Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:31

Ayasha schreef:
Een vraagje voor de klungelaars onder ons: Zuchten jullie paarden soms ook als je weer eens bezig bent met jezelf uit de knoop halen? _O-

Hier zijn ze ook gewend dat als ik bezig ben dat ze moeten uit kijken als ze in een straal van 5 meter van me zijn. _O- En als ze per ongeluk een touw tegen hun hoofd krijgen van het hooinet omdat ik dat ergens overheen gooi of de achterkant van de mestvork dan gaan ze hier gewoon een beetje verder van me weg staan. _O- Ze zijn begripvol. :))



Ik heb (meerdere malen) de deken over hem heen gegooid terwijl hij in de wei land de draad stond... Waarbij de singels over de stroomdraad hingen :'). Sorry paard :') . Wel heel braaf dat hij nog steeds redelijk rustig stil blijft staan.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:32

Denk vaker beter dan gepruts van sommige eigenaren :D

Dat jaren getut is leuk, vind ik ook met mijn eigen jonkies hoor.
Maar het is niet perse nodig.
Mensen die dat doen als beroep zien als hij de trailer af gaat al welk type je het is en hoe ze daar mee om moeten gaan.

Ik doe het zelf nu niet meer, voorwerk wel.
Dus er kwam hier aan huis een prof zadelmak maker.
Ik had 2 tegenovergestelde paarden.
1 hondsbrutaal nergens bang van, andere is er 1 die alles in kleinere stapjes moet, vind dingen snel spannend.
Was ook direct te zien aan hoe hij met ze om ging. De ene correct maar streng zeg maar. Niet lomp of wat ook, zeker ook een aai waar het moet, toch was zijn houding veel doortastender.
En bij het gevoelige paard was zijn houding ook veel zachter.

5 keer heeft hij op de brutale gezeten, nu is hij voor jou, die kun jij zelf ook wel. Ik heb die toen alle gangen gereden en toen ook vakantie gegeven.
Keer of 12 op de gevoelige en toen had hij (en merrie ook) vakantie en had ik er alleen een klein rondje voorzichtig op gedraafd.

Natuurlijk heb je lompe cowboys waar je geen 1 paard wilt stallen, maar de meeste paarden kunnen prima met de no-nonsens omgang van die mensen die het als beroep doen.


fransje23 schreef:
Vraag is of het paard als je hem weg brengt om te beleren per definitie een goede basis mee gaat krijgen.
Bij wat ik zo om mij heen zie, en heb gezien, is dat zeker niet zo..

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:35

Mijn rechter voet is verbrijzeld geweest... en daardoor klap ik er snel doorheen als ik op ongelijke grond sta en dan val ik.
Vaak met longeren op mijn muil gegaan, Jam stond dan altijd meteen naast je en naar je kijken van "daar ligt ze weer hoor" :roll:
En dan kreeg ik meestal een bemoedigende duw met de neus om mij te helpen om op te staan :+

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:42

Ontroerend!

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:45

pol013 schreef:
Dat bedoel ik. Beide zijn poepbrave paarden.

Tot de ruiter het niet kan/ de match er niet is.
Of als 'de shit echt the fan hits'. Dan komt de ware aard altijd weer naar boven.

Precies.

Een trage kun je echt wel fijn vlot aan het been krijgen en goed te rijden. Het moment echter dat je er minder consequent mee bezig bent, of het paard een eigen ruiter krijgt die minder handig is zal hij terugvallen in zijn natuur en dus weer traag worden.

Dat is 1 voorbeeld, maar zo zijn er veel meer

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:30

c_alsemgeest schreef:
Mijn rechter voet is verbrijzeld geweest... en daardoor klap ik er snel doorheen als ik op ongelijke grond sta en dan val ik.
Vaak met longeren op mijn muil gegaan, Jam stond dan altijd meteen naast je en naar je kijken van "daar ligt ze weer hoor" :roll:
En dan kreeg ik meestal een bemoedigende duw met de neus om mij te helpen om op te staan :+

‘Euhj Uh baas... K wil je niet op jagen maar eh... eten?’ _O-

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:35

DuoPenotti schreef:
Denk vaker beter dan gepruts van sommige eigenaren :D

Dat jaren getut is leuk, vind ik ook met mijn eigen jonkies hoor.
Maar het is niet perse nodig.
Mensen die dat doen als beroep zien als hij de trailer af gaat al welk type je het is en hoe ze daar mee om moeten gaan.


Wie heeft het over jarenlang getut?

Bij het merendeel van de paarden is puur het zadelmak maken niet het probleem. Thuis niet maar op een stal ook niet. Als degene die het doet er maar vertrouwen in heeft.

Onzekerheid werkt niet, zelfoverschatting trouwens ook niet.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:37

Ik heb het over jaren getrut. :+
Maar een half jaar kan ook funest zijn bij de persoon die niet weet wat hij doet.

klopt zelfoverschatting werkt ook niet, maar dat hebben die lui die dat voor hun beroep niet, zowel hebben ze dat wel al afgeleerd. Daar pakt het paard ze wel op terug :D

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:42

DuoPenotti schreef:
Ik heb het over jaren getrut. :+
Maar een half jaar kan ook funest zijn bij de persoon die niet weet wat hij doet.

klopt zelfoverschatting werkt ook niet, maar dat hebben die lui die dat voor hun beroep niet, zowel hebben ze dat wel al afgeleerd. Daar pakt het paard ze wel op terug :D


In de ideale wereld..

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:45

Ja weet ik niet. Trutten doe ik niet. Ik zet er met een jong paard een krukje naast, ga vanaf het krukje poetsen, hang er eens over (je moet soms dingen aan de andere kant pakken en ik neem de kortste route) en op zeker moment zit ik erop en dan zijn ze ruitermak :') een beetje onorthodox maar wel effectief, en ze leren een hoop onzin tijdens het poetsen (er vliegen hier weleens dingen :') ) en zo rijd ik ze in. :+

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:50

Ja maar die ideale wereld heb je bij veel ruiters die graag " een paard naar de hand zetten" ook niet.
Juist niet.

Avalanche81
Dat deed ik 25 jaar geleden al en nog :D
Alleen daar deed ik dan wat korter over dan nu met eigen paarden.
Maar eerst er naast staan op een krukje dan schrikken ze al niet van de ruiter die er op komt te ztten.
Keer hangen idem dito.
Dan overal kloppen en zwaaien.
En dan er op.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:43

Ja dan zijn ze echt in no time ruitermak :') maar eindeloos longeren en dan doodvoorzichtig heb ik nooit gedaan. Vaak als je zelf doet of het doodnormaal is vinden ze alles wat je doet nog steeds gek, maar accepteren ze het wel :j

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:40

Gewoon kritisch zijn waar je ze heen brengt, ik ken een aantal zeer fijne mensen die het heel handig doen en op vertrouwen. En ik ken ook mensen waarbij ik van z'n levensdagen geen paard zou brengen. Verschil is: de eerste werken op vertrouwen en handigheid en de tweede op overbluffen en breken.

Vroeger maakten we ze in twee weken zadelmak, was eigenlijk bij jonge ongecompliceerde paarden nooit een probleem mits alles in een keer goed gedaan werd. De grootste problemen waren er altijd bij paarden die ze op een verkeerde manier zadelmak hadden geprobeerd te maken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:34

Ook bij gecompliceerde paarden is het niet super moeilijk, mits ze vertrouwen in je hebben. Ik vraag op zeker moment of ik op hun rug mag, en het mag :) en dan zijn ze zadelmak :')

Waar ik het vaak mis zie gaan is mensen die te voorzichtig zijn. Kijk goed naar je paard, zorg dat ze fijn ontspannen zijn, dat ze alles al heel gewoon vinden wat je doet, en je hebt een en ander zo voor elkaar :)

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:08

Ik begeef mij ook voorzichtig weer op de paardenmarkt voor een opvolger van mijn topper. Ik heb helaas deze week de beslissing genomen om mijn paard in te laten slapen en zou met de tijd graag weer een nieuwe willen.

Mijn budget is 20.000, maar wat ik wil is niet te vinden voor dat geld. En zoveel eisen heb ik nou ook weer niet….bottomline is vooral braaf

Wil qua karakter eigenlijk een kloon van mijn huidige paard ( burggraaf x nimmerdor). Als 9 jarige gekocht en meer dan bomproof. Jaar stil zetten en het is opstappen en weg rijden. Mijn dochter van destijds 3 reed er mee door het bos.

Omdat ik een schijtert ben, wil ik super nuchter, bomproof etc. Opstappen weg rijden na tijdje stil staan. Ongecompliceerd. Kleur maakt me niet uit. Stokmaat 1.68-1.75. Moet alleen naar bos kunnen en als hij al wat ervaring in de ring heeft zou fijn zijn. L niveau is voldoende. Leeftijd 8-13

Vind dat maar eens. Ik weet dat ze bestaan, want ik heb er een. Destijds ( 16 jaar geleden) 4000 voor betaald. Nu dus 20k als max, maar het is gewoon niet te vinden…

belle_boef

Berichten: 10740
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:11

Jij wil wat iedereen wil.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:24

belle_boef schreef:
Jij wil wat iedereen wil.

Maar de meeste willen maar 10.000 geven, of liever nog minder.
Voor 20.000 zou je toch wel een braaf paard op L nivo moeten vinden??

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:26

asjemenou schreef:
belle_boef schreef:
Jij wil wat iedereen wil.

Maar de meeste willen maar 10.000 geven, of liever nog minder.
Voor 20.000 zou je toch wel een braaf paard op L nivo moeten vinden??


Dat valt nog vies tegen

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:40

belle_boef schreef:
Jij wil wat iedereen wil.


Dat klopt, maar ik vind dat ik een redelijk budget heb. Maar toch is het lastig te krijgen. Uiteindelijk ben ik er 16 maar geleden ook in geslaagd mijn match te vinden, dus ik probeer vertrouwen te blijven hebben dat dit nu ook gaat lukken.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:42

asjemenou schreef:
belle_boef schreef:
Jij wil wat iedereen wil.

Maar de meeste willen maar 10.000 geven, of liever nog minder.
Voor 20.000 zou je toch wel een braaf paard op L nivo moeten vinden??


Ja dat valt echt tegen.. liefst heb ik voor dat bedrag toch ook nog wel dat hij niet stuk is…

Het is nu ook misschien te vers… ik ben zo verwend met mijn huidige paard dat ik alles daarmee vergelijk… misschien moet ik wachten tot hij er niet meer is en dat eerst een plekje geven…

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:37

happy2014 schreef:
belle_boef schreef:
Jij wil wat iedereen wil.


Dat klopt, maar ik vind dat ik een redelijk budget heb. Maar toch is het lastig te krijgen. Uiteindelijk ben ik er 16 maar geleden ook in geslaagd mijn match te vinden, dus ik probeer vertrouwen te blijven hebben dat dit nu ook gaat lukken.

Hoe lang zoek je al?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:43

Nog maar heel kort moet ik eerlijk zeggen hoor. En ook nog niet heel actief. Eerst keek ik voorzichtig rond voor een paard naast mijn oudje. Deze week heb ik de beslissing genomen mijn oudje in te laten slapen en heb ik het even on hold, omdat ik dit een plekje moet geven. Maar ik denk dat ik ongeveer een maand of 2 zoek (max), maar niet super actief..

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:51

Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Het geschikte paard komt van zelf een keer langs.
1 Tip: hou je budget nog even voor je. Voor je het weet passen alle paarden waar jij in geïnteresseerd zijn alleen nog maar in dat budget.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:54

Ik zou geen 20.000 neerleggen voor je eis.
Braaf en een proefje kunnen lopen, je vraagt geen nieuwe sporttopper.

Ja ik weet dat de markt nu wel zo is, maar als we dat allemaal maar betalen voor een basispaard blijft deze gekte.
Kijk de prijzen die eens zijn geweest van 2500 is ook niet realistisch, maar dit ook niet.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:04

happy2014 schreef:
Nog maar heel kort moet ik eerlijk zeggen hoor. En ook nog niet heel actief. Eerst keek ik voorzichtig rond voor een paard naast mijn oudje. Deze week heb ik de beslissing genomen mijn oudje in te laten slapen en heb ik het even on hold, omdat ik dit een plekje moet geven. Maar ik denk dat ik ongeveer een maand of 2 zoek (max), maar niet super actief..



Zie er nu op sporthorses best een paar, die zouden kunnen passen. Of ze echt zo braaf zijn als gezegd weet ik natuurlijk niet...