[FOTO] NQHA Dutch Championship Vrijdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

[FOTO] NQHA Dutch Championship Vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 21:24

*Bokt.nl
Western
Foto’s en tekst door Sicayes


Afgelopen weekend (16 - 19 juli ) vond het NQHA Dutch Championship plaats in Grathem. Op deze show worden er meerdere onderdelen van de Western verreden specifiek voor Quarter Horses. De show was double judged door Doug Allen (UK) en Mauro Fungo (IT).

Op donderdagmiddag, een dag voor show, vertrek ik naar Reining Center Meertenhof. Deze locatie is perfect uitgerust voor dit soort grote evenementen. Naarmate ik dichterbij Limburg kom, wordt het weer ook steeds slechter maar in Grathem lijkt alles nog vrij te zijn van wateroverlast. Ik meld me bij het secretariaat en help vervolgens mee met het klaarmaken van de lintjes en prijzen. De organisatie voelt als 1 grote familie, dus ben ik graag multi-inzetbaar en help ik waar kan.

Afbeelding
Marleen Coppens & GT Jack

De volgende ochtend om 08:00 kijk ik met de doorman de patterns (proeven) door en zet ik mijn stoel neer op een gunstige plek. Ik probeer altijd zoveel mogelijk onderdelen uit de patterns te fotograferen zonder dat ik hoef op te staan. Niet dat ik lui ben, maar het word op prijs gesteld dat iedereen dezelfde omstandigheden heeft in de proef. Voor sommige paarden is een mens die laag op een stoel zit ook een obstakel en als deze telkens wisselt van plek is dat niet helemaal eerlijk. We beginnen die dag met een aantal klasses Trail, mijn favoriete onderdeel! Ik noem het altijd Mikado voor gevorderden. Het is de bedoeling dat ruiter en paard een parcous vol balken en obstakels doorlopen, zonder deze balken aan te tikken of te weigeren.

Afbeelding
Vera Boulonge & Ima Dream Away

Afbeelding
v.l.n.r. Robyn Barkey & Badgers Lucky Boots (2e), Indira Towel & SaturdaynightKrymsun (Nederlands Kampioen Amateur Trail), Babs Coppens & GT Jack (3e)

Na de trail is er een mini pauze, zodat de doormen de balken uit de bak kunnen verwijderen en de bak kunnen slepen voor het volgende onderdeel: Hunter under Saddle. Als mensen die de Western niet kennen dit onderdeel zien, is de reactie vaak: Huh? Maar dit is gewoon Engels! En dat klopt bijna.. De hunter onderdelen zijn qua kleding en harnachement gebaseerd op de klassieke Engelse ‘fox hunts’. Net als bij de Western Pleasure word het paard aan beide kanten in 3 gangen getoond maar ligt het algehele tempo hoger. Vandaag zijn de All-breed en de beginner-amateur en beginner-jeugd klasses aan de beurt. (Novice Amateur en Novice Youth)

Afbeelding
Jeugdruiter Saartje Witters & Good Aston Martin

Afbeelding
Wachten in de Line-up op de uitslag

Tussendoor is het ook nog spannend - niet alleen tijdens de onderdelen. We hebben namelijk te maken met grote overstromingen in Limburg en ook heel dichtbij waar wij zitten. Vanuit de organisatie wordt er een evacuatieplan opgesteld voor het geval dat en de lokale politie komt regelmatig langs om ons op de hoogte te houden. Het lijkt er op dat alles goed blijft gaan en we de dans ontspringen.

Dan is het tijd voor de Reining, de klasse die hier in Nederland het grootste is. Altijd spectaculair!

Afbeelding
Liza Groot Severt & Its Five To Midnight

Tijd voor pauze! Met het clubje vrijwilligers geniet ik even buiten van mijn tosti’s. Het terras is overdekt, dus ook van de regen hebben we dan geen last. Dat scheelt!

Na de pauze gaan we door met Western Pleasure.

Afbeelding
Lena Wolff & Double Goodness

Net als bij Hunter under Saddle worden de paarden hier getoond aan beide kanten in 3 gangen. Uitgestrekte gangen worden in sommige klasses ook gevraagd en om het extra moeilijk te maken kan er ook worden gezegd ‘Drop your stirrups’, oftewel beugels uit.

Afbeelding
Gina Victoria Ulveie & Sound Of Silence

Dan is het tijd voor Western Horsemanship. Horsemanship bestaat eigenlijk uit twee delen, het individuele pattern aan de hand van pionnen waar verschillende oefeningen worden gevraagd (overgangen, cirkels, achterwaarts, wissels) en een stukje railwork samen met de andere deelnemers. De jury beoordeeld de ruiter op wat hij of zij kan en niet zozeer op de kwaliteiten van het paard. Ze willen zo min mogelijk hulpen zien en de algehele zithouding word beoordeeld.

Afbeelding
Petra Sallaerts & NC Frusby

Dan is het tijd voor het laatste onderdeel van deze dag: Western Riding. Tijdens de Western Riding word er over het algemeen gebruik gemaakt van een standaard proef van slangenvoltes, waarbij de gehele proef in lope word afgelegd en de ruiter precies op het midden moet wisselen. Hoe vloeiend en netjes dit gaat en hoe relaxed dit er uit ziet word meegenomen in de beoordeling.

Afbeelding
Sylvie Peeters & Shezavalentinesangel

Om 19:00 zijn we klaar! Pfoe, dat was dag 1. We eten en drinken nog even wat na op het terras voordat we rond 21:00 richting het huisje gaan en weer ons bedje inkruipen voor de volgende dag.

Morgen volgt het verslag van de zaterdag!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championship Vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:34

Wat een heerlijk topic en mooie foto's! :)

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championship Vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:07

Wauw wat een mooie foto's heb je gemaakt en leuk geschreven, ik kijk al uit naar het volgende deel.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:19

Mooie fotos in combinatie met een duidelijke uitleg!

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championship Vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 18:12

Leuk om te horen allemaal, dank jullie wel! :D