Jaarlinghengst vermist in Hallum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:13

Nou ja dat beestje is misschien in mei al te water geraakt, of heeft met een gebroken been ergens liggen te creperen niemand heeft daar verder op gelet.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:38

Ik las het bericht gisteren al op fb. Echt een nachtmerrie voor de eigenaren en hopelijk komt het paardje terecht maar vrees het ergste.
Wat ik niet snap is dat mensen hun paard daar in de opfok zetten. Als je zelf al je paard niet kunt terugvinden op 100 ha… hoe denk je dan dat de eigenaren vd opfok dat kunnen? Juist ja… niet. Ik kan er niet bij dat er mensen met een gerust gevoel hun paard daar achter laten.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:44

Ik denk dat je hem niet meer terug vindt. Paar botjes misschien. Of als je de sloten uitbaggert dat je nog iets terugvindt. Maar dit soort opfokgelegenheden gaan mij te letterlijk terug naar de natuur. Prima dat ze in een grote groep lopen lekker op een groot stuk land. Maar dit zijn afstanden en aantallen dat je het niet meer kan controleren. En ook qua wormen krijg je dit soort paarden vaak onder de bloedwormen terug.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:46

Dit kan nu eenmaal gebeuren op de kwelders ...waarschijnlijk verdronken of op een andere manier omgekomen - en opgegeten of vergaan.

De paarden hebben een bestaan dat het leven in het wild het meest benadert - en het is goedkoop.
Maar op 100 ha is toezicht lastig, feitelijk niet te doen.

Voor de eigenaar is dit vreselijk, dus heel veel sterkte!
Maar voor mij zou dit risico geen reden zijn om ze er niet heen te brengen....
Wormen hoeven geen probleem te zijn als alles wordt ontwormd bij aankomst.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:44

Kinke schreef:
tja, dat is simpelweg onmogelijk op 100 hectare. Ik mag aannemen dat je je zoiets ook beseft als eigenaar


Als je als bedrijf zo denkt, blijf je niet bestaan.
Er moeten mogelijkheden zijn of ontwikkeld kunnen worden.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:56

Paarden worden in groepen gehouden op de kwelders achter de zeedijk bij Hallum op het Noarderleech op een paar hectare per groep het totale gebied is 100 hectare. Je verwacht van de eigenaren van de opfok dat er dadelijks of 2x daags gecontroleerd en geteld wordt. Bij deze opfok zijn wel vaker paarden verdwenen. En de eigenaar van de opfok meldt het nooit bij de eigenaren van de paarden, ze zijn er in eens niet meer bij het ophalen. Er is wel vaker een aanklacht tegen hem ingediend maar hij komt er iedere keer mee weg omdat er geen bewijzen zijn.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:57

Het kan best zijn dat het betreffende paard in de sloot terecht is gekomen, maar de sloten staat in open verbinding met de zee…….

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:58

Een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren, maar het is gewoon in en in triest dat dat gewoon keer op keer niet gemeld wordt.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:04


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:10

Dan krijgt het verhaal een andere wending……

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:16

En dan komt er iemand op de proppen met een topic dat 8 jaar oud is ...

Het is gewoon heel vervelend dat dit is gebeurd, vooral voor de eigenaren. Letterlijk 99 van de 100x gaat alles goed. Het zal je paard maar zijn.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist in Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:29

Ik kom met dat topic op de proppen om aan te geven dat daar wel vaker wat aan de hand is geweest…..

different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:31

Er schijnen meerdere bedrijven te zijn die op de kwelders opfok aanbieden, volgens het bericht van de eigenaresse van het vermiste paard.
Er schijnen al bedrijven te zijn gebeld om verhaal te halen, te bedreigen enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:37

Kendra schreef:
Dan krijgt het verhaal een andere wending……

Welke wending? Het topic gaat over heel iets anders?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:43

Dat is wel erg nalatig van de opfok… de paarden moeten toch dagelijks gecontroleerd worden? Wat als er een kreupel is, te mager wordt, grote wonde heeft etc…? Hoe moeilijk kan het zijn om dagelijks met een quad of iets te groep te bekijken en na te tellen of iedereen er nog is. Ik snap dat echt niet!! Heel erg voor de eigenaar ;(

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:45

Heleennn schreef:
Dat is wel erg nalatig van de opfok… de paarden moeten toch dagelijks gecontroleerd worden? Wat als er een kreupel is, te mager wordt, grote wonde heeft etc…? Hoe moeilijk kan het zijn om dagelijks met een quad of iets te groep te bekijken en na te tellen of iedereen er nog is. Ik snap dat echt niet!! Heel erg voor de eigenaar ;(


Waar lees jij dat de paarden niet dagelijks gecontroleerd worden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:49

Tja als ze dagelijks gecontroleerd worden zou het toch ook opgevallen moeten zijn dat er een ontbreekt?
Althans dat denk ik toch. Je weet toch wel welk je al gecontroleerd hebt gehad?

En wat met hoefsmid? Die wordt betaald voor 100 paarden en doet er maar 99 uiteindelijk? Hoe gaat dat dan in zijn werk, in een loopstal of vangkraal?

Vind het een naar idee dat er zomaar een verdwijnt zonder dat het opgemerkt wordt al die tijd.

Enfin, vind het voor de eigenaars erg spijtig. Zelfs al zou het dier gestolen zijn (lijkt me straf dat er net die ene gestolen is en niet meerdere bv.) je wil ergens toch zekerheid wat er gebeurt is.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:52

Art_Ificious schreef:
Tja als ze dagelijks gecontroleerd worden zou het toch ook opgevallen moeten zijn dat er een ontbreekt?
Althans dat denk ik toch. Je weet toch wel welk je al gecontroleerd hebt gehad?

En wat met hoefsmid? Die wordt betaald voor 100 paarden en doet er maar 99 uiteindelijk? Hoe gaat dat dan in zijn werk, in een loopstal of vangkraal?

Vind het een naar idee dat er zomaar een verdwijnt zonder dat het opgemerkt wordt al die tijd.


Je laat je jonge dier voor je het wegbrengt (was het niet altijd 15 april dat de kwelders open gaan?) bekappen en als hij terugkomt laat je de hoefsmid weer komen. Op de kwelders kunnen ze meer dan genoeg lopen dat het slijt. Daarnaast is het klei en bij droogte slijten de hoeven dan hard zat hoor... :P
Ik heb er nog nooit een vandaan zien komen met lange tenen :+

Ik heb nooit bij zo'n opfokbedrijf gewerkt, maar die zullen wel hun methoden hebben om te tellen...
Daarnaast is het natuurlijk ook nog mogelijk dat het pas een paar dagen vermist was...
Want er staat nergens dat hij al maanden verdwenen was toch? (wat hier in dit topic intussen wel wordt geinsinueerd)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:54

Moderatoropmerking:
Het blijkt dat er al een topic over dit onderwerp loopt. Om deze reden gaat dit topic op slot en verwijzen wij jullie naar het eerdere topic op paardenpraat.