Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:52

Elisa2 schreef:
Dat is fijn he, ik heb al veel fijne LL's gezien qua karakter. En inderdaad vaak komt het karakter op jonge leeftijd en met zadelmak maken al naar voren. Het zit er gewoon in, sommige rille of bange paarden worden beter met de jaren en andere niet.

SP: dat schreef ik ook niet, ik zeg niet dat ze allemaal braaf of cool zijn. Maar mijn ervaring is wel dat ze "anders" zijn tov het karakter van de sportpaarden. Volgens mij komt Anky trouwens super weg met een quarter. ;-) Ik heb nog nooit een westernruiter een Grand prix dressuurproef zien rijden. Maar goed, dat is allemaal offtopic.

Ik vind de prijzen nu ook wel erg hoog, en hoewel het mooi is voor de fokkers is het inderdaad jammer voor een andere groep mensen. Ik ben wel benieuwd wanneer het keerpunt bereikt wordt en de prijzen weer gaan dalen.


Anky komt helemaal niet zo goed weg met een quarter. Er is ook echt wel gezocht naar een quarter die haar paste.
Heb haar vaker zien rijden en ze rijdt tegenover western ruiters met de teugels vrij kort, heeft een andere zit en houding, heeft best wat spanning etc.

Western ruiters hebben bijna allemaal een engelse basis. Daarbij zijn er meerdere dressuur ruiters die bij western trainers lessen. Ook is het bijna overal een show onderdeel dat er geruild wordt en dan zie je heeeeeeeeel duidelijk de verschillen.

Dinja v Lieren traint bij de bekende Rieky Young en die heeft al meer dressuur ruiters les gegeven. Tommie Visser bijv.

En elk paard is anders. Als je quarters kent, weet je dat ze allemaal anders zijn. Maar je hebt super brave kwpn'ers en hele hete quarters, dus is maar net wat je zoekt en wil.
Dat alle quarters cool zijn is niet waar, net als dat alle warmbloed rijpaarden niet allemaal heet zijn.

En dat heet zijn wordt te vaak als smoes gebruikt. Ik stond bij de meest vreselijke menners op stal. Paarden stonden dag en nacht op stal, kwamen elke dag een uur in de molen waar ze uit hun plaat gingen. Werden gek gelongeerd in een kleine, zware bak, altijd dekens op. Soms een half uurtje vrij en mochten ze in een landje. Verder alles achter gesloten deuren.

En dan zeiden ze tegen ons; ja, maar wij hebben hete paarden.

Of mensen gebruiken afstamming als smoes. Koop het dan niet......Een papier kan je alleen mee opscheppen, niet op rijden.

Dat die van ons buiten kwamen en lang ook, was onzin en zo zouden zij hun paarden nooit houden. ( stonden nog niet 24/7 buiten toen) Maar wel; ja, maar die van jullie zijn braaf.
Geloof me; die 28 jarige quarter van mij moet bewegen. 2 dagen op stal en ze gaat alle kanten op. Als we ze dichtbij houden wegens sneeuw en of ijs, moet ze bij dooi echt tekeer gaan.

Haar zoon en dochter net zo ( 22 en 14)

En over quarters gesproken. Er zijn echt heel weinig mensen die op mn merrie van 14 weg gaan komen en het nog leuk vinden ook.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:53

Hoe het gaat met recreatiepaarden weet ik niet helemaal, maar het stukje over QH vs andere rassen vind ik wel heel bijzonder...

Ik moet zeggen, dat vanuit mijn ervaring ook vaak gezegd wordt over dressuurpaarden (of arabieren) "ja, dat is het ras he! Lekker aan het been, voorwaarts etc" waardoor het mijn kopje thee niet is. QH zijn niet perse rustiger, maar als we even het simpele voorbeeld nemen van het verschil tussen een dressuurwedstrijd (in doodse stilte) en een western wedstrijd, denk ik dat er ergens toch een verschil zit in de omgang... maar goed, dat is mijn idee.

Mijn ervaring (maar die stelt ook niks voor) is dat je met 'engelse' paarden best regelmatig hoort "oh pas op! Ga daar eens weg! Niet gillen langs de bak! Oh jee een trekker.." etc... En ik vraag me af of dat dus een gevolg is van de opvoeding of omdat het rillerige paarden zouden zijn?

Ik denk als je een QH in een soort afzondering opvoedt, dat ie ook best lastig kan zijn. Maar, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Koudbloeden zijn ook niet altijd mak, dressuurpaarden kunnen ook flegmatiek zijn, en QH kunnen ook heet zijn..

(NB: de gemiddelde dressuurruiter zit gewoon anders dan een westernruiter.. en ik vond wat ik gezien heb van Anky best oke, maar niet dat ze er nu perse supergoed mee wegkwam.. maar goed, ik vind ook niet alle westernruiters gaaf rijden, die plakkertjes kloppen ook gewoon niet altijd)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:57

Ayasha schreef:
Dan kijk je echt heel erg selectief. Ik ken een heel aantal onzekere dressuurruiters die nu met westernzadel een heel stuk zekerder zitten. Ik heb zelf ook meerdere keren uitstapjes gemaakt en de zadels zitten gewoon 100 keer steviger. Ik heb wel eens gezegd dat je wel erg je best moet doen om uit zo'n zadel te vallen. :+
En dat ruilen heb ik ook al vaak genoeg soepel zien lopen bij beide partijen. Het zijn op het eind van de dag gewoon ruiters he. Het is niet omdat je western rijdt dat je magische krachten krijgt ofzo. :+ Net als bij engelse ruiters zullen er in de western wereld ook zelfzekere ontspannen ruiters zijn en angstigere ruiters. Het kan zomaar dat ik juist die laatste groep getroffen heb.

Een paar vrienden zijn nu een paar jaar over gestapt en die doen niks anders dan zeggen dat de quarters en Paints pit en karakter hebben maar wel een heel ander "type" temperament. Ze zijn van nature minder hysterisch volgens hun. Ik zou het niet weten want ik heb zelf nog nooit een quarter of paint in mijn bezit gehad en gebaseerd op een paar keer rijden kan ik daar niet over oordelen. Maar dat is wat ik van hen constant hoor. :) Allen waren op de warmbloeden die meer voor de engelse sport gebruikt worden erg onzekere ruiters en zijn nu in de western heel zekere, rustige ruiters. Wat ik prachtig voor ze vind overigens. :j Heerlijk om ze te zien genieten nu. Maar voor mij zegt dat ook wel iets.

Maar gebaseerd op dit topic wil je geloof ik heel erg graag horen dat western ruiters stuk voor stuk relaxed zijn en fantastisch kunnen zitten in tegenstelling tot engelse ruiters die allemaal stuk voor stuk gestressed en kramperig om gaan met hun paarden waardoor westernruiters wel prima om kunnen met hete paarden en engelse ruiters niet. :+

Dat veel westernruiters zeker in BE en NL ooit als engelse ruiter begonnen zijn vergeet je dan voor het gemak ook even?

Nu denk ik wel dat een "westernras" vinden onder de 15000 nog een stuk moeilijker is dan een "engels" ras?
Tenminste, van wat ik begrijp van mijn vriendinnen liggen de prijzen bij de quarters en paints nog een stuk hoger dan bij de engelse sport/recreatie paarden?


Ik heb echt vele jaren zowel engelse als western ruiters les gegeven, dus kijk echt niet selectief.

Ook beide sporten naar grote wedstrijden geweest altijd en soms nog.

Het gaat er niet om wie beter is. Als je echt gaat kijken zie je gewoon wat het beeld is. Het lawaai op western shows en de stilte die gevraagd wordt op engelse wedstrijden. Met name dressuur dan, want springruiters zijn echt een ander verhaal weer.

Het belangrijkste is dat mensen alles als smoes gebruiken. Kom ik met voorbeelden en de verschillen die wij vanaf het begin van de western sport meemaken in Nederland, Belgie en Duitsland, komen mensen weer met smoezen.

Alles wegwuiven is makkelijker dan eigen fouten toegeven.

En ja, in de quarters gebeurt ook van alles. Mensen die puur op kleur fokken. Mensen die alleen op naam op papier fokken. En de mensen die ook zo willen kopen.
Niet naar gezondheid, karakter, bouw en gangen kijken. En ook al lijken alle quarters voor een leek hetzelfde, ze verschillen enorm.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:07

Ik wil vooral stilte zodat ik mijn lezer kan horen eigenlijk. _O- Voor de rest maakt het me geen jota uit. Springruiters zijn een ander verhaal... _O- Je hebt het dus specifiek op de dressuurruiters wil je zeggen? :+

Wb gedrag steken op de afstamming ben ik het dan weer wel met je eens. Als je zo overtuigd bent dat knol A gedrag waar je niet mee om kan vertoont omdat ie Jazz als overgrootvader heeft. Koop hem dan niet. :x :x Maar ik heb sowieso moeite met die extreme overtuiging dat karakter van de hengst komt. Dat er een genetisch component is rond temperament is een feit. Maar sommigen lijken echt te vergeten dat nurture ook bewezen een hele grote rol speelt in hoe dat temperament zich ontwikkeld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:15

Maar ik snap niet wat het probleem nu is Ayasha? Jij betrekt het heel erg op jezelf en jouw paarden... Ik (en wellicht SP ook) heb het meer over 'in het algemeen'...

Overigens weet ik niet helemaal precies wat QH / KWPN specifiek met recreatiepaarden van doen hebben.. ?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:25

De discussie zit al een tijdje naast het onderwerp Cer. Dus daar nu pas over vallen is misschien een beetje mosterd na de maaltijd? Zeker gezien je zelf al deelgenomen hebt aan deze discussie die naast het onderwerp is?

Ik deel slechts mijn ervaringen net zoals SP dat doet. Ik kan moeilijk andermans ervaringen gaan delen. Ik begrijp dergelijke opmerkingen nooit. :+ Mag ik anders een paar ervaringen van jouw lenen om te gebruiken?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:28

Ayasha schreef:
De discussie zit al een tijdje naast het onderwerp Cer. Dus daar nu pas over vallen is misschien een beetje mosterd na de maaltijd? Zeker gezien je zelf al deelgenomen hebt aan deze discussie die naast het onderwerp is?

Ik deel slechts mijn ervaringen net zoals SP dat doet. Ik kan moeilijk andermans ervaringen gaan delen. Ik begrijp dergelijke opmerkingen nooit. :+ Mag ik anders een paar ervaringen van jouw lenen om te gebruiken?


Uhm.... nee.. laat maar verder... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:48

Ayasha schreef:
Ik wil vooral stilte zodat ik mijn lezer kan horen eigenlijk. _O- Voor de rest maakt het me geen jota uit. Springruiters zijn een ander verhaal... _O- Je hebt het dus specifiek op de dressuurruiters wil je zeggen? :+

Wb gedrag steken op de afstamming ben ik het dan weer wel met je eens. Als je zo overtuigd bent dat knol A gedrag waar je niet mee om kan vertoont omdat ie Jazz als overgrootvader heeft. Koop hem dan niet. :x :x Maar ik heb sowieso moeite met die extreme overtuiging dat karakter van de hengst komt. Dat er een genetisch component is rond temperament is een feit. Maar sommigen lijken echt te vergeten dat nurture ook bewezen een hele grote rol speelt in hoe dat temperament zich ontwikkeld.
En dat er ook nog een merrie is die wat genen bijdraagt. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:52

Mkango schreef:
Ayasha schreef:
Ik wil vooral stilte zodat ik mijn lezer kan horen eigenlijk. _O- Voor de rest maakt het me geen jota uit. Springruiters zijn een ander verhaal... _O- Je hebt het dus specifiek op de dressuurruiters wil je zeggen? :+

Wb gedrag steken op de afstamming ben ik het dan weer wel met je eens. Als je zo overtuigd bent dat knol A gedrag waar je niet mee om kan vertoont omdat ie Jazz als overgrootvader heeft. Koop hem dan niet. :x :x Maar ik heb sowieso moeite met die extreme overtuiging dat karakter van de hengst komt. Dat er een genetisch component is rond temperament is een feit. Maar sommigen lijken echt te vergeten dat nurture ook bewezen een hele grote rol speelt in hoe dat temperament zich ontwikkeld.
En dat er ook nog een merrie is die wat genen bijdraagt. :+

Ja, dat lijkt geheel vergeten te worden. := En dat het de merrie is die het veulen de eerste maanden leert hoe zich te gedragen lijkt ook een feit dat graag vergeten wordt. := Maar goed, dat is nog verder off topic. _O-

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:59

Hier iemand die KWPN'ers heeft en paint horses en wat mij betreft hebben die laatste toch echt een ander karakter. Ik heb in beide rassen verschillende paarden gehad en mijn paint horses en de quarters en paint horses die ik om mij heen heb gezien, zijn allemaal een stuk minder explosief. Uitzonderingen zijn er altijd, maar over het algemeen waren de paints (ook veulens en jonge paarden gehad) een stuk cooler in het hoofd dan een KWPN'er. Ik kan door ziekte mijn KWPN'er moeilijk uitzitten, mijn beenspieren verzuren extreem snel, maar kan rustig een uur op mijn paint in alle gangen rijden. Dat heeft natuurlijk niet met karakter te maken, maar roep wel altijd dat mijn paint vals spelen is op het gebied van paardrijden :o ik heb ze echt niet allemaal makkelijk gehad, maar ik vind ze echt cooler, relaxter, minder spokerig (en heb ook echt wel paints gehad die de bakkabouters kennen, ze kunnen ook schrikken, het blijven dieren, maar zijn veel sneller weer zichzelf is mijn ervaring) en minder explosief als het mis gaat, waarbij ze dan ook in mijn ervaring nog eens makkelijker zitten. Ik houd er zeker wel van, al kon ik het dressuur rijden ook nooit los laten. Nu ben ik wel een ruiter die het ruitergevoel absoluut al had toen ik aan mijn paints begon, zie veel paarden in de westernsport die door een professional ruiter aangereden zijn en met alle knopjes en scherp aan de hulpen ergens terecht komen. Knopjes moet je dan kunnen bedienen, maar staat los van karakter. Er zijn lijnen in reining en cutting waar ze wellicht wat minder cool zijn, maar dan nog vind ik ze echt anders dan de gemiddelde KWPN'er met wat bloed.

Ik denk dat de fokkerij de laatste jaren zo bezig is geweest met prachtige sportpaarden te fokken van top hengsten vanwege prestatie en minder op gebruiksdieren. Voorheen waren er meer basispaarden te vinden denk ik, de no nonsense paarden die niet perse een geweldige afstamming hadden, maar voor gebruik gefokt werden. Dat zie je ook bij de haflingers, de fjorden en de gelderse paarden bijv, fokken voor de sport wordt daarbij ook veel belangrijker en komt dan vaak ook een wat rilliriger karakter bij kijken, zie je steeds meer bij de friezen en haflingers bijv. Met ieder paard kan je rijden, maar eerlijk is eerlijk, voor de basisruiter heb je geen Jazz nodig, dan heb je veel te veel onder je kont waar je als basisruiter helemaal niet altijd mee weg komt. Fokken met de simpele, brave hengst van de buurman kon natuurlijk al helemaal niet meer, want dan heb je niet dat geweldige papier achter je paard zitten.

Ik vind dat een fokker zeker zijn geld er uit mag halen, maar de prijzen zijn op dit moment wel gigantisch hoog. Dat heeft het in alle 30 jaar dat ik in de paardensport zit, nooit gekost en kan me ook niet voorstellen dat fokkers nu pas tot die conclusie zouden komen dat dit het zou moeten kosten. Tuurlijk gaan prijzen in de loop der tijd net als bij alles wat omhoog, maar voor een basispaard het twee tot drie dubbele betalen zoals nu, is voor mij een reden om na mijn huidige paarden, die al op leeftijd zijn, te stoppen met het rijden. Als hobbyruiter zoveel geld er in te moeten stoppen, is bijna niet meer te doen en eerlijk is eerlijk, dat geld wil ik ook gewoon niet in iets levends stoppen. Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkeling verder gaat, ik kan me zo voorstellen dat meer mensen er hetzelfde over denken zoals ik en dat zou zo jammer zijn voor de sport.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 20-09-21 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:06

Dat coole en nuchtere zie ik in mijn paint jaarling ook. Mijn haflinger kan enorm spoken en daar in blijven hangen. Mijn paint schrikt ook wel en is nog jong. Maar die is zo snel weer terug op aarde. Zoveel makkelijker dan mijn haflinger ooit geweest is. Ik hou er van.

Wat betreft de recreatiepaarden denk ik ook nog steeds aan de koudbloeden. Deze worden ook steeds luxer gefokt, daarmee wat riller en heter en wat minder aantrekkelijk voor de gemiddelde recreatieruiter. Ze zijn wat ranker, slanker, meer beweging. Plus dat die markt ook wat beperkter is. Fokte de boer om de hoek vroeger nog regelmatig wat veulentjes van zijn haflinger en de hengst van de buurman, zie je dat tegenwoordig veel minder. Er wordt gerichter gefokt, met papier. En ook dat drijft de prijs volgens mij op.

Wat ik wel zorgelijk vind is dat er steeds meer paarden lijken te komen die niet 100% gezond zijn. Ik ben wel blij met alle genetische tests, daar ondervang je al veel mee. Maar ik zie veel paarden met een bemerking, al dan niet genetisch bepaald (en geaccepteerd). Dat moeten we toch ook niet willen?

(Overigens neem ik als westernruiter liever niet plaats in een Engels zadel, ik word daar inderdaad onrustig van. Maar dat is offtopic :D )

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:17

MightyMike schreef:
Hier iemand die KWPN'ers heeft en paint horses en wat mij betreft hebben die laatste toch echt een ander karakter. Ik heb in beide rassen verschillende paarden gehad en mijn paint horses en de quarters en paint horses die ik om mij heen heb gezien, zijn allemaal een stuk minder explosief. Uitzonderingen zijn er altijd, maar over het algemeen waren de paints (ook veulens en jonge paarden gehad) een stuk cooler in het hoofd dan een KWPN'er. Ik kan door ziekte mijn KWPN'er moeilijk uitzitten, mijn beenspieren verzuren extreem snel, maar kan rustig een uur op mijn paint in alle gangen rijden. Dat heeft natuurlijk niet met karakter te maken, maar roep wel altijd dat mijn paint vals spelen is op het gebied van paardrijden :o ik heb ze echt niet allemaal makkelijk gehad, maar ik vind ze echt cooler, relaxter, minder spokerig (en heb ook echt wel paints gehad die de bakkabouters kennen, ze kunnen ook schrikken, het blijven dieren, maar zijn veel sneller weer zichzelf is mijn ervaring) en minder explosief als het mis gaat, waarbij ze dan ook in mijn ervaring nog eens makkelijker zitten. Ik houd er zeker wel van, al kon ik het dressuur rijden ook nooit los laten. Nu ben ik wel een ruiter die het ruitergevoel absoluut al had toen ik aan mijn paints begon, zie veel paarden in de westernsport die door een professional ruiter aangereden zijn en met alle knopjes en scherp aan de hulpen ergens terecht komen. Knopjes moet je dan kunnen bedienen, maar staat los van karakter. Er zijn lijnen in reining en cutting waar ze wellicht wat minder cool zijn, maar dan nog vind ik ze echt anders dan de gemiddelde KWPN'er met wat bloed.

Ik denk dat de fokkerij de laatste jaren zo bezig is geweest met prachtige sportpaarden te fokken van top hengsten vanwege prestatie en minder op gebruiksdieren. Voorheen waren er meer basispaarden te vinden denk ik, de no nonsense paarden die niet perse een geweldige afstamming hadden, maar voor gebruik gefokt werden. Dat zie je ook bij de haflingers, de fjorden en de gelderse paarden bijv, fokken voor de sport wordt daarbij ook veel belangrijker en komt dan vaak ook een wat rilliriger karakter bij kijken, zie je steeds meer bij de friezen en haflingers bijv. Met ieder paard kan je rijden, maar eerlijk is eerlijk, voor de basisruiter heb je geen Jazz nodig, dan heb je veel te veel onder je kont waar je als basisruiter helemaal niet altijd mee weg komt. Fokken met de simpele, brave hengst van de buurman kon natuurlijk al helemaal niet meer, want dan heb je niet dat geweldige papier achter je paard zitten.

Ik vind dat een fokker zeker zijn geld er uit mag halen, maar de prijzen zijn op dit moment wel gigantisch hoog. Dat heeft het in alle 30 jaar dat ik in de paardensport zit, nooit gekost en kan me ook niet voorstellen dat fokkers nu pas tot die conclusie zouden komen dat dit het zou moeten kosten. Tuurlijk gaan prijzen in de loop der tijd net als bij alles wat omhoog, maar voor een basispaard het twee tot drie dubbele betalen zoals nu, is voor mij een reden om na mijn huidige paarden, die al op leeftijd zijn, te stoppen met het rijden. Als hobbyruiter zoveel geld er in te moeten stoppen, is bijna niet meer te doen en eerlijk is eerlijk, dat geld wil ik ook gewoon niet in iets levends stoppen. Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkeling verder gaat, ik kan me zo voorstellen dat meer mensen er hetzelfde over denken zoals ik en dat zou zo jammer zijn voor de sport.

Geld in iets levends stoppen, an sich is een levend wezen zo iets bijzonders dat het alles waard is. Het nadeel vind ik dat je al je geld in de aankoop van een paard kunt stoppen en dat hij dezelfde dag nog van de trailer kan vallen of koliek krijgen en dan is al je geld ook weg.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:19

Idd, ik heb het er altijd graag in gestopt hoor, en er zal ook altijd wel een pony of iets blijven lopen, maar voor mij zit er als hobbyruiter een grens aan wat ik in een levend dier wil stoppen. Hobby mag best geld kosten, het plezier is onbetaalbaar. Wij zijn voor de paarden buitenaf gaan wonen en ze zijn lid van het gezin, we laten er al heel veel om, maar ergens ligt toch een magische grens voor mij, ik wil het ook kunnen verantwoorden naar mijn gezin en idd morgen kan het zo over zijn.

Concessies heb ik wel vaker gedaan, mijn huidige ruin is tp gefokt bijv., Maar ook al heb ik geen enorme wedstrijdambities meer, ik lees hier dat mensen dan roepen een draver of koudbloed, moet je maar concessies doen. Zeker kan dat als je er niet meer geld in wil stoppen, maar voor mij zelf is dat niet hetzelfde. Op gezondheid wil ik overigens weinig concessies doen. Niet meer naar de dressuur wedstrijden betekend niet dat dressuurmatig trainen anders zou hoeven voelen. Ik houd van een soepel paard, met fijne beweging en karakter. Ik zie mijzelf niet met de doorsnee koudbloed of draver thuis komen. Ik ben minder van het koudbloed karakter en bij de draver mis ik echt de beweging. En dan bedoel ik niet het plaatje, om het plaatje heb ik mij nog nooit druk gemaakt geloof ik, maar het gevoel dat rijden mij geeft wat betreft beweging. De E van onze kinderen is erg vlak, even een keer een rondje op gezeten om te voelen, voor mijzelf zou ik dat niet uitzoeken om er dressuur mee te rijden. Dus blijft het zo, kies ik er voor om niet meer mee te doen in deze markt.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:16

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is fijn he, ik heb al veel fijne LL's gezien qua karakter. En inderdaad vaak komt het karakter op jonge leeftijd en met zadelmak maken al naar voren. Het zit er gewoon in, sommige rille of bange paarden worden beter met de jaren en andere niet.

SP: dat schreef ik ook niet, ik zeg niet dat ze allemaal braaf of cool zijn. Maar mijn ervaring is wel dat ze "anders" zijn tov het karakter van de sportpaarden. Volgens mij komt Anky trouwens super weg met een quarter. ;-) Ik heb nog nooit een westernruiter een Grand prix dressuurproef zien rijden. Maar goed, dat is allemaal offtopic.

Ik vind de prijzen nu ook wel erg hoog, en hoewel het mooi is voor de fokkers is het inderdaad jammer voor een andere groep mensen. Ik ben wel benieuwd wanneer het keerpunt bereikt wordt en de prijzen weer gaan dalen.


Anky komt helemaal niet zo goed weg met een quarter. Er is ook echt wel gezocht naar een quarter die haar paste.
Heb haar vaker zien rijden en ze rijdt tegenover western ruiters met de teugels vrij kort, heeft een andere zit en houding, heeft best wat spanning etc.

Western ruiters hebben bijna allemaal een engelse basis. Daarbij zijn er meerdere dressuur ruiters die bij western trainers lessen. Ook is het bijna overal een show onderdeel dat er geruild wordt en dan zie je heeeeeeeeel duidelijk de verschillen.

Dinja v Lieren traint bij de bekende Rieky Young en die heeft al meer dressuur ruiters les gegeven. Tommie Visser bijv.

En elk paard is anders. Als je quarters kent, weet je dat ze allemaal anders zijn. Maar je hebt super brave kwpn'ers en hele hete quarters, dus is maar net wat je zoekt en wil.
Dat alle quarters cool zijn is niet waar, net als dat alle warmbloed rijpaarden niet allemaal heet zijn.

En dat heet zijn wordt te vaak als smoes gebruikt. Ik stond bij de meest vreselijke menners op stal. Paarden stonden dag en nacht op stal, kwamen elke dag een uur in de molen waar ze uit hun plaat gingen. Werden gek gelongeerd in een kleine, zware bak, altijd dekens op. Soms een half uurtje vrij en mochten ze in een landje. Verder alles achter gesloten deuren.

En dan zeiden ze tegen ons; ja, maar wij hebben hete paarden.

Of mensen gebruiken afstamming als smoes. Koop het dan niet......Een papier kan je alleen mee opscheppen, niet op rijden.

Dat die van ons buiten kwamen en lang ook, was onzin en zo zouden zij hun paarden nooit houden. ( stonden nog niet 24/7 buiten toen) Maar wel; ja, maar die van jullie zijn braaf.
Geloof me; die 28 jarige quarter van mij moet bewegen. 2 dagen op stal en ze gaat alle kanten op. Als we ze dichtbij houden wegens sneeuw en of ijs, moet ze bij dooi echt tekeer gaan.

Haar zoon en dochter net zo ( 22 en 14)

En over quarters gesproken. Er zijn echt heel weinig mensen die op mn merrie van 14 weg gaan komen en het nog leuk vinden ook.


Volgens mij is het heel simpel, de goede dressuurbasis is allemaal hetzelfde of je nu western rijdt, dressuur rijdt of springt. Ik stap af van deze discussie want ik vind het nutteloos worden.

MightyMike omschrijft het heel mooi wbt de verschillen en dat is ook exact mijn ervaring.

Ontopic denk ik dat het vooral belangrijk is dat men koopt qua karakter wat bij ze past.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:40


Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:59

Die heb ik ook gelezen Elisa, vond dat wel een goed opiniestuk.

Paarden die echt helemaal schoon zijn, worden hier natuurlijk een stuk duurder van. Want waar vind je een paard zonder bemerkingen? Aangezien DA's volgens mij mega alert zijn bij het beoordelen van foto's

Een goede vriendin van was 2 jaar geleden op zoek naar een jong paard. Een hele leuke laten staan ivm de rugfoto's waar wellicht een indicatie van artrose te zien was. De tweede die ze interessant vond, was wel helemaal schoon.

Maar zij heeft ze echt volledig gekeurd, inclusief hals en rug. Prijsklasse onder de 10k. Heb wel het idee dat dat veel meer gedaan wordt in die prijsklasse, dan 10 jaar geleden. Die van mij is alleen op de benen gecheckt bijvoorbeeld.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:08

Elisa2 schreef:
https://equnews.nl/fokkerij/de-aankoopk ... 0AdsqI4Kmk

Ik kwam dit artikel tegen, zou dit ook geen reden zijn waarom er "weinig" paarden te vinden zijn? Omdat iedereen ze perfect op de x-ray wil hebben?


Kan natuurlijk. Maar ik snap best dat je toch een beetje weet waar je aan begint (of niet). Ik zou zelf in elk geval wel bepaalde zaken zoveel mogelijk willen uitsluiten, of in elk geval willen weten. Want ook bij wijze van spreke 5000 euries, ook al koop je daar waarschijnlijk nog maar heel weinig voor, is nog een hoop geld.

v.w.b. het artikel: dat eerder afgekeurde paarden nog toppers worden is niet zo gek. Een keuring, ook incl foto's, is natuurlijk maar een indicatie en geen in steen geschreven toekomst. Heel veel, of eigenlijk alles, valt of staat uiteindelijk met goed rijden en goed management.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:28

Elisa2 schreef:
https://equnews.nl/fokkerij/de-aankoopk ... 0AdsqI4Kmk

Ik kwam dit artikel tegen, zou dit ook geen reden zijn waarom er "weinig" paarden te vinden zijn? Omdat iedereen ze perfect op de x-ray wil hebben?


Maar met de huidige prijzen gaan ze ook met een bemerking voor goed geld weg.
Overigens denk ik wel dat mensen soms teveel waarde hechten aan de foto's en te weinig aan het klinische beeld.

Probleem is dat de paarden die vroeger in de lagere prijsklasse zaten nu qua prijs in de middenklasse zitten. De vraag is gewoon veel groter dan het aanbod. Een lagere prijsklasse is er bijna niet meer.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:43

Elisa2 schreef:
https://equnews.nl/fokkerij/de-aankoopk ... 0AdsqI4Kmk

Ik kwam dit artikel tegen, zou dit ook geen reden zijn waarom er "weinig" paarden te vinden zijn? Omdat iedereen ze perfect op de x-ray wil hebben?

Maar waar blijven al die afgekeurde paarden dan? Ik zie er maar zelden een te koop staan die een bemerking heeft. Juist die paarden, mits geen risico bemerking en klinisch goed, zouden dan toch voor gewone prijzen te koop kunnen komen als recreatie paard?

Ik denk trouwens dat dit maar 1 deel is dat er weinig gefokt wordt (of werd want ik heb het idee dat er dit jaar veel veulens zijn). Ik denk dat de enorm hoge prijs van de dekhengsten en het achter mode hengsten aan lopen een groter probleem is. En dan moet je tegenwoordig ook aan merriebegeleiding doen lijkt het wel. Toen ik een veulentje heb gefokt kwam de hengstenhouder nog met een schouwhengstje langs, die hij van mij op de trailer mocht laten staan omdat ik gewoon een gezonde merrie had die iedere 3 weken netjes haar hengstigheid liet zien als je goed oplette. Het veulens fokken lijkt tegenwoordig een feestje te zijn geworden van de veeartsenij (met bijbehorende rekeningen).

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:52

fransje23 schreef:
Overigens denk ik wel dat mensen soms teveel waarde hechten aan de foto's en te weinig aan het klinische beeld.


Maar ook dat klinische beeld kan ten onrechte reden zijn om een paard te laten staan. Onze quarter is destijds (al even geleden, in 2007) niet goedgekeurd omdat hij linksom op de cirkel op het harde iets liet zien. Foto's waren goed, en omdat daarop niets te zien was hebben we het toch aangedurfd. Hij was net 4, en ook net zadelmak. Zo'n onregelmatigheid kan dan ook gewoon onbalans en/of scheefheid betekenen. Inmiddels is hij 18, nog volop in het werk, en heeft van dat been nog nooit last gehad. Behalve spat rechtsachter, waar hij nu totaal geen last meer van heeft verder ook nog nooit iets op de benen gehad, ook geen andere blessures.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:22

Wat is duur. Ja ik vind de paarden ook duur momenteel. In de huidige markt kan ik zelf geen paard kopen. Maar gezien de kosten van fokken, opfok, opleiden zijn de meeste prijzen best reëel.

Ik heb mijn paardjes redelijk goedkoop gekocht. Maar beide ook een gok
Mijn rijpaard was een enorm project, 3 jaar mee gestoeid en nu eindelijk zover dat ik er een L proefje mee kan rijden zonder bokken en staken. Voor geen goud gaat ze weg, ik vind nooit meer een paard die me zoveel uitdaging geeft. Plus ik zou niet weten aan wie ik haar moet verkopen haha . Bij mij is ze nu braaf, maar ik zou haar zeker niet verkopen als braaf.

Daarnaast een shetje gekocht op de markt. Ook een gok, hij was net een jaar. inmiddels 3,5, extreem knap, dood en dood braaf met de kindjes, rijden er op weg terwijl ze amper nog kunnen rijden en de shet kent ook weinig
Ik hou wel mijn hart vast voor het moment wat komen gaat, dat ze er te groot voor worden en er wat anders voor moet komen... Want zoals al gezegd, ondanks dat de prijzen best terecht zijn, kan ik het niet betalen (de aanschaf dan)
En dan hoef ik niet eens wat bijzonders qua uiterlijk of papier. Maar wel een betrouwbaar dier.

Verder ben ik het eens met dat je prima mee kunt komen met een 'basis' paard, wanneer je netjes rijd. Met mijn kruising kwpn X haflinger ga ik nooit een 8 voor de middengangen rijden. Maar die punten moet ik dus elders verdienen.
WP rij ik wel. Prijzen amper. Ook afhankelijk welk cc je je inschrijft natuurlijk. Gelukkig doe ik niet mee voor de prijzen maar voor de punten, plezier, ervaring. en stiekem trots dat ik met mijn onverkoopbare paard toch wel mee kom.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:34

Nee, de prijzen zijn niet helemaal reëel meer.
Een paard wat voorheen naar manege Stegeman ging wordt nu duur verkocht.
Iedereen rekent zich ook meteen rijk.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:45

Als je ziet wat de kosten zijn om een paard groot te brengen en op te leiden... Natuurlijk zitten er uitschieters tussen. Maar over het algemeen als je echt gaat rekenen, denk ik dat paarden eerder echt goedkoop waren.

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:14

mag ik voor wat betreft braafheid nog een knuppel gooien, voerbeleid. Als je paarden die 5 dagen in de week voor minder dan een uurtje moeten lopen voert alsof ze de hele dag moeten ploegen vraag je ook om rillerige paarden. Helaas gebeurt ook dat nog veel te vaak.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:19

Maar dat werd vroeger ook gedaan.
Vooral in de winter, hele dag op stal en en 6 kilo brok er in.
Ik heb het idee dat dat gelukkig iets aan het veranderen is.