Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:56

Ik denk dat op dit moment alles wel verkoopt, maar idd als je voor recreatie in een advertentie aangeeft, vraag je je toch af waarom deze niet voor de basissport geschikt is. Zeker zijn er paarden met weinig talent, of op karakter geen wedstrijdpaard, maar er zijn er ook veel die een bemerking hebben en dan als recreatie paard aangeboden worden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:59

In een advertentie is "recreatie" inderdaad een soort makelaarstaal. Je kent het wel; "originele details", "levendige locatie", "naar eigen smaak in te richten."

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:00

Een recreatie paard is nogal een uiteenlopende term.
Het moet namelijk toch best wel aan een aantal eigenschappen voldoen. Cool in de kop, veelzijdig, comfortabel... Als je daar naar zoekt kom je al snel bij de verschillende rassen uit en die kosten geld ja

Een kruisje met die gezochte eigenschappen die vaker wat goedkoper zijn moet je maar net bij toeval tegen aan lopen.

Voor de rest geld hetzelfde als je een sportpaard zoekt. Namelijk dat je sommige ,mindere, dingetjes bij het paard voor lief moet nemen.
Geen een paard is perfect

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:30

MightyMike schreef:
Ik denk dat op dit moment alles wel verkoopt, maar idd als je voor recreatie in een advertentie aangeeft, vraag je je toch af waarom deze niet voor de basissport geschikt is. Zeker zijn er paarden met weinig talent, of op karakter geen wedstrijdpaard, maar er zijn er ook veel die een bemerking hebben en dan als recreatie paard aangeboden worden.

Ja,meestal denk je dan toch dat het paard vanwege een of andere bemerking niet (meer) voor sport inzetbaar is.Wat niet erg hoeft te zijn als de koper die ambitie zelf ook niet heeft.Echter wordt dan wel ook een lagere prijsklasse verwacht.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:25

Wat ik me naar aanleiding van dit draadje afvraag: wanneer doe je aan sport en wanneer zou het recreatie zijn? De subtop is sport, denk ik. Maar de F-proefjes die je met een manegepaard doet? Als F15 overeenkomt met L, moet een recreatiepaard dat dan kunnen? En wanneer wordt een buitenrit endurance?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:54

Lieser schreef:
Wat ik me naar aanleiding van dit draadje afvraag: wanneer doe je aan sport en wanneer zou het recreatie zijn? De subtop is sport, denk ik. Maar de F-proefjes die je met een manegepaard doet? Als F15 overeenkomt met L, moet een recreatiepaard dat dan kunnen? En wanneer wordt een buitenrit endurance?

Officiele wedstrijden =sport.Onderlinge manegewedstrijdjes niet vind ik want de sfeer is dan anders,het gaat dan meer om het gezellig samen bezig zijn.waardoor er minder druk op staat en het paard ook niet gauw tot het uiterste van zijn kunnen belast zal worden.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:56

anjali schreef:
Lieser schreef:
Wat ik me naar aanleiding van dit draadje afvraag: wanneer doe je aan sport en wanneer zou het recreatie zijn? De subtop is sport, denk ik. Maar de F-proefjes die je met een manegepaard doet? Als F15 overeenkomt met L, moet een recreatiepaard dat dan kunnen? En wanneer wordt een buitenrit endurance?

Officiele wedstrijden =sport.Onderlinge manegewedstrijdjes niet vind ik want de sfeer is dan anders,het gaat dan meer om het gezellig samen bezig zijn.waardoor er minder druk op staat en het paard ook niet gauw tot het uiterste van zijn kunnen belast zal worden.

Maar bij onderlinge wedstrijden is gewoon een jury van buiten aanwezig. Het maakt voor de prestaties van het paard toch niet uit of hij tegen stalgenoten rijdt of tegen vreemde paarden? Het blijft de F15 ...

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:39

@Lieser: ik vind het dan meer spel=recreatie.De proeven zijn hetzelfde natuurlijk maar voor het paard is het ook minder vermoeiend omdat het op eigen terrein is.Als hij niets wint is het ook niet erg,als je samen maar een gezellige dag hebt.Maar goed,zo denk ik erover en ik heb met onderlinge wedstrijden met mijn recreatiepony een heleboel rozetten en bekers gewonnen toen ik jonger was...maar we deden puur mee voor de gezelligheid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:46

anjali schreef:
@Lieser: ik vind het dan meer spel=recreatie.De proeven zijn hetzelfde natuurlijk maar voor het paard is het ook minder vermoeiend omdat het op eigen terrein is.Als hij niets wint is het ook niet erg,als je samen maar een gezellige dag hebt.Maar goed,zo denk ik erover en ik heb met onderlinge wedstrijden met mijn recreatiepony een heleboel rozetten en bekers gewonnen toen ik jonger was...maar we deden puur mee voor de gezelligheid.

Geloof het of niet, maar er zijn zat ruiters die met diezelfde mentaliteit Z rijden. :+
Dus zo simpel is dat onderscheid dan toch niet te maken.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:21

Avalanche81 schreef:
Tuurlijk maar dat kan bij alles. En dus? Geef je voor een rashond die met liefde is gefokt, alle onderzoeken en testen bij de ouders gedaan ook maar 30 euro?


Haha nee, ik wil ook geen rashond kopen. :+

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:24

Ayasha schreef:
steefvicky schreef:

Naast de mankementen die tijdens keuringen kunnen worden opgespoord, kunnen er nog genoeg andere plotselinge doods- of ziekteoorzaken optreden..

Gues what: dat geldt voor jou ook. Maar mensen doen graag alsof dat enkel een ander over komt, maar de kans dat jij morgen dood valt of ernstig ziek wordt met beperkingen als gevolg is statistisch even groot als de kans dat die gezond verklaarde knol dood gaat of ernstig ziek wordt/een ongeval krijgt met alle gevolgen van dien. Als iemand daar een voorbeeld van is ben ik het wel. :+
Dus als je daar serieus zo over denkt wordt het een saai leven vrees ik.


Ik snap niet precies waarom je een paard blijft vergelijken met een mens..

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:31

Hier ook. Ik zoek een leuke grote B of kleine C.
Ik gebruik ze om kinderen (met een niet zo een grote beurs) te leren paardrijden.
Ik heb in totaal 7 pony's waaronder 2 oudjes...... eentje van 22 en eentje van 19.
De prijzen die ze daar voor vragen is abnormaal. Je bent zo 4000 euro kwijt.

Ik hoef geen sportpony of een hele mooie uitstraling.
Ik zoek een BRAVE pony. En wil de pony slecht in bijvoorbeeld de linker galop..... geen probleem.
Heeft hij een stofallergie o.i.d. hier staan ze altijd buiten.

Dit zijn mijn toppers nu:

Afbeelding

De grote schimmel geheel rechts is inmiddels 22 jaar

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:48

MightyMike schreef:
Ik denk dat op dit moment alles wel verkoopt, maar idd als je voor recreatie in een advertentie aangeeft, vraag je je toch af waarom deze niet voor de basissport geschikt is. Zeker zijn er paarden met weinig talent, of op karakter geen wedstrijdpaard, maar er zijn er ook veel die een bemerking hebben en dan als recreatie paard aangeboden worden.

Zoiets dus. Het grappige is natuurlijk dat het desbetreffende paard (braaf en zonder bemerkingen overigens :D ) vervolgens verkocht is als recreatiepaard en nooit een wedstrijd heeft gelopen....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:50

steefvicky schreef:
Ik snap niet precies waarom je een paard blijft vergelijken met een mens..

Omdat beide leven en het argument om niet te willen investeren want "hij kan morgen dood in de stal liggen" geldt voor alles wat leeft. Dus ook voor jezelf.
Het is die mentaliteit die maakt dat er "steeds minder recreatie paarden" zijn. Waarom zou je in godsnaam fokken voor recreatie als je ze vervolgens voor 2000 moet weg doen. Dat is bij veel warmbloeden met moeite de kostprijs van het insemineren. Dat zijn dan wel dezelfde mensen die willen dat een bijrijder die 1x per week mag rijden de helft van het stalgeld betaald per maand want "waarom zou ie gratis moeten kunnen genieten van het paard dat ik betaal." :+

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:51

detos240 schreef:
Hier ook. Ik zoek een leuke grote B of kleine C.
Ik gebruik ze om kinderen (met een niet zo een grote beurs) te leren paardrijden.
Ik heb in totaal 7 pony's waaronder 2 oudjes...... eentje van 22 en eentje van 19.
De prijzen die ze daar voor vragen is abnormaal. Je bent zo 4000 euro kwijt.

Ik hoef geen sportpony of een hele mooie uitstraling.
Ik zoek een BRAVE pony. En wil de pony slecht in bijvoorbeeld de linker galop..... geen probleem.
Heeft hij een stofallergie o.i.d. hier staan ze altijd buiten.

Dit zijn mijn toppers nu:

[ [url=m/53hUUV.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grote schimmel geheel rechts is inmiddels 22 jaar

Wat een ontzettend leuke foto! Die kinderen met een big smile op die leuke ponys. Heerlijk gezicht!!

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:40

Ayasha schreef:
anjali schreef:
@Lieser: ik vind het dan meer spel=recreatie.De proeven zijn hetzelfde natuurlijk maar voor het paard is het ook minder vermoeiend omdat het op eigen terrein is.Als hij niets wint is het ook niet erg,als je samen maar een gezellige dag hebt.Maar goed,zo denk ik erover en ik heb met onderlinge wedstrijden met mijn recreatiepony een heleboel rozetten en bekers gewonnen toen ik jonger was...maar we deden puur mee voor de gezelligheid.

Geloof het of niet, maar er zijn zat ruiters die met diezelfde mentaliteit Z rijden. :+
Dus zo simpel is dat onderscheid dan toch niet te maken.

Als dat inderdaad ook zonder dwang gaat en met plezier ook voor het paard,dan zou je het onder recreatie kunnen scharen.I.t.t. die amazone op de Olympische Spelen in Tokyo die haar paard helemaal in elkaar timmerde omdat hij het gevraagde niet kon of wilde doen.Dat is dus het tegenovergestelde van recreatie .

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 18:34

detos240 dat is idd waar, maar dat betaal ik met liefde voor een brave pony waar mijn kind heerlijk onbezorgd op rond kan rijden. Prachtige foto! Dat kosten de kinderpony's die echt braaf zijn ook al langer, dat was een jaar of 8 geleden al zo, toen wij naar de eerste kinderpony's zochten voor onze meiden. Vind dat ook een klasse apart, weinig ruitertjes die ze aan kunnen rijden bijv, zie ik anders als de paarden, vind maar eens een superbrave pony voor de allerkleinsten die alles leuk mee doet, is idd een lastige zoektocht.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 18:36

anjali schreef:
Als dat inderdaad ook zonder dwang gaat en met plezier ook voor het paard,dan zou je het onder recreatie kunnen scharen.I.t.t. die amazone op de Olympische Spelen in Tokyo die haar paard helemaal in elkaar timmerde omdat hij het gevraagde niet kon of wilde doen.Dat is dus het tegenovergestelde van recreatie .

Dierenmishandeling is het tegenovergestelde van recreatie?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 18:36

Lieser schreef:
Wat ik me naar aanleiding van dit draadje afvraag: wanneer doe je aan sport en wanneer zou het recreatie zijn? De subtop is sport, denk ik. Maar de F-proefjes die je met een manegepaard doet? Als F15 overeenkomt met L, moet een recreatiepaard dat dan kunnen? En wanneer wordt een buitenrit endurance?

Ik vind mezelf een recreatieruiter, maar ik hobbel wel klasse 2 endurance en L dressuur. Officiële wedstrijden dus.
Ik doe dat voor m'n plezier, lol met de knol is voor mij altijd belangrijker dan een prijs winnen.
En dus vind ik wat ik doe geen sport en mijn pony ook geen sportpony.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:45

Je hebt ook recreatieruiters die hun paard in elkaar timmeren...dierenmishandeling staat imo los van de dicipline.

En ook sportpaarden die twee keer per week een bosrit maken..ongeacht het niveau. En lekker in de wei staan.

Heerlijke foto detos! ja echt brave pony's zijn al langer wat duurder maar het is mij ook opgevallen dat de prijs van pony's enorm gestegen is.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:15

anjali schreef:
Als dat inderdaad ook zonder dwang gaat en met plezier ook voor het paard,dan zou je het onder recreatie kunnen scharen.I.t.t. die amazone op de Olympische Spelen in Tokyo die haar paard helemaal in elkaar timmerde omdat hij het gevraagde niet kon of wilde doen.Dat is dus het tegenovergestelde van recreatie .

Het tegenovergestelde van recreatie is sport.
En sporten vraagt een zekere mentaliteit, als in puzzelen hoe je dat doel behaalt, als in paardrijden is een teamsport, en dus zorg ik dat mijn partner optimaal in haar vel zit, zodat ze het leuk vindt om te sporten.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 14:08

als fokker kijk ik zeker naar een combinatie met een hengst om mijn merrie te verbeteren. Ook een 1e premie / stermerrie valt te verbeteren. Wat ik zeker ook in de gaten hou is dat het karakter zo blijft dat je een goed recratiepaard hebt. Vertrouwd en door elke ruiter te rijden.

Een hengst waarvan ik denk dat die ritselig is zal ik dan ook niet snel gebruiken. Daarentegen gewenning en een paard vertrouwen geven maakt ook eerlijke paarden.

Ja en als fokker zie je dan ook graag dat je foklijn in de sport uitgebracht zal worden en in de keuringsbaan zich goed presteerd.

voor wie een gezond en eerlijk paard zoekt en daarmee de sport in zou willen gaan weet ik nog een hele mooie jonge stermerrie te koop.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:44

En door elke ruiter te rijden is ook lastig. Echte beginners heb je wel een paard nodig dat vergevingsgezind is en eigenlijk een hoop negeert, dat is voor een meer ervaren ruiter weer minder. Maar dat is ook training, hoewel ik het geen fout vind als een paard niet geschikt is voor die beginners.

En stukje training en management. Zoals al eerder geschreven, mijn huidige is enorm braaf en je kan er alles mee. Van grote wedstrijden tot buitenritten tot spelletjes. En beginners kunnen er af en toe wel een rondje op als ik erbij ben. En toch vergiste ik me vandaag op zo'n manier dat ze ineens niet braaf meer was. Grote wedstrijd op stal, parkeerterrein vol trailers met stampende paarden, vreemde paarden in de stallen die logeren dit weekend. En ik dacht dat ik wel even mijn revalidatie stukje, lees alleen maar stappen en een paar minuten draven, kon doen met dat brave paard dat al 9 maanden stil staat. Want normaal geeft ze daar niet om. Wat spanning met opzadelen en naar de bak stappen, maar gewoon doorgegaan. Dat ging dus niet braaf genoeg waardoor ik ivm revalidatie maar gestopt ben.

Is het paard dan niet meer braaf als ze dan wel reageert of ben ik gewoon een domme ruiter die veel te gemakkelijk dacht?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:57

Braaf is idd een ruim begrip en voor iedereen anders. De een vind een flegmatiek paard braaf, omdat deze niet flitsend rond gaat, de ander vind een paard dat fijn aan de hulpen staat braaf, bij de volgende moet het dier nergens van opkijken, terwijl de ruiter die verder is haar/zijn paard daar gewoon doorheen rijd en dus ook geen kijker meer heeft. Voor iedere ruiter is de definitie denk ik net iets anders. Mijn dochters zijn beginnend en zij voelen zich het fijnst bij een wat flegmatiekere pony. Hiervoor hadden ze er 1 die eigenlijk super braaf was, bij een betere ruiter echt niets mee te doen, maar door hun onzekerheid, pakte hij ook onzekerheid op. Super braaf, maar het paste gewoon niet. Ik vind hun pony voor mijzelf veel te saai en doordat je wellicht dan meer gaat vragen dan de flegmatiekere pony leuk vind, zijn die ook nog wel eens ineens dan niet meer braaf (ik zit er overigens niet op vanwege grootte, maar als voorbeeld). Mijn merrie is super braaf, kan een bom bij af gaan en blijft haar ding doen, doet alles braaf mee, maar ik denk wel dat zij een respectvolle ruiter zoekt, anders kan ik me ook voorstellen dat ze helemaal niet zo braaf is. Beginners braaf is een paard wat vergevingsgezind is, hortend en stortend op de rug en met been, daar moeten ze mee om kunnen gaan. Ik heb wel eens paarden gehad die bij een ander helemaal niet braaf bleken. De 1e dacht ik was superbraaf, totdat mensen proef kwamen rijden toen ze te koop stond, reageerde ze heel anders op. Een andere kocht ik uit de buurt, maar kende het paard zelf niet. Toen ik bij een nieuwe vereniging kwam rijden vond ik iedereen al wat stil. Een paar lessen later kwam instructeur naar mij toe dat iedereen in spanning had zitten wachten tot mijn paard zou ontploffen, want ze kende het dier allemaal, was van een ander clublid die het dier 2 weken voor ik het kocht uit ellende van de hand had gedaan aan een handelaar. Toen ze zagen dat het dier bij mij heel anders was na een paar lessen, durfden ze het pas te vertellen, ik had er een superbraaf paard aan :o

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:25

Ja dat is ook zo hoor, de invloed en energie van een ruiter kan een heleboel verschil maken. Onder braaf versta ik vergevingsgezind en de will to please. Ik heb zo'n brave gehad, als je optstapte was het: "zeg het maar wat je wilt en ik doe het". Paard was absoluut niet flegmatiek, wel vergevingsgezind..sloot zich af bij mindere ruiters of spanning. Echt een karakter voor een 11 had dit dier.

MWM: dat is volgens mij gewoon iets teveel spanning wat ze opgebouwd heeft door alle drukte. Spanning staat imo los van braaf zijn, ieder paard gaat anders met spanning om. Het mooiste is als ruiters/ trainers hun paarden kunnen leren hoe ze spanning af laten vloeien. Dit is ook voor ieder paard weer anders. Ik zou zoiets zien als een leermoment.