Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarschuwing: Blijf uit de bossen rondom Leersum

 
Profiel   

*Stichting Het Utrechts Landschap
Algemeen

[ img ]
Een paard op buitenrit. Foto: Marjo


Na het noodweer van vrijdagmiddag in Leersum en omgeving, is het op dit moment levensgevaarlijk in de bossen rond Leersum. Stichting Het Utrechts Landschap waarschuwt dan ook om weg te blijven.

Door hevige windstoten en zware regenval kunnen er nog veel takken en boomstammen naar beneden vallen die voor levensgevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Door omwonenden wordt Leersum op het moment omschreven als een oorlogsgebied. Vele bomen zijn omgevallen, ontworteld of afgebroken en hierbij is veel schade aan huizen en auto's aangebracht. Ook zijn er enkele gewonden gevallen. Er wordt zelfs gesproken van een tornado, hoewel dit nog niet bevestigd is door experts.

Stichting Het Utrechts Landschap adviseert om in ieder geval de aankomende dagen nog uit de bossen te blijven om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:47 



 
Profiel   

Ik zou morgen naar Leersumse Veld gaan maar gisteravond idd besloten niet te gaan en alles af te wachten. Narigheid allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:01 



 
Profiel   

Ik rijd nog wel eens richting Amerongen, is geen Leersum, maar doe ik voorlopig ook maar niet, te dichtbij, Blijf deze dagen wel ff in het bos van Rhenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:26 



 
Profiel   

als het is zoals een belgische weerman omschreef is daar gebeurt wat bij ons nu bekent staat als "de pukkelpopstorm" en dan kan ik me voorstellen dat daar echt enorm veel schade is. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:40 



 
Profiel   

Ik denk dat een vergelijking met de Pukkelpopstorm wel opgaat idd. Deze storm was ook zeer lokaal en heftig.

Het KNMI onderzoekt nog of het om een windhoos of tornado gaat. Er was iig sprake van een supercel.

Veel info op de website van lokaal nieuwsblad De Kaap: https://www.nieuwsbladdekaap.nl/

Heel verstandig iig om de bossen voorlopig te mijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:47 



 
Profiel   

De bossen bij Leersum zijn prachtig, met ook hele oude loofbomen. Als ik dan lees dat er complete bospercelen plat liggen word ik daar verdrietig van. En voor de mensen die getroffen zijn is het ook vreselijk. Het zal je huis maar zijn waar je niet meer in kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 10:53 



 
Profiel   

Ik moest vanmorgen door Leersum om bij m’n paard te komen. Wat een vreselijke ravage. Als het aan de randen van de bossen al zo erg is, dan vrees ik dat het in het bos zelf helemaal ravage is. Bij een collega is het dak van het huis getrokken door de storm. Echt bizar. Het is net een oorlogsgebied daar nu. Heel indrukwekkend en verdrietig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:45 



 
Profiel   

Ik zag deze beelden ook voorbij komen, jeetje wat een schade!

https://www.nu.nl/binnenland/6140488/ti ... dweer.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:51 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Ik rijd nog wel eens richting Amerongen, is geen Leersum, maar doe ik voorlopig ook maar niet, te dichtbij, Blijf deze dagen wel ff in het bos van Rhenen

Het bos bij Amerongen kan wel gewoon, ik was er gisteren terwijl in Leersum de windhoos overtrok. Bij Amerongen alleen een paar stevige hoosbuien, geen wind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 12:35 



 
Profiel   

Het was bizar! Ik woon vlakbij Leersum en bij ons gewoon niks aan de hand. Enkel hele harde slag regen.

Zo vreselijk zonde al die schade in dat mooie dorp en de bossen rondom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 13:31 



 

Ik zie mijn vakantie op het leersumseveld in het water vallen geloof ik :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:17 



 
Profiel   

Update: https://www.nu.nl/binnenland/6140488/ze ... uveld.html

nu.nl schreef
'Complete bospercelen liggen plat'

De natuurgebieden bij Leersum zijn afgesloten, omdat de situatie er door de windvlaag levensgevaarlijk is. "De verwachting is dat het nog wel een week duurt voordat de situatie in het bos weer veilig genoeg is", zegt de woordvoerder van de veiligheidsregio.

Duizenden bomen zijn vrijdag omgewaaid, stelt Staatsbosbeheer in een eerste schatting van de "ongekende" schade. "Op sommige plekken liggen complete bospercelen plat."

De herstelwerkzaamheden gaan volgens een woordvoerder "weken, zo niet maanden duren". Het zwaarst getroffen gebied ligt in een relatief smalle strook van zo'n 3 kilometer breed en 5 kilometer lang, ten noorden van Leersum tot aan de snelweg A12.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:18 



 
Profiel   

Ik had tot 20 uur gewerkt en kreeg toen ik thuis kwam een Nl alert met het bericht om ivm het noodweer niet 112 te bellen. Vond dat best een beetje overdreven want hier in Veenendaal was er, behalve wat regen, niets aan de hand.

Maar wat een ravage zeg. Sterkte aan alle getroffenen in Leersum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:26 



 
Profiel   

vilheide schreef
Ik had tot 20 uur gewerkt en kreeg toen ik thuis kwam een Nl alert met het bericht om ivm het noodweer niet 112 te bellen. Vond dat best een beetje overdreven want hier in Veenendaal was er, behalve wat regen, niets aan de hand.

