzoeker".

Dan vraag ik mij af wat er fout gaat. Liefde gaat zeker door de maag, maar dit is wel het andere uiterste.
Mij is ooit bijgebleven dat na 10x iets herhalen het paard het nooit meer vergeet, ik kan daar ook prima in geloven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:21 



 
Profiel   

Het onderzoek gaat over 8 maanden en de conclusie is dat paarden makkelijk 10j onthouden?
Wat mis ik?

En daarnaast idd ja, paarden die niet beloond worden met voet schoppen en bijten meer? Lijkt me meer op een onkundig onderzoek dan iets die correct aangepakt werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:24 



 
Profiel   

Tien keer? Vier keer merk ik. En het klopt dat paarden een fenomenaal geheugen hebben, daar heb je dit soort onderzoekjes niet voor nodig. Zonde van de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:24 



 
Profiel   

Ik ben benieuwt naar de andere trainmethode (eigenlijk naar de hele opzet van het onderzoek.) Op Scolar staan meerdere artikelen van Sankey, ik weet niet exact welk artikel het artikel is waar dit bericht van afkomt maar zeker leuk om binnenkort eens in die artikelen te duiken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:25 



 
Profiel   

Oké. Wauw?
Ik vraag me ernstig af hoe deze paarden zijn getraind. Positief trainen staat niet equivalent met voerbeloningen. Net zo min als dat trainen zónder voerbeloningen negatief is.

10 jaar concluderen na een onderzoek van 8 maanden is ook knap. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:28 



 
Profiel   

bigone schreef
Tien keer? Vier keer merk ik. En het klopt dat paarden een fenomenaal geheugen hebben, daar heb je dit soort onderzoekjes niet voor nodig. Zonde van de tijd.


Met deze, en andere reacties dat dit onderzoek onzin is ben ik het niet eens. Jullie hebben de originele artikelen niet gelezen toch? Dat zou ik eerst doen voordat je conclusies trekt. Dit onderzoek komt van een site die het van de bit heeft, en die heeft het weer van een andere site. Artikel is door vele typende vingers gegaan, dus eerst de originele bron lezen. ;)
Daarbij, ook als weet je vanuit je onderbuik gevoel dat een bepaalde trainmethode werkt of dat een diersoort een goed geheugen heeft, dat zegt eigenlijk niet direct iets. Iets met onderzoek en statistiek hard maken kan zeker voordelen en ook inzichten geven in trainingsmethoden en hun effecten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:29 



 
Profiel   

Kan goed zijn, maar als paarden zonder voerbeloningen gaan bijten en stampen, dan kan je zoiets toch niet serieus nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:33 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Kan goed zijn, maar als paarden zonder voerbeloningen gaan bijten en stampen, dan kan je zoiets toch niet serieus nemen?


Er staat: "lieten meer negatief gedrag zien". Niet dat ze geen negatief gedrag lieten zien tijdens de R+ training.
En ja ik kan dat wel serieus nemen (ook zonder het origineel al gelezen te hebben) want als je op een "gewone" wedstrijd kijkt waarbij menig paard getraind is met negatieve bekrachtiging etc dan zie je ook vaak zat genoeg verzet en uitingen van ongemak. Daarom vind ik onderzoeken naar leerprocessen en de effecten ervan (in het algemeen, niet alleen dit artikel) interessant genoeg om er even in te duiken, want het kan zeker ook in de toekomst invloed hebben op het welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 19:37 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Het onderzoek gaat over 8 maanden en de conclusie is dat paarden makkelijk 10j onthouden?
Wat mis ik?


9 jaar en 4 maanden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 21:14 



 
Profiel   

Rocamor schreef
tengeltje11 schreef
Het onderzoek gaat over 8 maanden en de conclusie is dat paarden makkelijk 10j onthouden?
Wat mis ik?


9 jaar en 4 maanden?

Nah, ik heb in ieder geval proefondervindelijk vastgesteld dat ze het minimaal 1,5 jaar kunnen onthouden.

Ken ook een geval van twee paarden (eentje was van mij) die elkaar ontmoetten, elkaar wel leuk vonden en een beetje met elkaar op trokken gedurende een weekend. Na een half jaar ontmoetten ze elkaar weer en het was gelijk weer dikke mik tussen hen.

