Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

HE: Verbeter je springparcours met dressuur

 
Profiel   

Horse-Event.nl
Algemeen

[ img ]
Dressuurtraining kan je ook verder helpen in het springen.
Foto: bokker LoveLeandro/ Bokt Wiki


Veel springruiters en -amazones zijn geen fan van dressuur, maar Wesley Mulder is dat juist wel. Hoewel het hart van deze internationale springruiter bij het springen ligt, geeft zijn dressuurmatige basis hem heel veel voordeel in het parcours. In dit artikel vertelt hij ons er alles over.

Een dressuurruiter rijdt galopwissels en pirouettes in zijn proef, maar Wesley Mulder gebruikt deze oefeningen als springruiter ook wel degelijk in zijn springparcours. “Je wilt immers graag vanuit de juiste galop op de hindernis afrijden en wanneer ik in de barrage een korte bocht wil draaien, heeft deze wel wat weg van een pirouette om de gedragenheid in de bocht te behouden. Dressuuroefeningen zijn bedacht om je paard beter te maken en de dressuurruiters stoppen dat in een proefje, maar wij kunnen deze oefeningen vaak meer dan goed gebruiken om het springparcours een stuk gemakkelijker te maken.”

Profijt van dressuur
“Natuurlijk hoef je als springruiter geen dressuurproefjes te gaan rijden”, legt Wesley lachend uit. “Maar je dressuurmatige basis moet wel goed zijn. Ik zie nog te vaak fouten in het parcours die voorkomen hadden kunnen worden wanneer de africhting gewoon goed voor elkaar was geweest. Wanneer je paard op eigen benen in balans met een fijne aanleuning rondloopt en je makkelijk kan schakelen tussen de hindernissen dan heb je daar enorm veel profijt van. Niet alleen tussen de hindernissen in, maar ook op de hindernis zelf.”

Overgangen en tempowisselingen
Om een hindernis foutloos te kunnen springen wil je graag dat het paard met de schoft naar boven springt. “Wanneer je geen opwaartse galop hebt, dan heb je immers veel sneller kans op een fout en dat wil je niet. Om het paard in balans te krijgen rijd ik in mijn training veel overgangen en tempowisselingen en blijf die eindeloos herhalen en afwisselen. Op de korte zijde vang ik het paard op om het lichaam meer bij elkaar te zetten en gedragenheid te creëren. Terwijl ik op de lange zijde mijn hand weer wat ontspan om met been erbij naar voren te rijden. Als je alleen al dat doet dan komt er een systeem in je rijden en ben je niet alleen doelloos rondjes aan het rijden. Het is simpel, maar effectief. Als dit automatisme wordt bij je paard dan zal je zien dat deze in de bochten van je parcours mooi terug gaat komen om vervolgens hierna mooi naar voren aan te trekken.”

Balans door schoudervoor
Maar ook een oefening als schoudervoor gebruikt Wesley veel om hem te helpen in het parcours. “Het schoudervoor rijden helpt mij om de voorbenen alvast een bocht in te sturen. Dit maakt het een stuk makkelijker om op elk moment wanneer ik maar wil de bocht door te sturen en de achterbenen mee te nemen. Het is als het ware een voorbereiding voor je wending. Het schoudervoor helpt je bovendien om je paard meer bergop te laten galopperen en dat maakt het vervolgens weer makkelijker om een sprong naar boven met de schoft omhoog te krijgen.”

Voltes rijden
De laatste oefening die Wesley veel gebruikt bij vrijwel alle paarden is het rijden van een volte. “Ik rijd veel voltes. Met stelling en buiging en ik ga deze openen en sluiten. Op deze manier krijg je je paard ook weer steeds meer bij elkaar en aan je hulpen. Dit is trouwens niet alleen handig in het parcours, maar hoe beter je paard in evenwicht is, hoe minder kans je loopt op overbelasting. Dit zijn allemaal basisprincipes die ik bij elk paard in de training meeneem en afhankelijk van wat het paard individueel nodig heeft, maak ik ze sterker en soepeler met oefeningen als travers of appuyeren. Deze oefeningen doe ik eigenlijk maar met één bepaald doel: balans creëren bij het paard. Hierdoor kun jij als ruiter loslaten zonder dat het paard wegloopt of op de voorhand valt. Dit kost tijd en is niet met twee maanden voor elkaar, maar is zeker de moeite waard. Wanneer je de basis op orde hebt zal je daarnaast ook zien dat je paard op concours bij spannende dingen beter weet wat hij moet doen en kan jij hem blijven begeleiden. Dit geeft veel meer controle en als je zo makkelijk kunt rijden, wordt het parcours ook een stuk leuker.”

In het eerste weekend op Horse Event zal Wesley samen met een bekende dressuurruiter een clinic geven om op zoek te gaan naar de overeenkomsten tussen de springsport en de dressuur in de Recreatie Piste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 18:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen