De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 14:46

Pferd-Aktuell
Algemeen

Afbeelding
Foto door Carsten Tolkmit.


Het initiatief "Wolf bleibt Wolf", dat ook samenwerkt met de Duitse Ruitervereniging (FN), merkt op dat er een sterke toename is van door wolven verscheurde boerderijdieren. In de vroege zomer van dit jaar leefden er volgens berekening ongeveer 2000 wolven in Duitsland. Dit aantal groeit jaarlijks ongeveer met 30%. De verenigingen eisen van de politiek dat er een actief wolvenmanagement komt, ter bescherming van de dieren in de wei.

"De wolf is sinds een paar jaar terug in Duitsland, dat is de realiteit. Deze terugkeer is acceptabel, zolang het niet ten koste van andere dieren, bijvoorbeeld de dieren in de wei, gaat. Dat is momenteel helaas wel het geval. We zien teveel uiteengescheurde schapen, geiten, koeien en ook paarden. Daar moeten we een oplossing voor vinden.", zegt de FN-voorzitter, Soenke Lauterbach. Hij voorziet hierin vooral problemen voor paardenhouders. "We zijn ondertussen in een situatie gekomen, dat veel paardenhouders hun dieren 's nachts, maar ook overdag, niet meer in de wei of in de paddock laten, omdat ze het niet vertrouwen. Ze zien het reële gevaar dat hun dieren door wolven worden aangevallen en uiteengereten. Het gaat hier eigenlijk om dierenwelzijn, want onze paarden hebben het recht dat ze naar buiten moeten kunnen. Er moeten redelijke, acceptabele oplossing komen tussen de politiek, dierenbeschermers en houders van weidedieren."

Uitgebreidere maatregelen en activiteiten met betrekking tot wolven zijn noodzakelijk. Met behulp van donaties, van onder andere leden partners van de FN, werd een voorlichtingscampagne over de wolf in het leven geroepen. In het kader van dit project worden de overlijdens door wolven op een centraal punt geregistreerd, statistieken bijgehouden en communicatie rondom de wolf en weidedieren gedeeld. Een voorbeeld hiervan is projecten met als thema bescherming van de kudde. Het doel hiervan is om de discussies over de wolf in Duitsland objectiever te maken.

Er is onder andere een reeks video's gemaakt, waarin paardenfokkers en houders van weidedieren aan het woord komen.
De serie is te zien op de site van Wolf bleibt Wolf.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:54

Tja voor iedere particulier zal dat toch betekenen zelf een betere omheining fabriceren. Je bent als eigenaar degene die zijn dieren moet beschermen. Daar zie ik echt geen subsidie op komen

Daar waar we leefgebied delen met wilde dieren zal ieder wezen een concessie moeten doen en een prijs daarvoor betalen. Een wolf in druk gebied kan dood gaan door een aanrijding door de mens.
Een mens kan er voor zorgen dat hij zijn eigen dieren beschermd.

Iedere partij zal een andere maatregel eisen vanuit zijn eigen visie en belang. Die partijen gaan nooit bij elkaar komen.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:02

Moderatoropmerking:
Bericht is verwijderd omdat kritiek op de nieuwsredactie niet in een VN topic hoort

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:07

Moderatoropmerking:
Bericht is verwijderd omdat kritiek op de nieuwsredactie niet in een VN topic hoort

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:14

Begin dan maar eens met het vergunningvrij maken van omheiningen tot zeker 2meter hoog. En het vergunningsvrij toestaan van afsluitbare schuilstallen op elk weiland waar nu al een bestemming vee/grasland op rust. Er is trouwens wel geld voor beschikbaar en dat mag ook (zelfs vanuit de EU, en zelfs 100%), maar de werkelijk werkende oplossingen kosten veel geld en de gebieden waarin subsidie gegeven wordt voor wolfwerende omheiningen is sterk beperkt. Terwijl qua preventie we nu al 5 jaar zeker achter lopen. Rap alles goed omheinen en die wolf wil hier niet vestigen ivm te weinig te eten (hopelijk, maar vrij optimistisch).
Probleem houden we wel, tenzij Duitsland fors populatiebeheer gaat toepassen, want 30% van 2000 is 600 dieren er bij, gezien de problemen in Duitsland is die 2000 al teveel. Reken een deel vervanging van oude roedelgenoten en je blijft zo met een 50-75% van die 600 zitten die ergens anders heen moeten, want geen voedsel genoeg voor extra volwassen wolf in geboorteroedel. En wat al de voorstanders ook zeggen, er is geen geschikt territorium in Nederland, te dicht op de mens en dus teveel vee als prooi (sommige uitwerpselen onderzoeken geven 13% aan nu al). En in Griekenland is de eerste dode al gevallen (Britse toeriste op bewegwijzerd wandelpad aangevallen, gedood en opgegeten). We zijn dus al voorbij de leven en laten leven fase en dat betekent uitgaande van Geist zijn 7 stappen zowel gevaar voor mensen als schade aan de biodiversiteit qua fauna door overbejaging door de wolf.

Wordt kortom tijd dat er mensen eindelijk eens wakker worden.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:17

Het lijkt mij wel goed dat hier aandacht aan besteed blijft worden.

Waarom wachten totdat het hier net zo uit de hand loopt als in Duitsland?
Waarom doen soortgelijke Nederlandse organisaties niet hetzelfde als de Duitse Ruiter vereniging?
Waarom leren wij niet van de fouten die er in Duitsland gemaakt zijn?
Waarom werken wij niet beter samen met de Duitsers, belgen, Franssen en andere paardenhouders uit EU landen die met hetzelfde probleem zitten?

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:24

Omdat we al een en half jaar met een demissionair kabinet zitten die alles doorschuift naar de volgende groep. En voor de verkiezingen hadden we ook al zo’n fijne meewerkende regering.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:28

Politiek waait mee met de maatschappelijke wind, daar moeten we het dus van hebben en dat betekent een flinke mediacampagne. Verwacht niet dat de politiek als eerste van de kont komt, die moeten het van de massa stemmers hebben, niet van de vooroplopers qua baanzekerheid (wat prio 1 is daar).

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:34

Het gaat hier om een Europees probleem. Daarom is het van belang dat we als dierenhouders uit alle EU landen onze stem laten horen. De Duitsers kunnen dit niet alleen. We hebben elkaar nodig. Daarom moeten we niet wachten totdat zaken hier net zo enorm escaleren als in Duitsland. In Belgie is men inmiddels ook keihard wakker geschud.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:23

Loretta schreef:
Het gaat hier om een Europees probleem. Daarom is het van belang dat we als dierenhouders uit alle EU landen onze stem laten horen. De Duitsers kunnen dit niet alleen.


Ahum.
Enig idee hoe lang dit al speelt in Italië en Spanje? Of Tjechië en Polen?
Ja, een Europees probleem en hoezo nu allemaal NL en D steunen?

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:25

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
Het gaat hier om een Europees probleem. Daarom is het van belang dat we als dierenhouders uit alle EU landen onze stem laten horen. De Duitsers kunnen dit niet alleen.


Ahum.
Enig idee hoe lang dit al speelt in Italië en Spanje? Of Tjechië en Polen?
Ja, een Europees probleem en hoezo nu allemaal NL en D steunen?


Ik neem aan dat het jn die landen ook wel een probleem is. Misschien eindelijk eens een kans om iets te veranderen in Brussel.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:34

Loretta schreef:
Ik neem aan dat het jn die landen ook wel een probleem is. Misschien eindelijk eens een kans om iets te veranderen in Brussel.



Ah, ja, want zodra het Nederlandse dierenhouders treft stopt de wereld met draaien en moet er opeens op stel en sprong 'gemanaged' worden. De dierhouderij boven alles.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:38

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Ik neem aan dat het jn die landen ook wel een probleem is. Misschien eindelijk eens een kans om iets te veranderen in Brussel.



Ah, ja, want zodra het Nederlandse dierenhouders treft stopt de wereld met draaien en moet er opeens op stel en sprong 'gemanaged' worden. De dierhouderij boven alles.



Dat slaat nergrns op. Ik vind ook dat we in Nederland al veel eerder aan de bel hadden moeten trekken. Maar het is natuurlijk kolder als je uit rancune als dierhouder uit zuid of oost europa nu niet wilt samen werken met dierhouders uit west Europa omdat de west europeanen hebben zitten slapen.

Uiteindelijk moeten we allemaal waar ook binnen de EU voor onze dieren op komen. De rewilders werken ook zeer goed samen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:40

BaileyMix schreef:
Ah, ja, want zodra het Nederlandse dierenhouders treft stopt de wereld met draaien en moet er opeens op stel en sprong 'gemanaged' worden. De dierhouderij boven alles.


Krek wat ik bedoel.
Zo´n 2500 wolven in Spanje of Italië is helemaal top natuur ver van het NL veehouders-bed.
Toch gelden exact dezelfde wetten van EU en Moeder Natuur voor een NL en zuidelijke veehouder.
Beetje raar om het zuiden nu van rancune te beschuldigen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-09-21 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:40

Loretta schreef:
Ik neem aan dat het jn die landen ook wel een probleem is. Misschien eindelijk eens een kans om iets te veranderen in Brussel.

Die doen wat minder moeilijk en pakken gewoon een jachtgeweer.
Zoals wolf Billy die hier vreselijk veel heeft gemoord, ja gemoord. Want hij ving niet om te overleven.
Die was in Frankrijk en klaar.

Probleem wolven in stand houden is erg onverstandig.
Wolven die verder van de mens weg blijven prima.
En daar in Frankrijk staan ze wat meer met 2 beentjes op de grond.
In de Oostblok landen ook.
Die lopen niet te janken om een wolf die te dichtbij komt om te leggen. Ondanks de veel meer ruimte daar die al niet te vergelijken is met de postzegels bosjes hier.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:44

Huertecilla schreef:
BaileyMix schreef:
Ah, ja, want zodra het Nederlandse dierenhouders treft stopt de wereld met draaien en moet er opeens op stel en sprong 'gemanaged' worden. De dierhouderij boven alles.


Krek wat ik bedoel.
Zo´n 2500 wolven in Spanje of Italië is helemaal top natuur ver van het NL veehouders-bed.
Toch gelden exact dezelfde wetten van EU en Moeder Natuur voor een NL en zuidelijke veehouder.


en jullie hebben toch hetzelfde probleem met Europa dat de wetgeving idioot geregeld is. Het lijkt me toch dat jullie daar net zo hard of misschien nog wel harder dan ons verandering in willen zien.

Ik vind het ook ergerlijk dat men hier nu pas in actie komt. Maar we worden wel door dezelfde EU gegijzeld.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:50

DuoPenotti schreef:
Die doen wat minder moeilijk en pakken gewoon een jachtgeweer.


Ook naast de NL deur in in Duitsland worden wolven illegaal geschoten.
Daar en hier bij ´die´ wordt door scherp op gelet door overheden.

In alle landen waar de wolf voorkomt speeft hetzelfde. Vee en huidieren die gedood worden, mensen die wolven schieten, de overheid die probeert de wet te handhaven.

Het ís een ECHT probleem.
Het is alleen maar nu een nieuw probleem in NL en BE.
Beetje hypocriet echter om daar nú ineens iedereen in Europa over op te roepen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:54

Loretta schreef:
en jullie hebben toch hetzelfde probleem met Europa dat de wetgeving idioot geregeld is. Het lijkt me toch dat jullie daar net zo hard of misschien nog wel harder dan ons verandering in willen zien.

Ik vind het ook ergerlijk dat men hier nu pas in actie komt. Maar we worden wel door dezelfde EU gegijzeld.


Er ís al LANG ´actie´ en mogelijk binnen de EU wetgeving.
In de landen met een veel hogere druk is er een afschotbeleid. Nogmaals; binnen de EU wetgeving. Ik geloof dat in sommige delen hier jaarlijks 5% afgeschoten wordt.
Het is gewoon nog niet zover in NL/BE.
Wat wíl je nu van zeg Spanje en Italië? Dat zij lobbyen dat NL/BE wel wolfvrij gehouden moeten worden door afschot?

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:56

Huertecilla schreef:
Het ís een ECHT probleem.
Het is alleen maar nu een nieuw probleem in NL en BE.
Beetje hypocriet echter om daar nú ineens iedereen in Europa over op te roepen.


Het is toch de EU die het ons op legt. Wat is daar hypocriet aan?
Ik roep al jaren dat de wolf problemen gaat geven. In het begin werd ik hier op Bokt zowat uitgelachen. Men geloofde in de verhaaltjes van Glenn Lelieveld en Jan Loos. Nu is men eindelijk wakker. ja beter laat dan nooit.



https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... len-actie/

Deze week een demonstratie, in Duitsland zijn er al langer demonstraties ik neem aan dat in andere EU landen ook wel belangengroepen bestaan.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:01

Huertecilla schreef:
Er ís al LANG ´actie´ en mogelijk binnen de EU wetgeving.
In de landen met een veel hogere druk is er een afschotbeleid. Nogmaals; binnen de EU wetgeving. Ik geloof dat in sommige delen hier jaarlijks 5% afgeschoten wordt.
Het is gewoon nog niet zover in NL/BE.
Wat wíl je nu van zeg Spanje en Italië? Dat zij lobbyen dat NL/BE wel wolfvrij gehouden moeten worden door afschot?


Ja er zijn mogelijkheiden om wolven af te schieten. Neemt niet weg dat dat veel te weinig is. Dat zie je wel aan het Duitse gebakkelei en rechtszaken die Umwelt minister Olaf Lies in Niederschachen over zich heen krijgt mbt verschafte vergunningen voor het afschieten van probleemwolven. De europese status van bescherming gaat gewoon veel te ver en levert problemen op ook in landen met een beter beleid dan Nederland en Belgie.

Ik wil helemaal niets van Italie en Spanje, maar ik neem aan dat jullie in het Zuiden ook niet zitten te wachten dat jullie dieren maar vogelvrij zijn dus ik begrijp jouw vraag niet.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:17

Loretta schreef:
Ik wil helemaal niets van Italie en Spanje, maar ik neem aan dat jullie in het Zuiden ook niet zitten te wachten dat jullie dieren maar vogelvrij zijn dus ik begrijp jouw vraag niet.


De oproep hier gemist?
Ik niet en dáár refereer ik aan :)*

Het is niet zo ingewikkeld.
Het is een spanningsveld tussen beschermen van natuur en mensenbelangen. In dit geval wolf en veehouders.
Hierbij mogen we niet vergeten dat veehouders enig boter op hun hoofd hebben; veehouden voor hun eigen belang; meestal voor vlees. Niet echt anders dan wat de wolf doet. Kortom broodnijd.
Nu het in NL/BE actueel wordt is het geen groter of ander probleem.
NIETS nieuws en NL/BE veehouders kunnen zich nu aansluiten bij die van de rest van Europa :)*

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:27

Nu wordt als enige optie dus weer afschieten genoemd. Ga je eigen dieren beschermen. Hek er om. Hond er bij om de hond aan te pakken.

Kijk wat je als eigenaar zelf kan doen. Je hoeft niet te wachten op een ander

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:30

Huertecilla schreef:
NIETS nieuws en NL/BE veehouders kunnen zich nu aansluiten bij die van de rest van Europa :)*


Dat is wat ik bedoel. Daar hebben we elkaar.

Hopelijk komt er op een gegeven moment een kantelpunt in de politiek wanneer alle EU landen met dezelfde ellende zitten

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:36

belle_boef schreef:
Nu wordt als enige optie dus weer afschieten genoemd. Ga je eigen dieren beschermen. Hek er om. Hond er bij om de hond aan te pakken.

Kijk wat je als eigenaar zelf kan doen. Je hoeft niet te wachten op een ander

Misschien je eens verdiepen.
Hond heb ik. Nee geen roedel speciale honden met van die prik banden.
Zo'n roedel wil je hier dicht bevolkt niet eens.

Ik heb een omheining, hek van gaas, van ruim 20.000 euro staan. Maar dat is niet wolf proof. Niets is wolf proof want ze springen over 2 meter.
Het is wel mijn eigen paarden en honden proof. Ik veroorzaak geen overlast.
En als de gemeente geen vergunning geeft voor 2,5 meter en niet voor fundering. Hoe moet het dan? Want dat geven ze niet. Buiten de 20.000 euro om die ik niet nog eens heb liggen om zoiets te bekostigen.

Dus vertel eens, buiten ophokken om, hoe moet ik mijn dieren beschermen?

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:42

DuoPenotti schreef:
belle_boef schreef:
Nu wordt als enige optie dus weer afschieten genoemd. Ga je eigen dieren beschermen. Hek er om. Hond er bij om de hond aan te pakken.

Kijk wat je als eigenaar zelf kan doen. Je hoeft niet te wachten op een ander

Misschien je eens verdiepen.
Hond heb ik. Nee geen roedel speciale honden met van die prik banden.
Zo'n roedel wil je hier dicht bevolkt niet eens.

Ik heb een omheining, hek van gaas, van ruim 20.000 euro staan. Maar dat is niet wolf proof. Niets is wolf proof want ze springen over 2 meter.
Het is wel mijn eigen paarden en honden proof. Ik veroorzaak geen overlast.
En als de gemeente geen vergunning geeft voor 2,5 meter en niet voor fundering. Hoe moet het dan? Want dat geven ze niet. Buiten de 20.000 euro om die ik niet nog eens heb liggen om zoiets te bekostigen.

Dus vertel eens, buiten ophokken om, hoe moet ik mijn dieren beschermen?


Wat wil je horen. Overtreed de wet en mak een hogere omheining.

Of de wolf is degen die voor de mens het onderspit moet delven. Alsof die er wat aan kan doen dat hij hier goed gedijt.

En als je wel een toestemming hebt voor een dergelijke omheining. Zou je dat dan ook uitgeven of moet de overheid dat dan financieren?

Hoe je het ook wendt of keert heeft in deze kwestie iedereen anderen belangen. En eerlijk is eerlijk die staan toch echt tegenover elkaar. Want als de een als bescherming voor de wolf een dergelijke omheining mag maken mogen Jantje en Pietje in de stad dat ook opeens ten koste van de zon in hun tuin van anderen.

Het is gewoonweg geen eenvoudige kwestie. Helemaal niet als je kijkt hoeveel de mens al opeist van de natuur. Waarvan je je in Nederland kn afvragen wat natuur hier is aangezien de mens overal al in roert.