Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:11

Bertje16 schreef:
mag ik voor wat betreft braafheid nog een knuppel gooien, voerbeleid. Als je paarden die 5 dagen in de week voor minder dan een uurtje moeten lopen voert alsof ze de hele dag moeten ploegen vraag je ook om rillerige paarden. Helaas gebeurt ook dat nog veel te vaak.


Maar dit gebeurde vroeger ook en toen waren de paarden ook gewoon braaf. Dus je komt dan toch weer terug op dat ze heter worden gefokt

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:48

Och ja hier een kennis ook laatst een pony verkocht, c pony, hartstikke leuk ding, Liep mee in de manege lessen,
Nog bij gezegd, staat elke dag minimaal 4 uur buiten en krijgt alleen een handje brok voor het idee bij het binnen komen
Nieuw huis: elke dag volle schep voer er in en niet naar buiten. En dan gek vinden dat hij 'onhandelbaar' was

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:37

Donna89 schreef:
Och ja hier een kennis ook laatst een pony verkocht, c pony, hartstikke leuk ding, Liep mee in de manege lessen,
Nog bij gezegd, staat elke dag minimaal 4 uur buiten en krijgt alleen een handje brok voor het idee bij het binnen komen
Nieuw huis: elke dag volle schep voer er in en niet naar buiten. En dan gek vinden dat hij 'onhandelbaar' was

Manegepaarden zijn meestal braaf omdat ze veel werk hebben. Als een particulier zo'n paard overkoopt en die heeft dan meteen veel minder werk en inderdaad ook vaak te veel krachtvoer,dan worden ze erg vlug ja.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:44

Je kunt een paard verkopen, maar het management helaas niet. Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed management heeft op gezondheid en rijdbaarheid. Zoals hier ook wordt opgemerkt; je kunt nog zo’n brave goedzak kopen, bij slecht management blijven ze bijna nooit braaf. Of je moet een half hersendode kopen

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 19:01

996981 schreef:
Je kunt een paard verkopen, maar het management helaas niet. Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed management heeft op gezondheid en rijdbaarheid. Zoals hier ook wordt opgemerkt; je kunt nog zo’n brave goedzak kopen, bij slecht management blijven ze bijna nooit braaf. Of je moet een half hersendode kopen


Absoluut mee eens.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 19:51

996981 schreef:
Je kunt een paard verkopen, maar het management helaas niet. Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed management heeft op gezondheid en rijdbaarheid. Zoals hier ook wordt opgemerkt; je kunt nog zo’n brave goedzak kopen, bij slecht management blijven ze bijna nooit braaf. Of je moet een half hersendode kopen


Maar management is wel heel divers.
Wat voor het ene paard perfect is kan voor een ander niet juist zijn.

Bij slecht management kan een paard ook juist in zichzelf keren en daardoor erg braaf lijken. Dan lijkt het management op het eerste gezicht niet verkeerd.
Tot het paard ergens zichzelf kan zijn maar daardoor in de eerste instantie van gekkigheid niet weet wat het moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:38

Donna89 schreef:
Als je ziet wat de kosten zijn om een paard groot te brengen en op te leiden... Natuurlijk zitten er uitschieters tussen. Maar over het algemeen als je echt gaat rekenen, denk ik dat paarden eerder echt goedkoop waren.
Maar ik blijf erbij: dat is niet de zorg van de koper. Als hobbyist weet je dat fokken je meer geld gaat kosten dan het oplevert, als prof weet je dat de meeste paarden je meer kosten dan ze je opleveren, en dat je het moet hebben van die ene uitschieter waarop je wel verdient. Dat is simpelweg het business model, en ik denk dat ze bij de warmbloeden nog mazzel hebben dat de dekprijzen zo laag liggen vergeleken met sommige andere rassen. Op dit paard is bijvoorbeeld al bijna een ton verlies geleden, en ik denk dat er op die van mij zelfs meer dan een ton verlies geleden is (meer dan 50.000 aankoop + zo'n 50.000 aan training fees en bijkomende kosten). Dat is simpelweg de aard van de business van het (op)fokken van sportpaarden: je hebt te maken met levende have, de markt bepaalt de prijzen. Het is geen uniform productieproces waarmee je altijd gegarandeerd een bepaalde kwaliteit of potentie hebt en waar je dus ook een bepaalde waarde aan kunt hangen. En waarom zou een amateur 15.000 euro moeten betalen voor een paard waar een prof of andere fokker nog geen cent aan wil uitgeven? De markt is er nu naar, want mensen willen het betalen, maar het is natuurlijk een gekke redenering dat iemand altijd de kosten van de fokker zou moeten dekken met de aankoop.

Bovendien zou je met deze redenering ook verwachten dat de prijs evenredig stijgt met de leeftijd van het paard, en dat gebeurt ook niet. :P

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:07

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Je kunt een paard verkopen, maar het management helaas niet. Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed management heeft op gezondheid en rijdbaarheid. Zoals hier ook wordt opgemerkt; je kunt nog zo’n brave goedzak kopen, bij slecht management blijven ze bijna nooit braaf. Of je moet een half hersendode kopen


Maar management is wel heel divers.
Wat voor het ene paard perfect is kan voor een ander niet juist zijn.

Bij slecht management kan een paard ook juist in zichzelf keren en daardoor erg braaf lijken. Dan lijkt het management op het eerste gezicht niet verkeerd.
Tot het paard ergens zichzelf kan zijn maar daardoor in de eerste instantie van gekkigheid niet weet wat het moet doen.

Dat is toch goed management? Kijken naar de (individuele) behoeftes van een paard en daar op inspelen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:47

Mkango schreef:
Donna89 schreef:
Als je ziet wat de kosten zijn om een paard groot te brengen en op te leiden... Natuurlijk zitten er uitschieters tussen. Maar over het algemeen als je echt gaat rekenen, denk ik dat paarden eerder echt goedkoop waren.
Maar ik blijf erbij: dat is niet de zorg van de koper. Als hobbyist weet je dat fokken je meer geld gaat kosten dan het oplevert, als prof weet je dat de meeste paarden je meer kosten dan ze je opleveren, en dat je het moet hebben van die ene uitschieter waarop je wel verdient. Dat is simpelweg het business model, en ik denk dat ze bij de warmbloeden nog mazzel hebben dat de dekprijzen zo laag liggen vergeleken met sommige andere rassen. Op dit paard is bijvoorbeeld al bijna een ton verlies geleden, en ik denk dat er op die van mij zelfs meer dan een ton verlies geleden is (meer dan 50.000 aankoop + zo'n 50.000 aan training fees en bijkomende kosten). Dat is simpelweg de aard van de business van het (op)fokken van sportpaarden: je hebt te maken met levende have, de markt bepaalt de prijzen. Het is geen uniform productieproces waarmee je altijd gegarandeerd een bepaalde kwaliteit of potentie hebt en waar je dus ook een bepaalde waarde aan kunt hangen. En waarom zou een amateur 15.000 euro moeten betalen voor een paard waar een prof of andere fokker nog geen cent aan wil uitgeven? De markt is er nu naar, want mensen willen het betalen, maar het is natuurlijk een gekke redenering dat iemand altijd de kosten van de fokker zou moeten dekken met de aankoop.

Bovendien zou je met deze redenering ook verwachten dat de prijs evenredig stijgt met de leeftijd van het paard, en dat gebeurt ook niet. :P


Dat laatste ben ik het niet mee eens, vaak zie je bij de rijpaarden de prijzen stijgen als ze 3/4 jaar zijn. Dan betaal je voor het talent en de potentie, als ze dan braaf opgeleid en uitgebracht worden dan stijgt de prijs met het niveau. Totdat het niveau achterblijft wbt de leeftijd, dan daalt de prijs weer. Of totdat het paard te oud wordt en de potentie voor de sport steeds minder wordt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:55

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
https://equnews.nl/fokkerij/de-aankoopk ... 0AdsqI4Kmk

Ik kwam dit artikel tegen, zou dit ook geen reden zijn waarom er "weinig" paarden te vinden zijn? Omdat iedereen ze perfect op de x-ray wil hebben?

Maar waar blijven al die afgekeurde paarden dan? Ik zie er maar zelden een te koop staan die een bemerking heeft. Juist die paarden, mits geen risico bemerking en klinisch goed, zouden dan toch voor gewone prijzen te koop kunnen komen als recreatie paard?


Vroeger waren dit de paarden die onder de e4000,- aangeboden worden, vaak in de hoop dat er dan niet gekeurd zou worden of met het eerlijke verhaal erbij. Ik heb een tijd op een handelstal gewerkt die juist dit soort paarden exporteerde voor Zweden. Als ze maar klinisch goed waren, braaf en makkelijk na te rijden dan werden ze als warme broodjes verkocht in Zweden. Hier gingen er om de twee weken een stuk of twintig heen. Paar jaar geleden was dit nog steeds zo.
Deze handelaar kon gewoon in een minuut al zien of een paard klinisch goed was of niet, niet goed was linea recta weer terug naar de verkoper.

Persoonlijk vind ik het ook een grijs gebied, als ik heel veel geld zou uitgeven dan zou ik ook graag willen weten waar ik aan begin. Zeker met (v)gereden paarden, dan zou ik de rug en hals ook geen overbodige luxe vinden. Voor de verkoop wil je ook graag weten of een paard goed is, anders is het zonde van de investering als je er training in stopt. Voor mezelf met jonge paarden vind ik het minder belangrijk, dan is het klinische beeld het belangrijkste mits paard niet te duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:02

Elisa2 schreef:
Dat laatste ben ik het niet mee eens, vaak zie je bij de rijpaarden de prijzen stijgen als ze 3/4 jaar zijn. Dan betaal je voor het talent en de potentie, als ze dan braaf opgeleid en uitgebracht worden dan stijgt de prijs met het niveau. Totdat het niveau achterblijft wbt de leeftijd, dan daalt de prijs weer. Of totdat het paard te oud wordt en de potentie voor de sport steeds minder wordt.
Dan redeneer je puur vanuit de sport en vanuit de warmbloedfokkerij. Niet iedereen heeft wedstrijdambities, niet iedereen wil een warmbloed. Hoeveel amateurs kopen een paard dat (semi-)professioneel wordt opgeleid en keurig in suo anno alle klassen doorloopt? Ja, er zijn er genoeg, maar het merendeel koopt natuurlijk “gewoon” een paard van een andere amateur die misschien nooit een voet in de wedstrijdring gezet heeft of op z’n zevende nog niet eens winst in de L1 gelopen heeft.

In het beschouwen van de uitzonderingen als de regel, gaat het al mis imo.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:06

Ja ik reageer vanuit de handel en het commerciele oogpunt bij de sportpaarden, het paard van de amateur levert meestal minder op omdat het vaak niet zo goed gereden is. (no offence)
Dat zijn de paarden die over het algemeen ook voor minder weggaan, maar die nu ook enorm duur lijken te zijn.
Of de paarden die al niet goed waren op de foto's en waar niet in geinvesteerd is, of die niet goed genoeg zijn qua talent.
Dat zijn normaal gesproken de paarden die goedkoper zijn.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:14

Mkango schreef:
Donna89 schreef:
Als je ziet wat de kosten zijn om een paard groot te brengen en op te leiden... Natuurlijk zitten er uitschieters tussen. Maar over het algemeen als je echt gaat rekenen, denk ik dat paarden eerder echt goedkoop waren.
Maar ik blijf erbij: dat is niet de zorg van de koper. Als hobbyist weet je dat fokken je meer geld gaat kosten dan het oplevert, als prof weet je dat de meeste paarden je meer kosten dan ze je opleveren, en dat je het moet hebben van die ene uitschieter waarop je wel verdient. Dat is simpelweg het business model, en ik denk dat ze bij de warmbloeden nog mazzel hebben dat de dekprijzen zo laag liggen vergeleken met sommige andere rassen. Op dit paard is bijvoorbeeld al bijna een ton verlies geleden, en ik denk dat er op die van mij zelfs meer dan een ton verlies geleden is (meer dan 50.000 aankoop + zo'n 50.000 aan training fees en bijkomende kosten). Dat is simpelweg de aard van de business van het (op)fokken van sportpaarden: je hebt te maken met levende have, de markt bepaalt de prijzen. Het is geen uniform productieproces waarmee je altijd gegarandeerd een bepaalde kwaliteit of potentie hebt en waar je dus ook een bepaalde waarde aan kunt hangen. En waarom zou een amateur 15.000 euro moeten betalen voor een paard waar een prof of andere fokker nog geen cent aan wil uitgeven? De markt is er nu naar, want mensen willen het betalen, maar het is natuurlijk een gekke redenering dat iemand altijd de kosten van de fokker zou moeten dekken met de aankoop.

Bovendien zou je met deze redenering ook verwachten dat de prijs evenredig stijgt met de leeftijd van het paard, en dat gebeurt ook niet. :P


Elisa2 schreef:
Dat laatste ben ik het niet mee eens, vaak zie je bij de rijpaarden de prijzen stijgen als ze 3/4 jaar zijn. Dan betaal je voor het talent en de potentie, als ze dan braaf opgeleid en uitgebracht worden dan stijgt de prijs met het niveau. Totdat het niveau achterblijft wbt de leeftijd, dan daalt de prijs weer. Of totdat het paard te oud wordt en de potentie voor de sport steeds minder wordt.


Als de meeste paarden die je koopt meer kosten dan ze opleveren doe je het als prof niet zo goed.
Volgens mij is het de bedoeling - als prof - dat je er goed van kunt leven. En dat kunnen de meesten ook wel.
Of je nu professioneel fokker bent of professioneel handelaar of professioneel ruiter. In deze branche klotst het geld (nog steeds) tegen de plinten op.
Verder eens met Elisa2. Tussen de 3 en 5 jaar verdubbelen de prijzen van sportpaarden zich zo ongeveer (als het niet meer is, voor de echte talentvolle paarden) Voor een 3 jarige die 15.000 euro heeft gekost, wordt dan al snel 35.000+ euro betaald. En echt, ook die gaan als warme broodjes. (Vaak ook over de grens).
Het paard moet dan inderdaad wel het bij zijn leeftijd behorende niveau lopen en goed getraind zijn.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:22

Nog even terug komende op de coole karakters van de Quarterhorse,
Vergeet niet dat de Quarters die op wedstrijden lopen al jong onder het zadel waren en ook jong mee op pad gingen. Er word daar veel tijd aan besteed. En niet alleen in de discipline reining.

Als voorbeeld, ik heb mijn 3 jarige nu de laatste 2 maanden ook al naar 3 wedstrijden mee genomen op 3 verschillende locaties. En die vond ook veel dingen echt wel spannend maar omdat het nu gewoon word voor hem is het geen issue meer en heb ik een heel braaf paard in de showring.

Neem ik nu een oudere die vooral geshowd is eens mee de straat op of bos in dan kunnen ze ook best rillerig zijn, drempeltjes niet over durven of een spook zien achter een bosje omdat ze dat niet kennen, simpelweg omdat dit nooit met ze gedaan werd.
Het is maar hoeveel tijd je in alles investeerd met ze en dat geld voor elk paardenras en nee, echt niet elke Quarter is een coole en ja, zijn ook rete duur.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:40

Elisa2 schreef:
Ja ik reageer vanuit de handel en het commerciele oogpunt bij de sportpaarden, het paard van de amateur levert meestal minder op omdat het vaak niet zo goed gereden is. (no offence)
Dat zijn de paarden die over het algemeen ook voor minder weggaan, maar die nu ook enorm duur lijken te zijn.
Of de paarden die al niet goed waren op de foto's en waar niet in geinvesteerd is, of die niet goed genoeg zijn qua talent.
Dat zijn normaal gesproken de paarden die goedkoper zijn.


En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:46

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik reageer vanuit de handel en het commerciele oogpunt bij de sportpaarden, het paard van de amateur levert meestal minder op omdat het vaak niet zo goed gereden is. (no offence)
Dat zijn de paarden die over het algemeen ook voor minder weggaan, maar die nu ook enorm duur lijken te zijn.
Of de paarden die al niet goed waren op de foto's en waar niet in geinvesteerd is, of die niet goed genoeg zijn qua talent.
Dat zijn normaal gesproken de paarden die goedkoper zijn.


En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.

Maar de mensen die bij dat soort handelaars en fokkers gaan kijken zoeken helemaal niet naar een braaf en degelijk paard, die zoeken naar een braaf paard met potentieel dat ook nog eens goed getraind is om daar recreatie mee te gaan rijden.

Ik kan ook in deze tijd nog steeds perfect een recreatie paard vinden onder de 5K. Maar dan wel een écht recreatie paard, geen basis sportpaard dat ik voor de recreatie wil gaan gebruiken.


Elisa2 schreef:
Vroeger waren dit de paarden die onder de e4000,- aangeboden worden, vaak in de hoop dat er dan niet gekeurd zou worden of met het eerlijke verhaal erbij. Ik heb een tijd op een handelstal gewerkt die juist dit soort paarden exporteerde voor Zweden. Als ze maar klinisch goed waren, braaf en makkelijk na te rijden dan werden ze als warme broodjes verkocht in Zweden. Hier gingen er om de twee weken een stuk of twintig heen. Paar jaar geleden was dit nog steeds zo.
Deze handelaar kon gewoon in een minuut al zien of een paard klinisch goed was of niet, niet goed was linea recta weer terug naar de verkoper.

Persoonlijk vind ik het ook een grijs gebied, als ik heel veel geld zou uitgeven dan zou ik ook graag willen weten waar ik aan begin. Zeker met (v)gereden paarden, dan zou ik de rug en hals ook geen overbodige luxe vinden. Voor de verkoop wil je ook graag weten of een paard goed is, anders is het zonde van de investering als je er training in stopt. Voor mezelf met jonge paarden vind ik het minder belangrijk, dan is het klinische beeld het belangrijkste mits paard niet te duur is.


Ik mag hopen dat een fokker/handelaar op het oog kan zien of een paard klinisch goed is of niet. :=

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:50

Elisa2 schreef:
Ja ik reageer vanuit de handel en het commerciele oogpunt bij de sportpaarden, het paard van de amateur levert meestal minder op omdat het vaak niet zo goed gereden is. (no offence)
Dat zijn de paarden die over het algemeen ook voor minder weggaan, maar die nu ook enorm duur lijken te zijn.
Of de paarden die al niet goed waren op de foto's en waar niet in geinvesteerd is, of die niet goed genoeg zijn qua talent.
Dat zijn normaal gesproken de paarden die goedkoper zijn.


Ayasha schreef:
Gini schreef:
En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.

Maar de mensen die bij dat soort handelaars en fokkers gaan kijken zoeken helemaal niet naar een braaf en degelijk paard, die zoeken naar een braaf paard met potentieel dat ook nog eens goed getraind is om daar recreatie mee te gaan rijden.

Ik kan ook in deze tijd nog steeds perfect een recreatie paard vinden onder de 5K. Maar dan wel een écht recreatie paard, geen basis sportpaard dat ik voor de recreatie wil gaan gebruiken.


Ik denk dat wij een heel verschillend beeld en definitie hebben van een recreatiepaard en dat we het op dat vlak dus niet eens zullen worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:55

Oh daar ben ik zeker van. Ik denk dat heel veel mensen zeggen dat ze een recreatie paard zoeken maar dat eigenlijk niet zoeken. :) Dat zei ik op pagina 1 al.
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw definitie nu, ongeacht of ik het daar mee eens ben of niet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:07

Een recreatiepaard kan in mijn ogen wel nog gewoon meedraaien in de basissport. Ieder gezond paard kan mee in de basissport. Waarom is de basissport in willen in jouw ogen zo een speciale wens dat je niet kan verwachten dat je dat met een doorsnee recreatiepaard kan?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:12

996981 schreef:
Je kunt een paard verkopen, maar het management helaas niet. Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed management heeft op gezondheid en rijdbaarheid. Zoals hier ook wordt opgemerkt; je kunt nog zo’n brave goedzak kopen, bij slecht management blijven ze bijna nooit braaf. Of je moet een half hersendode kopen


Helemaal mee eens!
Hier hartstikke brave pony's 24/7. Zet ik ze op stal dan weet ik zeker dat ze niet zo braaf meer zullen zijn.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:16

Omdat een braaf "sportpaard" ook met een niet zo getalenteerde ruiter lekker mee kan doen op concours. Met een " recreatiepaard" wordt dat voor diezelfde ruiter een stuk lastiger na de L2.

Zie ook mijn eerdere opmerkingen.

Ik ben het met Ayasha eens, veel ruiters noemen het een recreatiepaard maar bedoelen een vergevingsgezind sportpaard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:21

Gini schreef:
Een recreatiepaard kan in mijn ogen wel nog gewoon meedraaien in de basissport. Ieder gezond paard kan mee in de basissport. Waarom is de basissport in willen in jouw ogen zo een speciale wens dat je niet kan verwachten dat je dat met een doorsnee recreatiepaard kan?

Klopt. Een recreatie paard kan mee draaien in de basis sport. Maar dan moet je niet verwachten dat je elke week een lintje haalt. Wat ik op wedstrijden bij ons voorbij zie komen als "recreatie paarden" zijn geen recreatie paarden. Dat zijn basis sport paarden waar simpelweg het potentieel niet uit gereden wordt. En opnieuw: dat is geen steek naar ruiters die niet zo handig zijn. Ik ben ook niet de meest handige ruiter. Het gaat me er puur om dat veel "recreatie paarden" die op wedstrijd mee lopen gewoon geen recreatie paarden zijn. Ze hebben veelal een goed papier. Op een Sam wordt standaard neer gekeken als ik buiten mijn eigen provincie start. En types als Sam vind je nog prima voor onder die 5000 euro ook in een formaatje groter. Die kan prima mee draaien in de basis sport maar je kan je geen fouten permitteren. Rijden voor een 9 om ene 7 te krijgen zegt mijn trainer altijd. :j Een type als Rêve is in mijn ogen al geen recreatie paard meer. Geen topsportpaard ook niet overigens, obviously. Maar kwa potentieel is het al geen recreatie paard meer. En wat op wedstrijd rond loopt is voor de meerderheid vergeleken met Rêve kwa potentieel nog een categorie of twee hoger. Ook in de lage proeven. (Let wel voor de NL bokkers: Ik heb het dan specifiek over onze bond. Haflingers en Fjorden zal je bij ons zelden tot nooit zien starten, ook niet de sportieve van nu. Er lopen nu 2 friezen mee en dat is uitzonderlijk.) Ik kan overigens ook andere voorbeelden aan halen dan mijn eigen paarden maar dat lijkt me minder netjes tov die ruiters. :)

en dan komen we terug op het begin punt: Men wil een warmbloed met potentieel maar voor de prijs van een recreatie paard omdat "men" dat potentieel nooit gaat gebruiken. Bovendien wil men ook nog dat die warmbloed goed door gereden is, doodbraaf is (Hij moet fijn licht aan de hulpen staan maar mag niet raar reageren als je hem per ongeluk in de bek trekt want ja tis wel een recreatie paard he.) en ondanks dat ie liefst op een jaar of 8 goed bevestigd moet zijn in het Z (liefst met de wissels er bij want die er zelf in steken is niet leuk.) moet ie ook nog eens compleet schoon zijn op álle foto's. Van het puntje van zijn neus tot in het tipje van zijn hoeven en alles er tussen. En dat alles dan graag voor max 6k. Oh en hij moet natuurlijk minstens 1.65 zijn want anders is het een pony.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-09-21 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:22

Elisa2 schreef:
Dat laatste ben ik het niet mee eens, vaak zie je bij de rijpaarden de prijzen stijgen als ze 3/4 jaar zijn. Dan betaal je voor het talent en de potentie, als ze dan braaf opgeleid en uitgebracht worden dan stijgt de prijs met het niveau. Totdat het niveau achterblijft wbt de leeftijd, dan daalt de prijs weer. Of totdat het paard te oud wordt en de potentie voor de sport steeds minder wordt.

Dit is dus zeker waar.
Altijd al geweest.
De paarden van 4 en 5 jaar, netjes opgeleid en die potentie voor meer hadden zijn altijd hoog aan de prijs geweest. Of ze dat dan uiteindelijk waar maakte is idd wat anders. Deden ze dat niet waren ze als 10 jarige ook amper meer wat waard.
Paarden die geen potentie voor meer hadden waren vroeger een heel stuk goedkoper, en ik heb het idee dat die nu juist enorm duur zijn geworden.

Vroeger had je naar mijn idee onder 4000 fijne paarden voor de amateur. Niet allemaal kapot, maar gewoon geen zin in geleur van keuren.
Of het waren de goede echt aan de prijs. Daar tussen zat vaak niet veel.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:24

Tango1979 schreef:
Omdat een braaf "sportpaard" ook met een niet zo getalenteerde ruiter lekker mee kan doen op concours. Met een " recreatiepaard" wordt dat voor diezelfde ruiter een stuk lastiger na de L2.

Zie ook mijn eerdere opmerkingen.

Ik ben het met Ayasha eens, veel ruiters noemen het een recreatiepaard maar bedoelen een vergevingsgezind sportpaard.


En waar moet ik dan naartoe als niet zo getalenteerde ruiter met wel veel wil om te leren en de wil om te genieten van ieder aspect van het paardeneigenaar zijn? Ik wil lange strandritten maken en lekker veel het bos in, ik wil met mijn vriendinnen mee oefenspringen in de winter en in de zomer, als het mooi weer is en ik de trailer van stal mee kan krijgen, wil ik met stalgenoten mee op dressuurwedstrijd. Ik heb voor de rest geen sportieve ambitie, alleen plezier maken, maar dat wilt niet zeggen dat ik gelukkig word van enkel door het bos sjokken.

Wat raad je me aan? Een recreatie- of sportpaard? Op welke markt moet ik me richten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:34

Gini schreef:
En waar moet ik dan naartoe als niet zo getalenteerde ruiter met wel veel wil om te leren en de wil om te genieten van ieder aspect van het paardeneigenaar zijn? Ik wil lange strandritten maken en lekker veel het bos in, ik wil met mijn vriendinnen mee oefenspringen in de winter en in de zomer, als het mooi weer is en ik de trailer van stal mee kan krijgen, wil ik met stalgenoten mee op dressuurwedstrijd. Ik heb voor de rest geen sportieve ambitie, alleen plezier maken, maar dat wilt niet zeggen dat ik gelukkig word van enkel door het bos sjokken.

Wat raad je me aan? Een recreatie- of sportpaard? Op welke markt moet ik me richten?

Dan heb jij prima genoeg met een Sam (recreatie paard.) en die vindt je nog prima onder de 5K. Dan sta je niet elke wedstrijd vooraan. Maar je bent ook niet elke keer de hekkensluiter en mits gewoon netjes rijden rijd je gewoon elke keer je winstpunt. Tenzij er grote fouten in de proef zitten of extreme spanning. Maar zou jij dan ook op zoek gaan naar een type als Sam? Dat wil zeggen; Een warmbloed met wat bemerkingen (platvoeten en hij weeft dus stalgebrek.), vlakke gangen van nature en niet de meest ideale bouw.

En als je heel eerlijk bent en rond je kijkt. Hoeveel recreatie ruiters die ook graag wat wedstrijdjes willen rijden zouden genoegen nemen met het hierboven beschreven paard? Want hij heeft al minstens 2 bemerkingen.