Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips van de top: Opstijgen en afstijgen

 
Profiel   

KNHS.nl
Sport

[ img ]
Bij het opstijgen en afstijgen maak je gebruik van een stijgbeugel.
Foto: bokker ydwine/ Bokt Wiki


Elke week geven we je een tip van onze beste trainers en coaches waar je thuis mee aan de slag kunt. De onderwerpen en disciplines waarover zij je tips gaan geven lopen uiteen. Ze hebben echter één ding gemeen, het paard! Daarbij staat bij alles wat we doen het welzijn van het paard voorop. Deze week een belangrijke tip van onze hoofdinstructeur aan de KNHS-Academy: Marion Schreuder over het op- en afstijgen van een paard.

Tip van Marion: 'Zorg ervoor dat je paard bij het op- en afstijgen over vier benen gelijk verdeeld staat. Ook is het belangrijk om vanaf de eerste kennismaking met het paard consequent te zijn'.

Bij het op- en afstijgen van een paard is het belangrijk dat het paard verdeeld staat over vier benen. Dit zorgt ervoor dat het paard het bijkomende gewicht van de ruiter bij het opstijgen, of de verplaatsing van het gewicht van de ruiter bij het afstijgen, goed kan opvangen in zijn lichaam.

Voordat je kunt opstijgen is het handig als de stijgbeugelriemen op jouw lengte zijn. De juiste lengte is lastig in te schatten als je er niet op zit, dus daar is een trucje voor. Houd je arm gestrekt langs de riem, met de beugel onder je oksel en je vingers helemaal bovenaan bij de haak. Als de beugel precies onder je oksel komt, klopt het meestal aardig. Vraag je instructeur om je hiermee te helpen.
Als je paard is aangesingeld (de singel van het zadel is aangetrokken op de juiste lengte), kun je opstijgen.

Bij het opstijgen is het beter voor de rug van je paard om een krukje te gebruiken. Op deze manier zorg je ervoor dat niet al het gewicht van de ruiter aan één kant van het zadel, en dus één kant van de paardenrug, komt te hangen.
Is er geen mogelijkheid om op te stappen met een krukje? Vraag dan of iemand de andere kant van het zadel wil tegenhouden terwijl jij opstapt. Zo ga je het verplaatsen van het zadel zo goed mogelijk tegen.

Opstijgen
•• Ga aan de linkerkant van je paard staan met je gezicht naar de staart, neem de
teugels op maat in je linkerhand.
•• Draai de stijgbeugel van binnen naar buiten en zet je linkervoet erin. Pak met je
rechterhand het zadel vast. Maak met je rechterbeen een paar hupjes en stijg op. Als
je been gestrekt is, breng je je rechterhand naar de voorkant van het zadel.
•• Zwaai je been over de rug van je paard en laat je zachtjes in het zadel zakken.
•• Pak je teugels in beide handen en doe je rechtervoet in de beugel.
•• Pas op dat je tijdens het opstijgen niet met je tenen in de buik prikt. Dan bestaat het
risico dat het paard wegloopt.
•• Pas op dat je je paard niet aantikt met je been dat over zijn rug zwaait. Hij kan
daarvan schrikken en weglopen.

Afstijgen
Bij het afstijgen van het paard is het belangrijk dat je paard opnieuw verdeeld staat over vier benen om zo de verplaatsing van het ruitergewicht goed te kunnen opvangen. Pak de teugels in één hand en hou met de andere hand de voorkant van het zadel vast. Let er op dat je niet de rug of de achterhand van je paard aanraakt met je voet tijdens het afstappen.

Op de site van de KNHS vind je ook een video over dit onderwerp.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 22-06-21 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Spelfoutjes verbeterd.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:40 



 
Profiel   

Krukjes gebruiken en ook rechts opstijgen zijn te modern?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:49 



 
Profiel   

Er staat toch dat je beter een krukje kunt gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:51 



 
Profiel   

Hilary schreef
Krukjes gebruiken en ook rechts opstijgen zijn te modern?


Ik stijg nu ook met krukje op bij mijn bijrijdpaarden omdat de eigenaren het ook deden, maar ik vind het echt doodenge dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:53 



 
Profiel   

:roll:

Holy Moses...

Geen tips over: je knie zo parallel mogelijk aan het zadel houden? Geeft veel minder laterale druk en trekt je zadel dus niet scheef.




Geen tips over: beide benen uit de beugels bij afstappen, zo voorkom je dat je blijft hangen met je linkervoet als je paard opeens andere ideeën krijgt over stilstaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:53 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
•• Pas op dat je je paard niet aantikt met je been dat over zijn rug zwaait. Hij kan
daarvan schrikken en weglopen.


Beter idee vind ik persoonlijk: dit meenemen in de training zodat een paard daar niet van schrikt en niet wegloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:55 



 
Profiel   

Ik denk dat 99% van de Bokkers hier wel weet hoe je op een paard moet stappen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:55 



 
Profiel   

Jammer dat afstijgen niet uitgebreider wordt besproken. Daar zijn immers ook meer mogelijkheden voor. Denk aan; doe je beide beugels uit? Of enkel rechts en sla je dan de been over de rug? Wanneer doe je dan de linkerbeugel uit? Als het gaat om 'tips van de top' ben ik wel benieuwd naar ook die inzichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:56 



 
Profiel   

Hilary schreef
Krukjes gebruiken en ook rechts opstijgen zijn te modern?


Ik stijg met opstaphulp EN rechts op. Krijg ik nu koekjes :+

Ik wou paardlief in het begin aan beide kanten leren opstijgen, maar ze heeft een duidelijke voorkeur aan rechts (beide kan, maar ze parkeert zelf rechts in). Afstappen doe ik wel links

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:56 



 
Profiel   

Vrij nutteloos artikel...

"Pak met je rechterhand het zadel vast."
Uhh, waar dan? De lepel toch hopelijk niet want dan wordt je
zadel scheef.

En dat is slechts 1 voorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:01 



 
Profiel   

Ibbel schreef


"Trust me, I'm a professional" tegen het paard :')

Maar serieus: het straalt een fijn contact met het paard uit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:02 



 
Profiel   

Dat ouderwetse naar de staart kijken doe ik al lang niet meer sinds ik met een krukje opstijg.
Afstijgen altijd geleerd 2 benen uit de beugel en afzwaaien, geen gevaar van blijven hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:04 



 
Profiel   

SusanH schreef
Er staat toch dat je beter een krukje kunt gebruiken?

Ja, maar niet bij het stappenplan.


Berryz schreef
Hilary schreef
Krukjes gebruiken en ook rechts opstijgen zijn te modern?


Ik stijg met opstaphulp EN rechts op. Krijg ik nu koekjes :+

Ja!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:08 



 
Profiel   

Ibbel schreef
:roll:

Holy Moses...

Geen tips over: je knie zo parallel mogelijk aan het zadel houden? Geeft veel minder laterale druk en trekt je zadel dus niet scheef.

[ Video ]


Geen tips over: beide benen uit de beugels bij afstappen, zo voorkom je dat je blijft hangen met je linkervoet als je paard opeens andere ideeën krijgt over stilstaan?


Ik heb dat filmpje ooit meerdere malen bekeken en het geprobeerd bij een KWPN'er van dik over de 1,70. Nu ben ik niet heel handig en heel lenig, maar laat ik het zo zeggen...ik hou het bij mijn oude vertrouwde opstapje. Op de E pony van onze dochter lukt het misschien wel, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:14 



 
Profiel   

Ik vraag me af of het bij boommaat 40 zonder singel ook lukt :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:15 



 

Ze weten er wel een heel avontuur van te maken bij de KNHS. :') Wat een blamage dat zoiets voorbijkomt bij een rubriek die "Tips van de top" heet.

Het verbaast mij nog altijd dat je bij "gewoon" Engels rijden niet leert hoe je je beugels (met "ouderwetse" beugelriemen) kunt verstellen zonder te trutten met je voet uit de beugel halen, stil moeten staan, eraan frotten met twee handen etc. := Of hoe je die dingen opsteekt terwijl je er nog op zit. Zoveel efficiënter. *D

DuoPenotti schreef
Dat ouderwetse naar de staart kijken doe ik al lang niet meer sinds ik met een krukje opstijg.
Afstijgen altijd geleerd 2 benen uit de beugel en afzwaaien, geen gevaar van blijven hangen.
Maar zwaai je je been dan voorlangs of achterlangs? :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:20 



 
Profiel   

Vroeger voorlangs :P
Nu als oude taart achterlangs :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:27 



 
Profiel   

Citaat
Maak met je rechterbeen een paar hupjes...

:? steppen op je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:43 



 
Profiel   

en onder het steppen flikkert je krukje om...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:43 



 
Profiel   

Veel veiliger: in elke hand een teugel, wel naar het hoofd kijken. En zo opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:55 



 
Profiel   

Hier worden beide kanten afgewisseld, alleen heb ik zelf soms moeite met de rechterkant, ik doe het namelijk al 10 jaar links. Zou willen dat ze dat ''alles moet links'' gaan vergeten.
Ook krukje altijd, :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:00 



 
Profiel   

Die tips van de top hebben elke keer wel een hoog "duh-gehalte".

Overigens raak ik mijn paard regelmatig op haar kont met mijn voet, voornamelijk bij het afstijgen. Ik vind het wel een fijn idee dat ze mijn onhandigheid gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:03 



 
Profiel   

Ik vind het zelf ook niet echt veel meerwaarde hebben of als pro tips over komen. Dit is toch echt absolute basis. En er komt veel meer bij kijken, goed stilstaan bvb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:09 



 
Profiel   

oh nog een tip, als je op het krukje staat even hard met je voeten stampen, zit er geen zand meer onder je laars :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:10 



 
Profiel   

Heeft nou nog niemand van jullie gehad dat een paard op (of erger nog: in) zo'n krukje is gaan staan en flipte?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 20:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen