Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rechter buigt zich over slacht 200 konikpaarden

 
Profiel   

Horses.nl
Algemeen

[ img ]
Koniks, dit is NIET in de Oostvaardersplassen.
Foto: Qimm/ Bokt Wiki


De rechtbank in Utrecht buigt zich vandaag over de slacht van 200 konikpaarden uit de Oostvaardersplassen. Stichting Aanpak Misstanden Natuurbeheer (Stamina) wil dat de paarden weer worden vrijgelaten. Staatsbosbeheer laat de paarden slachten omdat de dieren eind mei zelf de zogenoemde vangweide in zijn gelopen. Omdat er nog steeds te veel konikpaarden in het natuurgebied tussen Lelystad en Almere rondlopen, besloot de beheerder de dieren naar de slacht te brengen.

Over dit geschil kun je meer lezen op Horses.nl
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:15 



 

Gaat de rechter zich dan ook buigen over de miljoenen koeien, varkens en kippen die onder erbarmelijke omstandigheden leven voordat ze geslacht worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:16 



 
Profiel   

Mkango schreef
Gaat de rechter zich dan ook buigen over de miljoenen koeien, varkens en kippen die onder erbarmelijke omstandigheden leven voordat ze geslacht worden?

Als iemand een rechtszaak begint, zal een rechter dat zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:22 



 
Profiel   

Goeie zaak. SBB zegt geen eigenaar te zijn. Maar brengt ze wel naar de slager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:33 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Goeie zaak. SBB zegt geen eigenaar te zijn. Maar brengt ze wel naar de slager.

Tja, vorig jaar is er net zo'n rechtszaak geweest en mochten de dieren wel naar de slager.
Ik denk dat dit nu niets anders afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:35 



 
Profiel   

Mooi eerlijk vlees en minder tranen trekkende toestanden in de winter omdat er dan weer te veel konikpaardjes zijn. Win-win.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:36 



 
Profiel   

Wat is toch het gezeur dat mensen het zo erg vinden dat ze naar de slacht gaan?

Kijk, ik zie liever ook geen paarden bij de slacht.
Maar het is ongeveer 1000x beter dan bewust veel te veel paarden zonder verzorging in een te klein gebied laten kreperen.

Het slachten van paarden is in Nederland toegestaan.
Mishandeling niet (in principe...)

Wees blij dat er ten minste iemand nu zijn verantwoordelijkheid neemt, en zorgt dat er minder paarden op dat veel te kleine stukje aarde lopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:36 



 
Profiel   

Misschien doordat SBB de natuur verpesten door alles te omheinen om er vervolgens slachtvee er op te gaan houden.

Ik zie liever dat SBB stopt met het omheinen en het houden van dieren die niet thuis horen in de Nederlandse natuur zodat de dieren die wel in de Nederlandse natuur horen weer meer kans krijgen. Want die worden nu verdrongen.

Ook Het kappen moet stoppen, het is hier meer een productie bos geworden dan een mooi natuur gebied met honderd jaar oude bomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:42 



 
Profiel   

Liever zo dan dat ze creperen van de honger inderdaad..
Maar wat ik dan wel krom vind is dat er best wat mensen zijn die een konik willen overnemen, het schijnen leuke all-round pony's te zijn, maar die mensen moeten de dieren via het buitenland importeren omdat ze hier nergens aan particulieren worden verkocht.
Dan denk ik, waarom de jonge en gezonde dieren niet gewoon verkopen aan paardenmensen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:44 



 
Profiel   

Dioxine-vlees. En verder vind ik het krankjorem, net als Bussum zegt, dat SBB de OVP heeft ingericht als natuurgebied en er nu slachtvee houdt.

Voor wat betreft het whataboutism hier boven: bio-industrie mag wat mij betreft uitgefaseerd worden tot het nulpunt maar dat is een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:50 



 
Profiel   

De paarden prijzen zijn nu zo duur, waarom niet verkopen aan iemand die er een wil zou willen om te beleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:52 



 
Profiel   

Laura_Zodine schreef
De paarden prijzen zijn nu zo duur, waarom niet verkopen aan iemand die er een wil zou willen om te beleren?


Denk dat de slachterij hoger is dan de prijs bij verkoop :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:56 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
Staatsbosbeheer laat de paarden slachten omdat de dieren eind mei zelf de zogenoemde vangweide in zijn gelopen.


Ah, het is de eigen keus. Zal er een bordje hebben gestaan ‘deze weide inlopen als u geslacht wil worden’ :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:56 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Mooi eerlijk vlees en minder tranen trekkende toestanden in de winter omdat er dan weer te veel konikpaardjes zijn. Win-win.


Mooi vlees, met die dioxinegehaltes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:58 



 
Profiel   

Niece schreef
Nieuwsredactie schreef
Staatsbosbeheer laat de paarden slachten omdat de dieren eind mei zelf de zogenoemde vangweide in zijn gelopen.


Ah, het is de eigen keus. Zal er een bordje hebben gestaan ‘deze weide inlopen als u geslacht wil worden’ :+


'Suicidale koniks, deze kant op alstublieft' :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:02 



 
Profiel   

Hoor net op de radio dat de slacht door mag gaan. Lijkt me prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:09 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Liever zo dan dat ze creperen van de honger inderdaad..
Maar wat ik dan wel krom vind is dat er best wat mensen zijn die een konik willen overnemen, het schijnen leuke all-round pony's te zijn, maar die mensen moeten de dieren via het buitenland importeren omdat ze hier nergens aan particulieren worden verkocht.
Dan denk ik, waarom de jonge en gezonde dieren niet gewoon verkopen aan paardenmensen?


Dat vraag ik me nou ook af! Je zou zeggen dat daar best wel markt voor is.
Maar nee we blijven de lagere prijsklasse lekker importeren uit het Verenigd koninkrijk en Ierland en brengen de Koniks naar de slacht omdat ze overbodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:19 



 
Profiel   

Hoe gaat dat slachten dan? Want ze zijn "wild" en je kunt ze denk ik niet met een schietmasker schieten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:19 



 
Profiel   

Ufurio4e schreef
Hoe gaat dat slachten dan? Want ze zijn "wild" en je kunt ze denk ik niet met een schietmasker schieten?

Goede vraag.

Wat wordt er bedoeld hier met dioxine?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:24 



 
Profiel   

Dioxine bij paarden OVP :

https://nos.nl/l/2358991

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:26 



 
Profiel   

Earth schreef
Ufurio4e schreef
Hoe gaat dat slachten dan? Want ze zijn "wild" en je kunt ze denk ik niet met een schietmasker schieten?

Goede vraag.

Wat wordt er bedoeld hier met dioxine?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235899 ... et-dioxine

recenter artikel
https://www.nu.nl/binnenland/6138976/on ... lacht.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:28 



 
Profiel   

Eatshay schreef
pien_2010 schreef
Mooi eerlijk vlees en minder tranen trekkende toestanden in de winter omdat er dan weer te veel konikpaardjes zijn. Win-win.


Mooi vlees, met die dioxinegehaltes?


Leg je opmerking uit. Wat ontgaat me ?Blijkbaar weet jij meer als ik!

Ok post hierboven gelezen. De verontreiniging wist ik niet. Jeetje ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:07 



 
Profiel   

Ze hebben maar liefst 10 paarden getest, waarvan 3 te hoge waarden hadden, euh >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:23 



 
Profiel   

Die dioxine vind ik echt een heel apart verhaal. Onze eigen paarden, die ook hun leven lang op Nederlandse bodem en in Nederlandse lucht leven, kunnen wel nog gewoon voor consumptie geslacht worden. En die zijn over het algemeen wel een stukje ouder en zouden dus meer dioxine in zich moeten hebben, ook al staan ze in een dioxine-armer gebied.

En waarom gaat het alleen om hengsten? Hoe kan het dat oudere merries blijkbaar niet te veel dioxine in zich hebben? Ik kan het nog snappen als het bijvoorbeeld om hengsten vanaf 3 jaar, en merries vanaf 5 jaar zou gaan. Iets met spiermassa of zo. Of zijn er helemaal geen oudere merries omdat ze allemaal voor hun 5e jaar zijn overleden?

Ik vind het echt vaag.
(Niet dat ik tegen het slachten ben...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:27 



 
Profiel   

Foaly schreef
Niece schreef


Ah, het is de eigen keus. Zal er een bordje hebben gestaan ‘deze weide inlopen als u geslacht wil worden’ :+


'Suicidale koniks, deze kant op alstublieft' :+

Dat ging ook door m'n hoofd ja :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen