‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:08

SBB is inderdaad grote gruwel. En iedereen die kritiek op ze heeft doen ze af als naïeve, onwetende leken. Arrogantie ten top.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:11

ElCamino schreef:
nou Annemieke heeft heel veel mensen achter haar staan, lees haar FB maar eens..... inclusief de politiek en bekend nederland....

Ik bedoel meer dit specifieke geval, de klitten bollen.
Ik weet dat ze veel “aanhang” heeft.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:35

Aangifte doen van dierenmishandeling? Ik weet niet of hier iets mee gedaan wordt en of dit zomaar kan, maar misschien als veel mensen aangifte doen, dat SBB eindelijk eens wordt aangepakt.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:04

amber15 schreef:
Het ene probleem is nog niet voorbij of het andere meldt zich. Wat een afgang.
Zien ze nou nog niet dat dat hele project en grote mislukking is? Of draait het alleen maar om geld, over de ruggen van die arme dieren. SBB moet hun ogen uit de kop schamen. Wat een vertoning.


Nah.... het project is ook geen mislukking. Er is juist veel waardering voor de aanpak. Alhoewel ook vanuit de groene hoek wel commentaar is gekomen. Projecten als dit zijn het gevolg van het geloof in zaken als "Trophic ecology". En ja, hierdoor komen ook enorme geldstromen en zaken als macht en media om de hoek kijken.

Soms maak ik wel de vergelijking dat "dierenwelzijn" opleggen aan deze mensen hetzelfde is als de anti-vax/bible-belt een vaccinatieplicht opleggen, zij geloven in andere dingen en hebben een andere kijk op bijvoorbeeld de wetenschap. Dit maakt het overigens des te vreemder dat regels die we wel hebben in eu/nl niet worden gehandhaafd of worden weggewuifd met administratieve kunstgrepen. Handhaving moet dus vanuit het publiek worden afgedwongen via de rechter, de politiek en de media. Dat dit werkt is bijvoorbeeld te zien aan het Urgenda en MOB.

Afijn..... bijzondere tijden leven we in :') :')

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:27

8nnemiek schreef:
Ik heb ook geen hoge pet op van SBB.
De kudde galloway runderen in Roermond waarvan er tijdens de overstromingen zo veel zijn verdronken was ook van SBB. Daar hebben ze ook gewacht tot het te laat was..

Hoorde er al niks meer van toch mis gegaan.

De paarden kregen ze weg de koeien waren lastig wat ik las bij dat filmpje? Was de stadswei neen ik

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:31

Wat loopt er eigenlijk zo gigantisch mis in de Oostvaardersplassen? Ik bedoel, er zijn meerdere plekken waar grote grazers ingezet worden en meestal gaat dit gewoon goed en blijft de kritiek beperkt. Wat gebeurt er dan zoveel anders in de Oostvaardersplassen dat het daar maar niet goed lijkt te gaan? Worden die kuddes door andere organisaties beheerd?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:42

Gini schreef:
Wat loopt er eigenlijk zo gigantisch mis in de Oostvaardersplassen? Ik bedoel, er zijn meerdere plekken waar grote grazers ingezet worden en meestal gaat dit gewoon goed en blijft de kritiek beperkt. Wat gebeurt er dan zoveel anders in de Oostvaardersplassen dat het daar maar niet goed lijkt te gaan? Worden die kuddes door andere organisaties beheerd?



Nee, het gebied is gewoon totaal ongeschikt voor grote grazers. Ze beschadigen het gebied zelfs zo, dat het eigenlijke doel van het gebied - vogelhabitat zijn - ernstig in gevaar is. Het wás, voordat men zich er zo mee ging bemoeien, een goed werkend eigen stukje natuurgebied. Door het inbrengen van grote grazers en vervolgens na een paar jaar volledig de handen er vanaf trekken (dus geen winterstalling/voer, geen om-en-om begrazing van stukken) is het totaal uit de hand gelopen. Die dieren hebben het gebied totaal kapot gelopen, jonge bomen vernield, kleine zoogdieren weggedrukt, etc. etc.

Het gebied had van origine doorgetrokken moeten worden naar de Veluwe en Duitsland. Dan had het gekund omdat dieren weg konden. Maar ze (Henk Bleker) trokken daar opeens de stekker uit en verkochten het daarvoor bedoelde land doodleuk aan o.a. boeren, waardoor de Oostvaardersplassen opeens een geïsoleerd, omheind stukje werd. Zonder rekening te houden met het feit dat dan die dieren daar dus ook niet konden lopen, dus die zijn er tóch gewoon gehouden.

En nu weigeren ze toe te geven dat het compleet mislukt is. Ieder jaar verschijnt er weer een nieuw lulkoek beheerplan. Ze proberen het recht te praten dat ze hun dieren mogen verwaarlozen door te zeggen "Kijk maar, X aantal hectare is het gebied, groot zat!" (want vanaf bepaalde grootte gebied is een dier wild en geen vee) maar zeggen daar dan niet bij dat de helft van het gebied water is, en nog een deel moeras waar grazers niks mee kunnen. Dan wordt er ook nog een deel bos doodleuk afgezet zodat ze daar niet kunnen komen en wat daadwerkelijk overblijft voor de dieren is een sneu stukje grasveld.

Maar Staatsbosbeheer en kritiek innen, no way. Iedereen die commentaar heeft op dit bezopen plan is een naïeve stadse ponyknuffelaar.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:50

Bedankt voor je uitleg! Heel erg duidelijk, ik snap het nu beter. +:)+
Eigenlijk kan er dus geen structurele oplossing komen behalve de dieren als vee managen of ze er weg te halen.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:52

Gini schreef:
Wat loopt er eigenlijk zo gigantisch mis in de Oostvaardersplassen? Ik bedoel, er zijn meerdere plekken waar grote grazers ingezet worden en meestal gaat dit gewoon goed en blijft de kritiek beperkt. Wat gebeurt er dan zoveel anders in de Oostvaardersplassen dat het daar maar niet goed lijkt te gaan? Worden die kuddes door andere organisaties beheerd?

Die andere organisaties beheren inderdaad, dus daar worden de dieren verweid, verzorgd en eventueel bijgevoerd indien nodig. Maar dat gebeurt hier niet, er vindt een nul-beheer plaats. Ik ken het gebied vanuit beide kanten, heb als ecoloog ooit eens een rondleiding gehad door het gebied toen de dieren er nog goed bij stonden. Het was wel nat toen, november, maar geen schrijnend dunne gevallen gezien. Ze zeggen ook dat ze die schieten en misschien deden ze dat toen nog wel. Ze schoten toen in ieder geval nog de dieren die rond september/oktober al te weinig vet hadden om de winter te halen.

De grootte van de kuddes wordt op het moment beperkt door de voedsel beschikbaarheid, ook een deel van "trophic ecology", de kudde past zich aan aan de hoeveelheid gras. Maar bij een echt geval zou er ook top down regulatie moeten zijn en dat is er simpelweg niet in de Oostvaardersplassen en dat is waar het mis gaat. Dus geen predatoren betekent dat de zwakkere/dunnere dieren simpelweg sterven aan een hongerdood en helaas grijpt de huidige predator (Het jachtgeweer van SBB) pas in een paar dagen voordat ze die hongerdood ook sterven, terwijl een echte predator al veel eerder het verzwakte dier zou pakken. Dus eigenlijk moeten ze al schieten bij een hogere body-score dan wat ze nu doen. Maar dan komt er vast weer commentaar dat ze teveel dieren dood schieten.

Het bos wordt afgezet omdat er anders geen bos overblijft want ze vreten de bast van de bomen af, maar er groeien al steeds meer graasbestendige bomen/struiken zoals meidoorns.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:34

Jeetje, had er nooit bij stilgestaan want wij balen al van een paar van die bollen in de manen van de paarden en de vachten van de alpaca's (echt vreselijk, vooral de alpaca's weten altijd hun hoofd vol te krijgen, zelfs als we alles weghalen vinden ze ergens een verstopte distel).
Ik heb wel eens foto's gezien waarbij ze zo erg onder zaten, maar wist niet dat dit in de Oostvaardersplassen was.
Ik kwam dit ook tegen: https://www.destentor.nl/flevoland/acti ... ~aab30d97/
Blijkbaar was er vorig jaar al ophef over. SBB zegt de paarden van bollen te ontdoen en de situatie in de gaten te houden en het maaien toe te staan in zekere mate (wat ik snap, want rigoureus een heel gebied maaien kan ook negatieve gevolgen hebben voor o.a. de vegetatie, maaien is niet per se voordelig of nadelig). Maar nu is het probleem er dus weer/nog steeds.

Ik heb het bij een vorige nieuwsbericht op Bokt over dit gebied volgens mij al gezegd, maar wettelijk gezien zijn deze kuddes verwilderd en worden de individuen nu als wild gezien, waardoor er sprake is van "natuurbeheer" en niet "gehouden dieren". En er is best een verschil in beheren en houden (ik ben het er zelf overigens niet mee eens dat de Oostvaardersplassen zo veel naar natuurbeheer vallen en zo ver van gehouden dieren af staan, maar zo is het blijkbaar wettelijk gezien). Daarom grijpen ze overall zo weinig in bij de grote grazers, omdat ze meer van de natuur hun eigen gang laten gaan zijn en echt beheren "waar nodig is", waar je bij het houden van dieren veel sneller op de vingers wordt getikt als het qua dierenwelzijn niet op orde is (en ondanks de strenge regels, komen de mensen die dierenwelzijn niet waarborgen er vaak toch onderuit en worden mensen die willen verbeteren en er juist mee bezig zijn klemgezet, maar dat is een andere discussie).
Dat maakt vergelijkingen als "als iemand dat bij ons doet, staat de dierenpolitie op de stoep" en "ik mag hopen dat er wel actie komt als er bij iemand het paard zo in de wei staat" dus wettelijk gezien heel krom. Nogmaals, vanuit mijn oogpunt hebben jullie gelijk; de dieren zijn grotendeels gedomesticeerde soorten (die door generaties 'verwilderd' zijn, als je het zo mag noemen met alle mensen die ze dingen zoals stroopwafels voeren) die zijn gekocht en uitgezet door SBB in een *omheind* gebied, waar ze van nature niet voorkomen, dus afgezien van de mens geen natuurlijke vijanden hebben (waardoor de mens deze rol eigenlijk op zich moet nemen) en ze niet kunnen wegtrekken bij ruimte- en voedselgebrek. Maar ondanks dat vallen ze wettelijk gezien onder natuurbeheer en kunnen bovenstaande vergelijkingen niet gemaakt worden, hoe logisch ze ook mogen klinken.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ze het nu gaan doen. Overigens vroeg ik me ook af waarom het in dit gebied aan een stuk door misgaat terwijl het in soortgelijke gebieden wel goed gaat, maar die vraag is al 2x uitgebreid en duidelijk beantwoord, dus dank daarvoor (ook mee eens dat het zonde is dat het gebied eigenlijk een vogelbroedplaats is en dat de komst van de grote grazers dit overhoop heeft gegooid).

GabberGill

Berichten: 5711
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:23

De foto in het artikel valt nog mee. Er zijn veel ernstigere gevallen.

Tragisch gewoon

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:04

Lekker vol met huizen bouwen daar.Er is toch ruimte tekort en woningnood.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:06

SARINO schreef:
Lekker vol met huizen bouwen daar.Er is toch ruimte tekort en woningnood.


Of haal het groot vee weg en laat de rest lekker natuur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:09

Huizen lekker in verdiepingen in de stad, flat heet dat ook wel, daar is het stad voor.

Dat postzegel natuur wat we nog hebben aub behouden laten.
Maar inderdaad de grote grazers eruit.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:12

dat wordt helemaal niks met die zgn 'natuur'. Tig hectare Jacobskruiskruid, jaar erop tig hectare erbij

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:14

Of dat nog haalbaar is elk jaar met de bloter er door voor het uitzaait?
Dan dunt het uit een keer.
Na jaren wanbeleid zullen ze inderdaad wel wat moeten investeren.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:31

volgens mij onbegonnen werk

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:33

Punt is dat het wel 'begraasd' moet blijven om geschikt te blijven als vogelbroedplaats. Dus óf vee inzetten en daadwerkelijk verzorgen (en dus ook niet ongeremd laten voortplanten) óf machinaal maaien. Allebei te duur en tijdrovend volgens SBB.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:57

Maar op andere plaatsen kan het toch ook?
En anders laat je een paardenhouder zijn jonge spul erop gooien en in de winter er weer uit.
Er is echt wel wat te verzinnen hoor.
Maar moeten ze wel eerst wat aan het onkruid mogen doen wat zoveel overlast geeft.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:08

Kinke schreef:
dat wordt helemaal niks met die zgn 'natuur'. Tig hectare Jacobskruiskruid, jaar erop tig hectare erbij

Gelukkig vergiftigd die plant zichzelf dus hij verplaatst zich door het gebied ipv uit breiden. Ze kunnen niet langer dan een aantal jaren op een plaats bloeien daardoor.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:15

Maranta schreef:
Is de natuur zeggen ze dan _-:(

postzegelnatuur

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:20

DuoPenotti schreef:
En anders laat je een paardenhouder zijn jonge spul erop gooien en in de winter er weer uit.


Zou echt een win win situatie zijn. Maar deze natuurclubs willen koste wat kost een stel paarden die qua uiterlijke kenmerken iets weg heeft van het oerpaard maar in werkelijkhied gewoon gedomesticeerde dieren zijn als wild paard behandelen.

Het is heel jammer dat de natuurclubs door de verkeerde mensen worden bestuurd.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:53

Jorex schreef:
Gelukkig vergiftigd die plant zichzelf dus hij verplaatst zich door het gebied ipv uit breiden. Ze kunnen niet langer dan een aantal jaren op een plaats bloeien daardoor.


Fantastisch...tig hectares JKK wat zichzelf blijft uitzaaien

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:01

Kinke schreef:
Jorex schreef:
Gelukkig vergiftigd die plant zichzelf dus hij verplaatst zich door het gebied ipv uit breiden. Ze kunnen niet langer dan een aantal jaren op een plaats bloeien daardoor.


Fantastisch...tig hectares JKK wat zichzelf blijft uitzaaien



Kan SBB niets schelen. Ook de overlast voor de omgeving intereseert ze niets. Maar de omgeving moet zich wel om hen bekommeren ivm stikstof. Daarnaast vinden veel insecten jakobskruid lekker dus SBB zal het wel een geweldige plant vinden. En hun eigen dieren boeit ze ook al niets. Kortom lekker asociaal

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ‘Staatsbosbeheer laat koniks onnodig lijden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:04

vertel mij wat ... ;)
is toch voor 1 specifiek vlindertje dat ze het zo geweldig vinden?