Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:47

Lithya schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar voorheen was hij altijd erg goed in naar andere wijzen en wat hij deed was geweldig.
Als hij een paard in de losrij ring af mepte (en ja dat deed hij) was dat omdat hij wist wat hij deed, deed een ander het was die onkundig.


Dat heeft hij recent ook nog wel gedaan. Hoe hij tijdens een clinic los ging over zijn collega’s en dierenartsen…. De honden lusten daar geen brood van.

Blijft dat hij Lando natuurlijk wel echt super aan de praat heeft gekregen en geweldig heeft gepresenteerd.


Dat is wel vaak een groot probleem ook. Mensen zien van zichzelf echt soms hun fouten niet.

Er worden dingen gedeeld op social media en dan denk ik vaak???? Dit stuk van Albert Voorn ging een beetje rond en dan zie ik mensen dit beamen en liken, die zelf echt niet dier vriendelijk hun paarden houden en rijden.
Toch zijn zij heilig overtuigd dat hun manier wel goed is.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:48

Ninx, maar wie zegt dat wij niet al minderen?
Dat is dan weer een aanname die ik dan weer niet bij het topic vind horen.
Sowieso ander dierenwelzijn hierbij halen is vaak genoeg het resultaat in het hele topic dood te maken.
En dan schieten de paarden er ook niets bij op.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:49

superpony schreef:
Twiggy2008 schreef:
Super dat iemand het hardop uit spreekt. Hier op bokt ook hard nodig, wat mij betreft. Nog beter is, als het nou eens oprecht verandert voor al die paarden (en andere dieren)...


Maar mensen die dit niet willen horen, zullen wel iets zoeken om Albert Voorn te bekritiseren. Zodra je kritisch bent, verzamelen mensen zich om de hakken in het zand te zetten.


Ninx schreef:
Steekt vinger omhoog! "sorry, ik gebruik vrijwel niets van dieren......!".

Moeten we allemaal een 10 uit 10 halen? Nee.... maar menigeen troost zichzelf geen enkele inspanning, daar word ik toch wel verdrietig van.


Ook jij hebt je dieren/paarden voor jouw plezier. Ook als je niet rijdt, moeten ze het doen met wat jij aanbiedt.

Ik zeg niet dat dat slecht is, maar wij zaten gister buiten te bqq-en en ze waren omdat het afkoelde veel in beweging. Heel leuk om te zien, maar zie ook dingen die ik graag anders had gezien. Het kan veel slechter, maar ook beter nog steeds.

Rijden is vaak maar 1 uurtje, de rest van de tijd moet ook goed zijn.


Dit is ook de reden waarom ik steeds vaker twijfel aan het houden van dieren. En dat terwijl ze bij mij toch wel echt een vorstelijk bestaan leiden.
Wanneer deze lichting uitsterft weet ik niet zeker of ik er weer aan begin. Mogelijk wat afdankertjes een mooie oude dag geven met veel vrijheid....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:54

Duke schreef:
Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?

Ik heb juist steeds meer moeite met andersom: mensen die vlees eten veroordelen, maar wel hun paard puur voor eigen plezier hebben (vlees is levensbehoefte, een paard houden is dat niet) en ze niet echt de juiste behandeling geven. Dat vind ik ook hypocriet, maar precies tegenovergesteld van wat jij hier schrijft.

Persoonlijk ga ik er vanuit dat we in de toekomst niet meer mogen paardrijden. Jaren geleden was het ondenkbaar dat een circus met levende dieren werd afgeschaft, of dat er bezwaar zou komen tegen het Dolfinarium. Nu zijn we al zover dat er weerstand is tegen de extremere vormen van paardenwedstrijden. Partij voor de Dieren zet daar al vraagtekens bij en dit gaat steeds meer weerstand opleveren. Ik vermoed dat eerst de wedstrijden worden afgeschaft, maar dat paardrijden an sich straks verleden tijd is. Kijken hoeveel mensen dan nog paarden als hobby gaan houden. Deze beweging is nu eenmaal al in gang gezet.

Met dat verschil dat paardensport voor een land veel meer op brengt dan een circus. Vergeet de overtuigingskracht van geld niet.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:03

Er is natuurlijk al wel verandering in gang. Maar dat gaat langzaam.

Toen ik 60 jaar geleden begon met paard rijden stonden de paarden in stands en kwamen verder niet buiten op de manege. Hooguit even in de bak. Daarna werden het boxen en nu is het op veel manege's wel dat ze ook dagdelen in de wei staan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:07

Ninx schreef:
Dit is ook de reden waarom ik steeds vaker twijfel aan het houden van dieren. En dat terwijl ze bij mij toch wel echt een vorstelijk bestaan leiden.
Wanneer deze lichting uitsterft weet ik niet zeker of ik er weer aan begin. Mogelijk wat afdankertjes een mooie oude dag geven met veel vrijheid....


Maar jij vindt dat ze bij jou een vorstelijk bestaan hebben.

Ik weet mensen die dure, luxe stallen bouwen, paddocks aanleggen waar paarden alleen staan, enkele uurtjes per dag, weitjes aanbieden in de zomer, een trainingsmolen, solarium, dure dekens en met regelmaat een fysio/osteo laten komen en vinden dat zij juist hun paard een vorstelijk bestaan bieden.

Wij hebben een pp aangelegd, ik kijk ernaar en zie ook dat ik al die keuzes heb gemaakt. Ik heb deze paarden gekocht en bij elkaar in beperkte ruimte. En of dat nou 1000m2 is 10.000m2 of meer, het blijft beperkt.

Wij stoppen nog niet, ook met de honden, katten en varkens niet. Maar vroeg of laat loop je er tegenaan dat je moet en is het sws een probleem. Ooit zal eentje alleen overblijven of moet je die verplaatsen, vroegtijdig laten inslapen etc.

Wij eten vlees, kip en vis, maar we kunnen wel kijken of we per se veel moeten eten en waar het vandaan komt. Als we stoppen met vlees en zuivel, hebben koeien straks geen bestaansrecht meer of zien we ze in de dierentuin? O, nee, die mogen ook niet meer........
Of ze mogen als huisdier en dan gaan mensen koeien trucjes leren?

Mensen moeten verder nadenken over de verre gevolgen. Ik ben tegen leed, maar zomaar van alles afschaffen kan echt negatieve gevolgen hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:09

anca schreef:
Er is natuurlijk al wel verandering in gang. Maar dat gaat langzaam.

Toen ik 60 jaar geleden begon met paard rijden stonden de paarden in stands en kwamen verder niet buiten op de manege. Hooguit even in de bak. Daarna werden het boxen en nu is het op veel manege's wel dat ze ook dagdelen in de wei staan.


Dat verschilde echt per plek en manege.

Mijn ouders reden al en ook in mijn tijd stonden de paarden op stands. Maar die kwamen onder de rook van Amsterdam de gehele zomer op de wei.
De manege toen ik iets ouder was had juist weer niks om ze buiten te zetten.

Nog steeds zie je daar wel verschillen in en komt het uit gemak en onwetendheid.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:36

Blussem schreef:
Het probleem in de paarden sport is wanneer iemand welzijn en gezondheid van het dier naast zich neer legt men meer kans maakt om te winnen (vooral in de prestatie sport). Vervolgens moet de concurrentie hier in mee gaan omdat die anders geen schijn van kans.

Eigenlijk kun je wel afvragen of wel zo eerlijk is om wedstrijden te organiseren met dieren (die in tegenstelling sport atleten) hier niet zelf voor gekozen hebben.



Mee eens!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:21

Waarom zou de paardensport afgeschaft moeten worden vanwege de rotte appels? Kunnen we niet gewoon veel beter de rotte appels aanpakken en wantoestanden?

Dieren hebben inderdaad geen bestaansrecht meer als alles afgeschaft wordt, en ik vind niet dat iedereen moet buigen naar stadse mensen die niks van dieren weten maar wel vanalles roepen.

Verandering daar moeten we naar streven in verbetering voor het welzijn van IEDER dier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:26

Elisa2 schreef:
Waarom zou de paardensport afgeschaft moeten worden vanwege de rotte appels? Kunnen we niet gewoon veel beter de rotte appels aanpakken en wantoestanden?

Dieren hebben inderdaad geen bestaansrecht meer als alles afgeschaft wordt, en ik vind niet dat iedereen moet buigen naar stadse mensen die niks van dieren weten maar wel vanalles roepen.

Verandering daar moeten we naar streven in verbetering voor het welzijn van IEDER dier.

Denk dat het deelnemersveld dan flink in krimpt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:30

Lijkt me een prima zaak, kunnen we gelijk het wedstrijd rijden hervormen en anders in gaan kleden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:37

Ayasha schreef:
Denk dat het deelnemersveld dan flink in krimpt.


De uitdaging kan ook ergens anders gaan liggen natuurlijk.

Bijv bij springen; De nadruk ligt niet op de moeilijkere lijnen, hogere en bredere hindernissen, snelle tijden etc.

De uitdagingen kunnen ook op ander vlak komen. Afschaffen van diverse bitten en hulpmiddelen.

Iets als wat vroeger de caprilli proef heette zou een nieuwe vorm kunnen worden.

Of een verplichte proef rijden vooraf.

Er komen vast nieuwe dingen waar ik niet eens op kan komen, maar wel uitdaging geeft om weer in competitie verband te doen en meer op basis van goed rijden, respect en vertrouwen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:48

superpony schreef:
Ayasha schreef:
Denk dat het deelnemersveld dan flink in krimpt.


De uitdaging kan ook ergens anders gaan liggen natuurlijk.

Bijv bij springen; De nadruk ligt niet op de moeilijkere lijnen, hogere en bredere hindernissen, snelle tijden etc.

De uitdagingen kunnen ook op ander vlak komen. Afschaffen van diverse bitten en hulpmiddelen.

Iets als wat vroeger de caprilli proef heette zou een nieuwe vorm kunnen worden.

Of een verplichte proef rijden vooraf.

Er komen vast nieuwe dingen waar ik niet eens op kan komen, maar wel uitdaging geeft om weer in competitie verband te doen en meer op basis van goed rijden, respect en vertrouwen is.

Het nadeel is gewoon dat zodra er geld, ego’s en reputaties mee gemoeid gaan, mensen van alles zullen doen om bovenaan te eindigen. Doen ze het niet voor de schermen, dan wel erachter, maar je gaat nooit al die ruiters in alle disciplines kunnen controleren.

Wat mij betreft heeft het paardrijden in competitieverband zijn beste tijd wel gehad. :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:08

Mkango schreef:
superpony schreef:


De uitdaging kan ook ergens anders gaan liggen natuurlijk.

Bijv bij springen; De nadruk ligt niet op de moeilijkere lijnen, hogere en bredere hindernissen, snelle tijden etc.

De uitdagingen kunnen ook op ander vlak komen. Afschaffen van diverse bitten en hulpmiddelen.
Inzetten op harmonie en eenvoud ipv spektakel.

Iets als wat vroeger de caprilli proef heette zou een nieuwe vorm kunnen worden.

Of een verplichte proef rijden vooraf.

Er komen vast nieuwe dingen waar ik niet eens op kan komen, maar wel uitdaging geeft om weer in competitie verband te doen en meer op basis van goed rijden, respect en vertrouwen is.

Het nadeel is gewoon dat zodra er geld, ego’s en reputaties mee gemoeid gaan, mensen van alles zullen doen om bovenaan te eindigen. Doen ze het niet voor de schermen, dan wel erachter, maar je gaat nooit al die ruiters in alle disciplines kunnen controleren.

Wat mij betreft heeft het paardrijden in competitieverband zijn beste tijd wel gehad. :o

Toch als er geen verandering mogelijk lijkt te zijn.
Wat superpony zegt kan een prima wijziging zijn maar ze moeten meewillen. Of geen andere keuze krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:15

Je krijgt mensen nooit op 1 lijn.

Heel veel mensen kunnen of willen niet anders of beter. Ze weten niet hoe, geloven er niet in en kunnen het vaak ook gewoon niet.

Van Stacey Westfall was een bekend filmpje dat zij haar paard zonder zadel en hoofdstel een reining proefje liet doen.
heel veel mensen vonden het geweldig en ze werd de hemel in geprezen.

Maar er was ook een klein groepje die begon hoe ze dat bereikt had en haar scherpe bit vlak voor de arena er pas uit ging etc.

En het kan. Het kan 2 kanten op. Paarden zijn zo afgestompt dat ze niet anders durven dan braaf blijven rondlopen.
Of paarden zien hun kans als ze geen bit meer in hebben en je kan er niks mee beginnen. Mits je dus met dwang en kracht zou trainen.

Ik vind zelf de mustang makeover mooi om te zien en laat zien wat je allemaal kan bereiken.

Of een extreem trail. Obstakels die je alleen kan nemen met wederzeijds vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:28

superpony schreef:
Je krijgt mensen nooit op 1 lijn.

Heel veel mensen kunnen of willen niet anders of beter. Ze weten niet hoe, geloven er niet in en kunnen het vaak ook gewoon niet.

Van Stacey Westfall was een bekend filmpje dat zij haar paard zonder zadel en hoofdstel een reining proefje liet doen.
heel veel mensen vonden het geweldig en ze werd de hemel in geprezen.

Maar er was ook een klein groepje die begon hoe ze dat bereikt had en haar scherpe bit vlak voor de arena er pas uit ging etc.

En het kan. Het kan 2 kanten op. Paarden zijn zo afgestompt dat ze niet anders durven dan braaf blijven rondlopen.
Of paarden zien hun kans als ze geen bit meer in hebben en je kan er niks mee beginnen. Mits je dus met dwang en kracht zou trainen.

Ik vind zelf de mustang makeover mooi om te zien en laat zien wat je allemaal kan bereiken.

Of een extreem trail. Obstakels die je alleen kan nemen met wederzeijds vertrouwen.
Initiatieven als Mustang Makeover of Retraining of Racehorses zijn inderdaad leuk, maar dat komt vooral doordat die mensen niet per se gaan voor de winst. Dat zijn doorgaans liefhebbers van die paarden, willen ze een tweede leven geven en van die MM of RoR-wedstrijden zijn dan ook gewoon leuke dagen om samen te komen met mensen die een liefhebberij delen. Ik ben niet superbekend met MM, maar bij RoR zijn het doorgaans ook geen wedstrijden op heel hoog niveau (iig niet dusdanig dat je je paard morgen voor 50,000 te koop kunt zetten als hij wint), zijn er geen grote sponsoren bij betrokken, dus voor het financiële gewin hoef je het niet te doen. De wedstrijden zijn ook dusdanig niche dat je er ook niet per se heen hoeft om je Instagramvolgers op te krikken naar een miljoen en je ego te laten strelen, en daar zit hem het grote verschil in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:30

Ik weet niet hoe het met sponsoren zit, maar alles kan veranderen en ontwikkelen.

In mijn beleving moet iedereen in eerste instantie met paarden werken, omdat je van paarden houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:40

superpony schreef:
Ik weet niet hoe het met sponsoren zit, maar alles kan veranderen en ontwikkelen.

In mijn beleving moet iedereen in eerste instantie met paarden werken, omdat je van paarden houdt.
Maar moet je dat ook willen? Grotere schaal betekent immers ook grotere belangen, en dat gaat vaak juist ten koste van de ethiek en diervriendelijkheid die erbij komt kijken. Juist doordat het best wel een niche is waar eigenlijk niets te halen valt voor mensen, behalve een leuke dag met hun paard, eeuwige roem tot het einde van de dag en misschien een lintje en een zak snoepjes, gaat het er vriendelijk aan toe. De misstanden beginnen te ontstaan op het moment dat er grotere (financiële) belangen bij komen kijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:53

Mkango: ik denk dat ego het grootste probleem is eigenlijk. Anders zou er op basis niveau niet zoveel leed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:59

Ayasha schreef:
Mkango: ik denk dat ego het grootste probleem is eigenlijk. Anders zou er op basis niveau niet zoveel leed zijn.
Daarom 'financiële' ook tussen haakjes, want ego (en een zekere status) is inderdaad ook een vrij groot probleem. :j En dat zie je al bij jonge manegeruiters. :=

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:06

superpony schreef:
Ik weet niet hoe het met sponsoren zit, maar alles kan veranderen en ontwikkelen.

In mijn beleving moet iedereen in eerste instantie met paarden werken, omdat je van paarden houdt.


Mensen die een paard afslaan zeggen dat ze ook van paarden houden. Dus ja wat is dan de maatstaaf he? Alleen gaan zij op een iets andere manier met een paard om, maar als ze niet van paarden zouden houden dan zouden ze er niet mee werken toch?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:23

Ik kijk nu ik bijna 40 ben ook heel anders terug op mijn jeugd. Ik kan er eigenlijk niet meer zo blij op terugkijken. Ik was jong en ik wilde naar de top. Ik denk zelf dat ik echt wel talent had maar ik was erg ambitieus en mijn ouders hadden het goed, maar niet zo goed dat er een geschoold toppaard stond. Ik begon met een 3 jarige. Die is dan ook veel te snel naar hoog niveau gereden, ten koste van het dier. En ik denk eerlijk gezegd dat ik gewoon te weinig geduld had om ze rustig op te leiden. Ik kon het wel maar ik wilde meedoen in de jeugdrubrieken. De anderen hadden allemaal oudere paarden op dat niveau die het aankonden. Dus ik deed maar even mee, tot ik niet meer mee deed.
Soms best naar om er zo op terug te kijken. Ik wou dat ik het over mocht doen.
Ik herken me dus zeker wel in het artikel van Voorn, hij heeft gelijk. Maar zolang er ongelijkheid blijft en je succes kunt kopen in deze sport, zal je deze problemen tegenkomen.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:30

In de reining sport is in Europa een nieuwe grote sponsor. Zij sponsort heel veel geld in enkel de klasses voor paarden vanaf 4 jaar. Geen 3 jarige futuritys dus waar eerst het meeste te winnen was.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:37

Mooie post Suzanne F. Maar met de ervaringen van toen had je misschien ook niet de wijsheid van nu.

Geld is een vreemd en oneerlijk goedje. Niet alleen in de paardensport.
En zelfs bij de mensen met het geld is er druk en wordt er gepushed. Ik zie het dagelijks op mijn werk :\

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:29

Volgens mij is het normaal dat jonge mensen vaak onzeker zijn en bevestiging zoeken van buitenaf. Er is niets mis met ambitieus zijn maar het gaat om de manier waar op denk ik. Daar ligt een taak voor ouders, instructeurs en juryleden. Of misschien inderdaad ook sponsors zoals Popstra verteld dat vind ik een goede zaak.

Ego en onzekerheid (wat er vaak achter zit) is inderdaad een probleem, maar ik denk als de gehele jurering anders ingesteld zou worden dat er echt veel winst te behalen is. Zo'n caprilli proef inderdaad bijvoorbeeld. En in de dressuur gaan beoordelen op echt het rijden, losrijden, bitgebruik, spoorgebruik, paardvriendelijkheid etc. en pas op de 2e plaats de figureren en oefeningen. Gericht op samenwerken met het paard in ongedwongenheid.

Want dan nodigt het ook veel meer uit om thuis ook zo te trainen.