Maar wat een ravage zeg. Sterkte aan alle getroffenen in Leersum.


Als het op 112 dusdanig druk is, dan is zo'n berichtje helemaal geen overbodige luxe :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:31 



 
Profiel   

Idd geen overbodige luxe. En bij jou viel het wellicht mee maar andere plekken niet. Omdat de omvang niet direct bekend is nemen ze een gebied om dit bericht naar toe te sturen.

Zonde en naar ook voor de natuur die bospercelen kaal. En dat in zo'n korte tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:46 



 
Profiel   

Marjo schreef
vilheide schreef
Ik had tot 20 uur gewerkt en kreeg toen ik thuis kwam een Nl alert met het bericht om ivm het noodweer niet 112 te bellen. Vond dat best een beetje overdreven want hier in Veenendaal was er, behalve wat regen, niets aan de hand.

Maar wat een ravage zeg. Sterkte aan alle getroffenen in Leersum.


Als het op 112 dusdanig druk is, dan is zo'n berichtje helemaal geen overbodige luxe :)

Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het vreemd vond als mensen 112 zouden gaan bellen ivm het noodweer want zo heftig was het hier in Veenendaal niet.
Maar bizar hoe plaatselijk zo'n windhoos kan huishouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:51 



 
Profiel   

Heel indrukwekkend. Ik reed gisteren om 17:15 (net voor de storm) bij de paardjes in Leersum weg naar huis en toen ik thuis kwam allerlei berichtjes in de stalapp.
Gelukkig viel de schade op stal mee en alle paarden oké.
Kon er vanmorgen met omwegen en file weer komen en hoop dat dat straks ook weer lukt als ik ze eten moet geven.
Ontzettend zonde van alle bomen en het stuk bos en alle andere schade.


Laatst bijgewerkt door jetm op 19-06-21 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:58 



 
Profiel   

Hilary schreef
Cinnepin schreef
Ik rijd nog wel eens richting Amerongen, is geen Leersum, maar doe ik voorlopig ook maar niet, te dichtbij, Blijf deze dagen wel ff in het bos van Rhenen

Het bos bij Amerongen kan wel gewoon, ik was er gisteren terwijl in Leersum de windhoos overtrok. Bij Amerongen alleen een paar stevige hoosbuien, geen wind.

Het was inderdaad heel plaatselijk. In Doorn (aan de andere kant van Leersum) was ook niets aan de hand. Enkel een plensbui en daarna weer zonneschijn. Ik kreeg een NL alert en werd geappt door vrienden om te vragen hoe de situatie bij mij was. (Heb een groot perceel met o.a. bos) Toen maar even gaan kijken op de diverse media om te zien wat er aan de hand was.

Afschuwelijk voor de mensen die gewond zijn geraakt of schade hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:01 



 
Profiel   

Jasses zeg, ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel bos er nou exact om is gegaan. Maar uiteraard blijf ik er met de paarden goed uit de buurt nu.

Misschien dat er ook nog wel een luchtfoto komt, dat zou ik wel interresant vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:24 



 

Muiz schreef
Jasses zeg, ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel bos er nou exact om is gegaan. Maar uiteraard blijf ik er met de paarden goed uit de buurt nu.

Misschien dat er ook nog wel een luchtfoto komt, dat zou ik wel interresant vinden.


Ik las dat het om duizenden bomen ging

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:25 



 
Profiel   

Ja dat snap ik, dat staat er ook :)
Maar op 3 bij 5 kilometer kunnen dat er natuurlijk 2000 zijn of honderd duizend.

Maar ach, we zullen het vanzelf zien. Veel doen we er niet aan. Wel zonde van het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:42 



 
Profiel   

https://nos.nl/artikel/2385784-explosie ... en-leersum

De schade zichtbaar in een drone filmpje. Een heel stuk bos compleet plat geslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:09 



 
Profiel   

MalaQ schreef
https://nos.nl/artikel/2385784-explosie ... en-leersum

De schade zichtbaar in een drone filmpje. Een heel stuk bos compleet plat geslagen.

Het lijkt wel een filmpje van de regenwouden in Brazilië, in het begin.

Wat een ravage... Brr. Sterkte voor de betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 20:56 



 
Profiel   

Een paar jaar geleden hadden we zo'n tornado in Rheden, over de Veluwezoom. (https://www.gelderlander.nl/rheden/bij- ... ~a6a130bd/)
Die schade ze je op veel plekken nog steeds. Complete bomen als luciferhoutjes geknapt of ontworteld. De natuur kan indrukwekkend zijn.
Heftig. Het bos is lange tijd best tricky geweest, inderdaad vanwege loshangende takken en vallend hout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 22:38 



 
Profiel   

Die tornado van juni 2019 heeft een spoor van vernielingen over Oost-Nederland getrokken. Het lijken er zelfs vier te zijn geweest, mogelijk gesplitst (Rheden wordt in het artikel idd ook genoemd):

https://www.destentor.nl/zutphen/meerde ... ~aa610565/

Kort daarna was ik in Holten bij een huis aan die 'route'. Bizar om te zien hoe de bomen in een schuine strook door de velden platgelegd waren terwijl daaromheen alles nog rechtop stond.

Die dronebeelden van Leersum zijn wel heel indrukwekkend. Knap stukje natuurgeweld met grote gevolgen. :\
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 06:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen