Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:39

Hier is selectie rijden ook kansloos met op de eerste 10 plaatsen profs. Die dan niet eens komen hun eerste plaats op te halen. Dat heeft echt niks meer te maken met als je een goede proef rijdt heb je evenveel kans. Ik vind het wel lastig met die splitsing want wat zegt het dan nog als je kampioen bent. Niet eens dat je de beste bent dan

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:40

xmarliez schreef:
Maar ik neem aan dat de buurvrouw met haar Fiat Panda ook helemaal niet de intentie heeft om F1 te gaan rijden?

Agree, maar nu rijdt Max met een iets terug getunede F1 bolide in de Renault Clio Cup

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:42

Nee de buurvrouw wil een regiowedstrijd mee rijden, en verwacht niet dat daar een max verstappen die internationaal bovenin scoort tegen te komen.

Nogmaals, ik gun het haar zeker wel hoor, en ik rij geen wedstrijden en heb die ambities ook niet (meer). maar ik denk dat als je luistert naar de "markt" dat dit wel iets is waar meer mensen tegen aan lopen.

Het verder niveau van de wedstrijdsport zullen we het maar niet over hebben, want op dat punt heb je natuurlijk gelijk ;-) . Het zou beter zijn als gewoon het algehele niveau omhoog zou gaan.....

Maar ik vraag mezelf af of dat het demotiveren van ruiters om op wedstrijd te gaan daar aan bij gaat dragen als mensen dadelijk niet meer op wedstrijd gaan vanwege (wellicht wat oneerlijke) concurrentie :)

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:52

En wat er nog bij komt is het verschil in "vlieguren" tussen een amateur en een prof. Ik kan naast mijn fulltime baan 4-5x per week op het paard zitten. De profs rijden er ca. 10 per dag (of meer). Die ontwikkelen gewoon veel meer en veel sneller. Dat heeft niets te maken met investeren in jezelf, daar is gewoon niet tegenop te trainen.
En tja, kwaliteit kost gewoon geld. Ik kan, en wil, niet het geld uitgeven aan een paard met de kwaliteiten die tegen een ggk dekhengst op kan. En het paard is zo goed als de ruiter, maar de ruiter is nooit beter dan het paard.

Het zou op zijn minst voor gefronste wenkbrauwen moeten zorgen dat alle sporten een amateur en profklasse kennen, en dat dit op de ene of andere manier bij de KNHS niet lukt.

En wat mij betreft mogen de profs best meerijden op de basiskampioenschappen met de jonge paarden. Graag zelfs, kunnen we ook nog wat van leren. Maar dan een apart klassement opmaken.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:54

Zo zie ik het inderdaad ook. :j Het NK is dan ook meteen weer het NK, maar lijkt me toch dat je als amateur ook op regio of provincie-niveau mee moet kunnen draaien als je écht goed bent. Zoals Rex_Olfo ook zegt: ik ambieer niet om in de F1 te rijden, zelfs niet in F2 of F3, maar als ik de Clio Cup start verwacht ik niet Max Verstappen tegen te komen. En in racen hebben ze dat al lang door, zoals ik al eerder zei.

Als ik daar als amateur binnen zou komen heb ik mijn eigen klassement samen met de andere amateurs. Kan ik nog steeds meedoen voor de top! Want misschien ben ik wel heel goed die dag en haal ik de 1e plaats in de amateursklasse, en in het algemene klassement sta ik 3e. Maar die prof die 2 seconden per rondje sneller is dan ik omdat hij al z’n hele leven racet, een coach heeft, elke week op het circuit te vinden is voor extra training en daar dus ook het geld en de tijd voor heeft, die doet niet mee voor mijn klassement. IMO is dat meer dan logisch.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:56

xmarliez schreef:
Maar ik neem aan dat de buurvrouw met haar Fiat Panda ook helemaal niet de intentie heeft om F1 te gaan rijden? Ik vind dat als je de intentie hebt om mee te rijden met de beste (dus selectie wedstrijden voor een NK) je daar ook klaar voor moet zijn. Dus op de normale wedstrijden al constant bovenin mee kunnen rijden. Waar je dus rijdt tussen mientje de buurvrouw. Als je daar van iedereen kunt winnen ben je dus al een slag beter dan de rest. Wil je meer? Dus selectie wedstrijden rijden en het liefst winnen dan moet je een slag beter zijn dan de mensen die daar rijden. En die mensen die daar rijden die rijden als het goed is ook bovenaan mee op de reguliere wedstrijden dus dan is je normale percentage van 67/70% hetzelfde of misschien wel minder dan wat de rest rijdt.
Kortom, kritisch naar jezelf blijven kijken en jezelf vooral niet te snel goed vinden denk ik dan. Je hebt pas wat te zoeken op selectie wedstrijden als je goed kunt rijden punt.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want dergelijke combinaties zie je nooit op reguliere wedstrijden. En zeker niet als ze 80km verderop wonen in een andere regio :') Daarnaast zijn dit de prof's die dan ook de F1 onder de paarden kunnen rijden / aangeboden krijgen. Natuurlijk moet het management er omheen kloppen, maar als je al een Ferrari hebt staan, is je start toch sneller dan die Fiat en neem je de bochten toch een stuk soepeler. ;)

Een Britt Dekker bijvoorbeeld heeft keurig alle selecties gereden en moest reguliere wedstrijden starten om überhaupt startgerechtigd te mogen zijn op dit niveau. Ze is geen prof, maar een BN'er, maar ze heeft wel laten zien dat ze op dit niveau thuishoort, door alle selecties op haar naam te schrijven en als kers op de taart het NH kampioenschap te winnen. In dit geval start er een prof mee die niet eerder in de regio is uitgekomen (met deze combinatie) en vervolgens het kampioenschap wint. Dit terwijl er dus genoeg andere combinaties zijn die echt wel tussen de 65-74% mee rijden op reguliere wedstrijden en die je de titel ook gunt.

Eens, dat als je amper 60% regulier rijdt, je niet de illusie moet hebben om een kampioenschap op je naam te schrijven. Maar, voor deze mensen is het meedoen alleen al de winst. Ik heb er in het Z1 ook echt een aantal zien rijden waarvan de tranen in de ogen schoten (en niet omdat het er zo mooi uit zag :Y) ) Ik heb mezelf ook echt afgevraagd hoe een jury zoiets nou moet beoordelen... Maar ja, ook voor deze mensen is het misschien wel een hele grote wens geweest om met hun Fiatje eindelijk een groot concours te rijden. En ook een F1 kan uit de bocht vliegen, waardoor de Fiat ineens een stapje hoger in het klassement komt en naar het NK kan. Niet om het NK te winnen, maar gewoon om daar te mogen rijden. En dat is volgens mij de wens/droom van meerdere amateur sporters.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:28

Padoertje schreef:
Een Britt Dekker bijvoorbeeld heeft keurig alle selecties gereden en moest reguliere wedstrijden starten om überhaupt startgerechtigd te mogen zijn op dit niveau. Ze is geen prof, maar een BN'er, maar ze heeft wel laten zien dat ze op dit niveau thuishoort, door alle selecties op haar naam te schrijven en als kers op de taart het NH kampioenschap te winnen. In dit geval start er een prof mee die niet eerder in de regio is uitgekomen (met deze combinatie) en vervolgens het kampioenschap wint. Dit terwijl er dus genoeg andere combinaties zijn die echt wel tussen de 65-74% mee rijden op reguliere wedstrijden en die je de titel ook gunt.

Dus Renate is een prof want ze rijdt verder niet op een reguliere wedstrijd (volgens jullie)? Maar Britt Dekker met een LT paard van 800k die laat wel zien dat ze op dit niveau thuis hoort puur omdat ze alle selecties heeft gereden? Vreemde vergelijking.

Maar goed ik denk er blijkbaar heel anders over, is ook niet erg :D Maar ik ben een amateur en rij naast mijn fulltime baan 4 paarden en heb ook een tijd lang 3 startpassen gehad met ben nog steeds zo amateuristisch als het maar zijn kan. Niks profs aan (wat de meeste hier dus wel zouden vinden als ik het zo lees).
En het is zeker niet het doel van iedere amazone om uit te komen op het NK. Er zijn genoeg ruiters die voldoening halen uit de reguliere wedstrijden.
En als je je daardoor al laat demotiveren om op wedstrijd te gaan dan kun je wat mij betreft beter thuis blijven en door oefenen.

Ik vind het altijd zo een dooddoender dat de mensen met de beste paarden toch wel winnen. Ten eerste kunnen die net zo goed fouten maken, ten tweede hebben ze er waarschijnlijk al een veel langere en zwaardere weg op zitten dan een ander want een goed paard krijg je niet zo maar onder je kont en ten derde als je je paard goed rijdt maak je altijd kans om te winnen. Maar tegenwoordig vindt iedereen zichzelf al heel snel goed en dan is het teleurstelling op teleurstelling. Als mensen nou eens wat gaan doen met het commentaar wat op het protocol staat en de gereden proeven eens laat filmen en thuis goed analyseert dan komt het inzicht misschien dat ze gewoon beter moeten rijden (dus goede instructie en veel tijd en energie er in stoppen en vooral kritisch durven zijn).

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:29

Britt Dekker werkt niet met paarden en rijdt er 1 of 2.


En Renate is geen prof " omdat ze nooit op reguliere wedstrijden rijdt ".
Ze is gewoon prof. Geen twijfel mogelijk. Paarden lopen selecties WK .

En blijkbaar woont ze niet in de kring / regio waar ze voor uitkomt. Dan is t jammer, dat iemand er alleen voor selecties en kampioenschappen voorbij komt

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:35

Getup schreef:
Britt Dekker werkt niet met paarden en rijdt er 1 of 2.


En Renate is geen prof " omdat ze nooit op reguliere wedstrijden rijdt ".
Ze is gewoon prof. Geen twijfel mogelijk. Paarden lopen selecties WK .

En blijkbaar woont ze niet in de kring / regio waar ze voor uitkomt. Dan is t jammer, dat iemand er alleen voor selecties en kampioenschappen voorbij komt


Mooie samenvatting _/-\o_

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:51

Elisa2 schreef:
Tja deze ruiters en paarden moeten natuurlijk ook gewoon ervaring op doen als combinatie.


Ervaring op doen??? Deze paarden hebben wk jonge paarden... tig hengsten shows... hengstencompetitie.. pavo cup.. alles doorlopen... er bestaan haast geen 7jr met meer ervaring!!

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:55

Ik denk dat jij heel goed weet dat een WK of hengstenshow niet te vergelijken is met een gewone wedstrijd.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:57

Maar ze mag toch gewoon meerijden ook al heel ze/haar paarden ervaring :') net zoals Britt met haar 800k leerpaard mee mag rijden. Waarom zo veel gedoe over de concurrentie. Het is Z2 en ZZL he! Geen B. In deze klasse mag je ook wel KLASSE verwachten als je afgevaardigd wil worden naar het NK.
Maar goed ik heb mijn menig er al wel over gegeven, ik ben super blij voor Renatie dat ze niet alleen thuis haar paarden zo goed voor elkaar heeft maar dit ook op wedstrijd kan uitdragen. Dik verdiend lijkt mij.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:06

[code][/code]
xmarliez schreef:
Maar ze mag toch gewoon meerijden ook al heel ze/haar paarden ervaring :') net zoals Britt met haar 800k leerpaard mee mag rijden. Waarom zo veel gedoe over de concurrentie. Het is Z2 en ZZL he! Geen B. In deze klasse mag je ook wel KLASSE verwachten als je afgevaardigd wil worden naar het NK.
Maar goed ik heb mijn menig er al wel over gegeven, ik ben super blij voor Renatie dat ze niet alleen thuis haar paarden zo goed voor elkaar heeft maar dit ook op wedstrijd kan uitdragen. Dik verdiend lijkt mij.


En je vindt het wel heel redelijk dat er regionaal indoor in het L1 een stalruiter van Stal Brouwer meereed met Kirsten Brouwers topmerrie, goed voor 80-85%?


Ik ben op de Hippiade derde geworden in de B, en ik was de énige van de drie die op een eigen paard reed en niet eentje van klanten. En dan hebben we het over de B (!!).

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:08

Elisa2 schreef:
Ik denk dat jij heel goed weet dat een WK of hengstenshow niet te vergelijken is met een gewone wedstrijd.

Je hebt gelijk!! :roll: Het wk volgende maand is een veel moeilijkere proef... en ook nog in een veel moeilijkere omgeving...

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:10

Focussed schreef:
[code][/code]
xmarliez schreef:
Maar ze mag toch gewoon meerijden ook al heel ze/haar paarden ervaring :') net zoals Britt met haar 800k leerpaard mee mag rijden. Waarom zo veel gedoe over de concurrentie. Het is Z2 en ZZL he! Geen B. In deze klasse mag je ook wel KLASSE verwachten als je afgevaardigd wil worden naar het NK.
Maar goed ik heb mijn menig er al wel over gegeven, ik ben super blij voor Renatie dat ze niet alleen thuis haar paarden zo goed voor elkaar heeft maar dit ook op wedstrijd kan uitdragen. Dik verdiend lijkt mij.


En je vindt het wel heel redelijk dat er regionaal indoor in het L1 een stalruiter van Stal Brouwer meereed met Kirsten Brouwers topmerrie, goed voor 80-85%?


Ik ben op de Hippiade derde geworden in de B, en ik was de énige van de drie die op een eigen paard reed en niet eentje van klanten. En dan hebben we het over de B (!!).


Welke topruiters rijden er dan in de B? :+

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:11

Niet alle profs zijn topruiters ;)

Ik ken er hier in de regio ook een aantal die bewust niet hoger dan lichte tour rijden zodat ze in het L1 mogen blijven uitkomen met nieuwe aanwas.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 27-07-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:11

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat jij heel goed weet dat een WK of hengstenshow niet te vergelijken is met een gewone wedstrijd.

Je hebt gelijk!! :roll: Het wk volgende maand is een veel moeilijkere proef... en ook nog in een veel moeilijkere omgeving...


Vandaar dat dit dan een goede voorbereiding is ;)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:11

Focussed schreef:
[code][/code]
xmarliez schreef:
Maar ze mag toch gewoon meerijden ook al heel ze/haar paarden ervaring :') net zoals Britt met haar 800k leerpaard mee mag rijden. Waarom zo veel gedoe over de concurrentie. Het is Z2 en ZZL he! Geen B. In deze klasse mag je ook wel KLASSE verwachten als je afgevaardigd wil worden naar het NK.
Maar goed ik heb mijn menig er al wel over gegeven, ik ben super blij voor Renatie dat ze niet alleen thuis haar paarden zo goed voor elkaar heeft maar dit ook op wedstrijd kan uitdragen. Dik verdiend lijkt mij.


En je vindt het wel heel redelijk dat er regionaal indoor in het L1 een stalruiter van Stal Brouwer meereed met Kirsten Brouwers topmerrie, goed voor 80-85%?


Ik ben op de Hippiade derde geworden in de B, en ik was de énige van de drie die op een eigen paard reed en niet eentje van klanten. En dan hebben we het over de B (!!).

Ja ik heb daar geen moeite mee. Maar goed ik vind mezelf ook niet goed genoeg om mee te rijden met selecties dus doe ik dat ook niet. Ik vind dat ik pas mee kan doen als ik mezelf onder dat soort ruiters kan gaan scharen. Nog even een paar jaar doortrainen dus. Werkt voor mij ook totaal niet demotiverend want ik haal nog steeds genoeg energie uit de reguliere wedstrijden en de ontwikkeling van mijn paard.
Als ik ooit een selectie ga rijden zou ik dat alleen doen als ik van mezelf vind dat ik op een NK thuis zou horen. Anders ga ik niet eens beginnen aan het selectie traject. Of ik nu B of Z rij.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:12

Focussed schreef:
Niet alle profs zijn topruiters ;)


Dat is waar, maar een beetje prof mag vaak niet eens B meer starten dus ik vind het wel apart.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:12

xmarliez schreef:
Maar ze mag toch gewoon meerijden ook al heel ze/haar paarden ervaring :') net zoals Britt met haar 800k leerpaard mee mag rijden. Waarom zo veel gedoe over de concurrentie. Het is Z2 en ZZL he! Geen B. In deze klasse mag je ook wel KLASSE verwachten als je afgevaardigd wil worden naar het NK.
Maar goed ik heb mijn menig er al wel over gegeven, ik ben super blij voor Renatie dat ze niet alleen thuis haar paarden zo goed voor elkaar heeft maar dit ook op wedstrijd kan uitdragen. Dik verdiend lijkt mij.


Maar als je als ruiter professioneel paarden uitbrengt op WK competities, moet je dan echt de kampioenschappen in de amateurklasses willen starten? T/m ZZL valt gewoon onder de basissport, ook al komt het gros van de amateurs niet tot die klasse. Het klopt dan niet dat een kampioenschap voor amateurs wordt overspoeld met professionals. Ze wordt eerste met 76%, wat superknap is (ook als pro), maar dat betekent dat iemand die op de normale wedstrijden iedereen zoek rijdt met 70% zich simpelweg niet kan plaatsen voor een NK en dus die ervaring die zij al bezit niet eens op kan doen.

Overigens is dit niet alleen maar in het Z; ik heb in het M ook wel eens tegen een Geert Hofland gereden. Tja, bij voorbaat kansloos. :')

Ik denk zelf dat het voor alle partijen beter zou zijn als het opgesplitst zou worden tussen amateurs en pro's. Dan hebben de pro's hun mogelijkheid om jongere/onervaren paarden ervaring op te laten doen, maar is er ook nog wat voor de amateurs.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:13

HK, subli en zeker pavo (ik heb namelijk nog nooit 2 combi's tegelijk gezien in een reguliere wedstrijd... of er moet echt iets mis gaan). :P
Ze lijken niet op reguliere wedstrijden qua inhoud en opbouw proef... want nu mag je niet je proef aanpassen op de kwaliteiten (subli) of meeliften met je buurman (pavo) daar draait het om de kwaliteiten als dressuurpaard te tonen... regulier om een goede proef neer te zetten, en dat is toch anders.
Daarbij zie ik genoeg amateurs die er meer vlieguren op hebben zitten omdat ze alle wedstrijden mee pakken.

Daarbij moeten deze paarden ook gewoon hun wedstrijdjes kunnen lopen. Mensen moeten minder kijken naar anderen en meer naar eigen ontwikkeling en scores, dan maakt het ook helemaal niet uit. Ik kijk nooit naar de lintjes, altijd alleen naar mijn punten en commentaar.

Want veel draaien het om...
"Zij rijdt hoog mee omdat ze op een goed gekeurde dekhengst rijdt."

Nee... dat beest is een goed gekeurde hengst omdat er gewoon kwaliteit in zit en als je het kan managen kan en daardoor komen er ook bovengemiddelde scores uit.
Maar dat betekend niet dat hij door zijn kwaliteit of de kunde van de ruiter niet in de basis mee mag doen. Het is juist goed dat ze mee moeten lopen als 'gewone' combi's en geen voorkeursbehandeling krijgen.
Hoeveel jonge hengsten hoor je niks meer van omdat ze na de HK zonder ruiter in het werk opeens met ruiter door de mand vielen? En uiteindelijk nergens meer kwamen... best veel als je het bekijkt.
Dus imo juist goed dat ze alles moeten doorlopen.

Als amateur kan je ook boven de 70% knallen. En dan zit je er gewoon bij.
Heel vervelend als je dan in een groepje zit met veel profs, maar dat is nou eenmaal hoe het werkt.
Mijn rijvereniging bestaat voor 80% uit subtop en proffs...
Dus ja... dan is het bikkelen, maar des te gaver als jij dan een keer voor een herfstmeeting of regio wordt gevraagd.

En je wil gewoon het beste van het beste naar het NK.
Niet voor wie het leuk zou zijn of wie je het gunt, zo werken die competities niet :D

Al gun ik het Renate sowieso... dat is gewoon een topper, helemaal als je ziet hoe zij met haar paarden omgaat e.d. ik denk een hele mooie ambassadeur voor op de hippiade van jouw gebied.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:17

Elisa2 schreef:
JeanneV schreef:

Je hebt gelijk!! :roll: Het wk volgende maand is een veel moeilijkere proef... en ook nog in een veel moeilijkere omgeving...


Vandaar dat dit dan een goede voorbereiding is ;)

Laat ze lekker in Uden gaan oefenen

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:20

Het heeft denk ik ook te maken met waar er op dit moment bij wedstrijden helaas op beoordeeld wordt. Als ruiter zou ik geen probleem hebben om tegen de top te moeten rijden, want dat is iets wat ik zelf kan veranderen. Maar je paard en zijn potentie verander je niet. Helaas kijken veel juryleden haast niet naar rijvaardigheid, maar ook voor een groot deel naar het paard zelf. Als ze vooral zouden letten op rechtgerichtheid, ontspanning, rijvaardigheid etc etc, kortom, de dingen die iedereen die hard werkt voor elkaar kan krijgen, zou het een stuk leuker zijn in de sport.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:26

Sheran schreef:
Het heeft denk ik ook te maken met waar er op dit moment bij wedstrijden helaas op beoordeeld wordt. Als ruiter zou ik geen probleem hebben om tegen de top te moeten rijden, want dat is iets wat ik zelf kan veranderen. Maar je paard en zijn potentie verander je niet. Helaas kijken veel juryleden haast niet naar rijvaardigheid, maar ook voor een groot deel naar het paard zelf. Als ze vooral zouden letten op rechtgerichtheid, ontspanning, rijvaardigheid etc etc, kortom, de dingen die iedereen die hard werkt voor elkaar kan krijgen, zou het een stuk leuker zijn in de sport.


Dat is zo, bij twee even goede ruiters en proeven wint degene met het beste paard.

Overduidelijke profs mogen ze van mij echt uitsluiten wbt prijsuitreiking en kampioenschappen tot zz-licht niveau oid. Maar ik denk echt dat het heel moeilijk gaat zijn waar je dan de scheidslijn trekt tussen semi prof en amateur.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:27

Toch blijft het bijzonder dat er wordt gezegd dat deze profs deze wedstrijden nodig hebben om "ook normale wedstrijden te kunnen oefenen."

Ik kom ze gek genoeg namelijk nooit tegen op reguliere wedstrijden. Ze staan pas op de lijst als de wedstrijd meetelt als selectie. Bijzonder dat je alleen op selecties blijkbaar de juiste ervaring kunt opdoen.


Ik denk zelf dat het vrij eenvoudig moet zijn om amateurs van de profs te scheiden (>50% van je inkomen uit de paardensport maakt je professioneel voor de letterlijke definitie). Voor die paar semi-profs die net tussen het wal en het schip vallen en onder profs worden geschaard zou het niet moeten uitmaken. Die moeten nu ook al tegen de profs, dus er verandert weinig.

Elke andere sport kan het wel. De plaatselijke voetbalclub hoeft hier op zondag voor het zomertoernooi ook niet tegen jong Ajax (want die moeten nog ervaring opdoen :') ) .