Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:10

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Een recreatiepaard kan in mijn ogen wel nog gewoon meedraaien in de basissport. Ieder gezond paard kan mee in de basissport. Waarom is de basissport in willen in jouw ogen zo een speciale wens dat je niet kan verwachten dat je dat met een doorsnee recreatiepaard kan?

Klopt. Een recreatie paard kan mee draaien in de basis sport. Maar dan moet je niet verwachten dat je elke week een lintje haalt. Wat ik op wedstrijden bij ons voorbij zie komen als "recreatie paarden" zijn geen recreatie paarden. Dat zijn basis sport paarden waar simpelweg het potentieel niet uit gereden wordt. En opnieuw: dat is geen steek naar ruiters die niet zo handig zijn. Ik ben ook niet de meest handige ruiter. Het gaat me er puur om dat veel "recreatie paarden" die op wedstrijd mee lopen gewoon geen recreatie paarden zijn. Ze hebben veelal een goed papier. Op een Sam wordt standaard neer gekeken als ik buiten mijn eigen provincie start. En types als Sam vind je nog prima voor onder die 5000 euro ook in een formaatje groter. Die kan prima mee draaien in de basis sport maar je kan je geen fouten permitteren. Rijden voor een 9 om ene 7 te krijgen zegt mijn trainer altijd. :j Een type als Rêve is in mijn ogen al geen recreatie paard meer. Geen topsportpaard ook niet overigens, obviously. Maar kwa potentieel is het al geen recreatie paard meer. En wat op wedstrijd rond loopt is voor de meerderheid vergeleken met Rêve kwa potentieel nog een categorie of twee hoger. Ook in de lage proeven. (Let wel voor de NL bokkers: Ik heb het dan specifiek over onze bond. Haflingers en Fjorden zal je bij ons zelden tot nooit zien starten, ook niet de sportieve van nu. Er lopen nu 2 friezen mee en dat is uitzonderlijk.) Ik kan overigens ook andere voorbeelden aan halen dan mijn eigen paarden maar dat lijkt me minder netjes tov die ruiters. :)

en dan komen we terug op het begin punt: Men wil een warmbloed met potentieel maar voor de prijs van een recreatie paard omdat "men" dat potentieel nooit gaat gebruiken. Bovendien wil men ook nog dat die warmbloed goed door gereden is, doodbraaf is (Hij moet fijn licht aan de hulpen staan maar mag niet raar reageren als je hem per ongeluk in de bek trekt want ja tis wel een recreatie paard he.) en ondanks dat ie liefst op een jaar of 8 goed bevestigd moet zijn in het Z (liefst met de wissels er bij want die er zelf in steken is niet leuk.) moet ie ook nog eens compleet schoon zijn op álle foto's. Van het puntje van zijn neus tot in het tipje van zijn hoeven en alles er tussen. En dat alles dan graag voor max 6k. Oh en hij moet natuurlijk minstens 1.65 zijn want anders is het een pony.



Wat ik een beetje mis in deze discussie is de aard van de training/inzet.
Dat is namelijk voor mij bepalend niet de afstamming of talent.

Ik heb gekocht wat vele van jullie een (spring) sportpaard noemen(destijds net zadelmak en 3,5 jaar oud) maar ik gebruik en train hem als allround recreatie paard.
Dat wil zeggen dat hij dressuurmatig gereden wordt om hem soepel te houden en om hem/ons handig te maken buiten
Omdat hij graag springt rijdt mijn bijrijder /instructrice af en toe een spring of cross clinic.
En dat doet ie dan zo goed dat ik al diverse stevige aanbiedingen heb gehad van professionals uit de spring wereld,

Ikzelf gebruik hem voor mijn “dressuur” les, rij lange buitenritten met hem, weekendjes weg en voor de trec en trail clinics.

De wedstrijd ring heeft ie - een onderlinge stal wedstrijd uitgezonderd - nog nooit gezien.

Oftewel hoewel hij genoeg talent heeft om als sportpaard door het leven te gaan heb ik er bewust voor gekozen om hem op te leiden tot allround recreatie paard.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:40

Heerlijk zo'n allround paard SjonnieZ.
Maar wat meer de discussie is (correct me if i am wrong) is, dat een recreatiepaard eigenlijk maar weinig zou mogen kosten (omdat het een recreatiepaard is). En dat is natuurlijk niet zo. Want het werk dat erin zit, de opfok etc geven voor zo'n paard evenveel kosten.

Voor jou is hij waarschijnlijk zn gewicht in goud waard.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:02

denk dat een deel van het probleem is dat mensen alles willen, een goed paard waarmee je zo in de hogere sport rijdt maar waarmee je ook dat buitenritje kan maken, die nergens bang voor is, maar wel ril en sensibel genoeg is om heel leuk te kunnen lopen........

En juist een braaf paard is goud waard. Werkelijk. Een lief paard waar je een kind nog mee kan vertrouwen is priceless.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:58

Babootje schreef:
Heerlijk zo'n allround paard SjonnieZ.
Maar wat meer de discussie is (correct me if i am wrong) is, dat een recreatiepaard eigenlijk maar weinig zou mogen kosten (omdat het een recreatiepaard is). En dat is natuurlijk niet zo. Want het werk dat erin zit, de opfok etc geven voor zo'n paard evenveel kosten.

Voor jou is hij waarschijnlijk zn gewicht in goud waard.


Nou ik reageerde eigenlijk op de discussie die ontstond over de definitie van recreatie paard. Deze discussie ging vooral over het wel of niet genoeg hebben van talent voor de basis sport en het prijskaartje dat daaraan zou moeten hangen.
Maar in mijn definitie is een recreatie paard een allround getraind paard waarbij wedstrijd rijden juist niet aan de orde is.

Dat een recreatie paard niet minder kost in onderhoud is zeker waar. Als je hem echt opleidt tot recreatie paard zijn de trainingskosten ook vergelijkbaar. Dressuur les, clinics weekendjes weg etc kosten ook genoeg geld.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:30

Ik rij alround recreatief met mijn gangenpaarden, ik besteed echter evenveel tijd, energie, geld aan training, lessen, clinics, materiaal, verzorging,... om mijn paarden gezond, fit en braaf te houden voor mij en mijn dochters als vriendinnen die wel wedstrijden rijden.

Hun paarden waren in aankoop mogelijk duurder omdat ze inderdaad dat wedstrijdpotentieel hebben, maar daarna blijven de kosten gelijk als je je paard graag goed gereden en gezond houd (Behalve startkosten, die heb ik niet :D ).

Ik ga ervan uit dat je dat bij fokkers ook hebt en zou het logisch vinden dat het prijsverschil zit in het potentieel van het paard en niet in de opleiding. En om dat potentieel te ontplooien/behouden moet je vooral zelf aan de slag (blijven).

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:54

fransje23 schreef:
Ieder paard wat recreatief gebruikt wordt is toch een recreatiepaard?


Gangenpaarden zijn naar mijn idee zeker recreatiepaarden. Bedoeld om comfortabel lang mee buiten te rijden.


Ja dat is zo, ieder paard wat recreatief gebruikt wordt is een recreatiepaard.
Ik doelde meer op dat deze (gangenpaarden) eigenlijk gewoon nog beter getraind (zouden) moeten worden om ze goed te houden. Dat kan natuurlijk prima recreatief maar er zijn ook mensen die juist niet zo willen trainen maar gewoon "makkelijk" willen rijden.

De definitie van recreatiepaard is voor iedereen ook anders denk ik.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:58

Dat de definitie voor ieder anders is ben ik met je eens! :j

Er is zoveel diversiteit in de paardenwereld dat het sowieso lastig is uitspraken te doen.

Niet iedere ruiter die wedstrijden start traint op een juiste manier. Geen gelul, kop in de krul is ook een trainingsmethode.
Niet iedere recreant sloft aan een lange teugel zittend als een zoutzak rond.
Iemand die geen wedstrijden start kan heel serieus trainen.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:03

Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:13

steefvicky schreef:
Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..

Dit lees ik nu al de tweede keer in dit topic. Maar passen de mensen die dit denken dit dan op alles toe? Want de kans dat jij er morgen niet meer bent is even groot. Mogelijk groter afhankelijk van je gezondheid en in wat voor situaties je je begeeft. (Lang in druk verkeer bv.)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:27

steefvicky schreef:
Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen.

Punt is wel dat juist paarden die koel in het hoofd zijn zodat je er veilig mee buiten kunt rijden, schaars zijn en dat drijft de prijs op.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:00

Ayasha schreef:
steefvicky schreef:
Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..

Dit lees ik nu al de tweede keer in dit topic. Maar passen de mensen die dit denken dit dan op alles toe? Want de kans dat jij er morgen niet meer bent is even groot. Mogelijk groter afhankelijk van je gezondheid en in wat voor situaties je je begeeft. (Lang in druk verkeer bv.)

Nou nee,de kans dat je duur aangekochte paard er morgen niet meer is,is echt veel groter dan de inderdaad ook aanwezige kans dat jijzelf morgen dood bent.Daarbij is het ook nog zo dat jijzelf gratis bent,en dat je voor een paard tegenwoordig flink in de bus moet blazen..... :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:08

anjali schreef:
Ayasha schreef:
Dit lees ik nu al de tweede keer in dit topic. Maar passen de mensen die dit denken dit dan op alles toe? Want de kans dat jij er morgen niet meer bent is even groot. Mogelijk groter afhankelijk van je gezondheid en in wat voor situaties je je begeeft. (Lang in druk verkeer bv.)

Nou nee,de kans dat je duur aangekochte paard er morgen niet meer is,is echt veel groter dan de inderdaad ook aanwezige kans dat jijzelf morgen dood bent.Daarbij is het ook nog zo dat jijzelf gratis bent,en dat je voor een paard tegenwoordig flink in de bus moet blazen..... :+

Hoezo dan? Die duur aangekochte paarden hebben veelal meer gezondheidscontroles gehad dan hun toekomstige eigenaar gemiddeld op een heel leven krijgt. Hij wordt bovendien in een veel gecontroleerdere omgeving gehouden. Tenzij je je omgeving niet voor mekaar hebt, is die knol zijn gezondheid veelal beter gecontroleerd geweest dan de koper de zijne/hare.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:21

steefvicky schreef:
Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..


Ik snap dit wel hoor, ik zou kijken naar wat minder reguliere rassen, dravers, hackney's, tuigers, Of meer richting koudbloed afhankelijk wat bij je past.
Ik zie ook best veel "goedkope" arabieren.

Of wat oudere paarden..

Fransje: precies dat dus!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:31

Paarden waar je "hoog" mee de sport in kan kosten inmiddels al het 3 of 4 dubbele..

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:04

Elisa2 schreef:
steefvicky schreef:
Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..


Ik snap dit wel hoor, ik zou kijken naar wat minder reguliere rassen, dravers, hackney's, tuigers, Of meer richting koudbloed afhankelijk wat bij je past.
Ik zie ook best veel "goedkope" arabieren.

Of wat oudere paarden..

Fransje: precies dat dus!


Haha, toevallig doe ik dit ook! Want ik heb al een perfecte Hackney thuis die altijd het gezelschapspaardje was van mijn nu overleden paard, alleen die is te klein om vaak op te rijden.. en zelfs voor tuigpaarden worden hoge prijzen gevraagd!

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:08

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:
Dit lees ik nu al de tweede keer in dit topic. Maar passen de mensen die dit denken dit dan op alles toe? Want de kans dat jij er morgen niet meer bent is even groot. Mogelijk groter afhankelijk van je gezondheid en in wat voor situaties je je begeeft. (Lang in druk verkeer bv.)

Hoezo dan? Die duur aangekochte paarden hebben veelal meer gezondheidscontroles gehad dan hun toekomstige eigenaar gemiddeld op een heel leven krijgt. Hij wordt bovendien in een veel gecontroleerdere omgeving gehouden. Tenzij je je omgeving niet voor mekaar hebt, is die knol zijn gezondheid veelal beter gecontroleerd geweest dan de koper de zijne/hare.


Naast de mankementen die tijdens keuringen kunnen worden opgespoord, kunnen er nog genoeg andere plotselinge doods- of ziekteoorzaken optreden..

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:19

Tuurlijk maar dat kan bij alles. En dus? Geef je voor een rashond die met liefde is gefokt, alle onderzoeken en testen bij de ouders gedaan ook maar 30 euro?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 01:43

steefvicky schreef:
Ayasha schreef:
Dit lees ik nu al de tweede keer in dit topic. Maar passen de mensen die dit denken dit dan op alles toe? Want de kans dat jij er morgen niet meer bent is even groot. Mogelijk groter afhankelijk van je gezondheid en in wat voor situaties je je begeeft. (Lang in druk verkeer bv.)

Hoezo dan? Die duur aangekochte paarden hebben veelal meer gezondheidscontroles gehad dan hun toekomstige eigenaar gemiddeld op een heel leven krijgt. Hij wordt bovendien in een veel gecontroleerdere omgeving gehouden. Tenzij je je omgeving niet voor mekaar hebt, is die knol zijn gezondheid veelal beter gecontroleerd geweest dan de koper de zijne/hare.


Naast de mankementen die tijdens keuringen kunnen worden opgespoord, kunnen er nog genoeg andere plotselinge doods- of ziekteoorzaken optreden..

Gues what: dat geldt voor jou ook. Maar mensen doen graag alsof dat enkel een ander over komt, maar de kans dat jij morgen dood valt of ernstig ziek wordt met beperkingen als gevolg is statistisch even groot als de kans dat die gezond verklaarde knol dood gaat of ernstig ziek wordt/een ongeval krijgt met alle gevolgen van dien. Als iemand daar een voorbeeld van is ben ik het wel. :+
Dus als je daar serieus zo over denkt wordt het een saai leven vrees ik.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:03

Tuurlijk moet je genieten van het leven zolang dat kan, ook daar is er voor iedereen onzekerheid en je moet niet overal stil bij staan, zeker niet. Maar vind de vergelijking niet helemaal op gaan. Wij zijn allemaal verzekerd bijv. als ons iets overkomt, daar dek je ook risico's in. Genieten is prima, maar naar financiën verantwoord blijven kijken, valt daar niet bij weg. Ik vind het enorme bedrag in een levend dier stoppen toch een ding, het is mij al eens overkomen om een paard in de eerste paar weken na de koop, geheel weg te kunnen brengen. Het is een behoorlijke aankoopprijs en daar moet je toch over nadenken. Prima dat mensen een grens hebben om dat in een levend wezen te stoppen, ik vind het onverantwoordelijk als je geheel niet over je financiën nadenkt en maar een paard koopt, dat heeft niets met saai te maken. Paarden zijn nu zoveel duurder geworden, dat het de hobby gewoon veranderd. Na veel pech de laatste tijd, heb ik daar gewoon geen behoefte meer aan om dan nu 2 tot 4 keer zoveel voor een paard te moeten betalen en daar dan wellicht weer pech mee te hebben. Je moet en wilt dat ook financieel kunnen dragen. De markt veranderd dat nu, waar je als hobbyist eerst voor 4000 euro een leuk basispaard kon kopen, moet je nu minstens 10.000 in je hobby stoppen als je een paard zoekt. Niet gek toch, dat mensen daar dan een ander gevoel bij hebben?

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:43

Bovendien koop je een paard toch met een bepaald doel, namelijk (bijvoorbeeld) er op rijden. Dan is het wel fijn als uit een keuring blijkt dat dat ook kan. En ja, het is een maatje en een levend wezen, maar dat wil niet zeggen dat je geen voorwaarden kunt stellen. Iemand met een baan buitenshuis neemt ook geen hond met verlatingsangst.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:00

Elisa2 schreef:
steefvicky schreef:
Interessant topic! Ik lees al een poosje mee als iemand die een paard zoekt. Er zijn wel recreatiepaarden te vinden, maar toch zijn ze zeer schaars. Ik zie in mijn zoektocht ook bijna alleen (potentiële) sportpaarden voor hoge prijzen. Ik ben iemand die van buiten rijden houd (en een beetje bakwerk), dus ik heb het er gewoon niet voor over om 10.000 voor paard te betalen die mogelijk de sport in zou kunnen. Terwijl investeren in een paard toch een risico blijft, want de volgende dag kan hij er ineens niet meer zijn..


Ik snap dit wel hoor, ik zou kijken naar wat minder reguliere rassen, dravers, hackney's, tuigers, Of meer richting koudbloed afhankelijk wat bij je past.
Ik zie ook best veel "goedkope" arabieren.

Of wat oudere paarden..

Fransje: precies dat dus!

Haha, toevallig doe ik dit ook! Want ik heb al een perfecte Hackney thuis die altijd het gezelschapspaardje was van mijn nu overleden paard, alleen die is te klein om vaak op te rijden.. en zelfs voor tuigpaarden worden hoge prijzen gevraagd!


Nouja in vergelijking met de rijpaarden een stuk minder hoog, tussen de e4000,- en e6000,- kun je zeker slagen en soms staan ze er nog wel voor minder op. (ouder of onbeleerd)

Voor ieder paard en aanschaf geldt dat je ook een portie geluk moet hebben. Het zijn grote dieren maar ze zijn zo kwetsbaar. Met een keuring probeer je wat meer zekerheid te creeren, wat ik afhankelijk van de prijsklasse ook goed kan begrijpen.

Ik zie eigenlijk als ik op marktplaats kijk genoeg recreatiepaarden te koop staan voor schappelijke prijzen. Varierend van e2000,- tot e6000,-. Sommige met een rontgenologische bemerking, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:31

Het is ook echt niet zo dat paarden die een paar jaar geleden 4k zouden hebben gekost, nu ineens 10k gaan opleveren hoor :D
Die paarden die nu 10k of meer opleveren, die waren altijd ruim 7-8k.

Tuurlijk zijn er lieden die proberen een stuk beest te verkopen als 12k sportpaard. Maar wie zegt dat zo'n dier werkelijk verkocht wordt? Ook voorheen bestond er zoiets als fantasieprijzen.

Alles, alles, alles is duurder in 2021. Zo ook paarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:41

anjali schreef:
Daarbij is het ook nog zo dat jijzelf gratis bent,en dat je voor een paard tegenwoordig flink in de bus moet blazen..... :+

Nou, gratis, je zou eens moeten optellen hoeveel geld er in de opfok en training gaat zitten, als je dat doorberekend wordt een mens onbetaalbaar. Duurt 18 jaar voor je die een beetje fatsoenlijk aan het werk mag zetten.

Ik denk dat ik het maar gewoon op leasen hou, kost wel wat maar dan kun je ze ook 40 uur in de week laten werken ipv het uurtje of vijf die mijn paard werkt. Geen gedoe met pensioenstalling, als ze te oud worden geef je ze een goedkoop "gouden" horloge en hoppakee, daar is de deur, zoek het maar uit.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:30

Toch verandert er wel het een en ander.
Ik heb een paar jaar geleden een leuke 4jarige als recreatiepaard te koop gezet en kreeg toen weinig reacties. Totdat iemand mij er op attendeerde dat het begrip recreatiepaard synoniem is aan 'geen sportpaard' en de indruk wekt dat er iets mis is. Advertentie gewijzigd in 'dressuurpaard/allrounder' en binnen een week verkocht.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu zou uitpakken....

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:50

Ja ik denk bij een vierjarig paard voor recreatie ook snel dat er wat mis mee is waardoor hij niet geschikt is voor de sport. Of het karakter niet geschikt is voor de sport, flegmatiek oid. Ik gok dat dat nu nog steeds zo is.