Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 22:00

spotlight.horse
Ingezonden door Fries Wytske
Algemeen

Afbeelding
Albert Voorn en zijn paard Qamaieu de Montsec.
Foto: Aniek1985


‘Er is wereldwijd een probleem met jonge ruiters die te snel resultaat willen met minimale inspanning,’ zegt Albert Voorn. Hij vindt dat het tijd wordt om er aandacht aan te besteden.

“Ruiters willen het allemaal, ze willen het snel en ze worden steeds meer verwend”, zegt Voorn. “Waarom rijden ze? Ze willen resultaten, maar ze willen er geen tijd in steken. Ik geef zoveel paarden les in een week en ik reis veel en iedereen zegt dat ze van het paard houden – hij moet bijvoorbeeld elke dag de paddock in omdat dat beter is voor het paard. Maar op het moment dat de ruiter zijn voet in de stijgbeugel zet, is de liefde voor het paard verdwenen.”

Wil je hier meer over lezen, kijk dan even op spotlight.horse

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:09

Goed dat hij zich zo uitspreekt.

Nu was vroeger heus niet alles beter, maar de ontwikkeling is zorgelijk.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:12

Eens. Maar dit is al 30 jaar zo. Al toen ik bij de jeugd reed was ik verbaasd over de invloed van geld.
Talent? Wat is dat? Dat heb je niet nodig hoor. Veel geld, een goed paard en een goede trainer. Dat is nodig om je in de EK teams te rijden. En nog meer geld voor als je eerste paard geblesseerd raakt. Dan heb je nummer 2 nog.
De echte talenten drijven wel boven maar ook dan moet je de kansen blijven krijgen. Geld en mogelijkheden, dat is er nodig. En geld geeft mogelijkheden.
Er is niks wat dit kan veranderen, ik zou in ieder geval niet weten hoe. Dit is de paardenwereld nou eenmaal.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:16

Het probleem in de paarden sport is wanneer iemand welzijn en gezondheid van het dier naast zich neer legt men meer kans maakt om te winnen (vooral in de prestatie sport). Vervolgens moet de concurrentie hier in mee gaan omdat die anders geen schijn van kans.

Eigenlijk kun je wel afvragen of wel zo eerlijk is om wedstrijden te organiseren met dieren (die in tegenstelling sport atleten) hier niet zelf voor gekozen hebben.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:18

Blussem schreef:
Het probleem in de paarden sport is wanneer iemand welzijn en gezondheid van het dier naast zich neer legt men meer kans maakt om te winnen (vooral in de prestatie sport). Vervolgens moet de concurrentie hier in mee gaan omdat die anders geen schijn van kans.

Eigenlijk kun je wel afvragen of wel zo eerlijk is om wedstrijden te organiseren met dieren (die in tegenstelling sport atleten) hier niet zelf voor gekozen hebben.


Mee eens!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:20

Albert is ook door schade en schande wijs geworden, maar hij heeft wel een punt.
Paardensport is financieel gezien zo’n grote tak van inkomens voor veel mensen geworden de laatste decennia dat het vaak te snel moet.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:21

Suzanne F. schreef:
Eens. Maar dit is al 30 jaar zo. Al toen ik bij de jeugd reed was ik verbaasd over de invloed van geld.
Talent? Wat is dat? Dat heb je niet nodig hoor. Veel geld, een goed paard en een goede trainer. Dat is nodig om je in de EK teams te rijden. En nog meer geld voor als je eerste paard geblesseerd raakt. Dan heb je nummer 2 nog.
De echte talenten drijven wel boven maar ook dan moet je de kansen blijven krijgen. Geld en mogelijkheden, dat is er nodig. En geld geeft mogelijkheden.
Er is niks wat dit kan veranderen, ik zou in ieder geval niet weten hoe. Dit is de paardenwereld nou eenmaal.


Dat is waar, het is altijd een hard en oneerlijk verdeeld wereldje geweest en wie veel geld achter zich heeft staat altijd met 3-0 voor.

Maar de instelling van veel (gelukkig niet van alle) mensen is wel veranderd. Succes is een keuze, alles is maakbaar en het moet vooral niet te lang duren. Hebben hebben hebben, nu, nu, nu.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:25

20 jaar geleden bij de pony’s was ook een kader ruiter. Pa en ma hadden geld en de pony’s bleven maar komen. Goede dieren die al op een hoog niveau liepen. En standaard na een half jaar door de zijdeur af. Dus met geen gevoel en alleen een zak geld red je het ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:33

bigone schreef:
20 jaar geleden bij de pony’s was ook een kader ruiter. Pa en ma hadden geld en de pony’s bleven maar komen. Goede dieren die al op een hoog niveau liepen. En standaard na een half jaar door de zijdeur af. Dus met geen gevoel en alleen een zak geld red je het ook niet.


Met een goede trainer kom je een eind hoor.
En deze reed toch nog wel elke keer een half jaar met die pony’s op niveau. De talentvolle zonder pony reed niks.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:01

Dit is iets van alle tijden, Albert Voorn is zelf ook jong en ongeduldig geweest volgens mij :o

En het zijn eigenlijk altijd de 'oude meesters' die met deze waarheid komen. En terecht!! Beter een keer teveel benadrukken dan niks zeggen.

De maatschappij wordt steeds sneller, maar dat kan nu eenmaal niet mee naar de paardensport.
Ik moet zeggen dat ik ook best wel een tegenbeweging ken waar rust en stapjes terug niet genoeg kunnen worden genomen voor een solide basis.

Op persoonlijk niveau denk ik dat iedereen bepaalde lessen nu eenmaal al doende leert. De 'collateral damage' van bijna iedere beginnende en/of jonge ruiter.
Ik heb als tiener ook mijn frustraties wel eens onterecht op een paard geuit...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:20

Suzanne F. schreef:
Eens. Maar dit is al 30 jaar zo. Al toen ik bij de jeugd reed was ik verbaasd over de invloed van geld.
Talent? Wat is dat? Dat heb je niet nodig hoor. Veel geld, een goed paard en een goede trainer. Dat is nodig om je in de EK teams te rijden. En nog meer geld voor als je eerste paard geblesseerd raakt. Dan heb je nummer 2 nog.
De echte talenten drijven wel boven maar ook dan moet je de kansen blijven krijgen. Geld en mogelijkheden, dat is er nodig. En geld geeft mogelijkheden.
Er is niks wat dit kan veranderen, ik zou in ieder geval niet weten hoe. Dit is de paardenwereld nou eenmaal.

Sterker nog. Elke opmerking in de richting van meer welzijn en verandering in die richting wordt ontmoet met
‘Die paarden hebben een beter leven dan menig recreatie paard’ en ‘je weet niet wat nodig is om dat niveau te rijden’

Terwijl het in feite heel simpel is: als mishandeling nodig is. Heeft de (top)sport geen bestaansrecht.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:39

Blussem schreef:
Het probleem in de paarden sport is wanneer iemand welzijn en gezondheid van het dier naast zich neer legt men meer kans maakt om te winnen (vooral in de prestatie sport). Vervolgens moet de concurrentie hier in mee gaan omdat die anders geen schijn van kans.

Eigenlijk kun je wel afvragen of wel zo eerlijk is om wedstrijden te organiseren met dieren (die in tegenstelling sport atleten) hier niet zelf voor gekozen hebben.


Eens :j

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 01:41

Los van de discussie over de inhoud, verbaas ik mij over het artikel waarin Voorn wordt gequoteerd. De context ontbreekt totaal. Door wie is hij geïnterviewd en wat is er verder gezegd?
Een beetje vage 'nieuwssite'.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 02:47

Albert Voorn heeft zich de laatste jaren al vaker uitgesproken over de sport en de manier van trainen en dat is hartstikke goed.
Hij heeft ook fouten gemaakt, maar niet ontwikkelen en verbeteren is een groter probleem. Hij is iig tot inzicht gekomen.

De problemen zijn zeker niet van nu. Vroeger al was het aan naar wereldje en gaat het om geld, anderen de ogen uitsteken, erbij horen etc.
Ik heb dan va mijn 12e eigen pony's gehad, maar het was in de ogen van anderen nooit goed genoeg. Waar ik mn pony niet wilde verkopen, zag ik bij andere het ene paard voor het andere paard ingeruild worden, vaak nadat ze elke keer een periode met blessures stonden.

Ondanks dat ik wedstrijden reed, had ik de drive niet genoeg om ten koste van alles te willen winnen. Maar ik heb wel altijd plezier met de paarden gehad.
Ik heb heel veel meiden zien stoppen.

Als kind krijg je nog niet zoveel mee, maar volwassen ga je dingen zien. Paarden waren altijd mn leven. Ik mocht niet verder, want ik zou toch nooit een 2e Annemarie Sanders Keizer worden. Maar ben toch gaan lesgeven, heb op stallen gewerkt etc.
Misschien had ik dat beter niet kunnen doen, want ik heb echt alleen maar veel ellende gezien.

Het probleem zit vaak ook wel bij de mensen met het grote geld. Mensen die paarden fokken en houden, paarden door trainers laten rijden en uitbrengen en daardoor de zogenaamde experts zijn. En vaak zijn het mensen die niet eens gek veel ervaring en of kennis hadden, maar wel gewoon de mogelijkheden. Ouders of een echtgenoot met wat geld om een uit de hand gelopen hobby te financieren. Daar zie ik ook de meeste weerstand en alles wegwuiven wat meer welzijn is. We doen het al X jaar zo, we hebben die en dat gefokt en zo door. Maar tel ook van de fokkerij alle paarden die het niet redden of al jong kapot zijn.

Welzijn gaat bij velen helemaal niet om het paard, maar om kijk mij eens. Paarden die slecht gehouden worden, weinig buiten komen, te dik ingepakt staan, volgepropt worden met voer en supplementen, maar dat klinkt een stuk beter. Vaak een dure therapie erbij en je hebt wat te vertellen.

Maar voorkomen dat dit alles niet nodig is, doen ze niet. Dan hoor je er niet bij. Je bent goed als je laat zien wat je allemaal wel niet doet, geeft en koopt.

Trainers en ruiters worden net zo makkelijk de hemel in geprezen als uitgekotst. En die hebben goede paarden onder hun kont nodig, dus een slechte naam willen ze niet krijgen. Ze kunnen niet tegen de eigenaren in gaan. Dat kost ze paarden en geld en reputatie.

Toch zie ik wel een kleine verandering en lijkt het dat de groep die beter wil qua welzijn en trainen steeds groter wordt. Als steeds meer mensen zich uitspreken durven anderen dat ook steeds meer en zal het meer als olievlek verspreiden als wanneer je als enkele zeur, azijnpisser, geiten wollen sokken muts en boomknuffelaar wordt weggezet.

Wat Albert Voorn hier zegt, heb ik zo vaak gezegd en veel mensen om me heen ook, maar misschien heeft het uit zijn mond net meer effect. Hoewel ik me ook afvraag of de jongere generatie hem wel kent en de nodige respect heeft voor hem als ruiter.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 06:12

Ayasha schreef:
Sterker nog. Elke opmerking in de richting van meer welzijn en verandering in die richting wordt ontmoet met
‘Die paarden hebben een beter leven dan menig recreatie paard’ en ‘je weet niet wat nodig is om dat niveau te rijden’

Terwijl het in feite heel simpel is: als mishandeling nodig is. Heeft de (top)sport geen bestaansrecht.


Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal eens.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 07:52

Sporten met competitie-element moeten mensen zelf doen, als ze dat graag willen. Daar horen geen dieren voor ingezet te worden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:19

Kelly_ann schreef:
Dit is iets van alle tijden, Albert Voorn is zelf ook jong en ongeduldig geweest volgens mij :o

En het zijn eigenlijk altijd de 'oude meesters' die met deze waarheid komen. En terecht!! Beter een keer teveel benadrukken dan niks zeggen.

De maatschappij wordt steeds sneller, maar dat kan nu eenmaal niet mee naar de paardensport.
Ik moet zeggen dat ik ook best wel een tegenbeweging ken waar rust en stapjes terug niet genoeg kunnen worden genomen voor een solide basis.

Op persoonlijk niveau denk ik dat iedereen bepaalde lessen nu eenmaal al doende leert. De 'collateral damage' van bijna iedere beginnende en/of jonge ruiter.
Ik heb als tiener ook mijn frustraties wel eens onterecht op een paard geuit...


absoluut mee eens . Ik had als kind wel talent en haalde wel redelijke punten alleen hadden mijn ouders geen zin in een dure lessen en een luxe pony en veel wedstrijden. En niet om het een of ander ik vond het heerlijk om jonge dieren te beleren tot L nivo dus ik ontwikkelde daar mijn talent rijdend mennend met gevoel en ja ik genoot daar enorm van zonder die tijd druk en verplichte prestaties!.
Ennog steeds geniet ik van het wezen paard al mag ik medisch gezien niet meer rijden...het is zelfs zo dat pony lief als we vakantie hebben standaard uitbreekt en alleen terug naar huis komt ( en dan gaat het over 4 dagen!)....dus ik denk dat de liefde wederzijds is ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:32

je zal als paard maar kostwinner zijn, zonder arbeidsovereenkomst, zonder CAO zonder vakbond

protest is niet mogelijk, het is voor een paard meestal slikken of stikken

als ruiter moet je van je fouten (willen) leren en er voor zorgen dat je begrijpt dat het paard de atleet is die het moet doen en daar moet je een zo goed mogelijke verzorging voor realiseren

Voorn heeft daarin ook de nodige ervaring opgedaan
hij weet ook dat een paard fysiek en mentaal gezond moet zijn en prima dat hij die ervaring wil delen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:47

Wat ik om me heen ook zie, instructeurs en ouders die ja en amen roepen, dure pony voor het kind gekocht. Maar de jury denkt er anders over. Dan krijgt al gauw het paard de schuld. Terwijl het de begeleiders zou sieren om al in het voortraject eerlijk te zijn over de rijkunsten van degene die ze begeleiden. Ik heb zelf altijd de voorkeur gehad voor instructeurs die eerlijk zijn. En vlug-vlug-vlug is nooit de manier. Je gaat dan altijd ergens een kink in de kabel tegenkomen. Het lukt niet in de hogere klasses, of erger nog, je paard raakt geblesseerd.

Paardrijden moet voor beiden leuk zijn, zowel voor de ruiter als voor het paard. En zo lang mijn paarden nog graag met me meegaan om te werken (zowel de pony van onze dochter als ons grote rijpaard) heb ik de illusie dat we daarmee nog steeds goed zitten.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:05

Maar is juist hijzelf niet degene die paarden nooit los in’t land of paddock doet vanwege blessures? Heeft hij zeker een paar jaar geleden in een interview gezegd. Eerlijk gezegd vind ik dat net zo schandelijk als je uitleven op je paard.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:20

"Topsport" hoeft echt niet altijd te koste te gaan van het welzijn van het dier. Er zijn ook hele fijne ruiters die met beleid trainen en waar een paard gewoon echt een paard kan zijn. Het gaat mis als de sport en financiele belangen voor het welzijn van het paard geplaatst worden en als mensen geen zelfreflectie hebben en zich gaan afreageren op het paard.

Hier mag van mij dan ook hard op ingegrepen worden, het is NOOIT de schuld van het paard. Als je boos bent als ruiter dan sla je jezelf maar met de zweep of je last even een stappauze in waarbij je gaat reflecteren, al dan niet met de hulp van een instructeur.

En een paard moet gewoon paard kunnen zijn, dat betekent voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten. Respect voor het wezen paard, afwisseling in het werk en zorgen dat werken leuk is voor het dier.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:25

Zo herkenbaar, op en top verzorgd, maar met rijden...

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:48

Ik weet niets over zijn stalmanagement maar ik vond het altijd een erg sympathieke ruiter to van zijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:53

in de big business is geen plaats voor emotie, tijd en geduld,

het is voor velen allang geen sport meer maar big business, paard als kostwinner

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:29

Daar waar er geld, of ego, mee gemoeid is, is het om zeep. Er is geen groter zelfzuchtig wezen als de mens.