Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:17

dank voor de tips! inderdaad goed om budget even voor mij te houden. Duo Penottie, ik snap wat je zegt, maar ik vind het zelf geen probleem (hoewel ik meer rond de 15 zoek maar mocht het nodig zijn, wil ik max 20 uitgeven) En brave, nuchtere allrounders, wil iedereen..dat drijft de prijs gewoon op...

DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:19

ja net als de huizen momenteel. Of ze het ook echt waard zijn is toch wat anders imo :)

Maar als jij dat er aan uit wilt geven is dat prima natuurlijk :)
Ik zou persoonlijk eens kijken of deze gekte blijft.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:57

Van waar ben je? Want bv net over de grens in Frankrijk vind je regelmatig zo’n paarden voor 3-5 ton. Paarden die gewoon prima alleen naar buiten kunnen en alle basis kennen.

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:06

tengeltje11 schreef:
Van waar ben je? Want bv net over de grens in Frankrijk vind je regelmatig zo’n paarden voor 3-5 ton. Paarden die gewoon prima alleen naar buiten kunnen en alle basis kennen.


3-5 ton is wel wat boven budget. :D

ik denk dat wat ze zoekt gewoon (bijna) niet te koop komt. Mensen die zulke paarden hebben, verkopen veelal niet. Daarnaast denk ik dat veel dieren braaf zijn te maken met wat meer vlieguren, vraag is of je dat zelf wilt doen. Je zou ook een goedkopere kunnen kopen en dan nog in training zetten bijv met het geld wat over is.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:21

Foutje, ik bedoel natuurlijk 3-5000 :+

Lieser
Berichten: 1531
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:52

tengeltje11 schreef:
Van waar ben je? Want bv net over de grens in Frankrijk vind je regelmatig zo’n paarden voor 3-5 ton. Paarden die gewoon prima alleen naar buiten kunnen en alle basis kennen.

Dat mag ik hopen, voor dat bedrag }:) . Sterker nog, voor 3-5 ton verwacht ik dat het paard ook het huishouden voor me doet :)

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:53

Oehlala schreef:
tengeltje11 schreef:
Van waar ben je? Want bv net over de grens in Frankrijk vind je regelmatig zo’n paarden voor 3-5 ton. Paarden die gewoon prima alleen naar buiten kunnen en alle basis kennen.


3-5 ton is wel wat boven budget. :D

ik denk dat wat ze zoekt gewoon (bijna) niet te koop komt. Mensen die zulke paarden hebben, verkopen veelal niet. Daarnaast denk ik dat veel dieren braaf zijn te maken met wat meer vlieguren, vraag is of je dat zelf wilt doen. Je zou ook een goedkopere kunnen kopen en dan nog in training zetten bijv met het geld wat over is.


Precies, waarom denken jullie dat ik die van mij al 16 jaar heb :D gekocht en nooit meer laten gaan. En ongevraagd meerdere keren biedingen voor gehad...

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:57

Het moet ook wel een beetje in het karakter zitten.... Ik heb de geschiedenis laatst uitgeplozen van mijn paard...en contact gehad met de eerste eigenaar van mijn paard. Die hebben hem als 3 jarige van de fokker gekocht als springpaard voor het hoge werk. Zij vertelden mij "Olly...ja die kennen we nog heel goed...vergeet het nooit meer, zadel op en nooit een pas verkeerd, vond niks eng etc etc "
zij hebben hem verkocht omdat hij niet snel genoeg was in het parcours...

Phonix
Berichten: 1106
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:26

Kwam toevallig net tegen een bekend verkoper die filmpjes deelt van een jaarling aan de longe. Is dit normaal tegenwoordig? Heb ik iets gemist??

Snap wel dat de paarden dan stuk gaan op vroege leeftijd…

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:08

Nee dat vind ik niet normaal...niks slechter dan dat inderdaad.

happy: dat klopt en sommige bloedlijnen geven ook gewoon hele fijne paarden. Burggraaf en Nimmerdor zijn voor mij +jes in een afstamming.

Popstra
Berichten: 13795
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:13

Nou je wil niet weten wat mensen van je vragen als je paarden te koop aan bied op inet. Ja ook jonge paarden willen ze zien lopen. Zowel op het harde als op het zachte.
En puntje bij paaltje hoor je niks meer want ach, makkelijk toch zo anoniem op het net.

Ik snap dus die verkoper wel

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:15

En Vivaldi.

Lieser
Berichten: 1531
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:18

Babootje schreef:
En Vivaldi.

Maar Vivaldi is van Jazz, toch?

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:19

Klopt. Maar geeft hele makkelijke karakters.

Lieser
Berichten: 1531
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:21

Babootje schreef:
Klopt. Maar geeft hele makkelijke karakters.

Grappig, want de rest van de Jazz-nakomelingen schijnt juist spooky te kunnen zijn.

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:36

Lieser schreef:
Babootje schreef:
Klopt. Maar geeft hele makkelijke karakters.

Grappig, want de rest van de Jazz-nakomelingen schijnt juist spooky te kunnen zijn.



Klopt, maar dit is absoluut de uitzondering op de regel. Hij geeft zijn fijne karakter ook goed door, vandaar dat er graag met de hengst gefokt wordt.

Karakter
Maar misschien nog wel belangrijker in het succes van Vivaldi als vererver is het goede karakter dat hij zijn nakomelingen meegeeft: “Vivaldi geeft een topkarakter. Vivaldi’s zijn braaf en doen eigenlijk alles wat je van ze vraagt. Zowel amateurs als profs rijden er makkelijk mee weg.”


https://www.horses.nl/fokkerij/vivaldi- ... r-uitstek/

we hebben zelf een Vivaldi x Ferro merrie die altijd wil werken en totaal niet kijkerig is, ook niet op wedstrijd. Zo fijn!

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:17

Elisa2 schreef:
Nee dat vind ik niet normaal...niks slechter dan dat inderdaad.

happy: dat klopt en sommige bloedlijnen geven ook gewoon hele fijne paarden. Burggraaf en Nimmerdor zijn voor mij +jes in een afstamming.


Ik denk dat mijn burggraafXNimmerdor idd zijn top karakter ook echt van papa heeft meegekregen...

Overigens net een super super gave vos gezien op sporthorses...3 maren....mijn allerliefste Olly wordt deze maand ingeslapen... aan de ene kant kan een nieuw paard je verdriet misschien wat verzachten, maar ik weet niet of de timing goed is.... daarnaast is hij 5 en ik wil eigenlijk geen jonkie en tenslotte is hij 25K terwijl 20 eigenlijk wel de max is.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:33

Ja Vivaldi! Enorme fan, maar ik kom ze ook niet super vaak aangeboden tegen.
Vind de huidige prijzen ook echt te gek voor woorden.
Mag ik hier een stelling erin gooien?
“Als je het aankoopbedrag met moeite of niet kunt betalen, dan kun je het paard ook niet bieden wat hij nodig heeft aan onderhoud en ziektekosten”.

Persoonlijk ken ik weinig mensen die boven de 3000.- aan ziektekosten voor het paard apart hebben liggen.
Gaan we (of zitten we al in)naar een tijdperk waarin alleen de (net) bovengemiddelde salaris een paard kunnen betalen en onderhouden?
De inflatie gaat omhoog, salarissen zijn op veel plekken gelijk gebleven ivm Corona en derving aan inkomsten werkgever. Maar het levensonderhoud wordt sowieso duurder en duurder, waar betaald een gemiddeld inkomen (of net iets daar onder) dit allemaal van?

Phonix
Berichten: 1106
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:36

Popstra schreef:
Nou je wil niet weten wat mensen van je vragen als je paarden te koop aan bied op inet. Ja ook jonge paarden willen ze zien lopen. Zowel op het harde als op het zachte.
En puntje bij paaltje hoor je niks meer want ach, makkelijk toch zo anoniem op het net.

Ik snap dus die verkoper wel


Dan laat je hem even rennen in de longerbak, niet aan een touwtje voor video op Instagram. Ik had een bericht achtergelaten met de vraag waarom ze het dot, die hebt ze weggehaald.


Afbeelding

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:45

Toktokmiauw schreef:
Ja Vivaldi! Enorme fan, maar ik kom ze ook niet super vaak aangeboden tegen.
Vind de huidige prijzen ook echt te gek voor woorden.
Mag ik hier een stelling erin gooien?
“Als je het aankoopbedrag met moeite of niet kunt betalen, dan kun je het paard ook niet bieden wat hij nodig heeft aan onderhoud en ziektekosten”.

Persoonlijk ken ik weinig mensen die boven de 3000.- aan ziektekosten voor het paard apart hebben liggen.
Gaan we (of zitten we al in)naar een tijdperk waarin alleen de (net) bovengemiddelde salaris een paard kunnen betalen en onderhouden?
De inflatie gaat omhoog, salarissen zijn op veel plekken gelijk gebleven ivm Corona en derving aan inkomsten werkgever. Maar het levensonderhoud wordt sowieso duurder en duurder, waar betaald een gemiddeld inkomen (of net iets daar onder) dit allemaal van?



wat is nu precies je stelling? Want je gooit er een hoop vragen achteraan in.

Ik denk dat je bij het kopen altijd nog gewoon naar het dier zelf en je eigen vaardigheden moet kijken. Al heeft het beest een horrorpapier, als jij er lekker mee kunt rijden en je er prettig bij voelt, gewoon doen. Soms wordt er ook wel teveel naar papier gekeken. Een Jazz heeft ontzettend veel nakomelingen, zowel direct als indirect, en de meeste daarvan staan bij de gewone mens, die er ook niet mee verongelukt.
Daarnaast ben ik van mening dat de meeste paarden ook gewoon te weinig vlieguren krijgen, en niet vaak genoeg in andere situaties gebracht worden en zo leren omgaan met spannendere situaties, maar vaak enkel hun eigen stal, binnenbak zonder prikkels lopen ipv veel op pad, buitenbak, andere paarden etc.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:46

Dat laatste inderdaad.
Veel paarden zien te weinig.
Vriendin van mij had een Gribaldi merrie, tijdens haar vakantie zorgde ik ervoor.
Zij kwam altijd vroeg op stal als het rustig was. Ik 's avonds in het donker en veel meer mensen. Eerste paar dagen wist dat beestje niet hoe ze het had en dat was dan op haar vertrouwde plek waar ze al ruim 2 jaar stond.
Stal had 2 binnenbakken en 2 goede buitenbakken, zomers weidegang en heerlijke uitrijmogelijkheden. Zo het bos in, geen verkeer.
Aantal paarden kwam nooit verder dan binnenbak en klein stukje aan de hand grazen op het eigen terrein.

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:15

nuscaniels schreef:
Dat laatste inderdaad.
Veel paarden zien te weinig.
Vriendin van mij had een Gribaldi merrie, tijdens haar vakantie zorgde ik ervoor.
Zij kwam altijd vroeg op stal als het rustig was. Ik 's avonds in het donker en veel meer mensen. Eerste paar dagen wist dat beestje niet hoe ze het had en dat was dan op haar vertrouwde plek waar ze al ruim 2 jaar stond.
Stal had 2 binnenbakken en 2 goede buitenbakken, zomers weidegang en heerlijke uitrijmogelijkheden. Zo het bos in, geen verkeer.
Aantal paarden kwam nooit verder dan binnenbak en klein stukje aan de hand grazen op het eigen terrein.


Ja zonde is dat.. Geef mij zo'n stal zeg!

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:55

Sneu is dat, ik zou het wel weten met een bos naast de deur.

Wbt Jazz, die heeft inderdaad zoveel gedekt..ik ken er hele lastige van en hele brave..het is niet alleen de vader maar ook de moederlijn en dan nog zegt een papier soms helemaal niks.
Sommige paarden komen van jongs af aan in het bos en blijven het spannend vinden en anderen gaan voor het eerst als ze wat ouder zijn en sjokken er rond alsof ze nooit anders gedaan hebben.

Tokto: ik denk dat een boel mensen hun dure paarden verzekeren om dat soort onvoorziene grote onkosten aan te kunnen. En zo niet, soms moeten er ook harde keuzes gemaakt worden helaas.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:57

Phonix schreef:
Popstra schreef:
Nou je wil niet weten wat mensen van je vragen als je paarden te koop aan bied op inet. Ja ook jonge paarden willen ze zien lopen. Zowel op het harde als op het zachte.
En puntje bij paaltje hoor je niks meer want ach, makkelijk toch zo anoniem op het net.

Ik snap dus die verkoper wel


Dan laat je hem even rennen in de longerbak, niet aan een touwtje voor video op Instagram. Ik had een bericht achtergelaten met de vraag waarom ze het dot, die hebt ze weggehaald.


[ [url=m/Pi0asA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zie echt niet wat er mis is met een jaarling even aan een touwtje rond te laten lopen voor de verkoopvideo. Als paarden daar al van kapot gaan, zijn we wel heel slechte kwaliteit aan het fokken.

MyWishMax

Berichten: 25373
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 12:02

Ik ken die verkoper, tenminste heb daar jaren geleden een paard gekocht. Werd niks met die jonkies gedaan, behalve filmpje als ze verkocht moesten worden. Verder gewoon allemaal buiten op groeien. Lijkt ook nog dezelfde locatie. Juist hele fijne ervaringen daar.