Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:00

Tja, ik vind de wensen vaak ook te hoog..paard moet een super beweger zijn, goed opgeleid en rontgen 100% perfect. Daarnaast braaf en bomproof, vergevingsgezind en geschikt voor iedere hobbelruiter...nou dat soort paarden mogen wel e50.000,- kosten zo onderhand.

Mensen vergeten dat gewoon functionele gezonde paarden ook spectaculair te maken zijn met de juiste training. Maar dan moet je er wel zelf wat meer moeite voor doen, en "het" perfecte paard bestaat niet. Imo kunnen ze beter meer geld steken in hun eigen opleiding zodat ze zelf met meerdere paarden overweg kunnen en het perfecte paard voor hun kunnen "maken".

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:04

Mensen willen goede, brave paarden voor niets. Maar juist het brave is wat de prijs hoog maakt, en terecht trouwens. Vivaldi is enorm populair op het moment omdat hij hele lieve paarden geeft, met potentie voor de sport. En dus is Jazz veel minder populair geworden, want heet en sensibel en veel minder vergevingsgezind. En je kan er niet mee naar buiten.

Als je zelf een paard kunt inrijden en doorrijden, kan je dat ontzettend veel geld schelen. Fokkers verkopen nog weleens merries die jarenlang fokmerrie zijn geweest, niet gereden. En dat zijn hele goede paarden.

Als je recreatie wilt, is de draver van Narcissa super geschikt. Volbloedjes vaak ook want echt veel nuchterder dan een KWPN. Mijn muts vindt een body protector heus eng :')
Ik vind wel dat de markt wat overspannen is trouwens. Stalling is bijna niet te vinden, paarden zijn echt veel duurder dan 3 jaar geleden. Bizar.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:35

Ik ben het er wel mee eens. Ook betreft de eisen.

Meesten willen een knap paard, van schofthoogte minimaal 1,65. Sommigen zelfs 1.70. moet braaf zijn. Moet mee naar buiten kunnen. Moet een sprong kunnen maken.
Liefst tussen 4 en 7 jaar jong.
Alles er op en er aan zitten.

In 2019 kocht ik mijn Iers sportpaard merrie voor 3500 euro.
Ze is braaf buiten. Althans. Mijn manier van braaf.
Wel tien x in één rit is ze Bambi omdat ze schrikt. Durft best kijkerig te zijn en mijn omgeving noemt haar wiebelig.

In de bak is ze ook prima te doen. Maar die duif die daar zit, kan ze een hele heisa om maken.

Er hebben nu verschillende ruiters opgezeten, inclusief een instructeur, waar ze gewoon haar eigen plan trok.

Dit is geen paard waar je iedereen zo even op weg stuurt.

Als ik dit zo lees. Ik noem haar braaf. Maar ik vraag mij af, hoe de markt dit zou zien. :')

Ze is wel erg gevoelig, sensibel en spiegelt jou enorm! Zelfs aan de hand.
(En ik ben er achter, niet iedereen vind dat leuk!)

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:47

Jorex schreef:
Dan heeft ze ook wel hele specifieke wensen lijkt me. Ik denk bij 12.000 euro niet meer aan een recreatiepaard maar een wedstrijdpaard.


Dat is dus precies het probleem van de huidige markt. Dat is dus niet meer zo.
Ik zag deze week nog een 13 jarige merrie met artrose voor 10.000 euro op Sporthorses staan.
Ze kunnen het er gewoon voor vragen, kwestie van vraag en aanbod.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:56

Ik heb zelf een 25 jarige KWPN'er. Gekocht toen hij 9 was.

paard heeft goede looks, mooie maat, 1.75, goed papier (BurggraafxNimmerdor). Alrounder, was M dressuur, L springen en L SGW toen ik hem kocht. Meer dan bomproof, geschikt voor iederen hobbelruiter. Een beginner kan er alleen een bosrit mee maken. Kortom, die speld in de hooiberg.

Ik verwacht voor een paard met bovenstaande omschrijving nu 20.000 neer te tellen. Ik ben al wat aan het rondkijken voor zijn opvolger, maar ik schrik wel van de prijzen..

ik heb destijd voor hem 4500 EUR betaald. Dat is nu echt een lachertje...

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:33

frutsels schreef:
Jorex schreef:
Dan heeft ze ook wel hele specifieke wensen lijkt me. Ik denk bij 12.000 euro niet meer aan een recreatiepaard maar een wedstrijdpaard.


Dat is dus precies het probleem van de huidige markt. Dat is dus niet meer zo.
Ik zag deze week nog een 13 jarige merrie met artrose voor 10.000 euro op Sporthorses staan.
Ze kunnen het er gewoon voor vragen, kwestie van vraag en aanbod.

Klopt, het is al lang niet meer zoals het vroeger was. 10k voor een merrie met artrose vind ik wel extreem. Het wisselt nog wel eens qua prijs, enkele weken geleden een kennis in contact gebracht met mensen waarvoor we op zoek zijn naar een paard. Was een goed dressuurpaard, 12 jaar en ruin dus ideaal. Goed dressuur geschoold en dat gaat voor 18-20k nu. Eergisteren een springer doorgestuurd gekregen, ook ruin en 8 jaar. Die ging voor 17k met eventueel marge. Dat zijn echt de prijzen voor een goed amateurpaard nu. Ben het wel eens met het artikel dat er bijna geen recreatiepaarden meer aangeboden worden, daar moet je echt op vallen zeg maar.

Maar in alle eerlijkheid, dat is toch altijd al zo geweest. Mensen die al jaren een leuk paard hebben en dan gaat de dochter studeren, voordelig te koop. Iemand die jaren werk in zijn paard heeft gestopt en zwanger wordt, paardje komt te koop en de thuis is belangrijker dan het geld. Dat zijn degene waar je nog voor een goeie prijs een goed betrouwbaar recreatiepaard kan halen maar die paarden worden zelden of nooit online of elders aangeboden. Dat gaat bijna altijd via via. En ze zijn zeker zeldzaam. Ook de kwaliteit van de paarden die je dan wel bij fokkers en professionele stallen koopt is enorm verbeterd. Zij gaan niet enkel voor “de goeie thuis” maar voor een eigenaar die ook een mooie sportieve toekomst kan bieden aan het paard.

Ik denk dat de lijn tussen recreanten-amateurs-professionelen ook gewoon verwaterd. Als ik zie hoeveel mensen in mijn netwerk echt goeie paarden kopen en die bij een professional in training zetten als investering. Dat was vroeger iets wat enkel weggelegd was voor mensen die echt al een hele tijd in de paarden bezig zijn (de amateurs en semi-professionals zeg maar), maar tegenwoordig is het zo makkelijk om een paard met goed papier te kopen en er een paar jaar een goeie ruiter op te zetten. Een paar keer mee laten nemen op concours en hupla je kan hem verkopen voor de hoofdprijs. Dat is enkele jaren investeren maar het schijnt dan toch op te brengen? Want waarom zouden ze dat anders doen? Ook omgekeerd, goeie ruiters die met behulpzaam investeerders dure en echt goeie paarden kunnen kopen. Dat zijn mensen die vroeger misschien geen investeerders hadden gevonden en daardoor in de lagere prijsklasse paarden moesten blijven produceren voor de verkoop. Het is zo ingewikkeld allemaal, kopen en verkopen... Maar de markt is zeker veranderd.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 17-09-21 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:33

DreamGuide schreef:
Ik denk dat het inderdaad eerder een kwestie is van mega grote eisen.

Paard moet eigenlijk gewoon potentie voor het hogere werk hebben, toch wel goed papier, braaf zijn en óók nog eens makkelijk te rijden.
Kort gezegd: het paard moet lekker relaxed kunnen sjokken op een buitenrit, maar ook genoeg vuur hebben voor een topproef die je dikke winstpunten oplevert.


Ik heb (voor eigenlijk echt heel weinig geld) mijn paard gekocht als driejarige, zelf opgeleid en naar het Z gereden, kan hartstikke braaf mee op buitenrit, zal nooit met de ruiter aan de haal gaan, doodbraaf aan de hand. Je kan er écht alles mee! En dan is ze ook nog eens super gezond en sterk op de benen.

Maar, niemand die ik ken zou haar willen hebben hoor, want ze is niet voorwaarts/heet genoeg.

De eisen liggen tegenwoordig torenhoog. :')

(En mijn topper blijft gewoon lekker bij mij :p )
Niet alleen dat, ze moeten ook al kant-en-klaar zijn. Het valt mij bijvoorbeeld de laatste tijd ook op dat veel mensen een jonger paard kopen van een jaar of 3 à 4, zogezegd met potentie, omdat ze een ouder, meer bewezen dier niet kunnen of willen betalen, in de veronderstelling dat potentie gelijkstaat aan "loopt met 10 vingers in z'n neus een Z-proef." Vervolgens komen ze erachter dat nee, die 3-jarige loopt bij lange na geen Z, en zijn daarna het spoor bijster, want het dier mist nog wat kracht en balans, loopt niet altijd even constant in z'n aanleuning, niet altijd even constant in tempo etc., wat mensen dan weer verwarren met braaf zijn, want braaf is in hun ogen: paard is eigenlijk gewoon een automaat die nooit schrikt, altijd perfect op het juiste tempo en in de juiste houding loopt. :+ Net als dat mensen het verschil ook niet snappen tussen 'rijpaard' en 'dressuurpaard.'

Ik denk dat de hoge prijzen voor een groot deel dus ook voortkomen uit gebrek aan kennis, ervaring en inzicht in het eigen kunnen van een hoop mensen, waardoor ze er dus maar een flinke smak geld tegenaan smijten in de hoop dat dat al hun angsten, rijvaardigheid en ervaring compenseert. :=

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:38

DreamGuide schreef:
Maar, niemand die ik ken zou haar willen hebben hoor, want ze is niet voorwaarts/heet genoeg.

Misschien hebben mensen dan het beeld voor ogen van dat ene manegepaard waar niemand op wil rijden omdat-ie niet vooruit te branden is :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:58

Elisa2 schreef:
Tja, ik vind de wensen vaak ook te hoog..paard moet een super beweger zijn, goed opgeleid en rontgen 100% perfect. Daarnaast braaf en bomproof, vergevingsgezind en geschikt voor iedere hobbelruiter...nou dat soort paarden mogen wel e50.000,- kosten zo onderhand.

Mensen vergeten dat gewoon functionele gezonde paarden ook spectaculair te maken zijn met de juiste training. Maar dan moet je er wel zelf wat meer moeite voor doen, en "het" perfecte paard bestaat niet. Imo kunnen ze beter meer geld steken in hun eigen opleiding zodat ze zelf met meerdere paarden overweg kunnen en het perfecte paard voor hun kunnen "maken".


Maar is dat ook niet door de voorbeelden die men ziet? Kan je het niet een Totilas syndroom noemen? Sinds dat "in" is en het voorbeeld, vind men "gewone" paarden snel saai misschien?

Kijkt de jury wel naar correct gereden? ipv paarden die de show stelen als circus paard?

En dat is niet van nu natuurlijk, maar door het vele delen, social media etc, verspreid het misschien wel meer.

Ook vroeger werd er verschil gemaakt tussen mijn chique pony en een wat meer "boeren" pony, zelfs als de andere ruiter echt beter had gereden.
Werd er toen ook niet flauw gedaan over die boeren knol..........

Maar ik heb wel het idee dat de sport enorm is gegroeid en de nieuwe aanwas niet vaak meer kiest voor die "boeren" knol om te beginnen.
Vroeger werd ook weleens gezegd; ga het eerst maar eens leren voor je een sportpaard gaat kopen.

Ik vind het ook prima dat prijzen stijgen. Ik hoop alleen dat het de paarden ten goede komt. Mensen met meer budget zijn niet altijd beter voor het paard.
Maar je kan wel hopen dat mensen bewuster moeten zijn van de aanschaf.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:06

Maar eigenlijk klopt het toch ook niet wat "we" zeggen?
Je kan niet in het ene topic zeggen dat ieder gezond paard de basissport aankan en dan in een ander topic dat mensen die willen dat hun recreatiepaard toch ook in de basissport meedraait veeleisend zijn.
Het is het een of het ander, maar beide kan niet. :D
Tenzij we natuurlijk recreatiepaard als eufemisme gebruiken voor 'paard dat niet gezond is'.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:09

Mkango schreef:
Net als dat mensen het verschil ook niet snappen tussen 'rijpaard' en 'dressuurpaard.


Dat _/-\o_

En de rest van jouw post ben ik het ook helemaal mee eens, ik zie veel mensen jonge beestjes met oh-zo-veel potentie en grote moves kopen die als 5 of 6-jarige toch weer de handel in gaan omdat ze niet mak, bomproof en vergevingsgezind genoeg blijken te zijn. Men geeft vaak aan goed doorgereden paard te zoeken maar die moet ook hooguit jaartje of 6 zijn maar dan wel met de mentaliteit en ervaring van een 16-jarige, als iemand zoiets bijzonders heeft staan mag die van mij daar zeker veel geld voor vragen!

Ik heb afgelopen anderhalf jaar twee leuke recreatie/ basissportpaarden gekocht (iets met lockdown :P ), beide voor niet al te spannend geld, grofweg de helft van volgens velen op bokt echt de ondergrens is. Beide zijn leuke paardjes om een rondje B mee te doen (dressuur, springen, eventing), met nummer 1 heb ik met mijn eerste wedstrijden al winst behaald, met springen dubbele zelfs, hoe leuk is dat! Echt zo'n paard dat alles springt wat je maar aanwijst en je met volle overtuiging naar de overkant meeneemt :j Nummer 2 heb ik wel paar maanden werk in moeten steken maar die springt nu ook gewoon een klein parcoursje rond, ook nooit een sprong geweigerd. Geboren dressuurpaarden zijn het weer niet en ook geen topsport-talenten wat springen betreft maar verder gewoon brave, eerlijke dieren, mijn vriend als absolute leek krijgt ze op de trailer, ik kan er alleen mee naar buiten etc. En 140 springen hoeft van mij ook niet als ik al L spannend genoeg vind :=

Maar goed, ik begrijp misschien "braaf" net anders dan sommige zoekenden, paard mag van mij wel weleens schrikken, emotioneel zijn of fouten maken, het zijn uiteindelijk levende wezens. Als ze maar werkwillig en eerlijk zijn valt de rest wel op te lossen :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:10

Gini: Meedraaien of consequent winnen is een verschil. Mijn Sam is verre van het beste paard op wedstrijden, ik denk zelfs dat er niet veel rond lopen die minder goed zijn kwalitatief. Hij draait goed mee, loopt zijn winstpunten en mooie procenten maar consequent winnen en "zeker zijn" van een podiumplek op kampioenschappen zit er niet in. :)

Mensen willen over het algemeen dat hun bosknol ook op wedstrijd consequent presteert en dat veelal ondanks hun eigen bosdressuur-ervaring. Ze willen een paard van 12/13 dat volledig goed is op de foto (ga ze maar zoeken.), doodbraaf, perfect doorgereden tot minstens Z2 (want wissels installeren is ellende. ) en hij moet ook nog aan een lang teugeltje in het bos kunnen lopen. Ohja, en die gangen moeten welliswaar "extra" zijn maar ook comfortabel want je moet 'm wel kunnen uit zitten.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:14

Ik vind braaf een hele moeilijke term. Ik heb een stikbraaf paard. Type zitten, lange teugel en hoppa naar buiten. Maar anderen komen er niet eens het terrein mee af, puur omdat hij inderdaad een beetje wiebelig wordt als je niet 100% relaxt zit. Ik kan er kleine kinderen opzetten en dan sjokt hij braaf zijn rondje, maar o wee als er iemand op gaat die iets meer van hem verwacht en daar naar zijn idee teveel druk achter zet, dan ga je er gewoon vanaf. Hij is opgevoed maar wel dominant, dus als je niet zeker genoeg bent gaat hij ook aan de hand vervelende grappen uithalen.

Zou je zo'n paard verkopen als braaf dan krijg je in meer dan de helft van de gevallen daarna gezeur omdat ze alleen nog maar op de binnenste volte kunnen rijden. En dat zie ik toch vrij veel bij mij in de buurt, ze kopen een dier dat echt wel netjes opgevoed/beleerd is, maar een paard reageert gewoon heel erg op de ruiter, dus als je vervolgens zelf zenuwachtig gaat doen en het paard neemt het over (wat de meeste gewoon zullen doen, tenslotte willen we dat ze op ons reageren en luisteren) dan is het paard ineens niet meer braaf.

Paarden die ondanks onzekere ruiters gewoon aan een lang teugeltje verder wandelen zijn heel zeldzaam, dus geen wonder dat die prijs dan heel hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:49

Ilse_123 schreef:
Ik vind braaf een hele moeilijke term. Ik heb een stikbraaf paard. Type zitten, lange teugel en hoppa naar buiten. Maar anderen komen er niet eens het terrein mee af, puur omdat hij inderdaad een beetje wiebelig wordt als je niet 100% relaxt zit. Ik kan er kleine kinderen opzetten en dan sjokt hij braaf zijn rondje, maar o wee als er iemand op gaat die iets meer van hem verwacht en daar naar zijn idee teveel druk achter zet, dan ga je er gewoon vanaf. Hij is opgevoed maar wel dominant, dus als je niet zeker genoeg bent gaat hij ook aan de hand vervelende grappen uithalen.

Zou je zo'n paard verkopen als braaf dan krijg je in meer dan de helft van de gevallen daarna gezeur omdat ze alleen nog maar op de binnenste volte kunnen rijden. En dat zie ik toch vrij veel bij mij in de buurt, ze kopen een dier dat echt wel netjes opgevoed/beleerd is, maar een paard reageert gewoon heel erg op de ruiter, dus als je vervolgens zelf zenuwachtig gaat doen en het paard neemt het over (wat de meeste gewoon zullen doen, tenslotte willen we dat ze op ons reageren en luisteren) dan is het paard ineens niet meer braaf.

Paarden die ondanks onzekere ruiters gewoon aan een lang teugeltje verder wandelen zijn heel zeldzaam, dus geen wonder dat die prijs dan heel hoog is.
Plus, die paarden die echt geen kik geven, al is hun ruiter ontzettend onzeker, vind je doorgaans niet in de hoek van de KWPN'ers. Dan zou je toch meer richting wat meer koudbloedrassen moeten kijken wil je je kansen vergroten, maar dat willen mensen ook niet.

Ik denk dat jouw post ook heel mooi illustreert dat 'braaf' ook een vrij subjectief begrip is. Ik ken ook paarden die ik zou bestempelen als braaf, maar waar een ander totaal niet mee overweg kan. Je blijft altijd te maken hebben met een wisselwerking tussen twee individuen, en met een levend wezen dat ook zo zijn eigen persoonlijkheid heeft. Je kunt een paard tot op zekere hoogte desensibiliseren voor dingen, maar als er dag in, dag uit een ruiter op zit die eigenlijk gewoon bang is en al gespannen raakt als het dier een keer zijn hoofd omhoog gooit, dan loopt dat emmertje van het dier ook een keer over op een gegeven moment.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:54

Gini schreef:
Maar eigenlijk klopt het toch ook niet wat "we" zeggen?
Je kan niet in het ene topic zeggen dat ieder gezond paard de basissport aankan en dan in een ander topic dat mensen die willen dat hun recreatiepaard toch ook in de basissport meedraait veeleisend zijn.
Het is het een of het ander, maar beide kan niet. :D
Tenzij we natuurlijk recreatiepaard als eufemisme gebruiken voor 'paard dat niet gezond is'.


Maar dat ligt eraan wat mensen sport vinden.

Ik hoor mensen die L starten al roepen; Ja, maar wij hebben sportpaarden..........

Een gezond paard moet gewoon basis dressuur kunnen lopen en evt een leuk parcours lopen.

De wensen die mensen hebben zijn veeleisend in de zin dat mensen eisen stellen aan uiterlijk bijvoorbeeld. En ik weet wat uitstraling kan doen, maar eigenlijk moet er gelet worden op correct rijden en niet welk paard als circus paard de show steelt.

Als men zegt; ik zoek een braaf recreatie paard, moet die ook gezond zijn, maar mag misschien iets kleiner zijn, iets minder "luxe" gebouwd. Dan kan deze nog steeds basis sport lopen.

Gaat men eisen stellen, omdat men denkt dat dat bij een sportpaard hoort, gaat het vaak om de extra's. Extra's waar de gemiddelde ruiter helemaal niks aan heeft, maar leuker vindt om op rond te rijden en mee te showen. Of op stal te vertellen van welke afstamming deze is.

En elk paard hoort gewoon braaf een rondje door het bos te kunnen. Dat maakt een paard niet een recreatie paard.

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:56

superpony schreef:
Gini schreef:

En elk paard hoort gewoon braaf een rondje door het bos te kunnen. Dat maakt een paard niet een recreatie paard.

Nou, ik ken er zat die dat niet kunnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:58

Mkango schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik vind braaf een hele moeilijke term. Ik heb een stikbraaf paard. Type zitten, lange teugel en hoppa naar buiten. Maar anderen komen er niet eens het terrein mee af, puur omdat hij inderdaad een beetje wiebelig wordt als je niet 100% relaxt zit. Ik kan er kleine kinderen opzetten en dan sjokt hij braaf zijn rondje, maar o wee als er iemand op gaat die iets meer van hem verwacht en daar naar zijn idee teveel druk achter zet, dan ga je er gewoon vanaf. Hij is opgevoed maar wel dominant, dus als je niet zeker genoeg bent gaat hij ook aan de hand vervelende grappen uithalen.

Zou je zo'n paard verkopen als braaf dan krijg je in meer dan de helft van de gevallen daarna gezeur omdat ze alleen nog maar op de binnenste volte kunnen rijden. En dat zie ik toch vrij veel bij mij in de buurt, ze kopen een dier dat echt wel netjes opgevoed/beleerd is, maar een paard reageert gewoon heel erg op de ruiter, dus als je vervolgens zelf zenuwachtig gaat doen en het paard neemt het over (wat de meeste gewoon zullen doen, tenslotte willen we dat ze op ons reageren en luisteren) dan is het paard ineens niet meer braaf.

Paarden die ondanks onzekere ruiters gewoon aan een lang teugeltje verder wandelen zijn heel zeldzaam, dus geen wonder dat die prijs dan heel hoog is.
Plus, die paarden die echt geen kik geven, al is hun ruiter ontzettend onzeker, vind je doorgaans niet in de hoek van de KWPN'ers. Dan zou je toch meer richting wat meer koudbloedrassen moeten kijken wil je je kansen vergroten, maar dat willen mensen ook niet.

Ik denk dat jouw post ook heel mooi illustreert dat 'braaf' ook een vrij subjectief begrip is. Ik ken ook paarden die ik zou bestempelen als braaf, maar waar een ander totaal niet mee overweg kan. Je blijft altijd te maken hebben met een wisselwerking tussen twee individuen, en met een levend wezen dat ook zo zijn eigen persoonlijkheid heeft. Je kunt een paard tot op zekere hoogte desensibiliseren voor dingen, maar als er dag in, dag uit een ruiter op zit die eigenlijk gewoon bang is en al gespannen raakt als het dier een keer zijn hoofd omhoog gooit, dan loopt dat emmertje van het dier ook een keer over op een gegeven moment.


Ik vraag me dan af welke koudbloed rassen men bedoelt?

Heb wel aardig wat tinkers en haflingers bijvoorbeeld les gegeven die braaf waren, maar niet per se geschikt voor iedereen. Hoorde toch vaak genoeg dat juist die paarden flink aan de haal gingen buiten en dan niet meer bereikbaar waren.
Fjorden die super braaf waren tot ze een andere weg kozen.

Dan was mijn NRPS de grotste stuiterbal met veel uitstraling, maar wel de meest betrouwbare.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:59

Lieser schreef:
Nou, ik ken er zat die dat niet kunnen.


Dat ligt echt aan de ruiters en niet aan de paarden.

Denk je echt dat je een paard wel kan opleiden tot GP niveau, in grote ringen kan rijden en die niet kan wennen aan het bos?

Mensen hebben dat vooral zichzelf en elkaar wijsgemaakt.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:03

Ik heb fjorden en volbloeden gereden. De fjorden waren zekerder, minder schrikkeriger, maar als die aan de haal gingen kreeg je ze niet zomaar terug, die waren over het algemeen veel minder afhankelijk van de ruiter en dachten zelf wat meer na.
De volbloed/warmbloeden waren veel wiebeliger buiten, maar veel afhankelijker van de ruiter en daardoor veel betrouwbaarder...als je zelf rustig was.

Is natuurlijk ook wat je als individu fijn vind. Koudbloeden zijn wel koeler, maar vaak wat koppiger.

Ben het met superpony eens dat de paarden die niet kunnen buitenrijden dat hebben geleerd en dat in principe elk paard kan leren om mee het bos in te gaan. Misschien niet zonder te schrikken, maar dat mag de pret toch niet drukken.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:18

Ilse_123 schreef:
Ik heb fjorden en volbloeden gereden. De fjorden waren zekerder, minder schrikkeriger, maar als die aan de haal gingen kreeg je ze niet zomaar terug, die waren over het algemeen veel minder afhankelijk van de ruiter en dachten zelf wat meer na.
De volbloed/warmbloeden waren veel wiebeliger buiten, maar veel afhankelijker van de ruiter en daardoor veel betrouwbaarder...als je zelf rustig was.

Is natuurlijk ook wat je als individu fijn vind. Koudbloeden zijn wel koeler, maar vaak wat koppiger.

Ben het met superpony eens dat de paarden die niet kunnen buitenrijden dat hebben geleerd en dat in principe elk paard kan leren om mee het bos in te gaan. Misschien niet zonder te schrikken, maar dat mag de pret toch niet drukken.

Vooral dat laatste! Ze kunnen supereigenwijs zijn.Koudbloeden bedoel ik.Daar moet je wel tegen kunnen,dat ze een eigen willetje hebben en vaak ook weten hoe sterk ze zijn .Zeker bij Haflingers moet je als eigenaar gevoel voor humor hebben.Maar als je ze in hun wezen laat worden ze heel trouw en stelen ze je hart.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:25

Ik maak mij al jaren zorgen over de eisen die mensen stellen en de prijzen die er voor pony's en paarden wordt gevraagd. Dit is niet goed voor de sport. Paardensport heeft al de naam een elitesport te zijn en dat wordt alleen maar meer.
Krijg steeds meer de indruk dat de breedtesport, inclusief het leuk buitenrijden en lol met je knol, steeds onbereikbaarder wordt. Uiteindelijk zal dat van invloed zijn op de topsport. Ook al heb je nog zoveel geld, enig talent is wel handig.
Een voorbeeld: ik stoor mij al tijden aan de jurering van het B pony springen. Ruiters op moeilijke pony's, die dus echt moeten rijden en daardoor soms onrustig lijken in het drijven en de aanleuning krijgen minder punten dan kids op voorgeprogrammeerde pony's. Zet deze kids op een ander soort pony en later paard dan rijden ze geen deuk in een pakje boter. Maar dan kopen we gewoon weer wat anders en heeft de pony het gedaan.

Tallie1979
Berichten: 22758
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:32

Ik vind dit wel een hele boeiende discussie.

Net als met huizen, is ook de paardenwereld nu een verkopersmarkt. Dus de verkoper bepaald hoe het gaat verlopen.

Ik zit voor de grap ook wel eens paarden te kijken, zie ook dat ze zeer dun bezaaid zijn, maar ook dat de verkopers soms een hele waslijst aan eisen hebben, die eigenlijk niet reëel zijn.

Of een paard wat helemaal kapot is en er dan nog makkelijk 4000 euro voor vragen.

Als ik vandaag de dag een paard zou moeten kopen, zou ik me nog 2x bedenken en het afwachten tot de markt weer wat stabieler wordt.

20 jaar geleden kocht ik een fjord voor 1800 incl alle toebehoren en zelfs de klinische keuring is toen door de verkoper betaald, ook al was hij positief. Dat wilde ze graag!

Vandaag de dag kan je er als koper voor opdraaien en een beetje fjord kost makkelijk 4.000 tot 5.000 euro. Het is bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:36

AM01 schreef:
Ik maak mij al jaren zorgen over de eisen die mensen stellen en de prijzen die er voor pony's en paarden wordt gevraagd. Dit is niet goed voor de sport. Paardensport heeft al de naam een elitesport te zijn en dat wordt alleen maar meer.
Krijg steeds meer de indruk dat de breedtesport, inclusief het leuk buitenrijden en lol met je knol, steeds onbereikbaarder wordt. Uiteindelijk zal dat van invloed zijn op de topsport. Ook al heb je nog zoveel geld, enig talent is wel handig.
Een voorbeeld: ik stoor mij al tijden aan de jurering van het B pony springen. Ruiters op moeilijke pony's, die dus echt moeten rijden en daardoor soms onrustig lijken in het drijven en de aanleuning krijgen minder punten dan kids op voorgeprogrammeerde pony's. Zet deze kids op een ander soort pony en later paard dan rijden ze geen deuk in een pakje boter. Maar dan kopen we gewoon weer wat anders en heeft de pony het gedaan.
Ik denk dat je hier ook wel de spijker op z'n kop slaat, dat het in Nederland steeds meer draait om prestaties en niet meer om gewoon lol hebben, ook bij de kinderen. Zelfs pony's van 1.30 worden gefokt als miniwarmbloeden, moeten een dijk van een stamboom hebben, spectaculair bewegen etc. Als ik dat vergelijk met de UK, daar is het in de eerste jaren gewoon lol hebben, meestal met een onherleidbare wolbaal die als hij de kans krijgt, met z'n snuit in het gras staat. "Wedstrijden" zijn meestal familie-evenementen met veel spelelementen.

Maar zolang mensen hier steeds meer belang hechten aan papier en rassen kruisen uit den boze is, gaat dat tij niet keren ben ik bang.

superpony schreef:
Ik vraag me dan af welke koudbloed rassen men bedoelt?

Heb wel aardig wat tinkers en haflingers bijvoorbeeld les gegeven die braaf waren, maar niet per se geschikt voor iedereen. Hoorde toch vaak genoeg dat juist die paarden flink aan de haal gingen buiten en dan niet meer bereikbaar waren.
Fjorden die super braaf waren tot ze een andere weg kozen.

Dan was mijn NRPS de grotste stuiterbal met veel uitstraling, maar wel de meest betrouwbare.
Dat is de afweging die je zelf moet maken. Wil je een dier dat, wat Ilse zegt, koeler en ook wat koppiger is, maar niet van de leg raakt als jij er als een trillend rietje op zit, of wil je een dier dat rilleriger is en meer reageert op de grillen van de ruiter. Overal zitten voor- en nadelen aan.

Ik val zelf meer in de laatste categorie, want ik word vrij ongeduldig van dat eigenwijze, maar ik ken ook iemand die is opgegroeid met KWPN'ers en nu is overgestapt op een tinker. Ja, het is een bulldozertje bij tijd en wijlen, maar ze kan nu wel in haar eentje, zonder zorgen op buitenrit, en dat is waar het haar om gaat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:00

AM01 schreef:
Ik maak mij al jaren zorgen over de eisen die mensen stellen en de prijzen die er voor pony's en paarden wordt gevraagd. Dit is niet goed voor de sport. Paardensport heeft al de naam een elitesport te zijn en dat wordt alleen maar meer.
Krijg steeds meer de indruk dat de breedtesport, inclusief het leuk buitenrijden en lol met je knol, steeds onbereikbaarder wordt. Uiteindelijk zal dat van invloed zijn op de topsport. Ook al heb je nog zoveel geld, enig talent is wel handig.
Een voorbeeld: ik stoor mij al tijden aan de jurering van het B pony springen. Ruiters op moeilijke pony's, die dus echt moeten rijden en daardoor soms onrustig lijken in het drijven en de aanleuning krijgen minder punten dan kids op voorgeprogrammeerde pony's. Zet deze kids op een ander soort pony en later paard dan rijden ze geen deuk in een pakje boter. Maar dan kopen we gewoon weer wat anders en heeft de pony het gedaan.


Waarom is dat niet goed voor de sport?

Paarden zijn jaren te goedkoop geweest. Er wordt gefokt en alles wat afvalt voor de sport moet ook ergens terecht komen. Maar de kosten en risico's zijn hoog.

Een Lol met je knol paard of pony zou in principe evenveel mogen kosten. Of je een paard fokt op gezondheid, karakter en beweging voor de sport en het opleidt daarvoor of fokt op gezondheid, karakter en fijne gangen en dan traint voor verkeer, braaf aan de hand etc etc. Het zijn allemaal investeringen.

Dat inruilen erger ik me ook aan. Mensen mogen wel inruilen, want zonder verkoop, geen aankoop. Maar mensen moeten ophouden met elkaar wijsmaken dat ze met een paard niet verder kunnen, waar het vaak hun eigen gebrek is.


Tallie1979 schreef:
Ik vind dit wel een hele boeiende discussie.

Net als met huizen, is ook de paardenwereld nu een verkopersmarkt. Dus de verkoper bepaald hoe het gaat verlopen.

Ik zit voor de grap ook wel eens paarden te kijken, zie ook dat ze zeer dun bezaaid zijn, maar ook dat de verkopers soms een hele waslijst aan eisen hebben, die eigenlijk niet reëel zijn.

Of een paard wat helemaal kapot is en er dan nog makkelijk 4000 euro voor vragen.

Als ik vandaag de dag een paard zou moeten kopen, zou ik me nog 2x bedenken en het afwachten tot de markt weer wat stabieler wordt.

20 jaar geleden kocht ik een fjord voor 1800 incl alle toebehoren en zelfs de klinische keuring is toen door de verkoper betaald, ook al was hij positief. Dat wilde ze graag!

Vandaag de dag kan je er als koper voor opdraaien en een beetje fjord kost makkelijk 4.000 tot 5.000 euro. Het is bizar.


Dat is ook echt niet normaal meer. Paarden die iets mankeren en dan worden aangeboden. Ten eerste wil men zelf dus geen kosten meer aan een paard waar ze niet meer mee in de sport kunnen. Maar het paard zou nog wel voor recreatie kunnen. Dat kan..........soms is lichter werk te doen. Maar er vanuit gaan dat iemand je paard met mankement koopt en gaat onderhouden is tegenwoordig heel normaal geworden.

Mkango schreef:
Dat is de afweging die je zelf moet maken. Wil je een dier dat, wat Ilse zegt, koeler en ook wat koppiger is, maar niet van de leg raakt als jij er als een trillend rietje op zit, of wil je een dier dat rilleriger is en meer reageert op de grillen van de ruiter. Overal zitten voor- en nadelen aan.

Ik val zelf meer in de laatste categorie, want ik word vrij ongeduldig van dat eigenwijze, maar ik ken ook iemand die is opgegroeid met KWPN'ers en nu is overgestapt op een tinker. Ja, het is een bulldozertje bij tijd en wijlen, maar ze kan nu wel in haar eentje, zonder zorgen op buitenrit, en dat is waar het haar om gaat.


Ja, maar het gaat erom dat mensen de koudbloeden als recreatie paarden neerzetten, tegenover warmbloeden als sportpaarden. Waar men dan zogenaamd niet fijn mee in het bos zou kunnen rijden.

Terwijl ik een lijst kan opnoemen van mensen met tinkers, fjorden en haflingers die er geen kant mee op komen. Mensen hebben een totaal verkeerd beeld van koud en warmbloeden.

Zelfde als dat ik mensen spreek die dan roepen; ja, maar wij hebben "hete" paarden. Er zal wat pit in zitten, maar heel veel gedrag wordt veroorzaakt door de mens. Het management is anders, de manier van trainen. Maar dat opfokken doen we vaak zelf. Ik kan een coole quarter uit de tuin trekken en net zo heet en gek maken als ik wil, maar ook gewoon zonder iets erop rond sukkelen.

Vroeger werd ook tegen ons gezegd dat je een hete pony moest hebben om er verder mee te komen. Dat die "luie donders" niet geschikt waren voor de sport. Dat een paard pit moet hebben. En als ze niet wilden, probeerde men met voer ze wat heter te maken, of sporen werden scherper etc.

Maar het was wel gewoon dat je met 1 paard of pony alles deed. Zowel de wedstrijden, als dat bosritje.

Elite sport is daarom niet heel erg. Niet iedereen hoeft een paard te bezitten, want niet iedereen is geschikt. Helaas is dat niet inkomens/budget afhankelijk, maar wel het bewust worden van..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:08

superpony schreef:
Ja, maar het gaat erom dat mensen de koudbloeden als recreatie paarden neerzetten, tegenover warmbloeden als sportpaarden. Waar men dan zogenaamd niet fijn mee in het bos zou kunnen rijden.
Maar wat 'mensen' zeggen, is niet wat ik zei. ;) Daarom ook mijn opmerking "dat willen mensen niet," zo'n onverstoorbaar dier waarop ze zichzelf op kunnen fokken zoveel ze willen zonder dat het paard een kik geeft, want dat zijn vaak niet de paarden waarmee ze zichzelf in de dressuurring zien rijden.