Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarschuwing: Blijf uit de bossen rondom Leersum

 
Profiel   

[***] schreef
Ik heb begrepen dat er ook stukken zijn die volgens het kaartje afgezet zijn maar die toch toegankelijk zijn :? Ik heb geen idee waar precies maar er gaan gewoon mensen dat stuk in



Ik heb gisteren bij mij ook een paar mensen gewezen op het rode afzetlint her en der.
Er was 1 pad niet duidelijk aangegeven, er hing wel lint maar dat had net zo goed van een speurtocht kunnen zijn...

Die mensen schrokken toen ik vertelde wat er speelde en ze wees op twee bomen dichtbij die half afgeknakt tegen een andere boom aanhingen.

Ze gingen ook netjes de andere kant op en bedankten me (soms kan ik dingen diplomatiek brengen... Niet altijd :') ) deze dames hadden hey echt niet door.

Ik liep waar dat pad de weg kruist, weg is wel open.
Zij wilden net dat pad in.



En dan heb je uiteraard nog de mensen die er sch**t aan hebben en willens en wetens volkomen bewust toch gaan, omdat ze nieuwsgierig zijn, denken dat ze God zijn, adrenalinejunkie of whatever.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:12 



 
Profiel   

Ja, ben ik met je eens. Het zou het handigst zijn als het NP één gezamenlijke kaart maakt én bijwerkt die de andere terreineigenaren overnemen voor hun communicatie.
Maar mijn ervaring als ruiterpad-vrijwilliger leert dat iedereen toch graag eigenwijs z’n eigen ding doet. De collectie bordjes om aan te geven dat je iets met een paard mag op een bepaald pad is ehhh uitgebreid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:13 



 
Profiel   

Hilary schreef
Ja, ben ik met je eens. Het zou het handigst zijn als het NP één gezamenlijke kaart maakt én bijwerkt die de andere terreineigenaren overnemen voor hun communicatie.
Maar mijn ervaring als ruiterpad-vrijwilliger leert dat iedereen toch graag eigenwijs z’n eigen ding doet. De collectie bordjes om aan te geven dat je iets met een paard mag op een bepaald pad is ehhh uitgebreid.



Jup, I know.

Ben al een tijdje niet actief in mijn eigenlijke werkveld, maar toen ik dat nog wel was was dat in mijn regio (met name Vijfheerenlanden toen) ook een probleem.

Allemaal hun eigen belangen en ideeën, en niet bar veel ruimte om samen te werken.

Vond ik toen al jammer en een gemiste kans, vind ik nu nog.

En in zo'n situatie als deze zie je het wel héél duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 20:15 



 
Profiel   

Dit meldt RTV Utrecht: Lombokbos Leersum waarschijnlijk tot eind dit jaar dicht na valwind

Citaat
Staatsbosheer staat voor een enorme klus en heeft aannemers ingehuurd. "Eerst worden hoofd- en beheerwegen vrijgemaakt. Daarna gaan we gebiedsgewijs verder, te beginnen met landgoed Broekhuizen en de Maarsbergseweg die langs ons kantoor loopt. Zodra de situatie daar veilig is, paden zijn hersteld en de verdere opruimwerkzaamheden het toelaten, worden deelgebieden weer vrijgegeven voor bezoekers. De verwachting is dat het maanden gaat duren tot de zwaarst getroffen percelen weer open zijn. Zo is het Lombokbos mogelijk pas aan het eind van het jaar weer toegankelijk."

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 07:44 



 

Het lijkt erop dat de ritten eindelijk gestopt zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 14:22 



 
Profiel   

Wel zo wijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 14:23 



 
Profiel   

Heb zoiets ook via via begrepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 18:00 



 
Profiel   

https://bdu.bbvms.com/view/playout_auto ... 80537.html

Compilatie filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 18:17 



 
Profiel   

Mooi filmpje.

Geeft íets van het gevoel als je door Leersum komt, het 'het is óveral om je heen' gevoel.

Ik ben inmiddels meerdere keren door Leersum gekomen, en heb ook de maarsbergsewe inmiddels een aantal keer gereden.

Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel/ beklemmend gevoel als ik er rij.
En dan heb ik er zelf niet eens écht middenin gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 18:26 



 
Profiel   

Het gros van de bomen en takken zijn nu opgehaald.

Was ook echt wel absurd hoe hoog de stapel was op de Wildbaan. En dat is maar 1 straat.

Ook alle omgevallen bomen waarvan je nu enkel nog de wortels om ziet.

Denk dat we heel "blij" mogen zijn met slechts 9 gewonden.
Wat nog te veel is, maar het hadden er zo veel meer kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 18:29 



 
Profiel   

BlijNijn schreef
Bedankt allemaal! We horen morgen hopelijk meer omdat er dan iemand van de verzekering komt kijken. Het is echt zo onwerkelijk nog dat we gewoon dakloos zijn eigenlijk. Dat kan je je niet voorstellen. Het is net een film waar je in zit. De klap moet bij ons nog binnen komen merken we. De adrenaline giert nog door ons lijf. Het besef is er dus eigenlijk nog niet helemaal, maar dat zal deze week wel gaan komen.

We hebben gelukkig tijdelijk onderdak bij m’n opa en oma een straat verderop, dus dat is echt heel erg fijn. Lief van de mensen die hieraan dachten en naar vroegen. <3

Wat dat betreft is het ook weer mooi om de saamhorigheid in het dorp te zien en voelen. Hoeveel mensen ons wel niet een slaapplek aangeboden hebben of kleding voor mij, dat is echt wel heel erg bijzonder. En zoals Shettepret ook al zei, de hulpdiensten (en niet-hulpdiensten die kwamen helpen) hebben zo hard gewerkt. Echt een en al respect. Wat een bergen werk hebben die mensen verzet.


