OS:Marlies van Baalen: Voor paarden is het eigenlijk perfect

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

OS:Marlies van Baalen: Voor paarden is het eigenlijk perfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:05

KWPN
Sport

Afbeelding
Marlies van Baalen met Go Legend. Foto door FEI/ Leanjo de Koster

Een jaar later is het dan eindelijk zo ver, de Olympische spelen in Tokio gaan bijna beginnen. Ons dressuurteam is al aanwezig. Teamveterinair Edwin Enzerink heeft de paarden goed in de gaten gehouden tijdens hun reis, ze zijn allemaal fit aangekomen. Hoe is het daar in Tokio?

Marlies van Baalen vertelt het ons via de eerste editie van KWPN in Tokio. De amazone uit Brakel zit in het Nederlandse dressuurteam met haar KWPN'er Go Legend (Totilas uit Litchy elite sport-dres pref prest PROK van Ferro, fokker Stal Wittenberg).

Hoe ziet een dag aan de vooravond van de Olympische spelen eruit?
“Het vervoer van het Olympische dorp naar de stallen neemt best wel wat tijd in beslag, doordeweeks is het hartstikke druk. Dan kun je wel 1,5 uur onderweg zijn naar de paarden. Er is nu een routine ontstaan, we trainen en daarna lunchen we bij de paarden. Na de middag stappen we met de paarden. We verzorgen ze nog wat en we doen samen een spelletje. Er is een fysio aanwezig, die behandelt ons. Ik heb mijn map mee om wat oefeningen te kunnen doen, of ik ga een eindje lopen. We komen de dag heel goed door. Het ritme gaan we nu naar de avond omzetten, omdat de wedstrijden in de avond zijn.”

Warmte
“Het is wel warm, maar het is voor mij minder erg dan ik had verwacht. Je had er al zulke verhalen over gehoord. Maar mede doordat je kunt losrijden in de gekoelde binnenbak is het goed te doen,” vertelt de amazone over de temperatuur in Tokio. “De spuitplaatsen voor de paarden zijn top en er is overal koelwater. De stallen zijn gekoeld en de bodems van de rijbanen zijn goed. Voor de paarden is het eigenlijk echt perfect,” vertelt van Baalen lovend over de accommodatie. “Je kunt de hele tijd afkoelen, dus dat scheelt heel erg veel en de wedstrijden zijn in de avond‘’.

Hoe gingen de eerste trainingen?
Over de training vertelt van Baalen: “We zijn rustig aan het opbouwen. Ik heb de eerste dag alleen maar gestapt en nu twee dagen rustig opbouwend getraind, dat gaat vooralsnog hartstikke goed! We mochten vandaag voor het eerst in de hoofdring trainen. Er staan hele grote tribunes, maar die blijven natuurlijk leeg. Het is een heel mooi stadion met super bodems en de paarden voelden er zich op hun gemak.” Er wordt individueel en als team getraind. “Vandaag mochten we als team de ring in, een kwartiertje ofzo, maar het zou kunnen dat we in de komende week ook even alleen mogen trainen. De sfeer in het team is goed, het is gezellig onderling. Bij iedereen is er in de afgelopen tijd een tragisch voorval geweest. We weten dat allemaal van elkaar, maar daar hebben we het nu niet constant over. Als iemand het even moeilijk heeft praten we er wel over. Voor de rest hebben we het gewoon erg leuk met elkaar en is het heel ontspannen.”

Wat is de planning voor de komende dagen?
“Morgen gaan we in de avond trainen, want tijdens de wedstrijd is er kunstlicht en daar moeten de paarden natuurlijk gewend aan raken.” Over de planning voor de komende dagen is Marlies van Baalen duidelijk. “De training wordt verder opgeschroefd. Ik heb twee dagen opbouwend getraind en doe dan een dag wat minder. Zo ga je naar de wedstrijd toe steeds verder opbouwen.” De voorbereiding is voor Marlies van Baalen eigenlijk niet anders dan voor een wedstrijd als CDIO5* Nations Cup Rotterdam. “Het zijn dezelfde proeven in dezelfde ring, dus de opbouw is absoluut hetzelfde.” De training van Marlies van Baalen is samen met haar moeder Coby van Baalen en bondscoach Alex van Silfhout. “We overleggen de hele tijd met elkaar wat we zullen doen en hoe het aanvoelt.” Dat Marlies dit samen met haar moeder kan doen vindt ze heel fijn. “We hebben natuurlijk ook de weg er naartoe samen afgelegd, dus dan is het heel fijn dat zij ook hier is om dit mee te kunnen maken.”