Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Tips van de top: Opstijgen en afstijgen

 
Profiel   

Ongeacht de grootte gaan wij er op stal altijd met een krukje op. De tijden van vanaf de grond opstijgen zijn wel geweest denk ik?

En ja ook al door het krukje gezakt, van het krukje gevallen, krukje dat wegschuift, paard dat er tegen stapt. Gelukkig meestal enkel even een paard dat je aankijkt van Hey kan het nóg lomper? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:21 



 
Profiel   

Sheran schreef
Heeft nou nog niemand van jullie gehad dat een paard op (of erger nog: in) zo'n krukje is gaan staan en flipte?


Jawel. Een metalen krukje helaas... Ik stond er nog naast, hij draait en stapt met z'n achterbeen in het krukje, vliegt er vandoor en het krukje liet pas los van z'n been aan de andere kant van de 80m lange bak. Ik ben me werkelijk kapot geschrokken. Krukje krom, maar hij had niks. Daarna heb ik me strikt gehouden aan houten en plastic krukjes. Als hij daar op gaat staan met z'n 900 kilo, gaat het gewoon stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 21:49 



 
Profiel   

Ik kreeg van het IKEA krukje ook allerlei enge denkbeelden.
Nadat de oeroude frisdranken-krat was overleden, zijn wij nu overgestapt op een badkamerkruk. Lichtgewicht en vocht bestendig. Ze zullen het best eens ondersteboven lopen, en wellicht sneuvelt hij dan ook, maar ze kunnen er in ieder geval niet in gaan staan. Tenminste .. die kans acht ik klein.
Wel met een handige handgreep waar je je zweep in kan zetten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 22:01 



 

Als ik dit zo lees, ben ik toch wel blij met gewoon een stevig mounting block. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:05 



 
Profiel   

Dat met je kont naar het hoofd van je paard staan heb ik nooit begrepen en gekund. Je moet dan een gekke extra draai maken?

Hier overigens altijd met een krukje, wel altijd links. Af en toe bevestig ik: die voet op je kont betekent dat je nog even moet blijven staan. :+ lekker lomp.

Overigens paar week geleden in het bos iets minder charmant af en opgestapt. Linkervoet nog in de beugel, zonder krukje er op klimmen. Maar hij kent dus mijn onhandigheid, en lijkt het me te vergeven.

Edit: ja ik heb ook eens een manegepony in een metalen krukje zien stappen. En paniek daarna. Zo’n kunststof opstapblok met 3 treden is wel ideaal. Voor nu een Ikea krukje en opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:52 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Cinnepin schreef
@pien, ik ben 36, maar heb fibro en CVS dus ik voel me vaak een oma :D


Oeps sorry dat wist ik niet. Neem me niet kwalijk :knuffel:



geeft niet joh :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:13 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Ibbel schreef


"Trust me, I'm a professional" tegen het paard :')

Maar serieus: het straalt een fijn contact met het paard uit :j


Ik zag het filmpje enige tijd terug al passeren op social media, hij is grappig en illustreert het mooi idd ;-)

Hier wordt er altijd met een krukje opgestapt, ik heb een erg stabiel model van Curver. Het is trouwens niet alleen gezond voor je paard, maar ook voor de rug en het bekken van de ruiter om een trapje te gebruiken.
https://www.bol.com/be/nl/p/curver-opstapje-inklpabaar-49x17xh63cm-antraciet-rood/9200000002756102/?Referrer=ADVNLGOO002061-G-114203415786-S-737756547828-9200000002756102&gclid=CjwKCAjwt8uGBhBAEiwAayu_9Smw1k_cJ-mmn0h5OVffmVr_hdG1-Ka6LV3eWrZS7sAqKnKQnSqxWBoC5UMQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:19 



 
Profiel   

Hier stap ik altijd op vanaf het zelfgetimmerde opstap-perron. Echt ideaal, veel beter voor paard en voor mij. Heeft er niets mee te maken dat ik er anders niet opkom, natuurlijk. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:22 



 
Profiel   

Ik stap op bij mijn bloembak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 11:07 



 
Profiel   

Ik zou nog wel eens aan de gang willen met een paardveilige versie van deze:

[ img ]
(Bron: https://imgur.com/0fySxtV )
of deze:
https://nl.pinterest.com/pin/819795938400462992/

Volgens mij moet daar wat van te maken zijn dat makkelijk voor verschillende hoogtes kan dienen en dat je altijd een breder plateau aan de bovenkant hebt. (Ik zou wel nog wet verder moeten ontwerpen want in de huidige opzet denk ik dat ze nog niet zomaar goed zijn... maar interessant, ik denk dat het mogelijkheden heeft.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 11:33 



 
Profiel   

Ik denk als je het ikea krukje rondom dicht zou maken met hout het ook wel veilig is.
Maar meteen ook zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 11:35 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik denk als je het ikea krukje rondom dicht zou maken met hout het ook wel veilig is.
Maar meteen ook zwaar.

Als zo'n krukje dan een vaste plek heeft, dan zou dat niet zoveel moeten uitmaken. Dus ik vind het een goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 11:36 



 
Profiel   

Rubriek kan beter "tips van de tops voor n00bs" heten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 12:15 



 
Profiel   

Hilli schreef
krukje dan een vaste plek heeft, dan zou dat niet zoveel moeten uitmaken. Dus ik vind het een goed idee!


Iedere FNRS-locatie een goede opstapplek of veilige kruk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:43 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat ouderwetse naar de staart kijken doe ik al lang niet meer sinds ik met een krukje opstijg.
Afstijgen altijd geleerd 2 benen uit de beugel en afzwaaien, geen gevaar van blijven hangen.


Precies dit!

Mijn petekind van 7 jaar heb ik dit ook van kleins af aan zo aangeleerd. Ook uitgelegd waarom dit zo belangrijk is (gelukkig een slim kind haha). Toen ze met vijf jaar het kinderlesje en later de longe les in mocht kreeg ze geleerd om met de linker voet in de beugel te blijven. Dit heeft ze welgeteld één keer gedaan, want ze bleef hangen. Gelukkig niks gebeurd want tantie stond erbij, maar het was leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:50 



 
Profiel   

Na 5 jaar niet meer rijden ging ik terug naar de manege en daar werd regelmatig comentaar gegeven dat ik met een kruk wou opstappen op een grote c kleine d pony.
Tja, ik was niet meer lenig genoeg en vond het voor zo'n iel ding prettiger dat ik met kruk opstapte.

Half jaar later is mijn jonge paard wel eens in een krukje gestapt, gelukkig redelijk koel bij gebleven. En ben ik een mounting blocks gaan kopen dat ik zonder zadel ook kon opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:47 



 
Profiel   

Toen ik een aantal jaar geleden lesgaf op maneges werd daar regelmatig raar gedaan omdat ik vond dat mijn lessers met een krukje op moesten stappen. Ben er altijd bij gebleven dat ik vind dat dat moet. Die manegepaarden zijn doorgaans hun gewicht in goud waard, dit is toch wel iets van kleine moeite groot plezier voor die dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:08 



 
Profiel   

Ik gebruik een aangepaste versie van de Ikea kruk; ik heb hem iets verhoogd met extra balkjes eronder.
Reden: dan kan ik zó opstappen zonder de stijgbeugel te gebruiken.
Mijn paard is zo kogelrond dat het zadel genadeloos ondersteboven zal hangen als ik op één stijgbeugel ga staan.

Het opstappen met een krukje heeft mijn paard zo goed geleerd, dat als ik hem gewoon ergens los laat in de bak en ik op de kruk ga staan, hij naar de kruk komt en dan met een enorme zwiep keurig inparkeert naast de kruk. Soms iets te enthousiast, dan word ik bijna van die kruk afgebeukt.
Dat enthousiaste inparkeren geeft mij altijd het gevoel dat hij het ok vindt als ik op zijn rug wil gaan zitten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:14 



 
Profiel   

Ik stap op mijn paard wel nog steeds alleen links op. Alles komt in stapjes, als ik te snel teveel gekke dingen doe wordt ze nerveus :P ze heeft veel dingetjes die 'zo horen' hahaah

Ik kan inmiddels wel ook zonder zadel opstappen en ze komt zelf bij het krukje. Idd goed je knie indraaien geeft meer stabiliteit aan het zadel nog dan het krukje..

Ik stap op met een lange teugel, als ze dan niet blijven staan moet je gewoon nog wat oefenen :o stil blijven staan = geen commando of hulp bij mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:34 



 
Profiel   

Ik snap niet dat de (Ikea) krukjes nog zo populair zijn. Zodra er een paard in gaat staan dan is het in de meeste gevallen paniek en met een beetje pech flinke schade aan je paard.

Er zijn tegenwoordig zulke veilige opstaphulpen te koop die dit kunnen voorkomen. Die kunnen ze hooguit een keer ondersteboven trappen.

Alleen aan de linkerkant? Ga het toch eens standaard maken dat op en afstappen gewoon aan beide kanten hoort te kunnen. :=

En een paar hupjes maken? Dan hup je dus een paar keer met 1 voet al in de beugel, lijkt mij niet zo prettig voor een paard...

Nee wat mij betreft geen nuttige tips van de top... :n
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen