Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:19

Maar wat is betaalbaar? Ik heb 6 jaar geleden voor onder de 8k mijn paard kunnen kopen. Getalenteerd, kan zeker LT of hoger (niet met mij), niet ril, eerder nieuwsgierig.

Ik denk dat je voor datzelfde paard nu minstens het dubbele betaald.

Het mag van mij best geld kosten, maar 15 a 20k voor een 3 a 4 jarige, bedoeld voor de amateur,vind ik nogal wat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:21

Maar zijn die paarden van die prijzen bedoelt voor de amateur? Of wil de amateur nu zulke paarden?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:25

Ik denk dat de amateur veel wil, maar dat er (te) weinig vergevingsgezinde paarden zijn. En te weinig zelfkennis bij de ruiters.

De prijzen zijn ook bizar hoog momenteel. Ik zeg niet dat je er niet wat aan over mag houden, maar het is net als de huizenprijzen momenteel.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:26

Het enige dat een sportpaard fokken minder kost dan een recreatiepaard is het dekgeld. Verder zijn de kosten van onderhoud (van de merrie) dierenartskosten, opfok en beleren gelijk.
Dus het is heel begrijpelijk dat een fokker liever een sportpaard fokt dan een recreatiepaard want dat geeft hem een grotere kans zijn investering terug te verdienen.
De 'echte' recreatiepaarden worden nu alleen nog maar gefokt door hobbyfokkers die het leuk vinden om een veulen te fokken van hun eigen paard en daarbij niet specifiek kijken naar het exterieur :D , fokkers van specifieke rassen (haflingers, fjorden en tinkers,etc). Verder is het leeuwendeel van de aangeboden recreatiepaarden boven 15 jaar, PRE/spanjaard, etc.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:28

Babootje schreef:
Het enige dat een sportpaard fokken minder kost dan een recreatiepaard is het dekgeld. Verder zijn de kosten van onderhoud (van de merrie) dierenartskosten, opfok en beleren gelijk.
Dus het is heel begrijpelijk dat een fokker liever een sportpaard fokt dan een recreatiepaard want dat geeft hem een grotere kans zijn investering terug te verdienen.
De 'echte' recreatiepaarden worden nu alleen nog maar gefokt door hobbyfokkers die het leuk vinden om een veulen te fokken van hun eigen paard en daarbij niet specifiek kijken naar het exterieur :D , fokkers van specifieke rassen (haflingers, fjorden en tinkers,etc). Verder is het leeuwendeel van de aangeboden recreatiepaarden boven 15 jaar, PRE/spanjaard, etc.


Dan zijn er nog de import paarden. Veel Tinkers komen bijvoorbeeld uit Ierland.

Lieser
Berichten: 1495
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:30

Loretta schreef:
Babootje schreef:
Het enige dat een sportpaard fokken minder kost dan een recreatiepaard is het dekgeld. Verder zijn de kosten van onderhoud (van de merrie) dierenartskosten, opfok en beleren gelijk.
Dus het is heel begrijpelijk dat een fokker liever een sportpaard fokt dan een recreatiepaard want dat geeft hem een grotere kans zijn investering terug te verdienen.
De 'echte' recreatiepaarden worden nu alleen nog maar gefokt door hobbyfokkers die het leuk vinden om een veulen te fokken van hun eigen paard en daarbij niet specifiek kijken naar het exterieur :D , fokkers van specifieke rassen (haflingers, fjorden en tinkers,etc). Verder is het leeuwendeel van de aangeboden recreatiepaarden boven 15 jaar, PRE/spanjaard, etc.


Dan zijn er nog de import paarden. Veel Tinkers komen bijvoorbeeld uit Ierland.

Sinds de Brexit komt er weinig uit Ierland. Daarom halen handelsstallen nu vrachtladingen vol uit Spanje. En die wil je zéker niet hebben als recreatieruiter.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:32

Dat is natuurlijk ook een factor die meespeelt

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:34

Ik snap ook heel goed dat de fokker niet doelgericht op dat paard voor de minder getalenteerde amateur fokt. Uiteindelijk is het prettig om af en toe een uitschieter te fokken, die echt mooi geld oplevert. Betekent niet dat ik dat niet jammer vind :D

En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt happy wordt van de tinkers en Spanjaarden die ik rond zie lopen. Hoe je daar met minder talent fijn op moet leren rijden...

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 20:49

Tango1979 schreef:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt happy wordt van de tinkers en Spanjaarden die ik rond zie lopen. Hoe je daar met minder talent fijn op moet leren rijden...


Sorry, maar dat is ook weer een heel zwart/witte visie.
Er zijn ook zat echt goeie en mooi gebouwde tinkers en Spanjaarden, net zoals dit met elk ras wel is. Het tijdperk dat alles wat overzee niet verkocht raakte(dan heb ik het over tinkers), naar hier versleept werd, is ook al heel wat jaren voorbij en ik zie vooral heel veel goeie paarden nog naar hier komen ipv brol.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:18

Babootje schreef:
Het enige dat een sportpaard fokken minder kost dan een recreatiepaard is het dekgeld. Verder zijn de kosten van onderhoud (van de merrie) dierenartskosten, opfok en beleren gelijk.
Dus het is heel begrijpelijk dat een fokker liever een sportpaard fokt dan een recreatiepaard want dat geeft hem een grotere kans zijn investering terug te verdienen.
De 'echte' recreatiepaarden worden nu alleen nog maar gefokt door hobbyfokkers die het leuk vinden om een veulen te fokken van hun eigen paard en daarbij niet specifiek kijken naar het exterieur :D , fokkers van specifieke rassen (haflingers, fjorden en tinkers,etc). Verder is het leeuwendeel van de aangeboden recreatiepaarden boven 15 jaar, PRE/spanjaard, etc.


Toch krijgen de hobbyfokkers momenteel een mooie prijs voor hun veulens. De Fjorden zijn ook echt gestegen.... ik krijg regelmatig nog berichten of ik een leuke brave allrounder fjord te koop heb. Ik ben te vroeg gestopt met fokken :')

Gemiddeld hengstveulen is nu 1750 a 2000. Maar als het een kleurtje heeft leg je gauw 3000 a250 euro neer. Laat staan voor een 3 jarige. Dan zit je al snel aan de 5000 euro.

Vroeger kocht ik Gio voor 250 euro. Die heb ik vorig jaar naar Amerika voor meer dan 10K. Ik ben heel blij dat de prijzen stijgen, omdat je nooit uit kwam met fokken. Nu hou je nog iets over :j.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:26

Gini schreef:
En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.


Hier noem je eigenschappen die goud waard zijn in ieder paard. Deze paarden zijn er wel te vinden maar dan zijn ze vaak wat ouder of mankeren wat. Waardoor ze soms nog prima voldoen als recreatie paard met goed management.

Waarom zou een fokker paarden fokken die aan al die geweldige eigenschappen voldoen maar ze vervolgens bijna gratis weggeven aan een recreatie ruiter? Die logica snap ik niet. Juist dit soort karakters zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Nou ja, 'bijna gratis weggeven'. Die logica heb ik niemand in dit topic uiteen zien zetten.

Dat braaf en fijn rijdbaar al als uitzonderlijke eigenschappen beschouwd worden, zegt veel over de hedendaagse paardenfokkerij. 'Oooooow, je wilt een braaf paard. Had dat eerder gezegd, ja nee, sorry, dan heb ik niets staan voor je.' :D


Ik zeg niet dat het uitzonderlijke eigenschappen zijn, ik zeg dat iedereen graag paarden met fijne karakters heeft. ;) Ook de prof, alleen de recreatie ruiter lijkt dit financieel niet te willen waarderen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:32

Tango1979 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ik vooral lees is dat mensen paarden willen die hun eigen onkunde compenseren want anders rijden ze geen lintje op wedstrijd. Daarvoor moet het paard dus zowel talentvol zijn als goed opgeleid. En ja dat kost gewoon geld. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper je paarden kan kopen en persoonlijk vind ik dat pas een prestatie als je zo,n dier goed opleidt en er dan mee presteert.

Ik zie zoveel talentvolle paarden en zo weinig ruiters die het potentieel eruit halen. Men kan het geld beter investeren in lessen denk ik.


Wat is er mis met onder het potentieel van je paard rijden, als je je daar bewust van bent? En investeert in een goed paard EN goede lessen?

Met je eerste deel ben ik het zeker eens, ik heb bewondering voor ruiters die met een simpel paard bijvoorbeeld de LT of zelfs hoger halen.

Maar wees eens eerlijk, hoeveel ruiters kunnen dat. Ik iig niet.

Ik heb geen leerpaard gekocht, maar een 4 jarige. Met veel goede begeleiding ( en heel duidelijk in mijn hoofd dat ik geen rille wilde) rij ik heerlijk rond. Op concours, maar ook aan de lange teugel in het bos, of een klein parcoursje.

Dus persoonlijk zou ik graag zien dat er meer paarden met een " vergevingsgezind" karakter zouden worden gefokt. Ipv super bewegen. En daar mag best een prijskaartje aan hangen.


Daar is helemaal niks mis mee, maar dan moet je je er wel bewust voor zijn dat je betaald voor het potentieel van het paard. Precies wat Ayasha zegt dus.

Ik zie trouwens juist erg veel vergevingsgezinde paarden, soms denk ik..waren ze maar wat minder vergevingsgezind dan dwingt het sommige mensen juist om wat beter te leren rijden. :o

De spanjaarden die hier komen in de lagere prijsklasses worden natuurlijk niet voor niets geexporteerd. Zitten heus wel leuke dieren bij maar je moet wel goed weten wat je koopt qua gezondheid en karakter.

Voor de rest kun je op ieder paard goed leren rijden, tinker, spanjaard, fjord, warmbloed..maakt allemaal niet uit. Als je goed rijdt krijg je ieder paard wel aan het goed aan het lopen. Dus dan is het belangrijk om te zorgen voor de juiste begeleiding.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:35

Elisa2 schreef:
Als je goed rijdt krijg je ieder paard wel aan het goed aan het lopen. Dus dan is het belangrijk om te zorgen voor de juiste begeleiding.

En dan kom je dus weer bij de opmerking van Ayasha van gisteren

Ayasha schreef:
En dan gaan zeggen "jamaar als steeds meer mensen niet kunnen schakelen, ligt het dan niet aan de auto's?" maar dat is onzin. De schakelbakken van nu zijn alleen maar soepeler en fijner geworden. En toch zijn er steeds meer jongeren die het niet meer willen leren. Datzelfde zie ik in de paardensport gebeuren. Men wil gewoon niet meer echt leren rijden want dat kost tijd, moeite en energie.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:38

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:
Als je goed rijdt krijg je ieder paard wel aan het goed aan het lopen. Dus dan is het belangrijk om te zorgen voor de juiste begeleiding.

En dan kom je dus weer bij de opmerking van Ayasha van gisteren

Ayasha schreef:
En dan gaan zeggen "jamaar als steeds meer mensen niet kunnen schakelen, ligt het dan niet aan de auto's?" maar dat is onzin. De schakelbakken van nu zijn alleen maar soepeler en fijner geworden. En toch zijn er steeds meer jongeren die het niet meer willen leren. Datzelfde zie ik in de paardensport gebeuren. Men wil gewoon niet meer echt leren rijden want dat kost tijd, moeite en energie.


Ja dit zie en vind ik ook, ik vind de kwaliteit van de paarden over het gemiddelde genomen alleen maar beter geworden de afgelopen twintig jaar.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:49

Zoals ik al een keer geschreven heb, vroeger was het in mijn omgeving heel normaal om veel begeleiding te hebben bij een paard. Veel lessen, vooral met een nieuw paard, eventueel nog laten trainen icm lessen. En bij de zoektocht al begeleiding mee of zelfs via die begeleiding een paard aanschaffen. Nu zie ik veel mensen zelf aan rommelen. Paard kopen zonder iemand mee te nemen, eerst zelf aan de slag voordat ze gaan lessen, helemaal niet lessen omdat ze alleen recreatief willen rijden dus niet nodig is in hun ogen.

In alle zoektochten die wij gehad hebben zijn we toch altijd bij meerdere paarden wezen kijken die qua karakter pasten. Buitenrit, sprongetje, dressuurwedstrijden en gewoon lol met je knol. Maar wel met begeleiding in het begin vooral. Mijn huidige merrie is echt een geweldig dier, maar mensen keken erover heen want geen geweldige bewegingen, klein en ouderwets type. Maar met haar kan je dat allemaal. Toch heeft mijn moeder in het begin veel begeleiding nodig gehad, nieuwe omgeving dus paard raakte wat in de stress, moeder werd onzeker en paard nog meer stress. Nooit gemeen geworden, niet bokken of steigeren, maar zonder begeleiding had zij wel opgegeven en was paard misschien wel bestempeld als niet braaf. Terwijl met die begeleiding het dus wel een enorm braaf paard bleek te zijn, wat ik met proefrijden al wist. En nu kan je haar weken laten staan en dan opstappen en aan de lange teugel naar buiten als je wilt.

Een goede ruiter heeft het 'makkelijker' die haalt meer uit het paard. Maar een mindere ruiter die investeer in de begeleiding en zijn eigen kunnen dus is net zo goed bezig. Alleen moet je niet verwachten dat je het alleen kan. Dat vind ik lastig bij sommige verhalen, budget voor paard, daarna al lastig om goed zadel te kopen, want budget is op. En lessen ook te duur om regelmatig te doen. Maar het paard moet het allemaal zelf wel blijven doen.

Neemt trouwens niet weg dat de prijzen wel bizar zijn op dit moment. Helemaal voor degene die wat mankeren. Ik vergelijk wel eens met vorige paard. Die was toen vrij goedkoop voor zijn kwaliteit, omdat hij wat te klein bleef en wel 1 moeilijk ding had qua karakter(wat op dat moment niet meer voorkwam maar 1 keer in de zoveel tijd wel weer). Dat was toen al lastig om met dat budget iets vergelijkbaars te vinden, maar tegenwoordig is het minimaal 2 keer zo duur als het niet nog meer is. Zelfs de simpele huidige merrie kan ik geen vergelijkbaar paard vinden voor die prijs, die zijn duurder nu als vorige paard die echt vele malen beter was :+

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:54

Elisa2 schreef:
Gini schreef:
En dat is dus inderdaad het probleem waar het nu omgaat. Dat het brave, degelijke, fijn rijdbare en goedkopere recreatiepaard stilaan aan het verdwijnen is. En mensen die daar nog wel naar zoeken, worden veeleisend genoemd en men gaat door met het fokken van (semi-)sportpaarden die allemaal, stuk voor stuk, minstens 3 jaar opfok en 1 jaar training moeten terugverdienen.


Hier noem je eigenschappen die goud waard zijn in ieder paard. Deze paarden zijn er wel te vinden maar dan zijn ze vaak wat ouder of mankeren wat. Waardoor ze soms nog prima voldoen als recreatie paard met goed management.

Waarom zou een fokker paarden fokken die aan al die geweldige eigenschappen voldoen maar ze vervolgens bijna gratis weggeven aan een recreatie ruiter? Die logica snap ik niet. Juist dit soort karakters zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Nou ja, 'bijna gratis weggeven'. Die logica heb ik niemand in dit topic uiteen zien zetten.

Dat braaf en fijn rijdbaar al als uitzonderlijke eigenschappen beschouwd worden, zegt veel over de hedendaagse paardenfokkerij. 'Oooooow, je wilt een braaf paard. Had dat eerder gezegd, ja nee, sorry, dan heb ik niets staan voor je.' :D


Ik zeg niet dat het uitzonderlijke eigenschappen zijn, ik zeg dat iedereen graag paarden met fijne karakters heeft. ;) Ook de prof, alleen de recreatie ruiter lijkt dit financieel niet te willen waarderen.


Logisch dat iedereen een paard met een fijn karakter wilt. Ik denk trouwens niet dat de prof heel veel om karakter geeft zolang een dier goed presteert. Alleen zal een moeilijker rijdbaar dier meestal ook niet goed presteren. Maar dat je een fijn karakter zoekt als je een recreatiepaard zoekt, lijkt me evident.
Ik vind braaf zijn eigenlijk een vereiste en een paard dat dat niet is, is eerder minder in waarde dan dat een braaf paard meer moet kosten. Puur naar de markt van recreatiepaarden gekeken.

Nu, in principe is deze discussie theoretisch. Want niemand in dit topic is een manegebedrijf of een particulier die zich momenteel actief op de paardenmarkt begeeft op zoek naar één of meerdere recreatiepaarden. Dus wij kunnen hier eigenlijk vinden wat we willen, het heeft toch niet echt met ons te maken. Daarnaast heb ik het gevoel dat het meer herhaling van hetzelfde is (deze discussie komt ook met regelmaat voorbij in het topic waar mensen op zoek gaan naar een paard) en dat iedereen gewoon zijn eigen visie hierop heeft. Deze twee redenen doen mij besluiten om in vrede uit dit topic te stappen. :)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:59

Dat zou ik niet willen beweren. Ik denk dat er maar een enkeling in dit topic professioneel "in de paarden" zit.
Op bokt zie je in de diverse topics waar mensen op zoek zijn naar paarden (voor eigen gebruik) een grote behoefte aan recreatiepaarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:54

Gini: jij vindt het een vereiste, da's mooi, maar ze worden veelal niet braaf geboren he. Wat de koper/jij een vereiste vindt veranderd niets aan het feit dat die eigenschappen veelal niet aangeboren zijn. Braaf/goede manieren kost energie, tijd en dus ook geld. Je kan het een vereiste vinden dat een recreatie paard zadelmak is. Maar dat veranderd niets aan het feit dat ze zo niet geboren worden en dat een zadelmak paard dus meer zal kosten omdat er meer in geïnvesteerd is.

Ik vind in mijn auto verwarmde zetels en airco een vereiste. Maar in het basis pakket zit het veelal niet (airco wel tegenwoordig maar verwarmde zetels niet.) dus zal ik daar toch voor moeten bij betalen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:29

Bij mijn weten werd er nooit gericht op recreatie gefokt. Recreatiepaarden waren altijd het restproduct van de sportpaardenfokkerij.

Dieren die in de sport niet meer meededen (te oud, te gewoon, enigszins stuk of gewoon "uitgereden") die wel braaf genoeg waren, kregen een 2e leven als recreatiepaard. Brave paarden met pech mochten in een manegeles hun rondjes gaan lopen. Sommige merries mochten de fok dienen en de rest ging naar de slager.

Tegenwoordig zijn de ruiters met name minder degelijk opgeleid en de paarden een stukje sneller dan vroeger. Oftewel: de paard en ruiter staan op grotere afstand tot elkaar.
De oplossing is om de rijderij naar het niveau van de fokkerij te brengen. Hetgeen eigenlijk betekent dat men weer moet accepteren dat leren paardrijden een proces is van jaaaaren (en geen 20 lessen). Zodat meer paarden een betere kans krijgen op dat 2e, recreatieve leven.

Echt goede ruiters kunnen een ongetalenteerd paard nog naar de z dressuur loodsen. De ambitie moet zijn zo'n kundig ruiter te willen zijn.
Laatst bijgewerkt door Dees op 23-09-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:42

Er wordt wel erg uit gegaan van rijpaarden zoals KWPN in deze discussie maar op dit moment zijn alle soorten paarden best flink aan de prijs. Ook de types die voorheen goedkoper waren zoals haflingers en fjorden.

Dat mensen die recreatief willen rijden , en dan ook echt geen wedstrijden, niet veel zouden willen betalen is tekort door de bocht. Genoeg liefhebbers van bijvoorbeeld gangenpaarden die daar altijd al een aardig bedrag voor hebben neergelegd.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:46

Het is toch logisch dat een schaarste bij het typische sport gefokte recreatiepaard ook zorgt voor prijsstijging bij andere recreatiepaarden?

Door schaarste wordt sneller uitgeweken naar andere opties, waar vervolgens ook schaarste ontstaat

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:54

fransje23 schreef:
Er wordt wel erg uit gegaan van rijpaarden zoals KWPN in deze discussie maar op dit moment zijn alle soorten paarden best flink aan de prijs. Ook de types die voorheen goedkoper waren zoals haflingers en fjorden.

Dat mensen die recreatief willen rijden , en dan ook echt geen wedstrijden, niet veel zouden willen betalen is tekort door de bocht. Genoeg liefhebbers van bijvoorbeeld gangenpaarden die daar altijd al een aardig bedrag voor hebben neergelegd.


Ja maar zijn gangenpaarden echt recreatiepaarden? ik heb een gangenpaard gehad (ja voor recreatief gebruik) maar het viel mij juist op dat deze eigenlijk nog beter getraind moeten worden dan een normaal paard omdat er veel sneller problemen ontstaan in de rug. Wellicht is dit niet zo bij ieder gangenpaard, dat weet ik niet.

Maar het klopt hoor, fjorden en haflingers zijn ook enorm in prijs gestegen. Ik vraag me ook af of dat komt omdat daar minder mee gefokt is omdat ze minder populair zijn/ waren?

Als je kijkt naar freibergers die gefokt worden op hun goede karakter en die zeer veelzijdig zijn, dan zijn dat eigenlijk de ultieme recreatiepaarden. Maar die zijn altijd al heel erg duur geweest.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:57

996981 schreef:
Het is toch logisch dat een schaarste bij het typische sport gefokte recreatiepaard ook zorgt voor prijsstijging bij andere recreatiepaarden?

Door schaarste wordt sneller uitgeweken naar andere opties, waar vervolgens ook schaarste ontstaat


Klopt, maar in de discussie wordt daar een beetje aan voorbij gegaan :)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:59

Ieder paard wat recreatief gebruikt wordt is toch een recreatiepaard?


Gangenpaarden zijn naar mijn idee zeker recreatiepaarden. Bedoeld om comfortabel lang mee buiten te rijden.

Lieser
Berichten: 1495
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:19

Gini schreef:
Nu, in principe is deze discussie theoretisch. Want niemand in dit topic is een manegebedrijf of een particulier die zich momenteel actief op de paardenmarkt begeeft op zoek naar één of meerdere recreatiepaarden

Wedden van wel?

Mijn zoektocht is toevallig gisteren voor een maandje stilgelegd vanwege een aankomende (kleine) operatie, maar ik ben wel degelijk op zoek.