Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:14

Nanna schreef:
8nnemiek schreef:
Liever zo dan dat ze creperen van de honger inderdaad..
Maar wat ik dan wel krom vind is dat er best wat mensen zijn die een konik willen overnemen, het schijnen leuke all-round pony's te zijn, maar die mensen moeten de dieren via het buitenland importeren omdat ze hier nergens aan particulieren worden verkocht.
Dan denk ik, waarom de jonge en gezonde dieren niet gewoon verkopen aan paardenmensen?


Dat vraag ik me nou ook af! Je zou zeggen dat daar best wel markt voor is.
Maar nee we blijven de lagere prijsklasse lekker importeren uit het Verenigd koninkrijk en Ierland en brengen de Koniks naar de slacht omdat ze overbodig zijn.


Het idee daarachter is dat ze vrijheid en ruimte kennen, en daarin zijn opgegroeid. De kans is 99% dat ze er qua huisvesting in Nederland altijd op achteruit zullen gaan. Dat dat zwaarder weegt dan het eventuele geld wat het op zou leveren, vind ik dan wel weer mooi.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:20

Dat soort dieren kan best een goed leven hebben bij de juiste mensen, maar juist in dit geval is de kans vrij groot dat ze worden gekocht door penny's en andere 'redders'. Dan ontstaan er problemen want het zijn natuurlijk geen knuffelpony's, en wie daar dan voor verantwoordelijk... Daar wil SBB helemaal niet aan, en dat is begrijpelijk.

Edit: schrijffoutje
Laatst bijgewerkt door LindyH op 23-06-21 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:22

En voor de handel. Goedkoop willen kopen. Dier overrompelen met inrijden. Duur verkopen. En als het paardje dan tot rust komt bij een nieuwe eigenaar begint de ellende.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:26

Worden die dieren op een gewone nederlandse wei niet baggervet? Dan zit je vast aan 4-6 uur rijden elke dag + afgewogen dieet. Dat kan eigenlijk niet goed blijven gaan.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:39

Die vette Nederlandse weides zijn voor meer rassen niet gezond. Mijn tinker staat ook regelmatig op de paddock met alleen hooi, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Verder zijn er zat paarden die hun hele jeugd in de kudde hebben gestaan en niet of nauwelijks in handen zijn geweest. Koniks zijn wellicht wat eigenwijzer maar niet veel anders dan een gemiddelde eigenwijze pony.
Ik zag laatst nog een foto voorbij komen van een konik die net drie maanden uit de kudde was, en languit lag te slapen met de eigenaar ernaast, hartstikke tam en vol vertrouwen. En volgens mij zijn er ook een paar bokkers met koniks die ze hebben ingereden en die het heel goed doen.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:11

over die dioxine: er is ca 3 jaar geleden direct naast de OVP een brand geweest bij een afvalverwerker... Daar zal vast een deel van die dioxine vandaan gekomen zijn.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:20

pjer schreef:
over die dioxine: er is ca 3 jaar geleden direct naast de OVP een brand geweest bij een afvalverwerker... Daar zal vast een deel van die dioxine vandaan gekomen zijn.

Oh oke, vandaar ook de 3 jaar. Het enige wat ik dan nog niet snap zijn de hengsten, maar dat kan ook een foutje van een journalist zijn.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:25

LindyH schreef:
pjer schreef:
over die dioxine: er is ca 3 jaar geleden direct naast de OVP een brand geweest bij een afvalverwerker... Daar zal vast een deel van die dioxine vandaan gekomen zijn.

Oh oke, vandaar ook de 3 jaar. Het enige wat ik dan nog niet snap zijn de hengsten, maar dat kan ook een foutje van een journalist zijn.

Merries raken het "kwijt" via veulens en moedermelk?

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:30

Ik zou wel willen dat deze 'dierenliefhebbers' zich inzetten voor de miljoenen dieren die geslacht worden zonder ooit een dierwaardig leven te hebben gekend.

Deze paarden hebben een goed leven gehad.
We dreigen collectief de connectie met het wezenlijke te verliezen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:15

LindyH schreef:
pjer schreef:
over die dioxine: er is ca 3 jaar geleden direct naast de OVP een brand geweest bij een afvalverwerker... Daar zal vast een deel van die dioxine vandaan gekomen zijn.

Oh oke, vandaar ook de 3 jaar. Het enige wat ik dan nog niet snap zijn de hengsten, maar dat kan ook een foutje van een journalist zijn.


Nee dat kwam uit de resultaten.
Misschien heeft het met vetopslag te maken? De merries geven zich weg aan het veulen en zullen misschien minder vet hebben?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 06:02

In het nieuws bericht staat dat de dieren niet beschermd zijn en dus gevangen mogen worden. Dat betekend dat ze ook door anderen gevangen mogen worden. Maar dat wil dictator SBB ook weer niet.

Van de website nos.nl

Volgens de rechter gebeurt er niets onrechtmatigs, meldt Omroep Flevoland. Konikpaarden staan in de Wet natuurbescherming niet op een lijst van beschermde dieren, aldus de rechter, en het is niet verboden ze te vangen.

"Dit is de keuze van de wetgever en de rechter moet zich daaraan houden. Hoewel de Oostvaardersplassen een bijzonder natuurgebied is, is dat geen reden om te zeggen dat de rechter buiten de wetgever om bescherming moet bieden aan het konikpaard. Conclusie is dat Staatsbosbeheer de konikpaarden mag vangen voor de slacht", zo luidt het oordeel van de rechter.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:01

Normaal ben ik altijd voorstander van eerlijk vlees. Maar met deze paarden heb ik wel medelijden en ik zal ze ook niet eten.
Ze moeten geslacht worden omdat er eerdere winters waren dat de dieren dood gingen van de honger. Dus wel goed dat er eindelijk een max. is gesteld van paarden die er in dat gebied mogen staan.
Alleen het kromme vind ik dat er vervolgens mee door gefokt wordt. Ipv hengsten toch castreren om veel veulens te voorkomen laten ze hun gang gaan en mogen er dus elk jaar weer veel dieren naar de slacht.
Waarom niet voorkomen dat er meer paarden bij kunnen komen?
Dit is toch dweilen met de kraan open.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:00

Hoelang gaat het nog duren voordat alle partijen inzien dat het “ experiment “ mislukt is?

Als men leuk leuke paardjes in OVP wil zien zonder eindeloos overschot gewoon hengsten wegvangen, enkele castreren terug zetten. Moest vergrijzing toeslaan gewoon weer tijdelijk enkele hengsten toevoegen.

Maar dat mag niet want dat is ingrijpen in de natuur?...

Hoelang gaat men nog proberen recht te praten wat ongelofelijk krom is?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:04

Hennos schreef:
Normaal ben ik altijd voorstander van eerlijk vlees. Maar met deze paarden heb ik wel medelijden en ik zal ze ook niet eten.
Ze moeten geslacht worden omdat er eerdere winters waren dat de dieren dood gingen van de honger. Dus wel goed dat er eindelijk een max. is gesteld van paarden die er in dat gebied mogen staan.
Alleen het kromme vind ik dat er vervolgens mee door gefokt wordt. Ipv hengsten toch castreren om veel veulens te voorkomen laten ze hun gang gaan en mogen er dus elk jaar weer veel dieren naar de slacht.
Waarom niet voorkomen dat er meer paarden bij kunnen komen?
Dit is toch dweilen met de kraan open.


Even los van het dioxine verhaal tekende ik ervoor als al het vlees van dieren in de schappen zo'n vrij leven zou hebben gehad. Dus als er geen dioxine in zit is dit heel eerlijk vlees dat juist goed gegeten kan worden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:09

Vind ik ook Pien
Hier is het jammer van de dioxide, maar als er dat niet was was het mooi eerlijk vlees geweest.
Waar best een flinke prijs op mocht staan wat weer gebruikt kan worden voor onderhoud van de natuurstukjes die we hebben in Nederland.

Wat ik me ook afvroeg, dat jacobskruiskruid, het kan niet anders dan als ze enorme honger hebben ze daar ook van eten, zie je dat niet terug in de paarden?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:20

De dioxine doet niets af aan de eerlijkheid, wel aan de eerbaarheid ;)

Overigens zat er ook veel dioxine in paardenvlees uit begrazing in andere natuurgebieden, uiterwaarden en Lauwersmeer.

Geeft goed aan hoe zuinig de mens met zijn omgeving omgaat..

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:22

Nog niet eens zo heel lang geleden op TV een uitzending gezien over de maas waar giftige grond is opgespoten met medeweten van waterschap. Schande en ik verbaasde me erover dat het zo vreselijk stil bleef in Den Haag. Zo niet ok dat daar is gebeurd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:54

Pareltjes schreef:
Hoelang gaat het nog duren voordat alle partijen inzien dat het “ experiment “ mislukt is?

Als men leuk leuke paardjes in OVP wil zien zonder eindeloos overschot gewoon hengsten wegvangen, enkele castreren terug zetten. Moest vergrijzing toeslaan gewoon weer tijdelijk enkele hengsten toevoegen.

Maar dat mag niet want dat is ingrijpen in de natuur?...

Hoelang gaat men nog proberen recht te praten wat ongelofelijk krom is?


Zolang er geld aan te verdienen valt vrees ik... :(

Overigens mensen die vinden dat deze dieren een "goed" leven hebben gehad met bijna verhongeren in de winter..hoefbevangen worden in de zomer. Vol zitten met wormen en dito darmbeschadigingen hebben daardoor. Bij mij valt dat eerder onder de catagorie dierenmishandeling.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:18

Nee dat valt niet onder goed.
Maar als ze het daar fatsoenlijk zouden doen wel. Dan waren het dieren, ook de koeien en herten zou dat van mij mogen, die mooi fijn buiten hadden gestaan. Dat zou een mooi stukje vlees zijn dan.
Maar er moet wel de basis verzorging zijn. En die ontbreekt. Daar heb je gelijk in.
Gelukkig komen ze er nu in ieder geval na tig jaar achter dat de hongerdood toch niet meer kan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:29

Dat is waar, schieten is beter dan een hongerdood.

Als ze de basisvoorwaarden voor elkaar hadden gehad dan was het inderdaad een mooi stukje vlees.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:56

Die dieren horen daar niet, en het is echt van de zotte om er ieder jaar weer zoveel te laten slachten. En dit hele mislukte experiment dan proberen te verdoezelen onder 'natuur', echt schandalig.

Er klopt ook niks van, je mag wilde dieren niet vangen en naar de slacht brengen, punt uit. Of is het dan toch gewoon vee in eigendom van SBB? Wat doet iemands vee dan in een zogenaamd natuurgebied?

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:48

Pareltjes schreef:
Hoelang gaat het nog duren voordat alle partijen inzien dat het “ experiment “ mislukt is?

Als men leuk leuke paardjes in OVP wil zien zonder eindeloos overschot gewoon hengsten wegvangen, enkele castreren terug zetten. Moest vergrijzing toeslaan gewoon weer tijdelijk enkele hengsten toevoegen.

Maar dat mag niet want dat is ingrijpen in de natuur?...

Hoelang gaat men nog proberen recht te praten wat ongelofelijk krom is?


Ik ben geen voorstander van de OVP, maar dit werkt ook niet. Er kleven diverse nadelen aan. 1 jonge hengst over het oog zien en je hebt nog tig nieuwe veulens. Gebeurt dat noet, zit je nog met het feit dat als de merries niet gedekt worden, ze moddervet worden en daardoor veel gevaar lopen voor hoefbevangenheid.

Dan zou je hengstenkuddes moeten houden.

Persoonlijk denk ik dat er betere grazers in te zetten zijn dan paarden en als je het stuk begraasd wilt laten, heb je dan niet voldoende aan de herten?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:21

BaileyMix schreef:
Die dieren horen daar niet, en het is echt van de zotte om er ieder jaar weer zoveel te laten slachten. En dit hele mislukte experiment dan proberen te verdoezelen onder 'natuur', echt schandalig.

Er klopt ook niks van, je mag wilde dieren niet vangen en naar de slacht brengen, punt uit. Of is het dan toch gewoon vee in eigendom van SBB? Wat doet iemands vee dan in een zogenaamd natuurgebied?


Er loopt overal in Nederland vee in natuurgebieden, dat heet begrazing.

Wat is daar mis mee?
Als er tenminste aan de randvoorwaarden wordt voldaan.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:48

Natuur in Nederland en de oneindige soap rond de oostvaardersplassen

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:22

pien_2010 schreef:
Mooi eerlijk vlees en minder tranen trekkende toestanden in de winter omdat er dan weer te veel konikpaardjes zijn. Win-win.


Vlees uit de oostvaarders plassen is niet zo gezond. Veel hoge concentraties dioxine