De andere kant; wat is negatief? Ik heb een paard gehad dat werd gebracht door verkopende partij en toen die nog een knuffel wilde geven als afscheid, liep het paard weg.....
Ik weet uit eerste hand dat die persoon echt wel haar best deed om het goed te doen en het, volgens de maatstaven van velen, ook goed deed. Toch dacht het paard er duidelijk anders over want toen ik even later de wei in liep, kwam ze direct naar me toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 21:34 



 
Profiel   

SandAndOak schreef
Ik ben benieuwt naar de andere trainmethode (eigenlijk naar de hele opzet van het onderzoek.) Op Scolar staan meerdere artikelen van Sankey, ik weet niet exact welk artikel het artikel is waar dit bericht van afkomt maar zeker leuk om binnenkort eens in die artikelen te duiken. :)

Zou je hier het linkje willen plaatsen? Interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:19 



 
Profiel   

Dit klinkt als slechte journalistiek eigenlijk. Waarschijnlijk staat er in werkelijkheid heel wat meer.

Ik ben heel benieuwd hoe me herkenning meet. Iemand herkennen hoeft natuurlijk niet gelijk te staan aan actief reageren. Er zijn zat mensen die ik welliswaar herken maar niet perse actief zal gaan begroeten met meer dan een „oh hallo“.
Bij kuddedieren betekent herkenning uiteraard ook niet hetzelfde als acceptatie. Zat paarden die ineens hun beste vriend buiten het hek parkeren omdat er een beter vriendje gekomen is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:25 



 
Profiel   

Het mooiste staaltje van een paard "dat zijn mensen" niet vergeten was zag ik in Zuid Frankrijk tijdens een keuring. Paardje, hengst was een jaar van te voren verkocht vanuit NL om in de actieve dekdienst te gaan in de bergen. Dat is een pittig leven voor de hengst, dus tijdens de keuring waar ook de dek hengsten gepresenteerd moeten worden , was hij ook aanwezig.
Het is de landelijke keuring en zo vreselijk druk van mensen en paarden. Daarnaast was paard enorm van uiterlijk veranderd vanwege zijn dekdienst en het zware leven in de bergen. Zijn ex baasjes waren hem al een tijdje aan het zoeken→ zo van waar is hij nu gebleven? Ik zat toevallig daar in de buurt en keek erop. Ik kende hun hengstje niet, maar kende wel het verhaal en wist dat ze hem aan het zoeken waren.
Opeens een enorm spektakel van een hengst → hij had uit die menigte zijn ex baasjes herkent en moest en zou naar ze toe. De baasjes konden niet geloven dat hij hun paardje was zo veranderd. HEt weerzien was enorm ontroerend.


ikke schreef
Toch dacht het paard er duidelijk anders over want toen ik even later de wei in liep, kwam ze direct naar me toe.

Of je die conclusie zo één op één kunt stellen weet ik niet en twijfel ik aan.

Ik heb Polie in de kudde gezet van vrienden en toen we daarmee bezig waren kwam ze af en toe langs om eventjes steun te halen en toen de gemoederen bedaard waren, stuurde ze mij met een hoofd gebaar weg. Dat was non verbaal heel erg duidelijk. Dus wij zijn gelijk weggegaan en hebben haar de rest zelf alleen laten doen in de kudde.
Toen we een uurtje later naar huis gingen, wilde ik nog eventjes langs de kudde, om te kijken of het goed ging. Gelijk kwam ze naar me toe zodat we afscheid konden nemen.
Nog steeds komt ze naar me toe als ik haar opzoek en geeft blijk van herkenning en ook wat ze wil (gisteren was ze heel duidelijk met de vraag of ik de plat vliegen weg wilde halen rond haar kling en tussen de tietjes"). Maar ook zal ze tegenwoordig altijd wat aandacht schenken aan Lizy en dat is logisch want zij verzorgt Polie nu. In het begin deed ze dat niet, nu wel, en ik voel vanuit Polie dat ze Lizy erg leuk vindt en vertrouwt. Dat vind ik alleen maar fijn.

Paarden zijn niet gek en vangen veel meer op. Ik denk dat jouw paard heel goed wist dat een nieuw leven zou beginnen en vandaar even geen tijd had voor die knuffel zoals Polie dat ook niet had op dat moment van mij. Het is nogal wat een ander leven beginnen en nogmaals paarden zijn niet gek.
Later toen jij de wei in kwam, wist het paard dat jij zijn mens zou worden en kwam naar je toe. Ik vind de conclusie van positief→ negatief te vroeg gesteld.

Ik heb het wegsturen met haar hoofd van mij/ ons→ toen totaal niet negatief opgepakt. Ze wilde de rest gewoon zelf doen, en het gevaar was voorbij want de club werd aardig rustig, dus nu wegwezen jullie. Ik heb het ook niet als positief ervaren dat ze de eerste minuten soms langs me kwam draven en dan keek ze me aan en zei ik→ "komt goed Pol, je doet het goed, opletten". Of ook een keer dat er uitgehaald werd en ze net op tijd wegsprong→ "goed gedaan Pol→ net op tijd weg". Die overgangsmomenten zijn emotioneel voor een paard.

Zo heeft Chico toen hij de avond van te vore afscheid mogen nemen van zijn kudde van de vervoerster. Ze had hem verteld dat hij daar nooit meer terug zou komen. Hij stopte toen ze buiten de kudde waren, en draaide zich om en ze heeft hem paar minuten laten kijken en laten staan totdat hij vanuit haar zelf met haar mee stapte.
Hij kende mij al en toen hij hier uitstapte en ik hem aanpakte, keek hij me aan en het was goed zo en hij ging gelijk grazen _O-
Vanaf seconde een kwam hij iedere keer naar me toe. Hij wist dat ik zijn mens zou zijn. Dat deed hij al toen hij nog in de kudde van 50 paarden stond.

Paarden vergeten heel erg veel niet, daar ben ik van overtuigd en weten ook veel meer als wij denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:52 



 
Profiel   

Ik heb al zo vaak gezien en ervaren dat paarden iemand zelfs na jaren nog herkennen, geen twijfel mogelijk.

Ik kan legio voorbeelden noemen, maar zou vooral hopen dat elk paardenmens dit wel weet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:08 



 
Profiel   

Bijzonder. Bij mij werden ze vervelend en afdwingerig juist als ze een beloning uit de hand kregen. En waren gewoon braaf als ze geen beloning uit de hand kregen. Mijn ervaring is dat het juist bijters worden met een beloning uit de hand.
Braaf is braaf, een aai en een klopje met toespreken en stoppen waar ze echt hun best aan het doen waren. Beter 20 minuten en stoppen dan een uur doorgaan omdat het zo goed gaat. Nooit problemen daarmee gehad.
Een beloning direct achteraf ja, in de voerbak na het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:05 



 
Profiel   

Hier zijn toch al veel meer onderzoeken maar geweest?

Mijn oude merrie wist in elk geval na 11 jaar nog heel goed haar eerste eigenaresse te herkennen. Ook met rijden voelde het voor haar (de oude eigenaresse) als thuiskomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:34 



 
Profiel   

Bravura schreef
Bijzonder. Bij mij werden ze vervelend en afdwingerig juist als ze een beloning uit de hand kregen. En waren gewoon braaf als ze geen beloning uit de hand kregen. Mijn ervaring is dat het juist bijters worden met een beloning uit de hand.
Braaf is braaf, een aai en een klopje met toespreken en stoppen waar ze echt hun best aan het doen waren. Beter 20 minuten en stoppen dan een uur doorgaan omdat het zo goed gaat. Nooit problemen daarmee gehad.
Een beloning direct achteraf ja, in de voerbak na het werk.

Vreemd, ik beloon al 25 jaar met de hand. Heb nooit een bijter of afdwinger gehad. :) En nee, ik heb echt geen half dooie paarden. Wel leren ze hier gewoon manieren.

Mijn merrie herkende me na een drietal jaar ook nog steeds toen ik haar ging op zoeken. Ondanks dat die merrie en ik niet eens zo'n geweldige klik hadden. :)
Ik begrijp niet dat mensen verbaast kunnen zijn dat een paard een geheugen zou hebben eerlijk gezegd. :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:44 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Bravura schreef
Bijzonder. Bij mij werden ze vervelend en afdwingerig juist als ze een beloning uit de hand kregen. En waren gewoon braaf als ze geen beloning uit de hand kregen. Mijn ervaring is dat het juist bijters worden met een beloning uit de hand.
Braaf is braaf, een aai en een klopje met toespreken en stoppen waar ze echt hun best aan het doen waren. Beter 20 minuten en stoppen dan een uur doorgaan omdat het zo goed gaat. Nooit problemen daarmee gehad.
Een beloning direct achteraf ja, in de voerbak na het werk.

Vreemd, ik beloon al 25 jaar met de hand. Heb nooit een bijter of afdwinger gehad. :) En nee, ik heb echt geen half dooie paarden. Wel leren ze hier gewoon manieren.

Mijn merrie herkende me na een drietal jaar ook nog steeds toen ik haar ging op zoeken. Ondanks dat die merrie en ik niet eens zo'n geweldige klik hadden. :)
Ik begrijp niet dat mensen verbaast kunnen zijn dat een paard een geheugen zou hebben eerlijk gezegd. :?

Uit de hand(voer) of met de hand, klopje aai is een wereld van verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:47 



 
Profiel   

Wat is het verschil?
Ik denk zomaar dat ik beide doe die ik kan bedenken. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:56 



 
Profiel   

Elke keer iets lekkers uit de hand geven is geen probleem maar er zijn paarden die nogal boos kunnen worden wanneer die routine onderbroken word. Bij kundige eigenaren geen probleem maar wel soms bij mensen die er gedachteloos een snoepje indrukken. Al enkele keren een reactie van een paard gezien die de eigenaar/verzorger aanviel wanneer het snoepje niet kwam en bij het klopje/kriebeltje gebeurd dit imo niet.
De mijne krijgen ook wel eens wat lekkers uit de hand, geen probleem maar wel op zo’n manier dat het geen routine word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:09 



 
Profiel   

Die hier kennen de routine wel redelijk maar als ik ze een keer niks geef hebben ze ook gewoon hun manieren te houden. Dat is dus opvoeden. Dat ligt niet aan of je ze uit de hand voert maar wel aan hoe je ze in het algemeen opvoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:13 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Die hier kennen de routine wel redelijk maar als ik ze een keer niks geef hebben ze ook gewoon hun manieren te houden. Dat is dus opvoeden. Dat ligt niet aan of je ze uit de hand voert maar wel aan hoe je ze in het algemeen opvoed.

En daar moet je paarden mens, zoals jij voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:15 



 
Profiel   

bigone schreef
Elke keer iets lekkers uit de hand geven is geen probleem maar er zijn paarden die nogal boos kunnen worden wanneer die routine onderbroken word. Bij kundige eigenaren geen probleem maar wel soms bij mensen die er gedachteloos een snoepje indrukken. Al enkele keren een reactie van een paard gezien die de eigenaar/verzorger aanviel wanneer het snoepje niet kwam en bij het klopje/kriebeltje gebeurd dit imo niet.
De mijne krijgen ook wel eens wat lekkers uit de hand, geen probleem maar wel op zo’n manier dat het geen routine word.

Het snoepje wordt hier niet afgedwongen, de kriebel wel en graag met grof geweld, ja, het jeukt!

Maar dat hetzelfde als schuren en zelfs binnen je ruimte komen. Mijn paarden mogen mij, onder voorwaarden, als schuurpaal gebruiken en in elkaars ruimte komen is geen punt, mits beleeft.

Dat is ook opvoeding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:19 



 
Profiel   

ikke schreef
Het snoepje wordt hier niet afgedwongen, de kriebel wel en graag met grof geweld, ja, het jeukt!

Maar dat hetzelfde als schuren en zelfs binnen je ruimte komen. Mijn paarden mogen mij, onder voorwaarden, als schuurpaal gebruiken en in elkaars ruimte komen is geen punt, mits beleeft.

Dat is ook opvoeding!

Hier hetzelfde, en paarden die díe grens niet geleerd hebben vind ik zo mogelijk irritanter dan die wat happen. :=

De paarden hier doen wat ik noem "beleefd bedelen". Ze komen bij je staan en laten je weten dat ze wat willen maar ze zullen niks afdwingen of kracht gebruiken. Wel laten ze altijd even weten dat ze er zijn en echt heul lief en braaf zijn. :j :+
of je ze dan een aai of een snoepje geeft is hun gelijk. :') Zeg je "neen" dan laten ze je gewoon met rust verder. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen