Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:45

Wat is er kort door de bocht? Ik beweer nergens dat jij er ook maar op enige manier iets aan had kunnen voorkomen/voorzien dus ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik wilde jou iig niks verwijten.

Ik denk gewoon dat wanneer je een paard koopt/fokt voor de sport de risico’s anders liggen dan wanneer je het ook goed vindt wanneer ie met drie grasmaaier is. Begrijp me niet verkeerd; ik hoop natuurlijke dat hij gewoon een gezond rijpaard wordt maar als dat niet zo is dan is dat voor mij geen ramp. Ik heb ze aan huis dus geen stallingskosten. Iig niet in die mate dat het zwaar door weegt of eentje nu wel of niet gereden kan worden. Dat was alles wat ik wilde zeggen. :)

Of ik mijn paarden die ik gefokt heb nu zelf fok of ze zou kopen op vier maanden. Zoveel verschil in risico is er niet. Behalve dat ik met kopen zeker ben dat het veulen er levend uit gekomen is en ik geen merrie kwijt kon raken door complicaties. :) dat was oprecht alles wat ik bedoelde. Wilde je geen verwijten maken. Sorry als dat zo wel over gekomen is.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:48

Ayasha schreef:
Niet meer dan zelf fokken gok ik. :)
De voordelen wegen op tegen de potentiële nadelen voor mij máár ik kan er mee leven als mijn huidige veulen bij wijze van spreken volgende maand grasmaaier blijkt te zijn. Dan wordt hij gecastreerd en blijft hij als gezelschap. (Als dat pijnvrij kan natuurlijk.)
Dus dat is ook wel een belangrijke factor wb voordelen Vs nadelen afwegen.


Dan heb ik jou verkeerd begrepen Ayasha.
Zelf fokken of niet zelf fokken heeft met dit soort pech niks te maken. Dat de jaarling nu nog leeft heeft ie waarschijnlijk te danken aan dat ik hem zelf heb gefokt. :D

En met die hoeveelheid OCD (je mag van mij de foto's best wel zien) zou hij nooit pijnvrij zijn gebleven.
Zo vroeg mogelijk opereren is dan wel de redding van zo'n veulen. Anders wordt het sowieso inslapen.
Ik had geluk met de verzekering; maar anders had ik het toch wel gedaan (die operatie).

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:53

O haha, ik heb nog een fotootje van wat eruit gekomen is. Hij stond dus als jaarling met een dikke sprong dus het was ook geen discussie of er iets aan moest gebeuren. Uiteindelijk had hij in allebei de sprongen OCD.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:04

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Niet meer dan zelf fokken gok ik. :)
De voordelen wegen op tegen de potentiële nadelen voor mij máár ik kan er mee leven als mijn huidige veulen bij wijze van spreken volgende maand grasmaaier blijkt te zijn. Dan wordt hij gecastreerd en blijft hij als gezelschap. (Als dat pijnvrij kan natuurlijk.)
Dus dat is ook wel een belangrijke factor wb voordelen Vs nadelen afwegen.


Dan heb ik jou verkeerd begrepen Ayasha.
Zelf fokken of niet zelf fokken heeft met dit soort pech niks te maken. Dat de jaarling nu nog leeft heeft ie waarschijnlijk te danken aan dat ik hem zelf heb gefokt. :D

En met die hoeveelheid OCD (je mag van mij de foto's best wel zien) zou hij nooit pijnvrij zijn gebleven.
Zo vroeg mogelijk opereren is dan wel de redding van zo'n veulen. Anders wordt het sowieso inslapen.
Ik had geluk met de verzekering; maar anders had ik het toch wel gedaan (die operatie).

Zo was het iig echt niet bedoelt. :) ik had het meer over de risico’s van de dracht en bevalling die al een stuk weg vallen als het veulen er al is. (De merrie die complicaties krijgt of het veulen dat overlijd tijdens of voor de bevalling bv).

De rest blijft natuurlijk hetzelfde. Een veulen van X maanden is een veulen van X maanden. Of je hem nu koopt of zelf fokt, op dat punt hebben ze dezelfde risico’s.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:32

Geeft niet hoor Ayasha, Maar het klopt, die risico's beseffen veel zich niet. Inderdaad voor het risico geboorte merrie/veulen heb ik ook verzekerd. Dat gaat soms fout, maar het risico daarna is nog veel groter. Er kan echt nog zoveel met zo'n veulen gebeuren eer het 3 is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:53

Babootje schreef:
Geeft niet hoor Ayasha, Maar het klopt, die risico's beseffen veel zich niet. Inderdaad voor het risico geboorte merrie/veulen heb ik ook verzekerd. Dat gaat soms fout, maar het risico daarna is nog veel groter. Er kan echt nog zoveel met zo'n veulen gebeuren eer het 3 is.

Klopt. Heb met Rêve veel geluk gehad. Ik hoop met Joy ook zoveel geluk te hebben. Maar als je ze dan gaat inrijden... Daar kan weinig tegen op... tegen die eerste keer dat je in het zadel zit van een dier dat je hebt zien opgroeien. :+: Voor mij dan iig.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:05

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Geeft niet hoor Ayasha, Maar het klopt, die risico's beseffen veel zich niet. Inderdaad voor het risico geboorte merrie/veulen heb ik ook verzekerd. Dat gaat soms fout, maar het risico daarna is nog veel groter. Er kan echt nog zoveel met zo'n veulen gebeuren eer het 3 is.

Klopt. Heb met Rêve veel geluk gehad. Ik hoop met Joy ook zoveel geluk te hebben. Maar als je ze dan gaat inrijden... Daar kan weinig tegen op... tegen die eerste keer dat je in het zadel zit van een dier dat je hebt zien opgroeien. :+: Voor mij dan iig.


Dat kan ik me heel goed voorstellen! <3

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:25

Babootje schreef:
Geeft niet hoor Ayasha, Maar het klopt, die risico's beseffen veel zich niet. Inderdaad voor het risico geboorte merrie/veulen heb ik ook verzekerd. Dat gaat soms fout, maar het risico daarna is nog veel groter. Er kan echt nog zoveel met zo'n veulen gebeuren eer het 3 is.


Mee eens, heb er ook veel beschadigd uit de opfok zien komen.

Maar ik snap ook wat Ayasha zegt, paarden die met 2.5 al flink aan het werk gezet worden zou ik ook niet meer hoeven.

En soms zegt het allemaal niks, kun je ze zo mooi opgefokt hebben, goed op de foto's, niet te vroeg belast en maken ze een keer een flinke schuiver in de wei en ontwikkelen ze zo artrose oid. Wat dat betreft is het naast management ook een kwestie van geluk hebben.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:54

Zeker waar :j