De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:55

criollo_yess schreef:
Jorex schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook gevallen zijn bij een natuurlijke paddock paradijs zonder hoeken. In theorie zou dan het paard wel worden opgejaagd maar die kan dan nooit vast komen te staan in een hoek door de afgeronde hoeken. Ik weet niet hoe snel een wolf is, maar theoretisch zouden ze dan weg kunnen rennen in cirkels met de wolf er achter aan. En dan geeft de wolf het een keer op, net als een leeuw bij een antilope die te vlot loopt, zullen ze niet lang op topsnelheid er achter aan kunnen.


Tot de wolven met 2 of meer zijn..... Denk ook niet dat een enkele zwervende wolf zo gauw groot vee pakt. Dat is roedelwerk.


Een roedel werkt heel goed samen. Dus ook dit bied geen bescherming.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:09

Popstra schreef:
Wat moeten wij hier nou met de regels die in Duitsland gelden?


Wacht even, wat nu met in europees verband als NLers zich al niet met DE willen vergelijken _O- _O-

NL weer als eiland; het ´niet in míjn achtertuin´ :roll:

Het is inmiddels helder wat de eígen dieren liefhebbers/exploiteerders willen in NL; ongeacht de regels in de rest van de EU: Afschieten van elke wolf die de neus uit het bos steekt.

Kuggur heeft een unieke situatie. Die woont in ruime natuur met de poolvos als grootse land-roofdier. De wolf kan er niet komen en elke verdwaalde ijsbeer wordt gelíjk doodgeschoten.

Dan even mbt wolfbestendige omheining: Mijn Franse Buldogjes klimmen uit en terug over het 150 cm gaas om het terras zoals en wanneer ze willen.

Onder de streep is het een spanningsveld tussen natuur en veehouders; emotie van twee kanten en broodnijd.
Niets nieuws, alleen in NL.
Ben benieuwd naar wanneer het eerste verkeersbord over snelheidsverlagen ivm risico van overstekende
wolven geplaatst wordt.
Híer zijn er voor Lynxen en zelfs Kameleons!!!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:14

Huertecilla schreef:
[

Kuggur heeft een unieke situatie. Die woont in ruime natuur met de poolvos als grootse land-roofdier. De wolf kan er niet komen en elke verdwaalde ijsbeer wordt gelíjk doodgeschoten.

Als mijn "unieke situatie" me diskwalificeert een mening te hebben over het Nederlandse wolf probleen dan zou toch hetzelfde gelden voor de jouwe zou ik zo denken....
En mijn voorspellingen in oude wolftopics, toen er "alleen" nog maar schapen waren gepakt zijn correct gebleken.
Als je toestaat een grote apex predator als de wolf te hebben in dichtbevolkte landen als NL dan heeft dat gevolgen, onder meer schade aan vee en huisdieren.
De vraag is of de samenleving daar mee leven wil, want die voorgestelde maatregelen gaan die schade niet voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-09-21 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Quintto
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:20

Grof gezegd zijn er 3 opties om met de wolven om te gaan;

Je kan ze accepteren, en dus onze manier van dieren houden aan passen aan de wolf, maar dit betekend dat we overal hekken met 2 meter hoog ingegraven gaas moeten zetten met stroomdraad of dat we alle dieren verplicht binnen gaan houden.
Maar dit lijkt me niet een optie die erg maatschappelijk gewild is, stel je het landschap eens voor met om elk weiland een enorme heining om de dieren daarin veilig te houden. Daarnaast is voor een boer het onderhouden van deze omheining geen doen sinds het verbod op roundup/glyfosaat. En dan begin ik nog niet eens over de enorme kostenpost voor de aanleg van deze hekken.

De andere optie is de wolf gaan managen, dus populatie beheer en alle gevaarlijke wolven die te dicht bij mensen komen afschieten.
Wat in de praktijk betekend dat wij in Nederland plek hebben voor 2 roedels (?) zonder dat ze vee en huisdieren gaan bejagen. Maar dit lijkt me ook geen goede optie, want 2 roedels is verre van een gezonde populatie grootte.

Dus dan blijft er in mijn opzicht 1 optie over en dat is de wolf geen plek bieden in Nederland, de natuur is hier simpel weg veel te klein, te druk en te verspreid om veilig plek te bieden voor wolven.
In de praktijk zal dit niet betekenen dat je elke jonge zwervende wolf meteen moet afschieten, maar wel moet monitoren en ingrijpen als die zich ergens in Nederland vestigt of overlast oplevert.

Nu is alleen de grote vraag wat mogelijk is binnen de Nederlandse/EU wetgeving en wat wij belangrijker vinden, het belang van een wild dier dat lang geleden niet zonder reden is uitgeroeid in Nederland of het idealistische plaatje dat we een toproofdier in Nederland hebben lopen en we dan alle gevolgen voor lief nemen (en ook de kosten vergoeden voor de getroffen veehouders)

Persoonlijk denk ik dat we pas een reactie vanuit de politiek krijgen als het veel te laat is, dus als er een kind is gepakt door een wolf.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:33

Kuggur schreef:
De vraag is of de samenleving daar mee leven wil, want die voorgestelde maatregelen gaan die schade niet voorkomen.


En dáár is waar ik op doelde: De samenleving waar jij in leeft maakt een keuze welke ´hier´ anders genomen is.
´Schade´ is verder perfect opgemerkt.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:40

Kuggur schreef:
Jorex schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook gevallen zijn bij een natuurlijke paddock paradijs zonder hoeken. In theorie zou dan het paard wel worden opgejaagd maar die kan dan nooit vast komen te staan in een hoek door de afgeronde hoeken. Ik weet niet hoe snel een wolf is, maar theoretisch zouden ze dan weg kunnen rennen in cirkels met de wolf er achter aan. En dan geeft de wolf het een keer op, net als een leeuw bij een antilope die te vlot loopt, zullen ze niet lang op topsnelheid er achter aan kunnen.

Hahaha, dat is hilarisch! _O-
Stel je je dat serieus zó voor?

Het is of dat of ik omhein met 50 cm aan hoogte qua draad zodat ze er bij gevaar uit kunnen springen. Daar blijven ze normaliter wel achter als er stroom op staat. Ik stel dit nog voor want hier in het noorden zijn enkel zwervende wolven tot nu toe en geen roedels (hulde aan diegene die de wolf bij het Drents Friese Wold heeft plat gereden overigens!) Mijn pony's zijn niet veel groter dan schapen overigens dus vallen onder kleinvee. Ik vervoer ze zelfs in een schapentrailer. Dus ik ga geen 2,5 meter hoog hekwerk erom doen.:+
Sterker nog ik wil zelf naar Texel verhuizen met ze, mede ook wegens de wolf.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-09-21 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:42

Jorex schreef:
(hulde aan diegene die de wolf bij het Drents Friese Wold heeft plat gereden overigens!)


Ik vind dit een weerzinwekkende opmerking.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:46

Huertecilla schreef:
Jorex schreef:
(hulde aan diegene die de wolf bij het Drents Friese Wold heeft plat gereden overigens!)


Ik vind dit een weerzinwekkende opmerking.

Mag je vinden. Maar ik zie liever 1 roedel in het grootste stuk bos (Veluwe) dan een roedel die alleen maar op vee jaagt omdat er niet genoeg reeën en everzwijnen zijn in hun omgeving. En ik zie ook het liefste dat gevaarlijke wolven die veel vee pakken worden afgeschoten zodat de wolven weer schuw worden en voornamelijk herten en zwijnen pakken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:49

Waarom zou een wolf in vredesnaam zichzelf riskeren met het bejagen van een zwijn of zich moe maken aan een ree, als er elke 500 m een buffet opgediend staat.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:55

Ayasha schreef:
Waarom zou een wolf in vredesnaam zichzelf riskeren met het bejagen van een zwijn of zich moe maken aan een ree, als er elke 500 m een buffet opgediend staat.

Daarom moet je die wolven afschieten zodat dat hert of zwijn dat ze kunnen eten zonder risico op een schot hagel in het lijf een makkelijkere prooi dan die dieren die bewaakt worden door enge mensen met een geweer. Het liefst schiet je dus mis zodat de wolf leert dat ie vee met rust moet laten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:59

Ik weet niet hoe het wapen beleid in NL is, maar ik heb geen jachtgeweer en munitie in huis. Het beste wat ik kan doen is de oermens in mezelf op zoeken en stenen gaan gooien. :+ Als je goed kan mikken zal een baksteen ook aan komen maar of ie daar voldoende van onder de indruk is, is een 2e.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:01

Jorex schreef:
Mag je vinden. Maar ik zie liever 1 roedel in het grootste stuk bos (Veluwe) dan een roedel die alleen maar op vee jaagt omdat er niet genoeg reeën en everzwijnen zijn in hun omgeving. En ik zie ook het liefste dat gevaarlijke wolven die veel vee pakken worden afgeschoten zodat de wolven weer schuw worden en voornamelijk herten en zwijnen pakken.


Blijft een wraakzuchtige dieronvriendelijk opmerking.
Wat jij aan potentieel toekomstig scenario schetst als rechtvaardiging maakt het imo alleen maar erger.
Professioneel afschieten is verder geen mogelijk creperen door aanrijden.
Vette FOEI dame.

Maar goed, dat paardhouden en dierenliefde een spanningveld hebben is helder.
´Ik hou zoveel van op mijn paard rijden dat alle wolven die uit het bos kijken afgeschoten moeten worden´ of ´wat de wolf doodt kost mij geld aan slachtopbrengst.´

Bedenk dat héél wat mensen buiten de paardenwereld het paardrijden/-houden helemaal niet zo diervriendelijk vinden.
Ik zou het niet téveel op de spits drijven.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:04

Tja dan had die wolf maar beter moeten uit kijken, net als onze rooie kater (mijn eigen katten zitten wel opgesloten), die mooie egel van verderop op de straat en die ree die bij iemand op de bumper zat. Of moeten we qua autorijden ook terug naar de middeleeuwen? Alle wegen afzetten met een 2 meter hoog hekwerk om dat te voorkomen? Ik mag best blij zijn dat de wolf in mijn omgeving door pech om het leven is gekomen. Om te voorkomen dat ze creperen moet je ze allemaal vangen en gaan verzorgen en dat is ook geen doen lijkt me. Het zijn wilde dieren en die gaan nu eenmaal soms op minder mooie manieren dood. Voor mijn huisdieren probeer ik te zorgen dat die niet zo'n lot krijgen.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:51

Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe het wapen beleid in NL is, maar ik heb geen jachtgeweer en munitie in huis. Het beste wat ik kan doen is de oermens in mezelf op zoeken en stenen gaan gooien. :+ Als je goed kan mikken zal een baksteen ook aan komen maar of ie daar voldoende van onder de indruk is, is een 2e.

Beter een katapult gebruiken, van ouds her daarvoor in gebruik (helaas zelfs die dingen zijn illegaal hier in NL).

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:03

Huertecilla schreef:
Jorex schreef:
Mag je vinden. Maar ik zie liever 1 roedel in het grootste stuk bos (Veluwe) dan een roedel die alleen maar op vee jaagt omdat er niet genoeg reeën en everzwijnen zijn in hun omgeving. En ik zie ook het liefste dat gevaarlijke wolven die veel vee pakken worden afgeschoten zodat de wolven weer schuw worden en voornamelijk herten en zwijnen pakken.


Blijft een wraakzuchtige dieronvriendelijk opmerking.
Wat jij aan potentieel toekomstig scenario schetst als rechtvaardiging maakt het imo alleen maar erger.
Professioneel afschieten is verder geen mogelijk creperen door aanrijden.
Vette FOEI dame.

Maar goed, dat paardhouden en dierenliefde een spanningveld hebben is helder.
´Ik hou zoveel van op mijn paard rijden dat alle wolven die uit het bos kijken afgeschoten moeten worden´ of ´wat de wolf doodt kost mij geld aan slachtopbrengst.´

Bedenk dat héél wat mensen buiten de paardenwereld het paardrijden/-houden helemaal niet zo diervriendelijk vinden.
Ik zou het niet téveel op de spits drijven.

Nee HC, waar het om gaat is dat er een probleem ontstaat bij zowel de gewenste biodiversiteit, als de gunstige effecten van een groot roofdier bij een te groot aantal van die grote roofdieren. Precies hetzelfde als we zien bij teveel vee per ha of bv teveel everzwijnen op de Veluwe/damherten in de waterleidingduinen. Dat is de discussie en daar is gezien wat er door mensen als Valerius Geist gezegd wordt qua wat is een goede verhouding tussen wolf en wild nu al een forse scheefgroei in. Dat kost wildstand en daarmee dus biodiversiteit in een gebied, incl. de schade die door niet begraasd worden/verspreiding zaden/enz. gedaan wordt aan de planten in dat gebied. Een paar wolven om wild in beweging te houden doet veel goeds voor natuur, maar dat is een fragiel evenwicht dat goed in de gaten gehouden moet worden. Die discussie wordt zeker door prowolvers niet gevoerd en dan begint de ellende voor alle partijen. Zonder strak quotum gaat de natuur er enkel op achteruit door de vestiging van een wolf/roedel. En dat is nog voor het punt dat er vee gegrepen wordt inderdaad. Biodiversiteit en gezonde natuur vraagt gezien de huidige situatie helaas om actief beheer, ipv laat de eigen mechanismes het maar oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:05

Jorex schreef:
Tja dan had die wolf maar beter moeten uit kijken, net als onze rooie kater (mijn eigen katten zitten wel opgesloten), die mooie egel van verderop op de straat en die ree die bij iemand op de bumper zat. Of moeten we qua autorijden ook terug naar de middeleeuwen? Alle wegen afzetten met een 2 meter hoog hekwerk om dat te voorkomen? Ik mag best blij zijn dat de wolf in mijn omgeving door pech om het leven is gekomen. Om te voorkomen dat ze creperen moet je ze allemaal vangen en gaan verzorgen en dat is ook geen doen lijkt me. Het zijn wilde dieren en die gaan nu eenmaal soms op minder mooie manieren dood. Voor mijn huisdieren probeer ik te zorgen dat die niet zo'n lot krijgen.
Dingen uit context trekken kun je iig goed, begrijpend lezen duidelijk wat minder. :') Tussen "these things happen" en "hulde voor iemand die dat dier heeft doodgereden" zit een vrij groot verschil. Eens met HC dat ik dat laatste een nogal weerzinwekkende opmerking vind.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:15

tamary schreef:
Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe het wapen beleid in NL is, maar ik heb geen jachtgeweer en munitie in huis. Het beste wat ik kan doen is de oermens in mezelf op zoeken en stenen gaan gooien. :+ Als je goed kan mikken zal een baksteen ook aan komen maar of ie daar voldoende van onder de indruk is, is een 2e.

Beter een katapult gebruiken, van ouds her daarvoor in gebruik (helaas zelfs die dingen zijn illegaal hier in NL).

:)* Slim!

Alleen... Ik weet niet of dat mijn vermogen tot mikken ten goede gaat komen. -O-
Het ziet er naar uit dat paarden eigenaren massaal gaan moeten leren schieten met een katapult gezien dat het enige wapen is dat nog zelf te maken is met wat creativiteit. :+

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:33

Voor wie iets effectiefs wil wat zo diervriendelijk mogelijk is en niet vollédig illegaal, zijn er peperballen in paintball formaat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:48

Jullie zijn moediger dan ik.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:53

Het is eerder je moet wat en een intelligent dier valt te trainen (al lijkt dat tot nu toe eerder de ongewenste kant op). Daarnaast benaderen ze ook mensen en is de eerste dode al gevallen, dan liever iets qua verdediging dan niks en rennen = prooigedrag, dus helemaal geen optie.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:57

Kuggur schreef:
Jullie zijn moediger dan ik.


Je hebt toch geen Roodkapje syndroom hoop ik!
Of te veel naar de dodenrit van Doctorandus P. geluisterd?
_O-

Serieus, een wilde wolf, ook een roedel, is makkelijk af te schrikken. En ja, eerste hand ervaring in oosten van Polen.
Een paintball ding geeft je wat meer reikwijdte en precisie.

Het probleem is dat je dan wél eerst moet weten dat die wolf/roedel er ís.

Kortom, het is hoe dan ook een probleem wat geen oplossing heeft, alleen compromissen.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:58

tamary schreef:
Het is eerder je moet wat en een intelligent dier valt te trainen (al lijkt dat tot nu toe eerder de ongewenste kant op). Daarnaast benaderen ze ook mensen en is de eerste dode al gevallen, dan liever iets qua verdediging dan niks en rennen = prooigedrag, dus helemaal geen optie.


Een inteligent dier kan ook zijn angst en schuwheid voor mensen verliezen. en die kant gaat het langzaam aan al op. Wat er dan gebeurt heb je weinig fantasie voor nodig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:01

Huertecilla schreef:
Voor wie iets effectiefs wil wat zo diervriendelijk mogelijk is en niet vollédig illegaal, zijn er peperballen in paintball formaat.

Ik heb zoveel vragen over dit feit, maar geen daarvan is ontopic.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:18

Ayasha schreef:
Huertecilla schreef:
Voor wie iets effectiefs wil wat zo diervriendelijk mogelijk is en niet vollédig illegaal, zijn er peperballen in paintball formaat.

Ik heb zoveel vragen over dit feit, maar geen daarvan is ontopic.


Zoek op .68 cal. paintball en varianten met pepper ball.
Ook normaal paintball is al prima afschikkend en een felgekleurde paintball marker lijkt ook met fantasie niet op een wapen.

Een wéreld goedkoper dan een hoog hek maar.... hoe weet je dat er een wolf is????

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:24

Loretta schreef:
Het lijkt mij wel goed dat hier aandacht aan besteed blijft worden.

Waarom wachten totdat het hier net zo uit de hand loopt als in Duitsland?
Waarom doen soortgelijke Nederlandse organisaties niet hetzelfde als de Duitse Ruiter vereniging?
Waarom leren wij niet van de fouten die er in Duitsland gemaakt zijn?
Waarom werken wij niet beter samen met de Duitsers, belgen, Franssen en andere paardenhouders uit EU landen die met hetzelfde probleem zitten?

Lees je eigen tekst eens.
Je bent nu zelf met je eigen eilandje bezig nl Paardenhouder. ;)