De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29767
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:24

Dat was ik niet die dat heeft geschreven :)

Loretta
Berichten: 8776
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:43

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:


Hier in Spanje trouwens nét nieuwe wetgeving aangenomen/van kracht geworden; de jacht is nu ook bóven de rivier Douro verboden.
Blijft regulering door afschieten maar nu echt volledig, over heel Spanje, onder speciale vergunning.


Spanje is ook knettergek ik had ergens gelezen over de exorbitant hoge boetes. Maar mijn vraag is vooral. Hoe staan veehouders in Spanje er in het algemeen tegenover.

Loretta
Berichten: 8776
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:43

DuoPenotti schreef:
Dat was ik niet die dat heeft geschreven :)


sorry. Aangepsat

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:44

Huertecilla schreef:
Sclimpre schreef:
Ok, ik begrijp je punt.
Hier mag alleen gezegd worden hoe gevaarlijk de wolf wel is, en het bredere plaatje negeren we compleet.
Veel plezier nog.



De hier dominerende anties hebben imo een totaal verwrongen visie door een smal tunneltje.
Heb je bijvoorbeeld gelezen wat het idee over de historie is?
De wolf was er voor de mens in NL, het paard niet. De mens heeft het paard meegenomen als huisdier en de wolf verjaagd.
´Oh dat wist ik niet´ is dan de reactie.
Maar wél een mening dat alle wolven doodgeschoten moeten worden voor ze kinderen opeten want er is in Griekenland ....etc.

De ´acceptabele oplossingen´ komt neer op elke wolf doodschieten voor de eigen hobbylol of bedrijfswinst.
Discussie uitgesloten.
Ok, dan zijn ze van discussie uitgesloten :)*


Ik wist niet dat er in de prehistorie ook zeewolven bestonden...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:42


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:24

different1 schreef:
Wat bedoel je nu eigenlijk met dat mensen al jaren paarden dood maken??
In laten slapen of naar de slager brengen als eigenaar en/of veearts het dier laten leven niet meer acceptabel vind?
Of doden door verwaarlozing/mishandeling?

Want in het 1e geval: dat is het mooie van de beslissing die wij kunnen nemen om een dier niet te laten lijden.
En het dier bij de slager is dood voor het leeggehaald wordt, in tegenstelling tot vermoord worden door de wolf, die vaak aan levende prooi begint...

In het 2e geval, het is lastig om mishandelaars te pakken.(in geval van een vreemd persoon in de wei etc)
Een wolf is beter/makkelijker te monitoren.
Dood door verwaarlozing is weer een andere categorie, en zou harder aangepakt moeten worden.


Alles door toedoen van de mens. En ja, inslapen doen wij ook. Maar neemt niet weg dat de mens een veel grotere bedreiging is voor paarden en dieren dan die paar wolven. Maar dat mag je dus niet zeggen. Ik ga die discussie dan ook niet aan. Verveel me niet genoeg daarvoor.

Op Bokt heeft iedereen stoere praat, maar hoeveel mensen hier halen ook zelf de trekker over als de wolf vor hun neus zou staan? Hij moet weg, afgeschoten, weet ik veel...........Maar als in een dierentuin een wolf overlijdt is het hele land boos en van streek.

En we houden toch van dieren? Je geeft honden en katten vlees, kip, vis etc. We houden van dieren en paarden, dus dan mag je een ander dier kapot schieten? Ik wil absoluut mijn dieren niet kwijt en zal echt alles doen om ze te beschermen, maar een rare gedachtegang is het wel.

En ja, nogmaals, mag ik daar iets anders bij halen; Nog meer dieren overlijden door een ander dier dan de wolf. Honden bijten elkaar dood, schapen, kippen, katten etc. Katten maken vogels en muizen dood. Maar die hebben allemaal minder recht van leven. Want ons huisdier gaat voor. Niet vanwege de dieren, maar omdat WIJ, als mens dat vinden.

Maar goed, succes. Ik heb meer te doen en lees het over 5jr nog eens.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:50

Die paar wolven.. Dat klopt dus voor sommige gebieden allang niet meer. Tussen de 15 en 20,niet ver hier vandaan. Paar jaar geleden begon het met twee.. Kijk naar de groeicijfers in Dld, in 2000 vestigde zich daar de eerste wolf. Twintig jaar later gaat het om 125 roedels (meestal een stuk of 5) en zo'n 50 solitair levende wolven.

dierenfan
Berichten: 9631
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:56

mysa schreef:
Die paar wolven.. Dat klopt dus voor sommige gebieden allang niet meer. Tussen de 15 en 20,niet ver hier vandaan. Paar jaar geleden begon het met twee.. Kijk naar de groeicijfers in Dld, in 2000 vestigde zich daar de eerste wolf. Twintig jaar later gaat het om 125 roedels (meestal een stuk of 5) en zo'n 50 solitair levende wolven.


En er wordt serieus een grori van 50 procent verwacht volgend jaar daar. Nu al zwerven de wolven daar uit naar onze landen. Moet je nagaan als er daar 50 procent bij komt plus dat de populatie in NL en BE mogelijk met rui. 100 procent groeit. Immers nu een zeg maar 20 wolven. Geef er 30 jongen bij dan heb je zo een verdubbeling te pakken die absoluut niet onrealistisch is. Dus wat hier nu problemen veroorzaakt wordt verdubbeld plus nog eens flink verwacht aantal wolven die uit Duitsland weg trekken om nieuw leefgebied te zoeken.

Zeg maar 10 wolven nu in België geven al bijna 250 slachtoffers.... Dat doen 100 honden samen in 1 jaar niet na.... Gek he die ongerustheid als die 10 er volgend jaar zeker minimaal 20 zullen zijn...

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:12

Huertecilla schreef:
Overigens is de Wolf vooral de eígen natuurlijke vijand. Het is dat er in Europa nog voldoende ruimte is voor migratie, anders was er meer concurrentie en natuurlijke populatie-regulering.
Echt fascinérend die migratie. Individuele jonge dieren die uit de eigen roedel weg gaan, trekken fluks 1.000 kilometer in een paar maanden. Zo is een in Cataluña gesignaleerde wolf uit midden Italië komen aanlopen. Hoe men dat weet? DNA onderzoek van uitwerpselen.
Door het opruimen van het IJzerenGordijn kan een wolf zomaar van Belarusia naar de Veluwe lopen op zoek naar nog niet bezet territorium.

En hebben wij even de mazzel dat we aan de zee liggen, kunnen de wolven niet meer verder trekken. Dus we gaan het hier live meemaken hoe de wolf zijn eigen vijand wordt en aan populatie-regulering gaat doen. Echt iets om naar uit te kijken hoor %)

Overigens komt 1 van de wolven in Nederland ook uit Italië. En naar mijn idee (gebaseerd op nieuwsberichten) is deze wolf toch een stuk schuwer dan de wolven die uit Duitsland komen.

Loretta
Berichten: 8776
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:53

en je kunt er ook nog op wachten dat er dadelijk een wolf door de randstad aan het zwerven is. Met gebieden waar minder te halen valt.