Focus op: de vliegende galopwissel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:24

Omdat je bij een andere oefening nog wel kunt sleutelen. Net wat meer buiging, werken aan de aanleuning etc. Een wissel kan verkeerd worden aangeleerd. Als een paard geleerd heeft in 2-en te springen dan heb je vaak wel een probleem. Of de wissel heeft aangeleerd met veel spanning waardoor hij angstig is geworden etc.

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:36

996981 schreef:
MyWishMax schreef:
Er is echt meerdere keren gezegd dat heel veel springpaarden de wissel wel voor een 6 springen. Of dat springruiters ze wel soepel springen En dat de slechte wissels bij de dressuurruiters waren.

Daar ging een groot deel van de discussie over. Omdat er mensen zijn die dat zien en anderen die het anders zien. Ik zie eerder dat er een grote groep ruiters is doe er moeite mee heeft en dus veel niet correcte wissels.

Maar dat is toch met alles zo? Bij iedere oefening heb je paarden die het goed kunnen, paarden die er minder handig in zijn, ruiters voor wie het een tweede natuur is en ruiters die het nooit leren.

Dat lijkt bij de wissels echter veel meer “een ding” te zijn. Juist onder dressuurruiters (zegt degene die zelf ook hoofdzakelijk dressuur rijdt). Ik merk dat de mentaliteit van springruiters daarin veel makkelijker is en dat werkt door in de paarden. Dressuurruiters willen het liefst gelijk een mega goede wissel. Waarom het paard niet eerst het concept leren en dan gaan perfectioneren? Net als je bij iedere andere oefening doet?

Precies.
Dat is waar het om gaat.
Natuurlijk zullen er springruiters zijn die een waardeloze wissel laten zien, zie niemand anders beweren.
Maar ook veel springruiters laten een wisseltje zien, simpel in 1 keer. Een echt basis basis wisseltje. Maar een perfect begin voor later meer zo gewenst.

Dan begrijpt het paard de hulp, dan ben je al halverwege.
Uiteraard in een parcours ziet deze er anders uit, daar moet hij naar voren blijven gaan.
Maar als hij daar netjes in 1 keer die wissel maakt ben je al verder dan heel veel ruiters.

Kijk in de B vragen ze ook enkele passen middendraf. Geen 60 meter uitgestrekte draf.
Terwijl het basis begin daar van is. Alles begint gemakkelijker.
Idem met die wissel, die hoeft niet meteen voor een 8 in het Z te zijn. Of op GP niveau.
Elke jury weet dat hij daar ook nieuw is en word echt nog coulanter beoordeeld.
Als hij in 1 keer word gesprongen en niet tegen de hand heb je al zeker weten een dikke 6 te pakken.
Ook al is hij op de voorhand, niet verzameld en alles wat een prefecte wissel moet gaan worden.
Die springwissel in een gewone arbeidsgalop is een 6.
En dat is heel wat beter dan een heet paard dat in tweeën springt, contra blijft, zich enorm sterk maakt of wat je ook allemaal voorbij ziet komen.

En dat blijkt maar niet gezien te worden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:37

Veel gepraat over dressuur maakt mij wat warrig.

Dressuur is zogezegd gymnastiek zodat het paard blij en tevreden ons vele jaren in goede gezondheid kan dragen.
(Dus: actieve 'buik'spieren, gekanteld bekken, graag veel spieren rond het bekken en in stap en draf komt het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter.)

Bot, kort en grof: gymnastiek /dressuur gaat over kracht en souplesse.

Skala betekent ladder, en dat de gymnastiek oefeningen een logische volgorde moeten krijgen: ja graag.
(Of die volgorde vastligt is iets anders. Das Skala der Ausbildung zie ik als een wenteltrap, ik reed met mijn jonkie de overgang stap - halt als een verzamelende oefening : op mijn zit en zwaartepunt 'stoppen' op de achterhand.)

En mbt contra galop en changementen:
contra gaat over souplesse
changeren over kracht.
(Wat inhoudt dat ik er met mijn hypermobiele paard goed aan doe om niet te veel en te lang op contra te focussen: 'Knollie is al soepel'. Kracht is het onderwerp. Ik ken te veel 'Spanjaarden' die pas 10 zijn en al KS hebben.)

Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:02

Waar het om gaat is dat A: het paard in balans moet zijn onder de ruiter, B: aan de hulpen moet staan en C: dat de ruiter de hulpen op de correcte manier op de correcte plaats en correcte tijd geeft.
Als 1 van die niet in orde is , gaat het mis. Maar als die voorwaarden er zijn, is het niet lastig.
Het heeft niks te maken met of je een dressuur-, spring, eventing, of recreatie ruiter bent of welk soort paard je hebt.

Betreffende "verkeerd aanleren" dat ik tegen kwam: Het hoort geen kunstje te zijn dat je een paard aanleert. Een paard moet gewoon doen wat je het opdraagt met de hulpen. Het moet je hulpen goed verstaan en er meteen op reageren. Het liefst vanuit een werkwilligheid en niet omdat het zich verplicht voelt omdat het anders op z´n mieter krijgt.
Dan is iets dat verkeerd uitgevoerd wordt ook gewoon weer te corrigeren. Met in het achterhoofd, dat jij als ruiter het hoogstwaarschijnlijk verkeerd gevraagd hebt en je manier van vragen dus aan moet passen.

Punten krijg je zodat je kunt zien hoe het ging en waar je kunt verbeteren.
Je hoeft niet perfect te beginnen, maar wel correct en dat is dus gewoon voorwaarts en recht en in 1 x , en in dressuurproeven vanuit een zekere verzameling, dus bergopwaarts.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:01

Suzanne F. schreef:
Omdat je bij een andere oefening nog wel kunt sleutelen. Net wat meer buiging, werken aan de aanleuning etc. Een wissel kan verkeerd worden aangeleerd. Als een paard geleerd heeft in 2-en te springen dan heb je vaak wel een probleem. Of de wissel heeft aangeleerd met veel spanning waardoor hij angstig is geworden etc.

In mijn ervaring heeft het niet alleen te maken met het aanleren. Sommige paarden springen ze altijd in 1. Ook als ze slecht voorbereid of getimed zijn. Daar heb ik voor de liefhebber ook nog een filmpje van gevonden. Paard liep zowel prix st george als L springen en is opgeleid door een normale ruiter, maar springt toch altijd goede wissels. Het ene paard heeft er ook gewoon meer talent voor dan het andere (net als met iedere andere oefening).

Bij een paard dat steevast in twee springt is er volgens mij iets in de basis nog niet goed genoeg

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:12

En dat is precies waar imo de discussie over gaat, als je wissels gaat aanleren bij zo'n paard zonder dat de basis goed voor elkaar is dan leer je de wissel dus verkeerd aan waardoor het paard hem of leert naspringen of in tweeen gaat springen. En dat is dus niet altijd meer te corrigeren in tegenstelling tot andere oefeningen. Ik ken genoeg paarden die hier door verkocht zijn omdat ze er niet meer verder mee kwamen.

En ja, sommige paarden changeren altijd goed..vaak zie je het als als ze jong zijn hoe ze hun lichaam gebruiken. Paarden met een goed lichaamsgebruik, goede galop en veel schakelvermogen changeren als jong paard al altijd goed.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:22

De vraag is dan wat je onder die basis verstaat en hoe goed je die voor elkaar wil/moet hebben. Andere vraag; is een na gesprongen wissel altijd een ruiterfout? Hetzij door verkeerd aangeleerd, hetzij door foutieve/slecht getimede hulpen?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:26

Goede kwaliteit galop, rechtgericht paard, verzameling..een na gesprongen wissel is vaak een achterbeen wat net niet actief genoeg is. Kan ook voorkomen als een paard een wissel moet springen op een bepaalde plek in een proef en er net even niet lekker genoeg meer aan staat. Maar er zit een verschil tussen af en toe naspringen of standaard. Degene waar ik het over heb daar is het standaard verkeerd aangeleerd omdat de basisvoorwaarden gewoon niet goed voor elkaar waren.

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:31

Maar dan vraag ik me af, welke basisvoorwaarden zijn er dan niet?
Als een 4 jarig springpaard een wissel in 1 keer kan springen, nee geen 8 voor een z proef, maar wel in 1 keer. Dus een wissel die als men zou willen verfijnt kan gaan worden.
Zoveel basis heeft die nu ook niet.
Oke, de meeste springspaarden galopperen gemakkelijker dan een dressuurpaard.
Maar kom je dan niet uit bij de ruiter die een paard teveel beperkt? (Oprechte vraag)
Want wat je ook zegt, de meeste paarden changeren prima in de wei als ze jong zijn en aan het spelen zijn.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:37

Ik snap de verwarring maar imo komt dat omdat er een verschil zit tussen een wissel springen in vrijheid en relatief op de voorhand. (wat niet zo moeilijk is) En een wissel vanuit de verzamelde galop waarbij het paard gewoon echt al veel meer gewicht op de achterhand heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:46

Elisa2 schreef:
Ik snap de verwarring maar imo komt dat omdat er een verschil zit tussen een wissel springen in vrijheid en relatief op de voorhand. (wat niet zo moeilijk is) En een wissel vanuit de verzamelde galop waarbij het paard gewoon echt al veel meer gewicht op de achterhand heeft.

Dat verschil begrijp ik.

Maar mijn ervaring is als een paard de wissel snapt, dus gewoon die wissel in een arbeidsgalop en op de voorhand, hij de bedoeling snapt.

Op dat moment is hij niet eens sterk genoeg dat verzameld te doen onder de man, dus dat vergt nog training in de galop.

Kom je uit met dat in een B proef ook maar enkele passen middendraf gevraagd worden en in het Z op de 60 meter diagonaal uitgestrekte draf.
Dat vraag je ook niet als hij net onder het zadel is, dan wil je ook dat hij sterker word en meer in balans loopt, nou je de hele riedel :D

Dat is met galop en de wissel natuurlijk net zo.
In het B word een keer aanspringen en een volte gevraagd en de overgang terug, daar kom je in het Z ook niet meer met een 8 rond.
Dat bouw je ook uit.
Zoals alles word uitgebouwd.
Als het paard het basis principe snapt kan dat.

Dus kom ik uit bij die wissel.
Als hij spelenderwijs die wissel mee neemt, gewoon in 1 keer.
Kan deze ook verder getraind worden naar een wissel gevraagd zoals in het Z en hoger.

Dus mijn vraag blijft staan. :) welke basisvoorwaarden zijn er dan niet?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-10-21 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:48

Een zijgang kun je heel makkelijk veranderen... Een wissel gebeurd in 1 pas en als er in die ene sprong wat mis gaat is dat heel lastig te corrigeren als dat eenmaal in het systeem van het paard zit.... Aangeleerd na springen is bijna niet te corrigeren... Scheef aangeleerde wissels vragen om veel tijd... maar komt vrijwel altijd goed... Waarom zou je het jezelf moeilijk maken door eerst een wissel te forceren en daarna je kromme wissel te corrigeren??

Waarom zou je met een 4 jarig paard wissels gaan rijden terwijl er zoveel andere dingen zijn die je kunt doen... Als je op je eigen handigheid een correcte wissel kunt rijden moet je dat vooral doen... ze kunnen het principe maar snappen... in veel gevallen kun je beter even wachten... voordat je verder van huis bent... de beste wissels zijn vaak de wissels die je niet rijd!!

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:57

Elisa2 schreef:
Goede kwaliteit galop, rechtgericht paard, verzameling..een na gesprongen wissel is vaak een achterbeen wat net niet actief genoeg is. Kan ook voorkomen als een paard een wissel moet springen op een bepaalde plek in een proef en er net even niet lekker genoeg meer aan staat. Maar er zit een verschil tussen af en toe naspringen of standaard. Degene waar ik het over heb daar is het standaard verkeerd aangeleerd omdat de basisvoorwaarden gewoon niet goed voor elkaar waren.

Precies. Kwaliteit van het paard zelf heeft enorm veel invloed. Paarden met een slechte galop, en weinig natuurlijk lichaamsgebruik springen in vrijheid ook vaak na. Van zo’n paard kun je niet verwachten dat ze onder het zadel, ook met goede voorbereiding en goede ruiter wel goede wissels gaan springen

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:02

JeanneV schreef:
Een zijgang kun je heel makkelijk veranderen... Een wissel gebeurd in 1 pas en als er in die ene sprong wat mis gaat is dat heel lastig te corrigeren als dat eenmaal in het systeem van het paard zit.... Aangeleerd na springen is bijna niet te corrigeren... Scheef aangeleerde wissels vragen om veel tijd... maar komt vrijwel altijd goed... Waarom zou je het jezelf moeilijk maken door eerst een wissel te forceren en daarna je kromme wissel te corrigeren??

Waarom zou je met een 4 jarig paard wissels gaan rijden terwijl er zoveel andere dingen zijn die je kunt doen... Als je op je eigen handigheid een correcte wissel kunt rijden moet je dat vooral doen... ze kunnen het principe maar snappen... in veel gevallen kun je beter even wachten... voordat je verder van huis bent... de beste wissels zijn vaak de wissels die je niet rijd!!

Daar ga je juist de mist in. Het paard spelenderwijs bekend maken met een simpele wissel heet niks te maken met forceren

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:09

Als een wissel (of welke oefening ook) forceren word kun je hem beter nog niet doen.
Daar ben ik het mee eens.
Gelukkig hoeft dat meestal niet.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:17

DuoPenotti schreef:
Als een wissel (of welke oefening ook) forceren word kun je hem beter nog niet doen.
Daar ben ik het mee eens.
Gelukkig hoeft dat meestal niet.

Ik denk dat de kans dat het forceren wordt, juist groter is als je aan de Z2 toe bent en het ineens moet gebeuren. Als je een vierjarige een wissel laat maken heb je er minder haast mee en zit er minder druk achter

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:19

Dat denk ik ook :j

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:18

996981 schreef:
Precies. Kwaliteit van het paard zelf heeft enorm veel invloed. Paarden met een slechte galop, en weinig natuurlijk lichaamsgebruik springen in vrijheid ook vaak na. Van zo’n paard kun je niet verwachten dat ze onder het zadel, ook met goede voorbereiding en goede ruiter wel goede wissels gaan springen

Pertinent niet waar!! Soms hebben paarden met los een kwalitatief slechte galop heel snel de wissels onder de knie.... Dressuur paarden met veel galop doen er vaak langer over om de techniek te leren...

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:21

996981 schreef:
Ik denk dat de kans dat het forceren wordt, juist groter is als je aan de Z2 toe bent en het ineens moet gebeuren. Als je een vierjarige een wissel laat maken heb je er minder haast mee en zit er minder druk achter

Ik kom zelden wissel problemen tegen en begin er mee als een paard ongeveer 5 is en zo ongeveer Z nivo loopt.. 4 jarigen doen ook weleens een wissel.. maar alleen als de omstandigheden perfect zijn en de wissel meteen goed is. In de meeste gevallen is het beter om te wachten tot je contra en stap galop en galop stap kunt. Opzij kunnen in galop helpt ook heel veel.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:23

JeanneV schreef:
996981 schreef:
Ik denk dat de kans dat het forceren wordt, juist groter is als je aan de Z2 toe bent en het ineens moet gebeuren. Als je een vierjarige een wissel laat maken heb je er minder haast mee en zit er minder druk achter

Ik kom zelden wissel problemen tegen en begin er mee als een paard ongeveer 5 is en zo ongeveer Z nivo loopt.. 4 jarigen doen ook weleens een wissel.. maar alleen als de omstandigheden perfect zijn en de wissel meteen goed is. In de meeste gevallen is het beter om te wachten tot je contra en stap galop en galop stap kunt. Opzij kunnen in galop helpt ook heel veel.

Dat is toch ook prima? Niemand op de laatste pagina’s beweerd dat er maar 1 manier is. Iedereen moet doen waar hij zich hier bij voelt

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:27

Citaat:
beter om te wachten tot je contra en stap galop en galop stap kunt.

Daar zit misschien dan ook een verschil met de springpaarden.
Die kunnen dat ook jong al.
Niet verzameld, maar ook niet duikelend op de voorhand want dan zouden ze morgen met een peesblessure staan :)
Galop training is daar de belangrijkste training en gaat veel aandacht naartoe.
Het schakelen met het aantal galopsprongen tussen 2 balken al als voorbeeld. Waar ook best wel terug gereden word. En dan is die overgang naar stap ook zo weer gemaakt.
En vanuit stap aangalopperen word vaker gedaan dan vanuit draf heb ik wel eens het idee :)

Ik denk dat die verschillende manier van basistraining misschien daarom al weer het verschil in even gemakkelijk een wisseltje meenemen zit.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:25

Ik heb nog nooit een springpaard zo verzameld zien lopen in het parcours als een dressuurpaard in een Z-proef.

Ik heb veel wissels gesprongen op veel verschillende paarden, spring en dressuurpaarden. Bij de springpaarden is het makkelijk om een wisseltje te rijden omdat het nergens aan hoeft te voldoen in principe, Geen verzameling, niet recht, het is mooi als het met beide benen tegelijk gebeurd maar hoeft niet perse. Bij een dressuurpaard wil je gewoon, gewicht op de achterhand, recht, achter eerst en het liefst dan ook mooi doorgesprongen. Daarvoor moet de galop gewoon eerst goed zijn en verzameld genoeg, dat kan met het ene paard sneller en beter dan met de ander. Veel paarden die slap zijn achter springen ook graag om (al dan niet alleen achter/ overkruist) zoiets wil je niet als ze jong zijn anders kun je ze nooit sterker maken wbt draagkracht.
Contra is een prachtige oefening om ze leniger te maken en de draagkracht te ontwikkelen, zeker als je ook eerst nog even gaat schakelen in de contra. Als je ze dan goed van achter naar voren hebt, voldoende verzameling en recht op twee teugels dan is een wissel eigenlijk alleen op de goede hulp de schouder omzetten en met die basisvoorwaarden kun je ze opwaarts, recht en van achter naar voren rijden.

Ik geloof trouwens ook niet in forceren op latere leeftijd, op jongere leeftijd meenemen als het een keer spelenderwijs voorbij komt hoeft echt geen probleem te zijn mits de basis voorwaarden voor elkaar zijn en alles op de hulp en van achter uit is. Verder dus eens met Jeanne, je wilt het niet verkeerd in het systeem hebben omdat slecht aangeleerde wissels gewoon haast niet te corrigeren zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:27

Wie heeft het over in een parcours?

De rest allemaal aan aangehaald ook.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:32

In de training dan ;-)

De mate van verzameling is gewoon niet te vergelijken.

Galoptraining en training met balken is natuurlijk hartstikke goed, ook voor dressuurpaarden. Worden ze handig van ;-)

DuoPenotti

Berichten: 29482
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:34

Klopt in begin later als ze sterker zijn wel.
Heb met springpaarden door verzameld tot een nette werk pirouette.
Hoeveel verder gaat een Z dressuur paard?

Ik denk dat er bij vele alleen maar het losrij beeld van de springruiters als training word gezien of zo.