Hoe gaat het nu verder met jullie? Is er al zicht op of en wanneer jullie weer naar huis kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:05 



 
Profiel   

Vandaag een afspraak op de Gooyerdijk, wat is die wind ver gekomen zeg.
Ik schrok ervan.

De schade was aanzienlijk minder maar zeker ook daar aanwezig.
Ben via Boerenbuurt en Amerongse Wetering gegaan.


Ook vandaag gekeken hoe en of we eventueel bij de Leersumse Plassen/ Veld konden komen.
Maar bij van Eem staan hekken, afzetlint en hangen er posters bij de ingangen van de ruiterpaden.

Bij ons hangt/ staat er dus niets dus het bos ingegaan om te kijken tot hoever we konden komen, maar uiteindelijk bij de T splitsing hangt dan toch een lint.


[ img ]
[ img ]

Het eerste stukje bos bij mijn stal is privegrond, ws dat er daarom niks staat.

Was trouwens puur om te kijken waar en wanneer het afgesloten zou zijn aangezien er dus vanaf de weg niks te zien is bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 21:57 



 
Profiel   

Een van mijn paarden staat aan de dijk, bijna Wijk. En ook daar is er schade en geknakte bomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 22:12 



 
Profiel   

[***] schreef
Het lijkt erop dat de ritten eindelijk gestopt zijn!

Ja dat is ook zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 14:12 



 

mexx_1980 schreef
[***] schreef
Het lijkt erop dat de ritten eindelijk gestopt zijn!

Ja dat is ook zo


Mag ik ook hopen, werd tijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 15:43 



 
Profiel   

Klopt het dat de ruiterpaden weer open zijn rondom Leersumse Veld en Plassen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 18:52 



 
Profiel   

Voor zover ik weet niet, maar ik zal het even checken bij de boswachters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 18:57 



 
Profiel   

Ik zag op fb ook wat voorbij komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 18:59 



 
Profiel   

Ahh, morgen komt er een nieuwe kaart, er gaat inderdaad van alles open +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 19:12 



 
Profiel   

Oh als jullie meer weten ontvang ik graag een linkje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 19:16 



 
Profiel   

Ah! Dank je wel!!

Hoorde net van een medewerker van Staats bosbeheer dat er meer dan 35 hectare bos is gesneuveld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 19:17 



 
Profiel   

https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/be ... R2Rr562Ep4

Het tunneltje is weer open en je kunt dan achter de Veldschuur langs. De andere kant op, naar de Utrechtse Baan (70-71) kan niet.

We zijn overigens aan het inventariseren wat voor snoeiwerk er bij oa Amerongen en Austerlitz is om met vrijwilligers op te pakken. Gaat om lichter snoeiwerk; na 1,5 jaar geen klusdagen is er op sommige stukken zoveel achterstallig snoeiwerk dat dat door de profs gedaan moet worden, maar kleinere klussen kunnen vrijwilligers prima doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 19:43 



 
Profiel   

Ja, rode letters, I know.
Lang geleden dat dit topic actief was, en toch hoort dit bericht écht hier!


De mensen uit Leersum weten dit wel, de rest wellicht niet;

Afgelopen week, op de 2e verjaardag van de valwind, is er een boek uitgekomen over die dag en de nasleep.

Wellicht zitten er in dit topic mensen die het interessant vinden, en het willen lezen.

Ik moest het natuurlijk sowieso hebben, ik zit net buiten het gebied dat het cadeau krijgt van de gemeente, maar heb wel écht in de staart van deze valwind gezeten (op een recreatiepark) 20 meter naast mij twee bomen om, zelf gelukkig geen heftige schade.
Maar het heeft veel indruk gemaakt, ook de eerste dagen erna met alles dat er gebeurde in Leersum.

Van het dorp dat er ineens totaal anders uitzag tot de zeilen die nog maanden op daken lagen tot de dagjesmensen en ramptoeristen die het hele dorp blokkeerden en iedereen voor de voeten liepen...

Ik woonde op dat moment op dat recreatiepark. Heb er 7 jaar gewoond.
Bij een hoop 'buren' dus wel schade.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 11:44 



 
Profiel   

Wat mooi dat er een boek is uitgebracht. Het maakt de schade natuurlijk niet ongedaan, maar het is ook niet niks wat er is gebeurd.

Utrechts Landschap heeft een paar weken geleden het Stormpad geopend:

https://www.utrechtslandschap.nl/nieuws ... or-publiek

Citaat
De valwind die op 18 juni 2021 over het dorp Leersum raasde, blies ook 16 hectare van het bos in Breeveen omver. Natuurorganisatie Utrechts Landschap koos ervoor het omgewaaide bos te laten liggen om zo de natuur de kans te bieden zelf te herstellen.
(...)
Om de ontwikkeling van het stormbos beleefbaar te maken voor publiek, heeft Utrechts Landschap een Stormpad aangelegd. Het pad slingert een kleine kilometer door het natuurgebied. Een houten trap leidt wandelaars naar een vlonderpad op 1,5 meter hoogte. Van bovenaf is de ‘mikado’ van omgevallen bomen en dode takken goed zichtbaar. Bezoekers krijgen een unieke blik op de gevolgen van de storm en het herstellend vermogen van het bos. Het Stormpad is op zichzelf te wandelen, maar het is ook te combineren met een gemarkeerde wandelroute van 2,5 km over de heide van Breeveen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 12:46 



 
Profiel   

Ja, dat pad wil ik sowieso een keer lopen.
Maar pas na de zomerdrukte, gewoon even met rust zeg maar.

Wel passend initiatief dat pad.
Voor mij hoeft niet iedereen bos helemaal be-pad en toerist-ready te worden, maar hier past het wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 12:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen