De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:38

sterregoud schreef:
En ik wil gewoon met mijn hondje in de bossen kunnen blijven wandelen. Als de populatie wolven uitbreidt, komt er een punt waarop dat niet meer mogelijk is.

En dit dus ook. Dat punt gaat zeker komen als ze zich voortplanten en daarnaast steeds gedurfder en minder schuw worden.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:42

Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:44

belle_boef schreef:
Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?

Meen je dit nou serieus? Kom op zeg. We leven toch niet meer in de middeleeuwen?
Wat is je voorstel, een avondklok instellen voor het hele land, tot in de eeuwigheid, zodat de wolf alle vrijheid heeft (om ons vee, paarden etc te grijpen)? Want oeh, als die wolf hier maar kan leven, en veiligheid is ondergeschikt? Bizar.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:59

AnnoNiemand schreef:
belle_boef schreef:
Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?

Meen je dit nou serieus? Kom op zeg. We leven toch niet meer in de middeleeuwen?
Wat is je voorstel, een avondklok instellen voor het hele land, tot in de eeuwigheid, zodat de wolf alle vrijheid heeft (om ons vee, paarden etc te grijpen)? Want oeh, als die wolf hier maar kan leven, en veiligheid is ondergeschikt? Bizar.



Ja ik meen serieus dat ik niet vind dat jou genot van wandelen in het bos opweegt tegen het verbannen van een andere diersoort in het bos.

En voor de rest die je er bij haalt. Tja.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:23

Tjah een bambi wil ook rustig en veilig door een bos kunnen wandelen, zonder opgepeuzeld te worden door een wolf :+

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:28

Dagahra schreef:
Tjah een bambi wil ook rustig en veilig door een bos kunnen wandelen, zonder opgepeuzeld te worden door een wolf :+


Maar als Bambi aan stukken gescheurd wordt vind niemand dat erg want daar haalt iemand een inkomen uit of is er emotioneel mee verbonden. Daarvan zeggen we dat het de natuur is. En de natuur is wreed

Loretta
Berichten: 8805
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:04


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:45

DuoPenotti schreef:
SP
Misschien kun je in dit onderwerp dan beter het niet hebben over mensen die hun paarden slecht houden en daardoor vroegtijdig overlijden.
De 23/7 ophok club zul je in de wolven topics niet tegen komen. Want die hebben geen last van dat dier.


Daar hebben we het helemaal niet over!

Het gaat erom dat mensen nu direct actie verwachten, als een wolf een paard dood maakt. Terwijl er al vele jaren mensen paarden doodmaken, direct en indirect en daar vrijwel niks aan gedaan wordt.

Je hebt een vooroordeel en trekt er andere dingen bij, die hier niet genoemd zijn. Het gaat om DIT topic.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:54

sterregoud schreef:
En ik wil gewoon met mijn hondje in de bossen kunnen blijven wandelen. Als de populatie wolven uitbreidt, komt er een punt waarop dat niet meer mogelijk is.


Maar er zijn al gevaren in het bos. Die negeren mensen ook.

Er zijn al veel meer incidenten geweest met wilde zwijnen en honden dan wolven en honden. In Nederland/ de Veluwe dan.

Toen de eerste wolf was gesignaleerd, liep ik ook nog elke dag op de veluwe met 2 klein, maar zeer fanatieke honden. En ik ging vanwege toeristen en dagjes mensen ook wel dieper het bos in, zocht de rustige plekken etc.
Hield me wel aan regels, maar weet ook dat we dan meer wild zien.

Je bent je bewust en hoopt maar dat de wolf er vandoor gaat als hij mij ziet en hoort, maar het is elke dag een gok in feite.

Natuurlijk wil iedereen zijn paard beschermen, maar je kan je afvragen of iedereen nu geschrokken is en actie wil en mensen er straks toch min of meer aan "wennen" proberen maatregelen te nemen en we over 10jr niet beter weten.
Of dat we echt gaan eisen dat de wolf verdwijnt.

Ik haal alleen het leed van dieren door de mens erbij, omdat men altijd heftig steigert bij iets nieuws. Dan is het actueel en heeft iedereen het erover. Maar voor hoelang?

En wat gaat men accepteren? 1 paard per week? Per maand? per dag?

De wolf ga je met geen enkele omheining of stal 100% tegen houden. Paarden moeten op een moment naar buiten, men gaat in de bak of het bos rijden. Mensen hebben stal luiken, hebben de schuur open. Noem maar op. Niks, maar echt niks is 100% veilig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 01:37

belle_boef schreef:
Dagahra schreef:
Tjah een bambi wil ook rustig en veilig door een bos kunnen wandelen, zonder opgepeuzeld te worden door een wolf :+


Maar als Bambi aan stukken gescheurd wordt vind niemand dat erg want daar haalt iemand een inkomen uit of is er emotioneel mee verbonden. Daarvan zeggen we dat het de natuur is. En de natuur is wreed

Spreek voor jezelf aub. Ik vind dat voor Bambi ook vreselijk. :\

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 03:54

belle_boef schreef:
Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?


Het feit dat ik al ontzettend veel jaren in het bos loop lijkt mij meer rechten te geven dan een wolf die nu hier nog niet eens is. De wolf was hier al jaren voor mijn geboorte er okk niet dus zijn rechten zijn verspeeld, al vele jaren geleden.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 03:57

superpony schreef:
sterregoud schreef:
En ik wil gewoon met mijn hondje in de bossen kunnen blijven wandelen. Als de populatie wolven uitbreidt, komt er een punt waarop dat niet meer mogelijk is.


Maar er zijn al gevaren in het bos. Die negeren mensen ook.

Er zijn al veel meer incidenten geweest met wilde zwijnen en honden dan wolven en honden. In Nederland/ de Veluwe dan.



Niet gek he. Er zijn duizenden honden, honderden wilde zwijnen en 10 tal wolven. Echt, met zulke gigantische verschillen in cijfers is vergelijken totaal onrealistisch.

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:46

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
SP
Misschien kun je in dit onderwerp dan beter het niet hebben over mensen die hun paarden slecht houden en daardoor vroegtijdig overlijden.
De 23/7 ophok club zul je in de wolven topics niet tegen komen. Want die hebben geen last van dat dier.


Daar hebben we het helemaal niet over!

Het gaat erom dat mensen nu direct actie verwachten, als een wolf een paard dood maakt. Terwijl er al vele jaren mensen paarden doodmaken, direct en indirect en daar vrijwel niks aan gedaan wordt.

Je hebt een vooroordeel en trekt er andere dingen bij, die hier niet genoemd zijn. Het gaat om DIT topic.


Wat bedoel je nu eigenlijk met dat mensen al jaren paarden dood maken??
In laten slapen of naar de slager brengen als eigenaar en/of veearts het dier laten leven niet meer acceptabel vind?
Of doden door verwaarlozing/mishandeling?

Want in het 1e geval: dat is het mooie van de beslissing die wij kunnen nemen om een dier niet te laten lijden.
En het dier bij de slager is dood voor het leeggehaald wordt, in tegenstelling tot vermoord worden door de wolf, die vaak aan levende prooi begint...

In het 2e geval, het is lastig om mishandelaars te pakken.(in geval van een vreemd persoon in de wei etc)
Een wolf is beter/makkelijker te monitoren.
Dood door verwaarlozing is weer een andere categorie, en zou harder aangepakt moeten worden.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:46

belle_boef schreef:
Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?


Dat is een lastige. Probleem is dat Nederland zo klein is dat de mens met zijn hond dan bijna verbannen wordt uit de natuur want als de wolvenstand groeit moet je overal bedacht zijn op een confrontatie. Voor sommigen, die buiten stad of dorp en in wolventerritorium wonen is dat nu al het geval. Die moeten hun paarden, vee en honden in hun eigen tuin nu al beschermen met hoge, onder stroom staande hekken.

En in de schemering, het donker, je hond uitlaten doe je dan niet meer onbevangen.
Probleem is dat de mens wel het territorium van de wolf wil respecteren, maar andersom kan niet.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:22

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
SP
Misschien kun je in dit onderwerp dan beter het niet hebben over mensen die hun paarden slecht houden en daardoor vroegtijdig overlijden.
De 23/7 ophok club zul je in de wolven topics niet tegen komen. Want die hebben geen last van dat dier.


Daar hebben we het helemaal niet over!

Het gaat erom dat mensen nu direct actie verwachten, als een wolf een paard dood maakt. Terwijl er al vele jaren mensen paarden doodmaken, direct en indirect en daar vrijwel niks aan gedaan wordt.

Je hebt een vooroordeel en trekt er andere dingen bij, die hier niet genoemd zijn. Het gaat om DIT topic.

waar heb je het dan wel over????????

Jij begint over paarden die ook komen te overlijden door slechte ruiters en management. Ik had het daar niet over!!

Jij haalt er van alles bij, maar dan heb ik een vooroordeel?
Weet je wel wat je zelf schrijft?!

Ja juist ja het gaat over DIT topic, daarom zeg ik ook wat jij quote.
Het gaat hier over de wolf, niet over rare dingen erbij betrekken die er totaal niets!!! mee te maken hebben.
Dat doe jij maar beschuldig mij er van.
rare gedoe zeg...pfffff

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:33

Sclimpre schreef:
Ok, ik begrijp je punt.
Hier mag alleen gezegd worden hoe gevaarlijk de wolf wel is, en het bredere plaatje negeren we compleet.
Veel plezier nog.



De hier dominerende anties hebben imo een totaal verwrongen visie door een smal tunneltje.
Heb je bijvoorbeeld gelezen wat het idee over de historie is?
De wolf was er voor de mens in NL, het paard niet. De mens heeft het paard meegenomen als huisdier en de wolf verjaagd.
´Oh dat wist ik niet´ is dan de reactie.
Maar wél een mening dat alle wolven doodgeschoten moeten worden voor ze kinderen opeten want er is in Griekenland ....etc.

De ´acceptabele oplossingen´ komt neer op elke wolf doodschieten voor de eigen hobbylol of bedrijfswinst.
Discussie uitgesloten.
Ok, dan zijn ze van discussie uitgesloten :)*

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:39

mysa schreef:
belle_boef schreef:
Het ik wil met mijn hondje blijven wandelen vind ik echt een slecht excuus om een ander dier uit een gebied te verbannen. Wat geeft jou en je hondje meer recht dan die wolf?


Dat is een lastige. Probleem is dat Nederland zo klein is dat de mens met zijn hond dan bijna verbannen wordt uit de natuur want als de wolvenstand groeit moet je overal bedacht zijn op een confrontatie. Voor sommigen, die buiten stad of dorp en in wolventerritorium wonen is dat nu al het geval. Die moeten hun paarden, vee en honden in hun eigen tuin nu al beschermen met hoge, onder stroom staande hekken.

En in de schemering, het donker, je hond uitlaten doe je dan niet meer onbevangen.
Probleem is dat de mens wel het territorium van de wolf wil respecteren, maar andersom kan niet.


Maar een deel wil het territorium van de wolf niet respecteren. Die willen hem hier niet hebben.

We willen natuur in Nederland maar alleen de mooie dingen. We willen van alles maar alleen de lusten. De aarde gaat naar de tering en daar willen we van alles voor doen maar niet zodra we zelf wat moeten veranderen ten nadelen van ons comfort of inkomen.


De mens is gewoon slecht in aanpassen als ze weten dat er een verandering komt. Een maal doorgevoerd past het meerendeel zich toch vrij gemakkelijk aan.
En de wolf past zich direct aan, die kan hier prima leven in ons druk bevolkte landje.


En daar mee zeg ik niet dat ik voor of tegen de wolf in Nederland ben. Ik probeer alleen dit probleem vanuit alle kanten te bekijken en alle standpunten te begrijpen. Die vanuit de natuur, de wolf, de mens die er geen probleem mee za hebben, de mens die zijn dieren wil beschermen, de kromme regels zoals ze er nu zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:48

@belle
We willen hem hier niet hebben bij de bewoonde wereld. Wat hij midden op de Veluwe doet moet hij lekker zelf weten.

Ja de aarde gaat naar de tering.(om in jou woorden te spreken) Daar heb je gelijk. Maar ik heb geen nafok, dus na mij ligt het niet meer.
Dan wil ik in de verkl.te aarde gewoon hier een veilige weide, zoals dat tot 5 jaar terug ook was.

Dus nee ik ben ook niet tegen de wolf, ik zie niemand die tegen de wolf is, wel tegen waar hij doorheen trekt. En dat is niet wenselijk in ons dicht bevolkte landje. Ja ik wil ook 10 miljoen minder mensen hier, maar dat kan niet....

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:52

DuoPenotti schreef:
@belle
We willen hem hier niet hebben bij de bewoonde wereld. Wat hij midden op de Veluwe doet moet hij lekker zelf weten.

Ja de aarde gaat naar de paasei.(om in jou woorden te spreken) Daar heb je gelijk. Maar ik heb geen nafok, dus na mij ligt het niet meer.
Dan wil ik in de verkl.te aarde gewoon hier een veilige weide, zoals dat tot 5 jaar terug ook was.

Dus nee ik ben ook niet tegen de wolf, ik zie niemand die tegen de wolf is, wel tegen waar hij doorheen trekt. En dat is niet wenselijk in ons dicht bevolkte landje. Ja ik wil ook 10 miljoen minder mensen hier, maar dat kan niet....


Maar hierboven was ook al iemand die hem niet in het bos wilde. Want daar wilde ze veilig kunnen wandelen.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:57

Ja bos is geen veluwe hè...

Die snippers bos elders in Nederland kun je toch ook geen natuur meer noemen.
Dat is gewoon bewoonde wereld. Daarom past een wolf daar ook niet. Wij zijn daar met wandelen direct in zijn territorium.
Nederland is te vol gebouwd, te klein.
Hij past niet eens in Duitsland naar in onze beleving wel grote bossen. Daarom is hij hier. Niet omdat hij het hier zo leuk vind maar omdat er daar al geen plaats meer is.
Maar dat willen de mensen maar niet zien... die roepen dan blij onze natuur is goed want de wolf vestigt zich hier.
nee de wolf heeft geen keuze, want ze zijn elders met teveel en er is geen natuurlijke vijand voor ze.
En wij mens mogen dat ook niet meer spelen van de groene...

Loretta
Berichten: 8805
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:12

belle_boef schreef:
We willen natuur in Nederland maar alleen de mooie dingen. We willen van alles maar alleen de lusten. De aarde gaat naar de paasei en daar willen we van alles voor doen maar niet zodra we zelf wat moeten veranderen ten nadelen van ons comfort of inkomen.


Wat heeft de wolf te maken met de aarde die naar de tering gaat?
Als je kritisch op de wolf bent dan ben je opeens er voor om de aarde naar de tering te laten gaan? Volgens mij worden er nu gewoon dingen door elkaar gehaald die niets en dan ook niets met elkaar te maken hebben

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:50

Jorex schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook gevallen zijn bij een natuurlijke paddock paradijs zonder hoeken. In theorie zou dan het paard wel worden opgejaagd maar die kan dan nooit vast komen te staan in een hoek door de afgeronde hoeken. Ik weet niet hoe snel een wolf is, maar theoretisch zouden ze dan weg kunnen rennen in cirkels met de wolf er achter aan. En dan geeft de wolf het een keer op, net als een leeuw bij een antilope die te vlot loopt, zullen ze niet lang op topsnelheid er achter aan kunnen.


Oei, dit is wel erg beknopt bekeken. Hier jagen ze met 9. Euh …..

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:53


Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:08

DuoPenotti schreef:
en er is geen natuurlijke vijand voor ze.



Dáár heb je aan andere mogelijke oplossing te pakken. De Europese Bruine Beer is ook sterk bedreigd. Hoppa :)*

Overigens is de Wolf vooral de eígen natuurlijke vijand. Het is dat er in Europa nog voldoende ruimte is voor migratie, anders was er meer concurrentie en natuurlijke populatie-regulering.
Echt fascinérend die migratie. Individuele jonge dieren die uit de eigen roedel weg gaan, trekken fluks 1.000 kilometer in een paar maanden. Zo is een in Cataluña gesignaleerde wolf uit midden Italië komen aanlopen. Hoe men dat weet? DNA onderzoek van uitwerpselen.
Door het opruimen van het IJzerenGordijn kan een wolf zomaar van Belarusia naar de Veluwe lopen op zoek naar nog niet bezet territorium.

Hier in Spanje trouwens nét nieuwe wetgeving aangenomen/van kracht geworden; de jacht is nu ook bóven de rivier Douro verboden.
Blijft regulering door afschieten maar nu echt volledig, over heel Spanje, onder speciale vergunning.

Loretta
Berichten: 8805
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:14

Huertecilla schreef:
DuoPenotti schreef:

Hier in Spanje trouwens nét nieuwe wetgeving aangenomen/van kracht geworden; de jacht is nu ook bóven de rivier Douro verboden.
Blijft regulering door afschieten maar nu echt volledig, over heel Spanje, onder speciale vergunning.


Spanje is ook knettergek ik had ergens gelezen over de exorbitant hoge boetes. Maar mijn vraag is vooral. Hoe staan veehouders in Spanje er in het algemeen tegenover.