Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 14:38

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Foto door Marjo.


Een paardeneigenaar uit Venlo krijgt na drie flinke waarschuwingen en inbeslagnames tóch zijn paarden terug. Onbegrijpelijk, vindt paardenvriend Henk ten Napel. Hij start daarom een petitie.

"Hij krijgt de paarden gewoon weer terug omdat hij plechtig heeft beloofd ze nu wel goed te verzorgen. De paarden kwamen bij deze man nooit uit hun stal, zagen geen enkel daglicht", vertelt Ten Napel. "De hoeven waren zo vreselijk lang, dat een dierenarts ze liggend heeft moeten kappen. Hoe vaak moet iemand regels overtreden en dieren verwaarlozen voordat ze de dieren voorgoed weghalen? De paarden zijn weer de grote verliezers."

Ten Napel wil dat het systeem verandert. "Als je eenmaal dieren verwaarloost, zou je die niet meer terug moeten krijgen", vindt hij. Daarom zijn we een petitie gestart."

Wetswijziging
Ook de Dierenbescherming erkent dat de dieren van de man uit Venlo nooit buiten kwamen, slecht verzorgd werden, angstig waren en dringend moesten worden bekapt. "Wij pleiten al langer voor een wetswijziging waardoor er een zelfstandig houdverbod komt. Dat houdt in de praktijk in dat een rechter strenger kan straffen. Nu loopt een veroordeling via het bestuursrecht en dan is er vaak een tweede kans", aldus de Dierenbescherming.

Het voorstel voor een wetswijziging in de aanpak van dierenmishandeling, verwaarlozing en een houdverbod ligt bij de Tweede Kamer. Wanneer het wordt behandeld is nog niet bekend.

Op de site van Hart van Nederland kan je ook een filmpje zien.

Gerelateerde berichten:
[VN] Nog vijf paarden in beslag genomen in Venlo
[VN] Verwaarloosde paarden uit vieze stallen gehaald in Venlo


Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:26

Uiteraard getekend. Het is idioot dat mensen die (vaak meermaals) de fout ingaan toch weer dieren mogen houden. Volgens mij verspeel je dat recht zodra er sprake is van langdurige verwaarlozing en/of mishandeling.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:37

Die Ten Napel, geen fan van maar in deze ondersteun ik het volledig.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:10

bigone schreef:
Die Ten Napel, geen fan van maar in deze ondersteun ik het volledig.


Nou precies dit

Hier heeft hij echt wel een heel goed punt.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:59

Ik heb ook getekend. Dat in beslaggenomen dieren permanent onteigend en geadopteerd moeten kunnen worden ben ik het volledig mee eens. Een zelfstandig houdverbod vind ik ook een goed plan. Ik denk niet dat zo'n verbod in de Nederlandse wet van permanente aard zou zijn. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat goed zou zijn. Een eenvoudige einddatum zonder voorwaarden is dan ook weer te riskant. Het lijkt mij het beste als een dergelijk verbod in beginsel voor onbepaalde tijd is en dat iemand die zo'n verbod opgelegd krijgt na een door de rechter bepaalde termijn een beoordeling kan aanvragen om het verbod weer te laten opheffen waarbij de kosten en bewijslast voor de beoordeling wel bij de veroordeelde komen te liggen.

(Dus niet sorry, het spijt me en ik zal het nooit meer doen. Maar aantoonbare en grote verbeteringen in kennis, houding en eigen situatie die het dierenwelzijn ten goede komen. En misschien een proefperiode met verplichte inspecties na aankoop/adoptie van het eerste dier.)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:03

Ook getekend. Ik kan echt niet begrijpen dat de dieren worden teruggegeven.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:12

Maar dan hoop ik niet dat in beslag genomen dieren standaard naar paard zoekt baas gaan. Persoonlijke mening, de opzet was goed, de uitvoering is minder.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:18

Misschien hoort het hier niet helemaal, maar ik las net dat alweer een stal vol varkens is afgebrand. Ik begrijp niet dat er niet meer veiligheidsmaatregelen worden genomen. Levend verbranden is vreselijk, verschrikkelijk. Het gebeurt veel en veel te vaak. Eigenlijk vind ik dit ook een vorm van verwaarlozing, een dergelijke onachtzaamheid is onacceptabel, vind ik.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:21

Het is ook wel heel gemakkelijk om met het vingertje te zwaaien wat DIE ANDER niet goed doet.

Maar op het moment dat je ze een kritische tegenvraag stelt, geven ze niet thuis.
Heeft dhr ten Apel bijvoorbeeld ook zelf pogingen ondernomen om met deze persoon in contact te treden en hulp te bieden?

Waarom zou dat op de werkvloer wel moeten (daar is ook keiharde wetgeving voor!!) maar zodra het om dieren gaat ben je aan de vogelvrije willekeur van de extremisten overgeleverd......

Novum
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-11-07

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:42

Ik lees altijd lekker mee..maar kan nu ook even niet laten om te reageren...bokkers geïnteresseerd in Paard helpt Baas op te zetten. Een preventieve tak? Er zitten namelijk altijd meerdere verhalen achter .ben het absoluut eens..als men meerdere keren in de fout gaan...is het ook wel klaar ja..en misschien idd bij de eerste keer al..omdat t verhaal zo is dat degene gewoon geen dieren(meer) moet houden...En vooral met alle levende have en dus ook met brandende stallen..daar zou ook idd meer mee moeten gebeuren qua veiligheid en zorg.. etc... goed blus systeem..maar ok ik dwaal af. Ik denk dat er heel goed gekeken moet worden naar individuele zaken.. als een wet er door komt is het net zoals veel andere wetten..."En zo is de wet punt" En sta je straks als burger nergens afhankelijk van de welwillendheid of eigen agenda van handhaver..of idd aan blije melders...Denk aan die oude pony van die man die uit het land werd gestolen... mensen moeten ook een gesprek aan durven gaan ipv alleen maar meteen melden en doen... En niets meer dan lof voor alle paardenopvangers..en verwaarlozing is altijd alarm! En ingrijpen. Ik denk dat er meer ondersteuning moet zijn ... niet de tijd geven om zelf op orde te maken..En dan weer weggaan..Nee een ondersteuner erop, een paardenmens die begeleidt en toe ziet en dus een tijdje meedraait en dan bepaald hoe of wat. En bijvoorbeeld extra cursus ...allemaal te organiseren lijkt mij... niet alleen maar straffen..maar vooral aanpakken en iets mee doen...En degene die wel straffen verdienen ook dik straf geven. Verplicht stal uitmesten bij dierenopvang? ;) hoe dan ook laten we vooral goed voor onze dieren blijven zorgen ..En als andere hulp nodig hebben deze ook helpen! En niet alleen maar oordelend zijn.

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:26


Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:24

Vreselijk!! Hoe kan dit? Ik heb getekend, echt belachelijk dit. Die man moet op een zwarte lijst komen te staan, een dikke boete krijgen en regelmatig gecontroleerd worden nadat alle dieren weggehaald zijn.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:52

Hevonen schreef:
Misschien hoort het hier niet helemaal, maar ik las net dat alweer een stal vol varkens is afgebrand. Ik begrijp niet dat er niet meer veiligheidsmaatregelen worden genomen. Levend verbranden is vreselijk, verschrikkelijk. Het gebeurt veel en veel te vaak. Eigenlijk vind ik dit ook een vorm van verwaarlozing, een dergelijke onachtzaamheid is onacceptabel, vind ik.


Inderdaad, hoort hier niet. Daarbij vind ik dit bewust (3x) en echt wat anders dan jouw voorbeeld.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:20

Ik heb ook getekend, vind het belachelijk dat dieren terug zouden kunnen naar een eigenaar die duidelijk laat blijken dat hij/zij niet in staat is om voor dieren te zorgen.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:05

Ik heb ook getekend. Aan een “Sorry ik zal het niet meer doen” hebben de verwaarloosde paarden niks aan.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:21


kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 14:17

Deze man is al eens eerder flink de fout ingegaan en toen hebben ze meer als 30 paarden bij hem weggehaald. Hij is verhuisd zoals we inmiddels weten en hier dus weer flink de fout ingegaan. Ken de man in kwestie niet maar weet wel naam en waar hij woont. Maar hopen dat het de instanties lukt paarden niet meer bij hem terug te laten keren.
Het is gewoon triest dat hij wel de boete kan betalen maar niet voor z’n dieren kan of wilt zorgen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 23:09

Ik heb getekend!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 23:33

Hevonen schreef:
Misschien hoort het hier niet helemaal, maar ik las net dat alweer een stal vol varkens is afgebrand. Ik begrijp niet dat er niet meer veiligheidsmaatregelen worden genomen. Levend verbranden is vreselijk, verschrikkelijk. Het gebeurt veel en veel te vaak. Eigenlijk vind ik dit ook een vorm van verwaarlozing, een dergelijke onachtzaamheid is onacceptabel, vind ik.


Als je zou weten hoe het werkt zou je deze uitspraak niet doen. In het kort:

Varkensstallen MOETEN uitgerust worden met luchtwassers.
Door deze luchtwassers is er een grote luchtverplaatsing in de stal waardoor brand binnen 5 minuten een complete stal volledig in as legt. Luchtwassers bevatten elektronica. Waar dieren zijn is voer. Daar komen altijd muizen en ratten op af. Die veroorzaken kortsluiting. Bestrijden van ongedierte is steeds moeilijker want middelen worden verboden.

Dieren uit een reeds brandende stal halen is heel moeilijk want ze willen in hun vertrouwde stal blijven. Daarnaast zal de brandweer zijn leven niet riskeren omdat het door de luchtwassers dus heeeeeeel snel gaat.

Kun je leuk een brandalarm installeren maar als de aanrijtijd van de brandweer tien minuten is ben je dus al 5 minuten te laat.

Niks onachtzaamheid maar overheidsbeleid. Dieren en de boer zijn de dupe. Vergis je niet op de impact van brand op de directe betrokkenen.

Al die verwensingen op sociale media maken het trauma alleen maar groter.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Verwaarloosde, in beslag genomen dieren nooit meer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 00:03

Goed uitgelegd AnneGTI.

De petitie heb ik getekend.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:03

Anne_GTI schreef:
Hevonen schreef:
Misschien hoort het hier niet helemaal, maar ik las net dat alweer een stal vol varkens is afgebrand. Ik begrijp niet dat er niet meer veiligheidsmaatregelen worden genomen. Levend verbranden is vreselijk, verschrikkelijk. Het gebeurt veel en veel te vaak. Eigenlijk vind ik dit ook een vorm van verwaarlozing, een dergelijke onachtzaamheid is onacceptabel, vind ik.


Als je zou weten hoe het werkt zou je deze uitspraak niet doen. In het kort:

Varkensstallen MOETEN uitgerust worden met luchtwassers.
Door deze luchtwassers is er een grote luchtverplaatsing in de stal waardoor brand binnen 5 minuten een complete stal volledig in as legt. Luchtwassers bevatten elektronica. Waar dieren zijn is voer. Daar komen altijd muizen en ratten op af. Die veroorzaken kortsluiting. Bestrijden van ongedierte is steeds moeilijker want middelen worden verboden.

Dieren uit een reeds brandende stal halen is heel moeilijk want ze willen in hun vertrouwde stal blijven. Daarnaast zal de brandweer zijn leven niet riskeren omdat het door de luchtwassers dus heeeeeeel snel gaat.

Kun je leuk een brandalarm installeren maar als de aanrijtijd van de brandweer tien minuten is ben je dus al 5 minuten te laat.

Niks onachtzaamheid maar overheidsbeleid. Dieren en de boer zijn de dupe. Vergis je niet op de impact van brand op de directe betrokkenen.

Al die verwensingen op sociale media maken het trauma alleen maar groter.



bovenstaande in combinatie met luchtdicht geïsoleerde stallen ( want beleid), en isolatiemateriaal brand heel snel en heel goed. Hetzelfde is trouwens gebeurd toen met die woontoren in Londen, binnen een paar minuten stond het hele gebouw via het isolatiemateriaal in brand. Alleen dan vergeten mensen snel.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:10

Een triest verhaal - ik begrijp de bedoeling achter de petitie en de oproep.

Maar met het gevaar heel bokt over me heen te krijgen:
In beslagname betekent niet altijd dat het ook terecht was/definitief is - daar moet de rechter (nogmaals?) aan te pas komen lijkt mij. Blijkbaar heeft de dierenbescherming deze man niet voor de geconstateerde mishandelingen/verwaarlozing voor de rechter gedaagd om de inbeslagname definitief te maken.

Ik kan me nog de geschiedenis herinneren van een stal waar alle paarden in beslag waren genomen, terwijl daar ook (gezonde) pensionpaarden bij waren. Ik weet niet of het de eigenaren van die paarden nog gelukt is om hun paarden terug te krijgen. Maar wel dat het een bijna onbegonnen zaak was en ze erg wanhopig waren.
Dat dan deze man met 3 waarschuwingen en daadwerkelijke bewijzen ze wel terugkrijgt is wel vreemd.

Aan de andere kant - als iemand kan bewijzen dat hij zijn/haar leven heeft gebeterd, lijkt het me wel logisch dat je die persoon een 2e kans gunt.
Veroordeelde misdagers krijgen die ook in onze maatschappij.

Dus zo'n oproep/petitie vind ik wel risicovol/in de emotie niet goed over nagedacht. Gewoon omdat het ook tot misstanden kan leiden.
Hij kan beter zijn oproep veranderen in "iemand die veroordeeld is voor dierenmishandeling/verwaarlozing mag nooit meer de betreffende diersoort/dieren houden/terugkrijgen".
Dat lijkt mij juridisch gezien beter te verdedigen en dan krijgt het ook een rechterlijke toetsing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:42

Toen ik de titel las dacht ik "Ja duh, natuurlijk gaan die paarden niet meer terug.." Wel dus?! 8)7 Bizar, nooit bij stil gestaan dat dit dus wel gebeurt.. -O-